Guest Vieras

Käden pyytäminen

200 posts in this topic

Tuleva aviomieheni soitti isälleni ja "pyysi kättä" eli toisin sanoen ilmoitti aikovansa kosia. Mielestäni tämä on vain kohtelias tapa ja perinne, joka sopii meille, koska olen läheinen isäni kanssa. Haluan myös ehdottomasti, että isäni saattaa minut. Ihan yhtä hyvin saattajana voisi olla myös äitini, toinen erittäin merkityksellinen ihminen elämässäni.

Edited by Henn_

Sulhanen soitti isälle viikon ennen kosintaa ja "pyysi kättäni" mun ehdotuksesta. Ihan rehellisiä jos ollaan, tarkoituksena oli kalastella nekin irtopisteet. :girl_wink:

Lähinnä kyse oli ilmoitusluonteisesta asiasta, eikä niinkään luvan pyytämisestä. Arvelin että isäni olisi siitä otettu kun on aina ollut hienotunteisen salaa konservatiivinen näissä asioissa, enkä jaksanut huolestua partiarkaatin agendasta tässä yhteydessä.

Vihkitilaisuudessa isä ei minua luovuta, vaan marssinemme henkikirjoittajan eteen käsikynkkää sulhasen kanssa kaksin.

Minun mieheni kyllä kysyi isältäni ihan henkilökohtaisesti, ennen kuin polvistui. On tuo ukko jo kaksi kertaa aiemminkin kosinut ja kysynyt lupaa, mutta tämä kerta sitten toden sanoi :) En pidä sitä kovinkaan yleisenä tapana tänä päivänä, mutta olihan se hieno tietää että isi on tyttärensä valmis luovuttamaan miehelleni <3

---

Edited by NeNNi

Minun mieheni oli ennen lomamatkaamme, jolla kosinta tapahtui, jutellut isäni kanssa suunnitelmistaan ja saanut täyden tuen ja onnentoivotukset matkaansa. Olin tosi otettu siitä, että mies oli huomioinut myös vanhempani tässä tärkeässä asiassa! :-X

Jos mun mies olisi kysynyt isältä "kättäni", niin vastaus olisi varmaan ollut jotain sen tyyppistä että jos siihen häneltä pitää lupa kysyä niin kannattaako tuota tehdä sitten ollenkaan. :D Ja onneksi mua kosittiin ilman, että oli sotkettu isää kuvioon mitenkään etukäteen vaan hänkin kuuli asiasta kuten kaikki muutkin läheiset sitten kihlautumisen jälkeen. :)

Katijohanna90 likes this

Minäkin sain tietää, että mieheni oli käynyt keskustelemassa vanhempieni kanssa. Mielestäni oli hienoa, että hän oli "pyytänyt lupaa" myös äidiltäni. Se on hieno perinne ja olen todella ylpeä miehestäni kun hän oli niin tehnyt. :-X

Itselleni tuo tapa ei millaan soveltuisi eika kylla isallenikaan, vaikka olemmekin hyvissa ja laheisissa valeissa. Vanhempani erosivat kun olin aika pieni, ja asuin aina aidin luona vakituisesti. Olen myos aina ollut tosi itsenainen, ja tuntuisi oudolta jos kummaltakaan vanhemmalta kyseltaisiin mitaan etukateen, tai siis olisi kysytty. Itselleni tuo perinne on sellainen, joka ajatuksen tasolla nostaa karvat pystyyn, mutta ymmarran toki, etta toisille se on kaunis tapa. Isani varmaankin myos olisi tuntenut olonsa lahinna kiusaantuneeksi. Perheita ja ihmisia on kuitenkin monenlaisia, ja asioilla niin eri merkitys monille ihmisille.

En myoskaan halua ainoastaan isaani saattamaan minua 'alttarille' (menemme todennakoisesti ulkona naimisiin), vaan haluan kavella yhdessa molempien vanhempieni kanssa, mutta sen sijaan etta he 'luovuttavat' minut miehelleni, he jaavat paikoilleen eturiviin ja kavelen itse loppumatkan miehen viereen. Tama siita syysta, etta en halua kavella yksin, mutten myoskaan halua mitaan luovutusta. Tama on myos mielestamme romanttisempaa, etta mies odottaa minua edessa, kuin se jos kavelisimme paikalle yhdessa. Kukin tavallaan :)

Edited by Roslin
Katijohanna90 likes this

^Tuo onkin muuten ihan hyvä ajatus alttarille kävelemisestä. Itse haluan, että isä on siinä käsikynkässä alttarille käveltäessä, mutta mua ei oikein miellytä kumartelut ja luovuttamiset eli tuo yksinään kävely sen pari metriä sulhon luokse on kiva idea. (OT loppuu...)

Sulho soitti kosintapäivänä ja kysyi isältä, että olisko sulla mitään sitä vastaan jos mentäis naimisiin ja siunaushan sieltä tuli. Mun mielestä kans aivan ihana tapa. Ainakin meidän kohdalla kun mulla on todella lämpimät välit vanhempiin ja oon aina ollut ns. isän tyttö. Itselle kosinta tulikin sitten ihan yllätyksenä eli vanhemmat tiesi kosinnasta ennen mua.

Minä toivon, että mies kysyy vanhemmiltani, että onhan asia heille ok ja ovathan he onnellisia jos näin pääsee käymään. Olen läheinen vanhempieni kanssa ja myös isäni kanssa samassa työpaikassa. Muutenkin käymme heidään luonaan usein. Minulle on aina ollut vanhempieni mielipiteet tärkeitä ja toivon että kihlaus olisi ilon paikka eikä ajatuksena "Ei vielä". Asumme yhdessä, suhdetta on takana 11kk.

Minulle on myös aina ollut itsestään selvää, että isäni saattaa minut alttarille. Tosin olisi ehkä vielä parempi ajatus, että isä saattasi melkein loppuun,suukottaisi otsalle ja kävelisin yksin miehen luokse.

Minulle on tuo ja sama miten muut toimivat, kunhan se henkilöstä itsestään tuntuu hyvältä. En arvostele kunhan he eivät arvostele omaa toimintaani. Ehkä ainut mitä en ymmärrä, on nämä teinikihlat/ikikihlat joita en lue kihloiksi. Mutta se on jo eri aihe :)

Rakkaani oli soittanut vanhemmilleni ja kysynyt ei kai haittaa vaikka varastan tyttärenne. Vanhempani olivat nauraneet ja sanoneet ei haittaa vaikka varastat :) Juhannuspäivänä sitten kosi

Meillä mies oli kysynyt mun isältä jo yli puoli vuotta ennen kosintaa että haittaako jos kosii mua. Ei sitten tietenkään mulle siitä maininnut ennen kun kosinnan jälkeen. Yllätyin kyllä suuresti että sulho oli semmosen tehnyt, varsinkin kun oli vasta toinen kerta kun mun isän tapasi. Rohkea mies. :)

Mies kävi juttelemassa vanhempieni kanssa ennen kuin lähdettiin matkalle, jossa hän kosi minua. Mies itse halusi näin ja minusta se oli oikein hieno tapa osoittaa kunnioitusta vanhemmilleni :girl_sigh:

Ei tullut ikinä mieleenkään tuo käden pyytäminen. Ilmoitin vaan vanhemmille, että mentiin kihloihin. Siihen ÄITINI sanoi, että miksei häneltä ole kysytty etukäteen (isä on tossun alla). Säikähdin ja sanoin, että no kai se onnistuu, jos niin haluaa. Siihen äiti sanoi, että ei, mutta olisi voinut silloin 3 vuotta sitten kysyä kun muutimme yhteen. Ihan sairasta.

Katijohanna90 likes this

Meillä mies kävi juttelemassa isäni kanssa, olin toivonut että tekisi sen ennen kun kosii. Vanhempien mielestä se oli hieman erikoista, mutta isä oli kyllä otettu siitä.

Me oltiin oikeastaan jo kihlauduttu kuukausi aiemmin, mutta kun viimein päätettiin julkistaa asia (salakihlat on ni-i-iin 1800-lukua ;)), minä pyysin morsiammeni kättä tämän isältä. Minä olin se joka kosi, joten minun isäni mielipidettä asiaan ei tiedusteltu.

Sanamuoto oli: "Olen N.N.:n mielipidettä asiaan jo tiedustellut, mutta kysytään nyt vielä isältäkin. Saako N.N.:n viedä vihille?". Tuleva appi vastasi, että kyllähän se on tyttären asia päättää, mutta kyllä hänen puolestaan saa. Sitten kerrottiin yhdessä tulevalle anopille, ja illalla puhuttiin puolison perheen kanssa häistä, lakiasioista ja meidän suunnitelmista.

Hauskaa tässä oli se, että kun muutama viikko myöhemmin tieto meidän kihloista oli saavutanut puolison serkun ja tämä onnitteli tulevaa appea uutisesta, ei appi tiennyt asiasta yhtään mitään! Appi oli sitten soittanut tyttärelleen pettyneenä, että ette sitten meille kertonut ennen serkkuja. Että ilmeisesti olisi pitänyt sittenkin muotoilla asia vielä selvemmin.

Meillä sulhanen ei ennen kosintaa ollut jutellut isäni kanssa, mutta tahtoi jälkeenpäin kuitenkin pyytää myös isäni suostumusta. Sulhoni kun kosi spontaanisti iltalenkillä, niin ei ollut ehtinyt isäni kantaa asiaan vielä tiedustella. Soitti hänelle kyllä heti seuraavana aamuna ja kysyi ensin, että sopiiko ja kertoi vasta luvan saatuaan, että kihloihin kyllä mentiin jo :girl_haha: . Minusta "luvan" pyytäminen on kaunis tapa ja arvostan tätä elettä myös sulhaseltani. Tiedän myös, että isäni arvostaa kovasti tällaisia asioita ja oli varmasti otettu, kun lupaa häneltä pyydettiin. :girl_smile:

Meillä tuleva sulho soitti isälleni ja pyysi kättäni. Minulle se merkitsi todella paljon vaikken sitä olisi osannut vaatiakaan. Muutenkin kihlaus on meille kummallekin avioliittolupaus ja tämä jotenkin vahvisti sitä merkitystä koska nykyisin mennään hyvin heppoisin perustein kihloihin ja osittain on pilattu sen alkuperäinen tarkoitus. Näin perinteiseen tyyliin hoidettuna sai sitten vävykin melkoisen pisteropinan appiukolta. :) Minua hymyilytti. :))

Mun sulho laittoi sähköpostia äidilleni ja siskolleni (englanniksi ja mukaan käännös googlen kautta että huumoriosuus saatiin samaan pakettiin) koska asutaan kaikki eri maissa. Molemmat oli tosi otettuja asiasta ja äiti salaa näytti viestin mullekkin, tosi kauniisti oli asian esittänyt. Kosinta tuli mulle kuitenkin yllätyksenä vaikka olinkin ihmetellyt mihin mies äidin sähköpostiosoitetta tarvitsee... :grin:

Meillä mies oli soittanut isälleni ja kertonut kosinta aikeistaan vain minuutteja ennen kuin kosi. Isäni oli tokaissut näin: "... pitäisköhän sun vielä tolta äidiltä kysyä..?" :D Mies oli siihen naurahtanut, että eihän se niin mene, vaan morsiamen isältähän kättä kuuluu pyytää eikä äidiltä. Olivat he sitten päässeet sopimukseen ja täytyy myöntää etten minä kalliiksi tullut :D Yhtä viskipulloa oli isäni pyydellyt.

Ei varmasti kukaan enää nykyisin tuommoista vaadi tai odota. Mutta minusta ihan hauska idea omalta mieheltäni: he eivät isäni kanssa olleet kamalasti aiemmin jutelleet (syynä ehkä minun ja isäni kylmät välit) joten sulhaseni ehkä jollain tavalla halusi varmistaa että vältytään riidoilta ja katkeruudelta.

Oma isäni oli lähinnä yllättynyt kun mieheni soitti ja ilmoitti aikeistaan, taisi loppuun heittää että "onkos sulla jotain tämmöstä suunnitelmaa vastaan" Tosin sen verran sivuttiin etikettiä, että ensin mies kosi minua ja sitten vasta pyysi virallisesti luvan (kuitenkin omatoimisesti), eli kuulin tuon hämmennyksen täyttämän puhelun :)

Kaunis tapahan tuo on, ukkoni kuitenkin sen verran ujoa sorttia on, ettei olisi uskaltanut kysyä :D

Hyvin kuitenkin tulevat isäni kanssa toimeen ja juttuakin löytyy, mutta joka tapauksessa.. =)

En nyt usko, että isäni pahastu ettei hän kysynyt.. ei hän nyt niin perinteenperään ole koskaan ollut :)

Enemmän iloa ja tunteita nostattaa se, että hän saa saattaa tyttärensä siunaustilaisuuteen :)

Meillä ei sulho mitään pyydellyt, ja hyvä niin. Olisi ollut aivan outoa minulle. :D

Mun mieheni kysyi isältäni hänen ja vaimonsa häissä ja isukki oli siihen todennut että "tottakai, kunhan tyttärellekin sopii" :D Mun mielestä käden pyytäminen on niin kaunis tapa, että ilahduin kovasti kun avo kertoi ensin isältäni varmistaneensa.

Edited by Dellu

Minäkin olin todella otettu kun sain kuulla että sulhaseni oli juuri ennen kosintaa soittanut isälleni ja pyytänyt kättäni. Eipä tuo nykyään ole mitenkään välttämätöntä tai vaadittava tapa, mutta minusta se oli kaunista, ja minusta tuntuu että isäkin arvosti elettä. Oli kuulemma todennut, että tervetuloa sukuun ^_^