Guest Vieras

Käden pyytäminen

200 posts in this topic

Niin kuin monella täällä ja keskustelussa useaan otteeseen on tullut ilmi, mullakin on vähän ristiriitainen suhtautuminen tuohon käden pyytämiseen. Minusta olisi hieman outoa, että mieheni olisi kysynyt äidiltäni lupaa (tässä tapauksessa äiti olisi ollut "luvanantaja") mennä kanssani naimiiin, jos emme olisi jutelleet asiasta aikaisemmin mitään. Se olisi tuntunut oudolta myös siksi, että kuitenkin asuimme jo yhdessä, joten mitä lupaa siinä nyt enää tarvitaan. Eli kyseessä olisi ollut lähinnä ilmoitus, että tällaiset ovat nyt suunnitelmat.

Näen tämän kuitenkin myös perinteenä ja "kohtelaisuutena", se voisi olla hieno tapa osoittaa, että arvostaa tulevan puolison perhettä ja osoittaa näin, että olen teidän tyttärenne arvoinen.

No, oikeaa ja väärää toimintatapaa tässä ei varmasti ole ja jokainen toimii itselleen (ja puolisolleen) hyvän tavan mukaan.

Meillä kysyttiin ennen kosintaa. Ei tuo mun mielestä ollut mikään "pakollinen" juttu, mutta hitusen vanhoillisena olin tietysti hartaan toiveen joskus esittänyt ja aivan ihana fiilis siitä tuli kun oli sulho uskaltautunut kysäsemään. Ja varmasti iskäkin tykkäs :)

Edited by kkarojj

Onneksi minun tuleva mieheni tuntee minut riittävän hyvin, ettei kysynyt kättä isältäni. Olen itsenäinen, aikuinen nainen, eikä minun isälläni ole mitään sanottavaa siihen kenen kanssa menen tai en mene naimisiin. Ihan kaikella rakkaudella, vaikka hänen mielipidettään arvostankin ja olemme hyvissä väleissä.

Ymmärrän, että toisille tämä tapa on tärkeä ja toiset eivät siitä tykkää, tärkeintähän on, että sulhanen tuntee morsiamen riittävän hyvin, että osaa tehdä oikean päätöksen. :D

Katijohanna90 likes this

Itse toivoin, että tuleva mieheni ottaisi asian puheeksi vanhempieni kanssa ennen kuin ryhdyimme konkreettisiin häävalmisteluihin juhlapaikan varaamisella. Näin hän tekikin, vähän hassussa tilanteessa tosin, mutta sai lopulta kuitenkin suunsa auki.  :girl_sigh: Vastaanotto ei ollut riemuisa, enemmän sellainen "ai jaa"-henkinen. Onnitteluita tuli vasta myöhemmin, joten taisi olla jonkinlainen alkujärkytys kyseessä, vaikka tässä on oltu avoliitossa vuosikausia.

Minun mieheni halusi "pyytää kättäni vanhemmiltani" vaikka sanoin ettei se ole tarpeellista. :) Tiesin muutenkin jo että vanhempani tykkäsivät hänestä kovasti. He varmasti kyllä arvostivat tätä elettä. :)

Itse en panisi käden pyytämistä pahakseni, mutta tuntuisi oudolta, jos mies ottaisi asian esille isäni kanssa. Kokisin sen luonnollisemmaksi äitini kohdalla, sillä äiti on ollut elämässäni paljon enemmän läsnä vanhempieni eron jälkeen (eli noin 16 vuoden ajan).

Minua ei henkilökohtaisesti haittaisi kädenpyytämisen historia, vaikka ymmärränkin miksi se joitain saattaa häiritä.

Onneksi mieheni on sen verran sivistynyt, että ymmärtää olla pyytämättä kättä. Olisin epäuskoisena nauranut ja luullut, että on aprillipäivä II.  :rolleyes:

Katijohanna90 likes this

Ajatuksena tuntuu todella kiusalliselta, mitä se eittämättä myöskin käytännössä olisi ollut. Taisi olla ainoita asioita, joista keskustelimme ennen kosintaa siinä hengessä, ettei sellaista ainakaan. En ole tullut keskustelleeksi isäni kanssa aiheesta, mutta lähes varmaksi uskaltaisin väittää, että hänkään ei jäänyt käden pyytämisen uupumista harmittelemaan. Jos isältäni olisi pyydetty kättäni, olisi tullut jotenkin tunne että omaa tahtoani vähätellään asiassa. :girl_mad: 

Mutta mutta...pystyn kyllä käsittämään, että se joillekin voi olla hyvinkin tärkeä osa kosintaa ja lisätä yhteenkuuluvuutta perheiden välillä tai jotain. Perinteinen ele, josta on kyllä mielestäni täysin mahdollista karsia ajan mukaisesti naisen omistuselementti pois. 

Itse olin toivonut, että kättäni olisi pyydetty. Jotenkin ajattelin aina sen kynnykseksi, että uskaltaa muillekiin aikeista kertoa. Mutta lopulta kosinta oli niin ihana ja harkittu ja monta kynnystä ylittävä, että tälläset ei enää merkinny mitään :D

Itse en ainakaan pidä miestäni epäsivistyneenä, kun kysyi isältäni kättäni. Mies pyysi kättäni ehkä n. 4 kuukautta ennen kosintaa. Isäni oli tuolloin saattohoidossa syövän takia. Tästä muutama kuukausi, niin isäni nukkui pois. Mielestäni käden pyytäminen oli hienointa ja ajattelevaisinta mitä mies olisi ikinä voinut tehdä. Aivan ihana ajatus, että isäni tiesi mitä tulee tapahtumaan, vaikka ei kosintaa ja häitä ollut/ole enää näkemässäkään.

JustinBieber90 and klt3007 like this

Mies pyysi kättäni isältäni. Iskä oli kovin otettu tästä, arvostaa perinteitä ja intoutui tarjoilemaan juomakaappinsa antimia tulevalle vävylleen mitä ei lähes tulkoon koskaan tapahdu :D
Itsekin pidin tästä eleestä, koska tiesin vanhempieni pitävän ja arvostavan tällaista tekoa.

Meillä on heivattu hyvinkin pitkälle kaikki perinteet tulevan avioliittomme solmimisen suhteen, niin myös tämä...

Katijohanna90 likes this

Onhan se hieno perinne, mutta meillä kosittiin ihan ilman lupaa :D

Minulla ei ole kovin läheiset välit isääni, ja vielä vähemmän voisin kuvitella avomieheni kahden kesken isäni kanssa puhumaan tällaisestä asiasta :girl_haha:  En tiedä olisiko teolla edes isälle mitään väliä. Äidistäni tosin saattaisi olla mukavaa kuulla kosinnasta etukäteen ja ikäänkuin saada etukäteen jännittää. Saattaisi vain olla liian malttamaton ja soittaa heti perään että "kosiko jo?" pilaten näin yllätyksen...

Mies oli käynyt juttelemassa asiasta isäni kanssa paria viikkoa ennen kosintaa. Arvostan suuresti, että teki niin, tiedän, että oli isälle iso juttu. Isä on mulle niin läheinen, että pidin tärkeänä, että tätä perinnettä noudatettiin. Monista muista perinteistä olen kyllä valmis luopumaan :)

Meillä ei tätä perinnettä noudatettu. Olisin pitänyt vähän outona jos mies olisi isältäni mennyt lupaa kysymään. Isälläni ei ole mitään sananvaltaa meidän parisuhteessa tai siinä miten haluamme edetä, joten miksi häneltä olisi lupaa kysytty. En ole mitenkään erityisen läheinen isäni kanssa, joten olisi myös tuntunut oudolta että hän olisi tiennyt asiasta ennen minua.

Katijohanna90 likes this

Itse ihastuin pienenä äidin kertomukseen siitä, kuinka isäni oli pyytänyt äidinäidiltä lupaa viedä tytär vihille. Tein omalle kumppanille selväksi että toivon näin toimittavan myös mun kohdalla. Kävikin sitten pari päivää ennen kosintaa juttelemassa vanhemmille. Kun kosinnan jälkeen soitin äidille, hän kertoi että olivat elämänsä pisimmät kaksi päivää kun piti odotella :D Kyllä sillä oli mulle suuri merkitys, että toteutti mun toiveen noinkin isossa asiassa. 

Kilhattu kysyi isäni lupaa, ja hän vastasi että saan itse päättää. xD Arvostan tosi paljon sitä että sulhanen on kysynyt, se on tällaisella vanhanaikaiselle kiva perinne/tapa.

Ei todellakaan ollut mitään käden pyytämistä. En ole isäni omaisuutta, eikä hänen mielipiteellään ole mitään väliä meidän kihlautumiseen :o Toki luvan hän olisi antanut, jos niin olisi käynyt, mutta harkitsisin kyllä uudelleen kumppanin valintaa jos tuo oma ois kättäni mennyt pyytämään. 

IMO romukoppaan tällaiset perinteet. 

Katijohanna90 likes this

Itse vierastan sekä käden pyytämistä että perinnettä, jossa isä saattaa tyttären kirkossa alttarille. Näistä käden pyytäminen tuntuu vielä vieraammalta.

Katijohanna90 likes this

En pistäisi pahakseni, jos mieheni keskustelisi kosimisesta äitini kanssa etukäteen :) Ja nimenomaan äitini, sillä isäni kanssa en ole juurikaan tekemisissä. Näkisin sen jotenkin enemmän sellaisena kädenojennuksena ja kohteliaana eleenä kuin varsinaisesti luvan pyytämisenä. Todennäköisempänä pidän kuitenkin sitä, ettei moista tapahdu, mutta ei sekään haittaa.

Mielipiteet näyttävät nykyään jakautuvan tiukasti puoliksi: osasta tämä on ihana ele ja perinne, osasta oksettava vanhanaikainen oletus siitä, että nainen olisi jotenkin isänsä omaisuutta. Itse lukeudun tuohon ensimmäiseen kategoriaan. Mielestäni kyse ei ole missään nimessä luvan pyytämisestä, koska päätöksen suostumisestani kosintaan teen minä itse, ei isäni tai äitini. Kyseessä on enemmänkin ele, osoitus siitä että mieheni kunnioittaa vanhempiani ja minua. Vanhanaikaista, toki, mutta ei missään nimessä loukkaavaa. En odota mieheni pyytävän kättäni, mutta jos pyytää, niin uskon vanhempieni olevan otettuja.

Vanhemmat eronneet, vartuin äidin ja isäpuolen kanssa. Menneenä kesällä siellä käydessä oli mies vaivihkaa kysynyt kättä, lähinnä äidiltä mutta isäpuoli oli myös läsnä. Ollaan muutenkin paljon enemmän äidin kanssa tekemisissä vaikka biologiseenkin isään on ihan hyvät välit. Minusta oikea valinta.

Kovasti siinä papupenkkiä peratessamme ihmettelin äidin yllättäen virinnyttä uteliaisuutta häitämme kohtaan, kun itse uskalsin vain haaveilla kosinnasta. :rolleyes:

Piinkovana tasa-arvon puolestapuhujana loukkaantuisin, jos sovinisti-isältäni poikaystäväni pyytäisi kättäni. Hyi. 

Isäni nauttisi kyllä tilanteesta varmasti suunnattomasti. 

Itse olen sitä mieltä, että hieman vanhanaikainen perinne kyseessä. Jotenkin tuntuu kummaliselta, että mies joka ei juurikaan ole vanhempieni kanssa ole ollut tekemisisssä menisi grillijuhlien päätteeksi seremoniallisesti pyytämään kättä. Mitäs jos vahemmat eivät pidä sulhasehdokkaasta ja sanovat, että ei onnistu?