Fungus

PIKA: esteiden tutkinta

43 viestiä aiheessa

Viikko on se minimiaika mikä pitää varata esteiden tutkintaan. En sitten tiedä voiko se tulla nopeamminkin, mutta viikossa se ainakin varmasti ehtii.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiireellisen aikataulun vuoksi haen paperin itse maistraatista. Tuleeko sieltä ilmoitus, esim. soitto, kun homma on valmis? Vai pitääkö sitä itse lähteä tiedustelemaan?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ei saanut edes laittaa rastia siihen kohtaan että säilytetään todistus siellä. Sanottiin että kun on niin monta kirkkoa tms niin ei onnistu ku menis ihan sekasi (Oulussa siis). Oli siis vaihtoehtona sitte et postittaa tai ite haetaan. Helpoin oli sitte että postitti meille ja nyt pitää vaan olla tarkkana ettei mee hukkaan ennen häitä niei tarvii alkaa panikoimaan :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä todistus säilyy Hgin maistraatissa, jossa mennään naimisiinkin. Ei ole tullut mitään ilmoitusta sieltä, varmaankin on kaikki ok sen suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sehän on ihan lakisääteinen juttu, että esteidentutkinta kestää viikon, eli ei ole olemassa mitään nopeutettua prosessia :)

Vaikka todennäköisesti ne tekee sen "tutkinnan" jossain parissa tunnissa, ellei peräti minuutissa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lisään tähän ketjuun:

 

Todistajat esteidentutkinta-lomakkeessa. Onko olemassa jääviyttä (suku/perhe tms.)? Onko mitään väliä kuka sen allekirjoittaa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja tuon esteiden tutkinnan voi täyttää muuten myös nettilomakkeena, eli sähköisellä tunnistuksella. Silloin ei tarvita todistajiakaan! Oli kätevää, ei tarvinnut erillistä maistraattikäyntiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tehdäänkö esteiden tutkinta siis seurakunnan vai maistraatin kautta? Molemmissa kun on tästä tietoa, mutta jos on kirkkovihkiminen niin pitäisikö sillon mennä seurakunnan kautta? Ja jos seurakunnan kautta pitääkö hakieassa jo olla rippikoulu käyty..?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Ilman rippikoulua ei vihitä kirkossa (sieltä sen naimaluvan saa, sitä sanaa hihiteltiin silloin 15 v. kesäisinä). Mun käsittääkseni jos vihkiminen kirkosssa -> esteidentutkinta seurakunann kautta, jos siviilivihkiminen -> esteidentutkinta maistraatin kautta. Joka tapauksessa vihkijällä tulee olla virallinen tieto siitä, että olette esteettömiä ennen kuin seremonia voidaan pitää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos, mies siis aloitti rippikoulun EILEN, mutta tarkoitus olla rippiytynyt ennen juhannusta.. Papin takia venyi näin myöhäiselle tuon käyminen, alkuvuodesta jo kuitenki häneen oltu yhteydessä... Mutta sanon että kysyy papilta seuraavassa tapaamisesta tosta voiko esteet tutkia vasta kun hän "valmistunut"..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä esteet voidaan tutkia jo ilmankin rippikoulua. Ne ovat kaksi eri asiaa, esteidentutkinta on avioliittolaissa säädetty, eikä sillä ole seurakuntaan kuulumisen kanssa itse asiassa mitään tekemistä. Esteet voidaan tutkia myös maistaatissa, vaikka vihkiminen tapahtuisikin seurakunnassa. Silloin vaan se maistaatista saatu paperi pitää toimittaa seurakuntaan /vihkipapille. Tai sitten seurakunnan kautta ja on siis erillinen siitä luvasta, että suostuuko seurakunta sitten teidät vihkimään sillä perusteella, että kuulutteko kirkkoon ja onko rippikoulu käyty. 

Esteidentutkinta on voimassa 4kk kerrallaan, ja vähimmillään sitä pitää hakea viimeistään viikkoa ennen vihkmistä. 

Muokattu: , käyttäjä: Lainie

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pukkaan nyt vanhaa ketjua ylöspäin, mutta... 

 

Pitäisi lähettää meidän esteidentutkinta-lärpäke kaason allekirjoitettavaksi ja laittaa mukaan kirjekuori että hän lähettää sen maistraattiin. Mutta minä nyt oon tässä googlannut, penkonut maistraatin sivuja ja vaikka mitä, ja samalla kiskonut hiuksia päästä. Ja en löydä vastausta  :skilletgirl:

 

Eli, lähetetäänkö toi ihan vaan maistraatin osoitteeseen, mikä tuolla on näkyvissä? Joo varmaankin, mutta mitä hittoa pitää kirjekuoreen kirjoittaa?!  :girl_impossible:

 

Ja joo, tiedän että sen vois tehdä netissä tunnistautumalla, mutta kun meillä toi lärpäke tossa jo on, siinä bm:n nimi alla ja kaason kanssa sovittu että hänelle toi menee pyörähtään.. Ja itseasiassa nyt vasta löysin mokoman tiedon että sen voi tehdä myös tunnistautumalla. Ja kun minä haluuuuuuu-uuuun ton paperiversion lähettää  :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä jätin meidän lomakkeen ihan seurakunnan toimistoon (vai mikä se on), mutta mitä olen muihin virastoihin papereita lähettänyt, niin ihan vaan viraston nimi ja osoite (korkeintaan joku kirjaamo yms), ne menee sit siitä "alkupisteestä" (toimistosihteeri, kirjaamo, info) oikeaan paikkaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä jätin meidän lomakkeen ihan seurakunnan toimistoon (vai mikä se on), mutta mitä olen muihin virastoihin papereita lähettänyt, niin ihan vaan viraston nimi ja osoite (korkeintaan joku kirjaamo yms), ne menee sit siitä "alkupisteestä" (toimistosihteeri, kirjaamo, info) oikeaan paikkaan.

 

Nokun meillä menee maistraattiin.. Ja lähin on Trellä eikä sen takia viittis lähtee Trelle :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä jätin meidän lomakkeen ihan seurakunnan toimistoon (vai mikä se on), mutta mitä olen muihin virastoihin papereita lähettänyt, niin ihan vaan viraston nimi ja osoite (korkeintaan joku kirjaamo yms), ne menee sit siitä "alkupisteestä" (toimistosihteeri, kirjaamo, info) oikeaan paikkaan.

Nokun meillä menee maistraattiin.. Ja lähin on Trellä eikä sen takia viittis lähtee Trelle :D

Niinno, kuten sanoin, postita viraston (joka maistraatti on) osoitteeseen. Netistä: Tampereen maistraatti"Yhteystiedot: Hatanpään valtatie 24, PL 682, 33101 TAMPERE". Kyllä se kuoren avaava sihteeri tmv tietä, mihin menossa. Samalla sivulla on myös mailiosoitteita ja puhelinnumeroita, jos vielä epäilyttää :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 

 

Mä jätin meidän lomakkeen ihan seurakunnan toimistoon (vai mikä se on), mutta mitä olen muihin virastoihin papereita lähettänyt, niin ihan vaan viraston nimi ja osoite (korkeintaan joku kirjaamo yms), ne menee sit siitä "alkupisteestä" (toimistosihteeri, kirjaamo, info) oikeaan paikkaan.

Nokun meillä menee maistraattiin.. Ja lähin on Trellä eikä sen takia viittis lähtee Trelle :D

Niinno, kuten sanoin, postita viraston (joka maistraatti on) osoitteeseen. Netistä: Tampereen maistraatti"Yhteystiedot: Hatanpään valtatie 24, PL 682, 33101 TAMPERE". Kyllä se kuoren avaava sihteeri tmv tietä, mihin menossa. Samalla sivulla on myös mailiosoitteita ja puhelinnumeroita, jos vielä epäilyttää :)

 

Okei eli menee niinkun mie aattelinkin... Oli vaan pakko varmistaa :D

 

Kiitos  :give_rose:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään