Jump to content
Naimisiin.info

Kaason puhe


Guest tintti

Recommended Posts

no niin rakkaat ystävät,

olen saanut kunniatehtävän toimia parhaan ystäväni kaasona tulevana syksynä,

ja minulle on esitetty toive että pitäisin puheen juhlissa.

paniikki iskee sillä en ole mikää runoilija saati novellikirjailija,

joten auttakaa minua ja antakaa ideoita puheeseeni, esim onko olemassa jotain hyvää pohjaa jonka avulla voisin saada hieman vihjettä mitä sanoisin?

pikaista apua siis kaipaisin :lol:

kiitos jo etukäteen!!

Link to comment
Share on other sites

En ole kaasona toiminut, mutta todella monia puheita pitänyt mm. ystävän häissä :D

Itse muistan, että yhden puheen runko oli morsiusparin rakkaus, kohtaaminen ja minun ystävyyteni morsiamen kanssa. Jonkin verran viittasin yhteiseen nuoruuteemme sekä tuoreen aviomiehen ilmaantumiseen elämäänsä. Luin loppuun pienen runonpätkän rakkaudesta.

Anna tulla puheen sydämestä. Mitä haluaisit sanoa ystävällesi tänä tärkeänä ja kauniina päivänä?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rouva X

Kannattaa kirjoittaa ranskalaisin viivoin aikajärjestyksessä asioista joista haluaa puhua. Tätä lunttia hyväksi käyttäen kun antaa puheen tulla sydämestä ja muistaa myös huumorin, niin puhe toimii aina.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Meidän häissämme kaaso piti puheen. Siinä puhuttiin morsiusparin rakkaudesta toisiinsa, siitä miten se ilmenee yms..huumorilla piiikiteltiin ähän molempia, tavallaan. Kaaso kertoi myös jotsin pientä lapsuudesta ja sanoi kauniita sanoja puolisosta. Plus yleistä juttua yleensä liitosta tms. Kyllä siinä tippa tuli monelle linssiin. Puhe oli kuitenkinj aito ja sisälsi asioita, joita kaaso meille rakkaudella, sydämestään halusi sanoa.

Ei kenellekkään voi antaa ihan valmista kaavaa tai puhetta. Pelkkä ajatus kuulostaa loukkaavalle morsiusparia kohtaan. Sydämestä, omin sanoin. Siinä on paras puhe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tälläisen bongasin netistä:

Kaason puhe

Annan ja Timon häät 28.6.2008, kaason puhe

Tervehdys rakkaat ystävät!

Olen siis tuon ihanan morsiamemme sisko ja toinen kaasoista. Kun Anna kertoi häistä vuosi sitten, pyysi minua kaasoksi ja pyysi pitämään tämän puheen, olin aivan innoissani. Olen edelleen. Mutta vähän kyllä myös jännittää. Minä kun yleensä pidän lähinnä poliittisia puheita, mitä tämän ei pitäisi olla.

Kun olin lukiossa, minulla ja muutamalla ystävälläni oli epävirallinen vanhapiikakerho. Tuntui, että ympärillä kovin monet seurustelevat emmekä voineet ymmärtää, miksi kuitenkin niin monet mahtavat naiset olivat sinkkuja. Olimme itse eläviä esimerkkejä näistä mahtavista naisista, mutta myös muut, kuten Anna. Päädyimme siihen, että ainoa syy, miksi emme seurustele, on se, että miehet pelkäävät kauniita ja älykkäitä naisia. Tämä oli ainoa kuviteltavissa oleva syy. No, oli meillä kaikilla tosin melkoisen kovat kriteeritkin.

Kun sitten lähdin opiskelemaan Turkuun, meillä oli Annan kanssa alusta asti tapana, että kerran syksyssä ja kerran keväässä vietetään yhdessä viikonloppu joko Turussa tai Tampereella. Kierrämme kauppoja, käymme elokuvissa, ulkona syömässä, teemme pitkiä kävelyitä, pohdimme tulevaa ja juoruamme. - Varaan saman option tuohon siskooni edelleen! -

Marraskuun alussa 2005 Anna oli sitten vuorostaan käymässä Turussa. Oltiin syömässä Trattoria Romanassa perjantai-iltana. Puheltiin niitä näitä, kun Anna yhtäkkiä näytti vähän salamyhkäiseltä ja sanoi, että ”mulla on treffit!” Olin ihan, ”mitä mitä mitä! Kerro kaikki!” Anna sitten kertoi Timosta ja heidän tapaamisestaan. Sain kuulla myös muutaman Timon Annalle esittämän kohteliaisuuden. Kesken tanssin Timo oli sanonut jotain tällaista ”Susta tulee varmasti hyvä lääkäri, kun potilaat parantuu jo siitä, kun ne katsoo sun silmiin!” Olin todella vaikuttunut. Ei selvästikään mikään turha mies.

Sitten olen onnekseni jo muutaman vuoden ajan saanut seurata Annan ja Timon onnea. Anna on aina ollut minulle todella läheinen ja olemme aina pystyneet puhumaan kaikesta. Anna on aina ollut todella rohkaiseva, altis kehumaan minua, kauneuttani, älyäni. En tiedä, olenko yhtä usein kertonut Annalle, kuinka hurjan tärkeä hän on minulle.

Anna on aina ollut minulle esikuva. Lukion psykologian tunnilla opettaja kyseli meiltä, milloin opimme kävelemään. Kun kerroin, että yhdeksänkuisena, opettajan mielestä se oli vanhempien kannalta liian aikaisin. Mutta minun vain piti oppia nopeasti pääsemään lujaa eteenpäin. Olihan minulla maailman paras kannustin, jonka perässä tuli pysyä: isosiskoni Anna. Anna oli minulle maailman suurin ihme. Onneksi Timolla taitaa olla aika hyvä kunto, jotta hän pysyy tämän maailman suurimman ihmeen perässä!

Jos en, Anna, ole riittävän usein kertonut, kuinka ihana olet, haluan nyt sanoa tämän. Kun kiersimme etsimässä hääpukuja, kun sovittelit niitä ja varsinkin tätä nyt päälläsi olevaa, olit aivan valtavan kaunis. Minua alkoi melkein itkettää, kun näin, kuinka kaunis, hymyilevä ja onnellinen olit silloin ja olet nyt. Toivon, että saatte olla yhdessä monet pitkät vuodet yhtä onnellisina.

Anna ja Timo. Haluan vielä antaa teille jotain. Tämä laulu kertoo mielestäni todella kauniisti rakkaudesta. Haluan antaa tämän teille muistoksi tästä hetkestä.

Naimakaupat.com:

Puheet

Puhe on hyvin henkilökohtainen ja usein mieleenpainuvin lahja puhujalta hääparille. Perinteisesti häissä puhuvat ainakin hääparin vanhemmat, bestman ja kaaso, kunkin mielihaluista riippuen. Puheet ovat onnentoivotuksia, tarinoita hääparin menneisyydestä tai esimerkiksi runoja. Puheiden pito nostattaa juhlatunnelmaa olivatpa ne sitten hauskoja tai lämpimän vakavamielisiä.

Puhujien on syytä neuvotella puheen ajankohdasta häätilaisuuden ohjelman laatijan kanssa, yleensä bestmanin tai seremoniamestarin kanssa. Ensimmäisen puheen pitää yleensä morsiamen isä tai äiti, joka toivottaa vieraat tervetulleeksi ja kehottaa kaikkia juomaan maljan hääparin onneksi.

Ruokailun jälkeen on varsinaisen puheen vuoro. Tämän jälkeen voivat puhua sulhasen isä tai äiti, ja vasta sitten on muiden vuoro. Vaikka puhetta ei tulisikaan lukea paperista, hääpari saattaa haluta sen muistoksi. Kirjoita siis puhe paperille, jos ajatus tuntuu luontevalta.

Puheen jäsentely

Puhe kannattaa jäsennellä sisällön mukaan, mutta seuraava järjestys sopii hyvin onnittelupuheen rungoksi.

1. Puhuttelu: "Rakkaat Sanna ja Teemu..."

2. Ennen: ensikohtaaminen tulevan vävyn tai miniän kanssa.

3. Nyt: mihin on tultu, hetken ainutlaatuisuuden korostaminen.

4. Tulevaisuudessa: annetaan elämänohjeita ja siunaus parin yhteiselolle.

5. Loppukevennys

6. Onnentoivotus ja häämalja

Ohjeita puheen pitäjälle:

1. Suunnittele puheen sisältö tukisanalistan avulla; koko puhetta ei tarvitse kirjoittaa ja lukea paperista. Pyri ottamaan huomioon sekä morsian että sulhanen.

2. Pyydä puheenvuoroa esimerkiksi lasia kilistämällä ja aloita vasta yleisön hiljennettyä.

3. Puhu selkeästi ja kuuluvasti, käytä mikrofonia jos on tarpeen. Pienet tauot ryhdittävät puhetta eli ei kannata yrittää puhua kiireellä.

4. Puhu morsiusparille, mutta luo katseyhteys välillä yleisöönkin.

5. Älä puhu liian pitkään, viisi minuttia riittää. Mukaansatempaava alku ja loppu ovat hyvän puheen tunnusmerkkejä.

Vinkkejä puheen sisällön laatimiseen

Sisällön laadinnassa pätee sääntö, että hyvät ideat ovat yleensä yksinkertaisia. Sisältö kannattaa olla sellainen, että koko hääväki pystyy siihen eläytymään. Puheessa voi muistella hääparin lapsuutta, nuoruutta, opiskeluaikoja ja seurustelua. Monia kiinnostaa myös appivanhempien, miniän ja vävyn ensikohtaaminen. Jos hääpaikka on erityisellä tavalla kiinnostava, voi olla paikallaan kertoa pikkutarina vihkipaikan ja juhlatalon historiasta.

Puhetta voi värittää kertomalla vitsejä, aforismeja, sananlaskuja, laulunsäkeitä ja muita lainauksia. Runomuotoinen puhe on erityisen haastava ja vaatii onnistuakseen vankkaa esiintymistaitoa. Puheen voi soveltaa aiheeltaan vaikka koneenkäyttöohjeisiin tai ruokaresepteihin.

Raamatusta ja Kalevalasta löytyy useita kohtia, jotka sopivat mainiosti hääpuheen lomaan. Raamatussa rakkaudesta ja avioliitosta puhutaan muun muassa laulujen laulussa, psalmeissa ja sanalaskuissa. Kalevalassa on kuvattuna Pohjolan häät, josta voi ottaa osia puheen tueksi tai jonka voi ottaa koko häiden tai polttareiden teemaksi.

Onnellisen avioliiton 12 ohjetta

1. Olkaa vihaisia, mutta älkää koskaan samanaikaisesti.

2. Huutakaa toisillenne, mutta vain jos talonne on tulessa.

3. Myöntykää toistenne toiveisiin itsekurin harjoituksena. Ellette keksi muutakaan syytä.

4. Jos voitte valita sen välillä, kumpi saa tunnustuksen tehdystä työstä, valitkaa puolisonne.

5. Jos on pakko arvostella, tehkää se rakkaudella.

6. Älkää koskaan muistuttako eilisen virheistä.

7. Laiminlyökää mitä muuta tahansa paitsi toisianne.

8. Älkää koskaan antako päivän päättyä ilman, että kiitätte aviopuolisoanne ainakin yhdestä asiasta.

9. Aina kun tapaatte toisenne, tehkää se avosylin.

10. Älkää koskaan menkö vihaisena vuoteeseen.

11. Kun olette loukanneet toista, pyytäkää anteeksi. Kun olette tehneet väärin, tunnustakaa se.

12. Muistakaa, että riitaan tarvitaan kaksi. Se, joka on väärässä, puhuu suurimman osan ajasta.

(Lähde: Positiivari+Plussa, 7/1999)

Puhetta voi muuttaa lisäämällä siihen omia ohjeita.

Seksipuhe

Kun en tällä kertaa parempaakaan keksi,

niin kerronpa teille minkälaista on seksi!

Ylätuvan isäntä loi meidät ihmiseksi.

Aatamin ensimmäiseksi

ja Eevan toiseksi, ihanaksi naiseksi,

ja heidän välille tuli seksi.

Se on huomattu tarpeelliseksi

ja mekin on saatu se ilmaiseksi.

Joskus se on muuttunut maksulliseksi,

joskus jopa luotolliseksi,

mutta silloin se on muuttunut rikolliseksi.

Se on liikaa aamiaiseksi,

eikä siitä ole kiireen keskellä päivälliseksi,

vaan lämmitäpäs se illalliseksi.

Jos silloin ei mene hosumiseksi,

niin tunnetpa hetken olosi hunajaiseksi

ja kohta jo olosi ihan rauhalliseksi.

Useimmat se tekee iloiseksi,

toiset jopa totiseksi,

kuutamoiltoina haaveelliseksi,

kesäisin joskus metsäiseksi,

mutta silloin tulee helposti pihkaisesti.

Joillekin käy iltaseksi,

jonka jälkeen tulee uniseksi

ja tuntee itsensä tyytyväiseksi.

Joskus se saattaa jäädä aamuiseksi,

jolloin on vaara, että menee nyhjäämiseksi

tai siirtyy peräti huomiseksi.

Jos ei halua jäädä yksinäiseksi,

niin hakeutuu parilliseksi

ja kohta jo haluaan perheelliseksi,

ja kotipiha muuttuu lapselliseksi.

Lapsi voi ajoittain käydä itkuiseksi,

ja silloin menee yöt valvomiseksi.

Mutta se seksi!

Se ei saisi tulla maalliseksi,

koska se saa olon ihan taivaalliseksi.

Äläkä säästä sitä juhannukseksi,

sehän on tarkoitettu jokapäiväiseksi.

Huomenna voi käydä myöhäiseksi.

Varsin monet se tekee onnelliseksi,

joskus ihan hysteeriseksi.

Vanhemmiten se menee silittelemiseksi

tai peräti muistelemiseksi,

joskus vain kuvien katselemiseksi.

Elämä on muuttunut seesteiseksi.

Eihän kukaan tule tästä vihaiseksi,

uskonpa teidät huumorintajuiseksi.

Tämä loru on tehty tilapäiseksi

eikä kenellekään haitalliseksi,

vaan on tehty häihin viihdyttämiseksi

ja koko porukalle ohjeelliseksi.

Mutta nyt lopetan ennen kuin menee neuvomiseksi,

oi, niin monipuolista on seksi!

(Kirjoittaja tuntematon)

Minuuttipuhe

Valitaan häävieraiden joukosta sanavalmiita henkilöitä. Annetaan heille ex tempore -puheenaihe ja minuutti aikaa puhua mahdollisimman tyhjentävästi annetusta aiheesta, kuten neuvoja niksejä, ohjeita ja vinkkejä hääparille. Esimerkkejä aiheista:

- ensimmäisen hääpäivän aamu

- kurahousujen pukeminen kaksivuotiaalle

- valkopyykin pesu

- ensimmäisen yhteisen veroilmoituksen teko

- anopin lepytys

- lihakeiton valmistus

- sohvan valinta

- murrosikäisen huoneen siivous

- autonrenkaiden vaihto

Sulhasen huomenpuhe

Sulhasta pyydetään pitämään puhe morsiamelle, mutta koska pyyntö tulee niin äkkiä, häntä avustetaan. Sulhanen aloittaa puheensa ja samalla bestman tai seremoniamestari nostaa korista yksitellen esineitä, jotka koko hääväki näkee ja joiden nimet sulhanen liittää puheeseen sitä mukaan, kun niitä ilmestyy. Kun esine on mainittu, se lasketaan pöydälle.

Aiheena voi olla häämatka, arkielämä, lasten teko tai jokin muu. Esineinä voi olla esimerkiksi pippuripurkki, kahvimuki, virsikirja, nukke, kaulin, mittanauha, pesusieni, kaljapullo, kastelukannu, hehkulamppu, suklaapatukka, korkokenkä, tulitikkuaski, aamutossu, pyyheliina, lottokuponki, rukkanen, herätyskello, laastari, sanomalehti, kaukosäädin, tietokoneen hiiri... ja niin edelleen.

Puhe morsiamelle tai sulhaselle

Morsianta tai sulhasta pyydetään luettelemaan adjektiiveja (ei kuitenkaan värejä) esimerkiksi onnellinen, vihainen, komea, uskomaton ja niin edelleen. Adjektiivit sijoitetaan järjestyksessä valmiiksi laaditun puheen tyhjille viivoille. Kun kaikki kohdat on täytetty, sulhanen tai morsian lukee puheen puolisolleen.

______ (Mattini/Maijani)

Vihdoin _____ hääpäivämme on koittanut. Et voi uskoa, miten _____ olen. Muistatko ensitapaamisemme sinä tiettynä _____ iltana? Sinä näytit niin _____ ja kun katseemme kohtasivat, tunsin sydämessäni _____ tunteita. Siitä alkoi ystävyytemme, joka on muuttunut _____ rakkaudeksi. Joskus harvoin meillä on ollut _____ erimielisyyksiä, mutta yleensä suhteemme on ollut pelkkiä _____ onnen hetkiä.

Tämä päivä on meidän. Sinä näytät niin tavattoman _____ ja minä taas _____. _____ vanhempamme, _____ sukulaiset ja _____ ystävät ovat juhlimassa kanssamme tätä _____ päivää. Pöydän antimet ovat olleet todella _____, hääkakku _____ ja tunnelma on _____.

Vihkitilaisuudessa pappi puhui meille _____ sanoja rakkaudesta. Matti/Maija, haluan jakaa kanssasi koko _____ tulevaisuuden ja kaikki mitä se tuo tullessaan. Pitäkäämme huumorin kukka kukkimassa, kuten tässä _____ puheessani sinulle. Lupaan rakastaa sinua koko _____ sydämestäni nyt ja aina.

_____ Mattisi/Maijasi

Rakkauden resepti:

(2:lle hengelle vuoden ajaksi)

90 silmäystä

2920 halausta (8 kertaa päivässä), karkausvuonna 2928

30 yhteistä tanssia (käden puristusta)

104 iltakävelyä

52 kynttiläillallista

100 suudelmaa

15 perheriitaa

1000 tippaa kyyneliä

490 (= 70 x 7) anteeksiantoa

Hääboolille kutsu

Seremoniamestari pyytää puheenvuoroa ja sanoo:

"Oli suuret maalaishäät entiseen hyvään aikaan. Isäntä halusi tarjota sulhasena olevan poikansa kunniaksi ryypyt kylän miehille. Hän arasteli kuitenkin rovastia, eikä tiennyt miten asiansa esittelisi. Aikansa mietittyään hän keksi ratkaisun ja meni kuuluttamaan hääsaliin: Tuolla olis tuvan puolella puhelu kaikille muille miehille paitsi rovastille!

Nyt olisi puhelu tuolla terassilla/ruokapöydässä/ladossa kaikille häävieraille, olkaa hyvä!"

HK

Link to comment
Share on other sites

Tämä Ellien sivuilta:

Yleensä kaasot tuntuvat puhuvat vaikka mitä perinteistä kyyneljuttua. Tuntuu, että ihmiset ovat jotenkin täysin kyvyttömiä kuvaamaan ystävyyssuhteitaan ilman kliseitä. Olin kuitenkin viime vuonna häissä, joissa kaason puhe oli paras koskaan kuulemani. Hän jopa "voitti" bestmanin, joiden puheet ovat yleensä paljon hauskempia ja rennompia. Videolta homma on aivan loistavaa seurattavaa...

Alussa oli perinteinen toteamus siitä, että morsian ja kaaso ovat tunteneet lähes koko elämänsä ja että he tietävät kaiken toisistaan ja sen, mikä on toiselle parasta.

Puhe eteni jotenkin siten, että siinä annettiin ymmärtää ensin, että morsiamet ovat kamalia eikä kukaan halua kaasoksi, koska siitä seuraa kaikenlaista piperrystä ja 24h tavoitettavissa oloa. Sitten hän totesi, ettei näin ole ollut ja hän tuntee itsensä tarpeettomaksi. (naurua) Joten hän otti selvää siitä, mitä kaason tehtäviin on historiassa kuulunut, jotta selviäisi, onko häntä oikeasti tarvittu ollenkaan. Sitten tuli historiikkia kaason perinteisistä tehtävistä, mm. jotain ryöstäjien hämäystä, ja sitä, ettei kukaan kyllä häntä ja morsianta sekottaisi, jos ryöstämään tulisi... (naurua)

Ja sitten kauhea pommi. Kaaso totesi, että kaason tärkein tehtävä on suojella morsianta pahoilta hengiltä ja paholaiselta, mutta että sulho on edelleen paikalla... (kaaso ja sulho eivät tulleet aluksi toimeen ilmeisesti) Koko salin leuat loksahtivat auki, olisittepa nähneet sulhasen äidin ilmeen...

Hiljaisuus.

Sitten kaaso sanoi, että on vain kaksi mahdollisuutta. Hän on epäonnistunut surkeasti.... tai sitten hän on erehtynyt sulhon suhteen. Sulhanen purskahti nauruun ja koko puhe loppui kaason leikkimieliseen uhkaukseen siitä, että hänen kalleimpansa on nyt sulhon huomassa, mutta hän on aina taustalla varmistamassa, ettei miehestä tule paholaista...

Koko puhe oli niin ovelasti rakennettu esitys, ettei siinä voinut sortua kyyneliin tai muuhunkaan. Ja koko homma ilman paperia...

Ja lisää vinkkejä löytyy, kun googlettaa kaason puhe/hääpuhe -sanoilla.

Tsemppiä!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...