Guest Vieras

Käden pyytäminen

200 posts in this topic

Meillä sulho teki oikein kirjeen, jossa molemmat vanhemmat allekirjotuksella luovuttaa mut sulholle ;):D Täysin huumorilla toteutettu ja sitä kirjettä on ihan hauska lukee. Siinä on mm. kohta, jossa vanhemmat lupaa muistaa meidän lapsia pienellä lahjalla, jokaisena liputuspäivänä :lol: Sulho on ite Virosta ja naureskelee aina Suomen lukuisia "kissanristiäis" liputuspäiviä.

Sit täytyy kyl sanoo, että oli se mun isäki hoksannu. Sulho pyysi mun vanhempia kahvilaan kahville tätä allekirjotusta varten ja isä tietenki tajus, mistä on kyse ja valmistautu tilanteeseen listalla. Sulho näytti pahaa-aavistamatta oman paperinsa mun vanhemmille ja ne luki sen kaikessa rauhassa naureskellen ja sit isä vetäsee oman paperinsa taskusta: "ennen ku allekirjotan, nii mulla olis muutama vaatimus täällä" Ottaa taitellun paperin eteensä ja se avautuuki 'vahingossa' lattialle asti :P

Mulla oli niin mahtava tunne silloin kun sulhaseni kysyi isältäni kättä. Oltiin jo aikaisemmin sovittu että hän kysyy ennen kihlautumista. Viikon päästä sitten mentiin kihloihin.

:P Sitte yöntunteina kun oltiin kihlauduttu niin syötiin oikeen kunnolla vanhempieni kanssa. Se oli mahtavaa:D

Meillä mies halusi kihlauduttuamme soittaa isälleni, koska hänestä se oli hyvä tapa ilmoittaa kihlauksesta. Sanamuoto oli kuulemma (en ollut vieressä kuulemassa) jotain tyyliin "haluaisin mennä tyttärenne kanssa naimisiin, onko teillä mitään sitä vastaan?". Olivat siis tavanneet jo kauan sitten ja tuntevat toisensa, joten mistään 'miesten välisestä esittäytymisestä' ei ollut kyse. Jos mies olisi soittanut vanhemmilleni ennen kosintaa, olisin ollut ehkä vähän hämmentyneempi, mutta kysyi sentään ensin siltä, jonka vastauksella oli enemmän merkitystä. :) Kysyi myös minulta, että saako hän ilmoittaa tällä tavalla, ettei tule mitään karjamarkkinafiilistä.

Meillä mies puhui pitkään, että hän pyytää isältä kättäni, ihan huumorimielessä siis, ennenkuin kihlautumisestakaan päätettiin. Kun sen aika sitten tuli, niin mies sai pitää kiinni lupauksistaan. Vanhemmat olivat todella otettuja tuosta eleestä ja nyt äitini jakaa tätä tarinaa kaikille puolitutuillekin. Tosin ovat erehtyneet ajattelemaan, että tuo kädenpyytäminen olisi yhtä kuin kosinta minulle (joka ei sitten ollutkaan yhtä hyvin onnistunut, mutta se on taas toinen tarina). Isäni tuumasi vain samassa yhteydessä annetusta viinapullosta, että yhden sormuksen sillä sopii antaa, mutta toiseen vaaditaan jo enemmän. Itse koin tuon eleen pikemminkin arvostuksena vanhempiani ja meidän läheisiä välejä kohtaan, en minua alentavana tai muutenkaan negatiivisena. Mutta kukin tyylillään.

Mä en olis tykännyt jos isältä oltais mun kättä pyydetty. Eri asia tietysti olis, jos olisin kovin nuori, esim. 18 tai alle, mutta kyllä yli kaksikymppinen voi/osaa päättää asian itsekin. Käden pyytäminen tuntuu omasta mielestäni hieman lapselliselta. Tuntisin itseni jotenkin lapseksi, jos isältä lupaa kysyttäisiin. Tai entä jos isä vastaisikin, että ei käy? No joo, tuskinpa oma isäni olisi sanonut niin.

Katijohanna90 likes this

Mä en olis tykännyt jos isältä oltais mun kättä pyydetty. Eri asia tietysti olis, jos olisin kovin nuori, esim. 18 tai alle, mutta kyllä yli kaksikymppinen voi/osaa päättää asian itsekin. Käden pyytäminen tuntuu omasta mielestäni hieman lapselliselta. Tuntisin itseni jotenkin lapseksi, jos isältä lupaa kysyttäisiin. Tai entä jos isä vastaisikin, että ei käy? No joo, tuskinpa oma isäni olisi sanonut niin.

ei tässä mitään konkreettista kenenkään omaisuutta ole jota omistajalta toiselle siirrellään. vaan vanha, romanttinen tapa meidän toisten mielestä. esim. minun mielestä kenenkään kovin lapsen ei pidä mennä edes vielä naimisiin, joten en liittäisi lapsellisuutta tähän yhteyteen ;)

ei tässä mitään konkreettista kenenkään omaisuutta ole jota omistajalta toiselle siirrellään. vaan vanha, romanttinen tapa meidän toisten mielestä. esim. minun mielestä kenenkään kovin lapsen ei pidä mennä edes vielä naimisiin, joten en liittäisi lapsellisuutta tähän yhteyteen wink.gif

aurora: juu, en minä sitä meinannutkaan. Eikä ollut tarkoitus loukata ketään, ihan vaan oman mielipiteeni kerroin, että miten itse asian koen. :) Ei sen suurempaa tramatiikkaa :).

Olihan mieheke käynyt kysymässä ja isukki oli mielissään :) Oli aikoinaan ollut hivenen pettynyt, kun siskon sulho ei paljon lupia kysellyt.

Joku taisi aiemmin kirjoittaa, että tapa on kohtelias ja kuvaa arvostusta vanhempia kohtaan. Oon siitä ihan samaa mieltä. Mistään "omaisuuden vaihdosta" siinä ei mun mielestä ole tosiaankaan kyse. Kihloihin/naimisiin sitä mentäis sitten ilman lupaa, jos ei sellaista olisi tullut :)

Olin maininnut miehelle etukäteen painokkaasti, että minunhan kättä ei sitten kysellä muilta kuin minulta. Tämä erityisesti siksi, etten ole isäni kanssa läheinen. Mies kuitenkin halusi viedä appiukolle sen "perinteisen" kossupullon, koska pitää tätä suomalaista tapaa hauskana (sulhanen on siis ei-suomalainen). Lupia ei onneksi siinä vaiheessa enää kysellyt, eikä sitä kukaan odottanutkaan. ;)

Katijohanna90 likes this

Kaikkien meidän perheen naisten(3) miehet on pyytäny meidän isältä kättä..

Morsmaikut ei ole olleet ajankohdasta tietoisia ja viskipullon kera on isän eteen miehet kukin vuorollaan marssineet.

Mun(sekä muun perheen) mielestä perinteet kunniaan.Vaikka kaks lasta ja muut jo on.. :P;);)

Edited by Jeanette

Meillä mies pyysi isältä mun kättä.. Tätä isä arvosti kovasti ja toitotti sitä tarinaa kaikille :P Minusta myös ihanan perinteistä ja jollain lailla romanttistakin :) Ja isin tyttö olen aina ollut :P

Minusta olisi outoa jos mies olisi kysynyt isältäni saadaanko mennä kihloihin... Kumpikohan meistä edes pyysi kihloihin? Taisi olla niin yhteinen sopimus, ettei pysty sanomaan.

Katijohanna90 likes this

Sulhaseni pyysi isältäni "kättäni". Mielestäni kaunis symbolinen ele, etenkin kun tiedän kuinka paljon se isälleni merkitsi. Itseä tosin lähnnä hymyilytti, mutta tietenkin tuntui kivalta että niinkin läheinen ihminen kuin isä pääsi ilostamme osalliseksi. Isolla mihellä kyynel silmässä, eli kai iso juttu hänelle. eikä minulta mitään pois.

Jos mieheni menisi kertomaan äidilleni viinipullon ja puskan kanssa että aikoo kosia mua... oisin äitini puolesta onnellinen.

isäni taas... noh ei se kävisi miehen mielessäkään. miehen täytyy ottaa huomioon vaimonsa ja appinsa välit.. eli vaikka oisi ns. hyvissä väleissä se voi tuntua silti loukkaavalta.. esim. jos isässä on sovinistisia piirteitä. ihan kiva jos vetävät pään täyteen sen kunniaksi että molemmat rakastavat samaa ihmistä =)

Katijohanna90 likes this

Minä en olisi suostunut miehen kosintaan, jos olisi kättäni mennyt pyytämään ukolta vaikka kuinka leikillään / romanttisena eleenä / papan mielen ilahduttamiseksi. En omalla kohdallani pysty näkemään tätä tapaa söpönä ja kaukaisuudeltaan keskiajan ritariromantiikkaan verrannollisena juttuna, se oikeasti merkittävä käden pyytäminen on ajallisesti liian lähellä: mummoni ikäluokassa isä saattoi käytännössä estää tyttärensä naimisiinmenon tai pakottaa ns. hyviin naimakauppoihin. Ei kovin romanttista minusta.

Mutta kukin toimikoon tavallaan.

Katijohanna90 likes this

Mun mies vei mun isälle konjakkipullon ja äidille kukat siinä kohtaa, kun sormukset oli jo sormessa. En mitenkään mieltänyt sitä kaupankäynniksi vaan jollain tapaa hauskaksi tavaksi kertoa kihloista.

Sulhanen kävi isäni kanssa keskustelun, joka meni kuulemma näin:

Sulhanen: " Mä tarttisin sulta luvan."

Isä: "Mihin...?"

Sulhanen: "Ajattelin viedä tyttäres vihille."

Isä: "Jaa...Siittä vaan."

Sulhanen: "Hyvä."

Isä on erittäin jäyhä pohjanmaalainen, sulhanen sulavan supliikki kaupunkilaispoika. Puhuivat kuitenkin samaa kieltä sillä hetkellä :girl_haha:

Meillä mies ei "ehtinyt" pyytää kättä:

Oltiin puhuttu, että haluaisin, että iskältäni pyydetään mun kättä ennen kuin mua kositaan jne ja mies kannatti ajatusta.

Sitten kuitenki eräänä kauniina iltana mua kosittiin, oli täysi yllätys mulle, ja vastasin myöntävästi. Tuli sitten puheeks, että miten se käden pyytäminen... Mut ei ollut mies ehtinyt semmoista tehdä, ei ollut suunnitellut edes mitenkään tarkkaan kosinnan ajankohtaa.

Joidenkin päivien päästä ostettiin sormukset ja kerrottiin vanhemmillemme.

Iskä on moneen kertaa vitsaillut, että ette te naimisiin voi mennä, kun ei oo lupaakaan vielä kysytty.

Täytyy ehkä sanoa sulholle, ette ennen kirkon varaamista (suunniteltu häitä kesälle 2010) kysyisi iskältäni vaikka varmistuksen sille, että saa mut naida :)

Edited by Aune86

Olisihan se ollut ihan kiva, jos TK ois pyytäny mun kättä, muttakun ehdin kosimaan ennenpää. :D

(edit. yks typo)

Edited by haave

Meillä oli vähän silleen puhetta oman kullan kanssa että se kysyis sitten lupaa miun isältä. Toteutus oli sitten se että miut vaihdettiin tikkatauluun :girl_haha: Oltiiin menty edellisenä viikonloppuna kihloihin lomamatkalla ja sitten seuravalla viikolla mentiin meille kotiin käymään. Kulta oli jo aiemmin ostanut tikkataulun meille, kun ei sellaista ollut kotipihassa. Äitin kanssa mentiin marjapehkoon punasia kerämään ja kulta lähti pystyttämään tuomaansa tikkataulua iskä tietysti apunaan. Eipä iskä arvannut, että aikoi vävyehdokas pyytää tyttöä itselleen. Ymmärtääkseni ei se ollut ihan virallisesti tapahtunut, vaan että kulta oli kertonut että mentiin kihloihin ja kysynyt, että soppiikos se miun iskälle, eli tällleen modernisti... mut miusta se oli niin romanttista :-X

Iskä ite oli silloin aikanaan juossut navettaan appiukolta kysymään....

Meillä ei ainakaan pyydetä kättä!

Hieno tapa se on mun mielestä, mutta en ole oman isäni kanssa väleissä joten tämän vuoksi.

(Voisin mä käskee miehen pyytää äidiltä kättä, mut äiti on tarjonnu mun kättä jo vaikka kuinka kauan :girl_haha: )

Ei meilläkään suoranaisesti kättä pyydetty, mies meni isäni kanssa saunaan ja siellä olivat keskustelleet :girl_sigh:

Minusta olisi ihanaa jos tuo avokki kävisi juttelemassa isäni kanssa. Harmi vain että en ole isäni kanssa missään väleissä, joten tulevaisuudessa jää kaikki isää koskevat perinteet kokematta :girl_cray3: mutta olisi kyllä aika ihana ele sekin jos hän kysyisi äidiltäni ns. lupaa :rolleyes:

Meillä mies kävi kysymässä mun isältä asiasta ennenku mulla oli mitään hajua asiasta. Tai ei se vissii ollu ihan kysyny vaan lähinnä vaan kertonu että näin meinaa käyä. Mun mielestä se oli ihan soma ele, mutta ei mun isä sitä kyllä varmaan ihan odottanu :D Oli kuulemma vaan vähän naureskellu.