salliska

Miten häissänne huomioidaan lapset?

177 viestiä aiheessa

Meillä aloitetaan uhlat ruoalla. Sen jälkeen kerrotaan, että lapsille on erillisessä mökissä tekemistä (piirustusvälineitä, värityskirjoja, varmaan joku piirretty leffa yms.), jossa on mahdollisesti myös palkattu lapsenvahti. Tässä vaiheessa siis tulee pisimmät puheet, eli lapsille se kaikkein tylsin vaihe. Puheitten jälkeen kahvit, joille lapset luonnollisesti käydään hakemassa. Kahvin jälkeen sama juttu. Leffan pyörittäminen ja muu touhu jatkuu mökissä, mutta ei sinne tietenkään ketään pakoteta. Myös karkkibuffetti avoimena kahvista eteenpäin on epäilemättä pienten mieleen.

edit: Joskus alkuun suunniteltiin lapsia varten pomppulinnaa (ja kutsuun mainintaa sen mukaisesta pukeutumisesta), mutta se sitten jäi. Ensinnäkin saattaa olla, että siihen vaadittaisiin asvalttipohja, mitä meidän juhlapaikalla ei ole, ja toisekseen se olisi huono idea sateella.

Muokattu: , käyttäjä: Kartio

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille on tulossa "lapsinurkkaus", jonne paperia ja värityskyniä ja jotain muuta. Lisäksi palkkaamme jonkun lapsenhoitajaksi, lähinnä ruokailun ja hääkakun jälkeen, kun siirrymme ulkoterassille "jatkoille". Juhlapaikka on aika syrjäinen, joten jos sää sallii niin lapset saavat touhuta ulkona. Koska juhlat ovat vesistön lähellä niin päädyimme palkkaamaan lapsenvahdin ettei vaan satu mitään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ei mitenkään valtavasti ollut lapsille erikseen ajateltuja juttuja. Juhla oli kuitenkin melko vapaamuotoinen, joten mitään "istutaan seipäät nielleinä kiltisti ja hiljaa" -asetelmaa ei ollut sen enempää aikuisille kuin lapsillekaan. Lapsia oli juhlassa hyvin vähän (4-5), joten esimerkiksi erillisen lapsenvahdin hankkiminen hylättiin ajatuksena. Karkkibuffetti meillä oli, ja vaikka se oli kaikille avoin, lapset päästettiin ensin. Näytti kelpaavan kaikille iästä riippumatta :D Myös kolme eri makuista kakkua varmaankin lisäsivät lasten viihtyvyyttä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oonko mä kauhean julma, kun olen ajatellut, ettei meille tule mitään puuhapussia, leikkinurkkausta eikä pleikkaria (sellaista ei meillä kyllä edes ole)? En mä muista, että lapsena häissä olisi ollut hirveän tylsää, me tutkittiin hääpaikkaa, katseltiin ohjemaa ja raahasin jopa kahdeksanvuotiaana serkkupoikani tanssimaan vaikka mitkä humpat, kun tanssi alkoi. (Lopulta sen rassukan piti mennä piiloon, kun se ei enää jaksanut...) :girl_haha: Mun mielestä lapset voi olla aikuisten kanssa yhtä lailla "mukana" häiden juhlinnassa, ilman että jatkuvasti täytyy olla jotain elektroniikkaviihdykettä, leluja tms. Ei mua suoraan sanottuna oikein kiinnosta ruveta lapsia erikseen viihdyttämään. Tämä ei todellakaan tarkoita, etten pitäisi lapsista ja pitäisi kaikkia lapsivieraitamme todella tärkeinä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siskoni hääjuhlapaikassa ei ole lastenleikkipaikkaa, mutta pikkusiskona sain tehtävän hoitaa sellaisen nurkkauksen sinne...

Juhlapaikassa on yläkerta jonne itse juhlavieraat eivät mene istumaan tai syömään, vaan ajattelin käytää sitä tilaa kokonaan lasten hyväksi... Sinne videot ja pieni tv, väritystehtäviä+kynät, muutamia pelejä kuten muumi-palapeli ja etana-peli. Siellä lapset saisivat riehua niin paljon kuin haluavat, koska särkyvää siellä ei ole ja itse kuitenkin joudun viihdyttämään ja seuraamaan mm. siskoni hyvän ystävän 1-vuotiasta poikaa, joka on aika kova viipeltämään... Mutta keksiiköä joku muu jotain pelejä tai tehtäviä joita sinne nurkkaukseen/yläkertaan voi laittaa???

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pari kutsun kohdetta on postiluukun kolahdettua vetänyt herneen nenäänsä lasten leikkipaikan puuttumisesta. Kenties olen hirvittävän pikkumainen, mutta asia on ilmoitettu selkeästi juhlainfossa (eli siihen voi varautua itse), enkä koe, että hääparin velvollisuus on leikittää vieraiden lapsia. Vahvan muistikuvani mukaan olen itse selvinnyt vallan mainiosti häissä lapsena ilman erillistä lasten riemujuhlaa, joten käytän juhlan järjestäjän oikeutta päättää asioista itse. Juhlat pysyvät jatkossa edelleen lapsiparkittomana, vaikka siitä kuinka loukkaannuttaisiin. Kaikkia ei voi miellyttää.

Hellurei: uskon, että mainitsemasi riittävät hyvin, lapset eivät tule viihtymään yhdessä paikassa aloillaan kauaa viihdykkeistä riippumatta. Ainoa poikkeus saattaa olla jonkinlainen leikkitäti, joka laulattaa jne., mutta se saattaa mennä jo aikamoiseksi askarteluksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei tule meillekään leikkitätejä, puuhapusseja tai muuta vastaavaa (mutta ei myöskään kovin montaa lastakaan, ainakaan näillä näkymin). Sen sijaan tulee rennot kesäjuhlat kauniissa ja vehreässä pihapiirissä, jossa mahtuu leikkimään ja pelaamaan mielin määrin. Varataan ainakin mölkky ja ehkä muitakin pihapelejä vapaaseen käyttöön. Juhlapaikka on tosin järven rannalla, joten siitä täytynee kutsussa vanhemmille mainita, että voivat halutessaan käydä pienimpien kanssa "muistattehan, että rantaan ei mennä ilman aikuisia" -keskustelun. Ihan tässä tulee jo omat lapsuusmuistot mieleen. :)

Muokattu: , käyttäjä: Evigt

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee häihin muutamia lapsia. He ovat iältään 11kk, 2v, 5v, 7v, 11v. Vanhinta lasta ei ole huomioitu muuten, kuin että hän istuu lähellä täysi-ikäisiä siskojaan koska ei muita tunne häistä, eli juttuseuraa hänelle tarjolla. Sitten 2v, 5v ja 7v lapsilla on paikoillaan ns puuhapaketit, eli niissä on kullekin värillistä piirustuspaperia, värikynät, sekä 5v ja 7v:lle tarroja+tehtäväkirjat, ja 2v:lle pieni lastenkuvakirja. 11kk:lle on hankittu purulelu&rusinapaketti.

Meillä häitä vietetään maalla, eli ulkovessat ym käytössä, joten pienten lasten kanssa tuleville on varattu esim mahdollisuus käyttää sisällä olevaa vesivessaa/pesumahdollisuutta, mennä ekana saunaan ym jonka toivotaan helpottavan heidän olemistaan. Hääpaikalla on tarkoitus istua iltaa myös pidempään, saunoa ym, joten ihan kaikille vieraille viihdykkeeksi on varattu mm mölkky, sulissetti, palloja, kroketti joihin myös lapset toki voivat osallistua kykyjensä mukaan.

Kaksi näistä lapsista on morsiuslapsina, joten puuhapaketit ovat tavallaan myös kiitos sen tehtävän hoitamisesta :flirt:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juhlapaikamme takahuoneessa on leikkitila lapsille, jonne varataan piirrustustarvikkeet ja jonkin verran leluja. Omaa buffettia tms. ei ole tulossa. Lapsia häissämme yht. 13 ikähaarukalla 2v.-12v. Toivotaan, että viihtyvät. :girl_hide:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on kuusi 6-10-vuotiasta häissä, lapsia viihdyttää varmasti karkkibuffet ja ulkona on häämölkky (siis mölkkyä maitotölkeistä tehdyillä törpäköillä lyhennetyillä säännöillä) ja katuliidut. Pihapiirissä on myös keinut. Ipanat ovat serkuksia joten luulisi näiden keksivän puuhaa, mitkään pehmolelut tai värityskuvat tuskin enää kiinnostaisivat. :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä huomioidaan pienimmät vieraat erillisellä hoitohuoneella, johon laitetaan hoitopöytä, vaipoille roskis, pari mukavaa tuolia imetystä/pulloruokintaa varten, tyynyjä, matkasänky. Huone on siis lepoa ja huoltoa varten. Näitä ihan pieniä lapsia on kuitenkin sen verran, että tämä on mielestäni hyvä vaihtoehto. Leikki-ikäiset lapset keksinevät tekemistä kyllä muutenkin eli heille emme varaa mitään erityistä. Sisällä on tilaa juosta ja ulkonakin, jos sää sallii.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meille tulee myös erillinen leikkihuone lapsille. sinne sitten videoita, kyniä, paperia, leluja jne. meillä on myös paljon lapsia, reilut 20, joten on kiva että heillekkin on jotain järjestetty. olemme myös miettineet, että pyytäisimme jonkun katsomaan lasten perään ja maksaisimme hänelle tehtävästä -näin vanhemmat voisivat olla rennommin mielin kun tietää että on aikuinen lasten kanssa, mutta se on vielä suunnittelua asteella.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laittamalla kutsuun, että häämme ovat aikuisten juhlat, joihin odotamme vieraiden tulevan ilman lapsiaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kävi aivan supermega tuuri! Hääpaikka on sellanen iso tila, jossa järjestetään myös lasten/nuorten tapahtumia. Näin ollen paikalla on myös iiiiso trampoliini reunahäkkeineen, joka luvattiin jättää paikalleen hääjuhlan ajaksi. Ei tuo trampoliini mikään kaunis ole, mutta jossain takanurkassa on varmasti vetonaula ottaen huomioon, että lapsia (alle 12v) on tulossa noin 15!

Sulhanen uhkaili illan pimetessä itsekin kokeilla.. Siitä ehkä vielä neuvotellaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hääpaikassamme on onneksi huone, jota voi pitää lasten leikkipaikkana. Tuomme sinne lapsille leluja (olen ajatellut jotain palapelejä ja ehkä legopalikoita), jotta he saavat ajan kulumaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä oli jokaiselle lapselle lahjapussukka, jossa oli jokin pieni lelu. Pussukka oli laitettu valmiiksi lapsen paikalle.Lapsiksi laskettiin siis alle 10 vuotiaat. Isommille lapsille oli sellaiset värikkäät muoviset "vieterit" joita saa lelukaupasta, yhdelle pienemmälle oli auto ja vauvalle pikkuinen pehmolelu. Vieterit oli siitä kivat, että tosiilleen vieraat lapset saattoi leikkiä/kisailla niillä myös yhdessä. Lisäksi juhlapaikalla oli lapsille pöytä, jossaoli piirrustustarvikeita, uno-kortit ja taikatemppu setti. Hyvin näytti toimivan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle kaveri sanoi, ettei kannata "turhaan" hankkia lastenhoitajaa, koska lapset juoksevat kuitenkin pisin poikin juhlatilaa. (Kaverilla itse lapsi ja omissa häissään hoitaja oli yksin istunut leikkinurkassa..) Emme siis hankkineet hoitajaa, kukin vastaa itse omista lapsistaan. Kyniä ja värityskirjoja juhlapaikkaan ei saa viedä eli lelut ja pelit ovat ainoa vaihtoehto. Meillä ei ole lapsia eli meillä ei ole leluja ja pelejä -> joko lasten vanhemmat ovat varautuneet tai sitten eivät.

Yksi leikki tehdään nimenomaan lapsia silmällä pitäen, että heille on oma ohjelmanumeronsa. Tekisi mieli järjestää myös ongintaa :), se oli pienenä itestäkin niin kiva mutta tää idea tuli nyt vasta mieleen enkä tiedä ehdinkö toteuttaa häihin mennessä.. Plus että krääsäkin maksaa..

Syöttötuoleja on juhlapaikassa 3, toivottavasti riittävät. Tai siis uskoisin riittävän.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Sama juttu tuon lastenvahdin suhteen mun ystävien häissä. MLL:tä oli palkattu hoitaja (vai olikohan niitä peräti useampi?), joka istui leikkihuoneeksi järjestetyssä tilassa yksinään koko illan. Eli rahaa meni siitä paikallaolosta, lapset juoksentelivat juhlatilassa (mikä tosin ei juuri häirinnyt, hälinää oli muutenkin). Ainoa asia, mitä (jotkut harvat) lapset kävivät leikkihuoneessa tekemässä oli kartonkikruunujen askartelu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kertokaahan viisaammat. Monet tässä ketjussa mainitsevat laittavansa lasten puuhanurkkaukseen/-pusseihin jotain naposteltavaa, kuten karkkia. Itselläni ei ole lapsia, ja ehkä siksikin olen karkin suhteen aina vähän varovainen lasten kanssa. Kaikki vanhemmathan ei välttämättä halua lapsilleen kauheasti karkkia antaa. Tietysti arki ja juhla on eri asioita, mutta ovatko jotkut vanhemmat sitten harmistuneita, jos tarjolla on isot määrät karkkia? Esim. jos puuhapussissa on karkkia ja pussi on valmiina lapsen paikalla ja lapsi avaa sen malttamattomana ja vetää karkit napaansa, eikä ruoka sitten maistu...

Eli varsinainen kysymys: hermoilenko turhaan karkista juhlissa? Onko tarjolla oleva karkki lapsille kuitenkin ihan kiva ja vanhemmillekin yleensä ok?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Eli varsinainen kysymys: hermoilenko turhaan karkista juhlissa? Onko tarjolla oleva karkki lapsille kuitenkin ihan kiva ja vanhemmillekin yleensä ok?

Tämä varhaiskasvattaja on sitä mieltä, että ihan hyvin sitä karkkia voi laittaa tarjolle/lasten pusseihin. Mitään jättikarkkipussia sinne ei kyllä kannata tunkea, ehkä enemmänkin karkkiaski tai tikkari. Jos jotkut vanhemmat eivät halua lapsensa syövän karkkeja, niin he kyllä rajoittavat lapsen karkinsyömistä, nappaavat karkit kokonaan pois tai sanovat että ne säästetään karkkipäivää varten tai syödään vasta ruuan jälkeen- kyllä vanhemmat osaavat lapselleen rajat vetää.

Tosin oma mielipiteeni on, että eivät lapset TARVITSE karkkia. Puuhapussit yms. ovat tosi kiva idea mutta mä en ihan ymmärrä, että miksi siellä pitäisi olla jotain naposteltavaa - juhlissa yleensä kun on jotain ruokatarjoilua ja vanhemmat varmasti osaavat varata mukaan välipaloja kaikkein pienimpiä ja nirsoilevia varten. Herkkuja edustavat sitten esim. kakku, piparit ja mehu. Jos pikkuväelle kaivataan tekemistä, niin ei se karkin syöminen ihan sitä ole, jotkin lelut tai värityskuvat taas ovat.

Häät ovat lapsille aina juhla ja elämys, ei sitä karkkia osaa siellä kukaan kaivata. :) Tietysti jos hääpari haluaa tarjota niin siitä vaan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ei tulla huomioimaan lapsia juhlissa, aiemmissakin juhlissa ovat pärjänneet mainiosti ilman leikkitätejä ja videoita. Muttei myöskään kielletä tuomasta lapsia juhliin. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tulipas paljon hyviä ideoita täältä. Meille on tulossa vain muutama lapsi joista yksi olisi noin 10v, yksi 4v ja loput alle 2v. Joten tässä onkin haastetta. Juhlapaikka on aivan järvenrannalla ja juhlatilakin on kaksi kerroksinen. Jälkeen päin ajatellen muuten ihana paikka, mutta saa nähdä olenko itse sydän syrjällä kun meidän omakin 1v8kk juhlissa toittoilee. Mutta meinasin tuoda juhlapaikalle paperia, värikyniä, tuon varmaan meidän omat duplot paikalle. Aikuisille tulee häämuistoksi kukkasipulit joten lasten versioiksi voisi laittaa pienet puuhapussit joissa olisi jotain pientä kivaa puuhaa esim pikku palapeli vanhimmalle, joku pieni lelu nuoremmille, rusinoita pienemmille ja vanhimmalle karkkirasia. Yläkertaan ja alakertaan varmaan järjestämme varmaan lapsille puuhapöydät jossa nuo duplot, paperit ja värit ovat.

Mutta nappaan tuon ekalla sivulla mainitun mölkyn aikuisille ja sitten jonkun muun ulkopelin että voi siellä sitten pikku porukoissa pelailla jos ei halua tanssia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä huomioidaan silleen että lähtetetään kotiin ennen kuin aikuiset on humalassa ;)

Namusia näille persoille pikkusiskoilleni pitää varmaan tarjota, sekä veljen tytöille. Ikähaarukka on on 1,5v-11v. Yleensä mukulat viihdyttävät itse itseään.. Veljeni tytöt voivat tuoda leluja jos haluavat, samoin nuorin pikkusiskoistani..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ei ole häihin tulossa näillä näkymin (tosiaan 2 vuotta häihin, joten ehtiihän tässä vielä joku vieras muksun pyöräyttää :girl_wink: ) muita kuin kummipoikani, miehen kummityttö sekä heidän veljensä. Eli 3 ihanaa lasta. Häiden aikaan iät ovat 4, 8 ja 10. Ajattelin, että heille jokaiselle tekisin oman puuhapussin, joka sisältäisi sellaisia juttuja mistä varmasti tykkäävät. Lisäksi juhlapaikalla on yläkerrassa nojatuoleja, joissa on pyörät alla - olivat kuulemma työkaverin tyttären häissä olleet kova sana lasten keskuudessa :girl_haha: Tosin siellä pitää olla joku vahtimassa, etteivät työnnä toisiaan portaita alas. Miten ihmiset ovat ratkaisseet lapsenvahdin ongelman? ketään vierasta en halua nakittaa tehtävään ja toisaalta olisi kiva jos lasten vanhemmat voisivat meidän kanssa seurustella sen sijaan, että heidän pitäisi viihdyttää lapsiaan..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oma huone/nurkkaus tulee olemaan lapsille.

Tämä toimi hyvin jo siskoni häissä, joten hieman "varastan" ideaa häneltä samalla. :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään