Vanessa-73

Juomien määrästä häissä

407 viestiä aiheessa

Kiitos vinkistä, huomasin/tajusin asian melkein heti viestinlaiton jälkeen...

Pää on vaan ihan puuroa, kun arpoonnutaan juhlapaikan kanssa ja kun suurimmassa osassa vaihtoehtoja on A-oikeudet, niin juomathan pitää hommata paikan päältä. On tää vaikeeta! Tiedän, et tän hetken stressistä pahin helpottaa, kun saadaan juhlapaikka vahvistettua, sit on aikaa hommailla rauhassa muita juttuja ja ajan kanssa, juhlat "vasta" 8/2010

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Naikkariapua kaivataan! Kuinka tolkuttoman paljon viiniä, olutta ja siideriä pitää olla illaksi, jos ei ole tarjolla lainkaan boolia? Vieraita on 80, joista osa ei juo tai juo vähän, mutta osa kyllä sitten juo näidenkin edestä :girl_blum: Ja sellaisesta kuuden-seitsemän tunnin ajasta on kysymys.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuten tuossa aiemmin mainittiin niin viinipullosta riittää laskennallisesti 6 lasillista. Meille pitopalvelu kehotti varaamaan puolesta yhteen pulloon viiniä per vieras, koska muita alkoholijuomia ei ollut ruuan kanssa, boolia kylläkin kun tanssit alkoi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Apua kaivataan!

Riittävätkö seuraavat juomat 93:lle aikuiselle (tiedän ainakin 10 ihmistä, jotka eivät juo. Osa tietysti ei juo niin paljon kuin heille on varattu ja osa juo enemmän kuin heille on varattu). Juhla alkaisi n.klo 16 ja aikaa juhlia on aamu neljään asti. Tässä erilaisia vaihtoehtoja:

Vaihtoehto1

Kuohuviini alkujuomana

30ltr punaviiniä

15ltr valkoviiniä

kahvin avecina kermalikööriä

2 tölkkiä/hlö siideri, olut tai lonkero (8 lavaa)

6,5 drinkkiä/hlö meidän drinkkibaarista (vaihtoehtoiset drinkit olisivat Mojito, Kelkka, Rommikola eli Cuba Libre sekä valkovenäläinen)

Pitäisiköhän tässä olla siideriä ja kaljaa enemmän ja drinkkejä vähemmän? Onko nuo drinkit hyviä vai pitäisikö vaihtaa joku noista? Mistä drinkeistä itse kokoaisitte drinkkilistan?

Vaihtoehto2

Kuohuviini alkujuomana

27 ltr punaviiniä

12 ltr valkoviiniä

kahvin avecina kermalikööri

8 tölkkiä/hlö siideri, olut tai lonkero (yhteensä 31 lavaa)

Vaihtoehto 3

Kuohuviini alkujuomana

27ltr punaviiniä

12ltr valkoviiniä

kahvin avecina kermalikööri

n.4tölkkiä/hlö siideri, olut tai lonkero (yhteensä 15 lavaa)

n.3 drinkkiä drinkkibaarista

Vaihtoehto 4

Kuohuviini alkujuomana

27ltr punaviiniä

12ltr valkoviiniä

kahvin avecina kermalikööri

n.3tölkkiä/hlö siideri, olut tai lonkero (yhteensä 11-12 lavaa)

60ltr boolia eli n.3 lasia/hlö

Muokattu: , käyttäjä: Morsian K

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En mä osaa noihin vaihtoehtoihin muuten ottaa kantaa,mutta muutama huomio

- viiniä kannattaa laskea ruuan kanssa kuluvaksi yksi lasi (24 cl) valkoviiniä ja kaksi lasia punkkua ja siihen päälle jotain ylimääräistä ja jotain illaksi.

- illan juomien menekki lasketaan yleensä niin, että yksi juoma per henki per tunti. Jos teidän vapaamuotoisempi ruuan jälkeinen osuus alkaa vaikka klo 21 siihen jää 7 tuntia. Keskiverrosti voisi ehkä ajatella kuluvan n. 5-6 juomaa. Te itse osaatte paremmin vastata siihen monenko vieraan oletatte jäävän aivan sinne tappiin asti ja laskea kulutuksen.

- jos vaihtoehtoina on olutta ja siideriä ja toisaalta drinkkejä, niin kannattaa varautua siihen, että vieraat juovat ennemmin niitä drinkkejä (näin ainakin meidän häissä. Kun kerrankin sai ilmaiseksi. :girl_haha: )

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos Lainie, tuo drinkkien menekki oli tärkeä tieto! Oliko teillä drinkkilista vai jotain perus vodkaa + mixereitä jne.? Mitä drinkkejä häissänne tilattiin eniten tai mitä oli tarjolla? :)

- viiniä kannattaa laskea ruuan kanssa kuluvaksi yksi lasi (24 cl) valkoviiniä ja kaksi lasia punkkua ja siihen päälle jotain ylimääräistä ja jotain illaksi.

Amoriineista luettuani luulin yhden viinilasillisen olevan 12cl (menekkiin oli laskettu vähintään 3x12cl/hlö). 24cl lasilta on minusta aika paljon jos niitä on tarkoitus tarjota kolme :S. Itse tulee juotua ruoan kanssa se 12-16cl per lasi. Viinit on kyllä muuten laskettu menekkiin 2/3 punkkua ja 1/3 valkkaria.

Muokattu: , käyttäjä: Morsian K

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oho, tuli ajatusvirhe. 24 cl on tosiaan aika paljon eli kannattaa laskea just tuon n. 12 cl mukaan. Ja tosiaan noin, koska tarjoilijat tai vieraat itse kaatavat vapaalla kädellä ja saattaa mennä vähän enemmän kuin tuo.

Meillä oli muutamaa drinkkiä tarjolla. Tai siis pöydässä oli erilaisia viinoja ja mixereitä. Meillä sai siis vieraat itse tehdä juomansa, koska meillä ei ollut lapsia (tai muita vahdittavia ;)) vieraana. Eniten meillä meni GT:tä. Ihan käsittämätön määrä oikeastaan. Muita meni sitten ihan jokunen (vodka-karpaloa ja rommi-kolaa lähinnä vissiin). Oluita ja varsinkin siideriä yllättävän vähän, koska monet joivat tosiaan noita GT:itä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Oho, tuli ajatusvirhe. 24 cl on tosiaan aika paljon eli kannattaa laskea just tuon n. 12 cl mukaan. Ja tosiaan noin, koska tarjoilijat tai vieraat itse kaatavat vapaalla kädellä ja saattaa mennä vähän enemmän kuin tuo.

No hyvä, kun minä jo kerkesin säikähtää, että onko meidän määrät ihan nuukailua :D

Meillä oli muutamaa drinkkiä tarjolla. Tai siis pöydässä oli erilaisia viinoja ja mixereitä. Meillä sai siis vieraat itse tehdä juomansa, koska meillä ei ollut lapsia (tai muita vahdittavia ;)) vieraana. Eniten meillä meni GT:tä. Ihan käsittämätön määrä oikeastaan. Muita meni sitten ihan jokunen (vodka-karpaloa ja rommi-kolaa lähinnä vissiin). Oluita ja varsinkin siideriä yllättävän vähän, koska monet joivat tosiaan noita GT:itä.

Tämä perusteella meidän vaihtoehto 1 kuulostaa parhaimmalta, joten kiitos paljon sinulle täydentävistä vastauksista :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse laskisin viinilasilliseksi enneminkin tuon 16cl jos vapaalla kädellä kaadetaan. Tuskin kukaan häissä mittaa käyttää...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oisko tyhmää, jos ei tarjoais ollenkaan ruuan kanssa viiniä tai alkoholia yleensäkään?

Jos ois vaan kotikaljaa, maitoa, vettä, piimää.

Illalla ois kuitenkin tarkotus laittaa tarjolle boolia, siideriä ja kaljaa. Eikä sitäkään mielinmäärin. Ja alussa on alkumalja tietenkin.

Miehen puolelta tosi harva juo, joten en usko, että minunkaan suku kehtaa vetää naamat kun ei muutkaan kerta. Omia juomiakin saa tuoda, jos ne naamat oikeasti haluaa juoda.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Ei tuo mielestäni tyhmää ole. Monissa häissä ei nykyään ole mitään alkoholia missään vaiheessa. Olen siis ollut töissä sellaisissa jossa vieraille tarjottiin vain mehua ja kivennäisvettä ja alkujuomakin oli alkoholitonta siideriä. Heillä oli kyllä uskonto syynä, mutta miksei muutenkin.

Meillä on ruoan kanssa viinit, oluet ja siiderit/lonkerot tarjolla ja sitten kun lapset poistuvat paikalta nostamme boolimaljan esille. Viinat laitamme oikealla suhteella jo etukäteen limupulloihin (1pll/1booli) ja sitteen lantringit sekaan vaan. Näin on bestmaninkin helppo illalla boolia tehdä eikä illan mittaan boolin alkoholi vahvuus kasva vaan pysyy koko illan samana.

Tietenkin siis ruoalle on alkoholitontakin juotavaa tarjolla. Mehua, vettä, alkoholitonta siideriä ehkä ja maitoa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me haluamme tarjota kaikille juomat. Olemme jo vähän yrittäneet miettiä, että paljonko menisi ja siltähän se näyttää, että ulkomaille sitä saa lähteä hakemaan. Meille vieraita on tulossa noin 140 (osa lapsia, autoilevia, yms. tietenkin). Me tarjoamme boolia ja mm. olutta, siideriä,lonkeroa. Tietenkin on lisäksi vielä viinit, onnittelumaljat ja aperitiivit. Parempi on ainakin omasta mielestäni ostaa hieman liikaa kuin liian vähän eli suunniteltuihin numeroihin lisätä noin 5-10%(jos ulkomailta meinaan lähtee hakemaan niin se ei sitten enää paljoa sitä budjettia heilauta). Jos juomaa jää niin yleensä ne kyllä pystyy jonnekin hukkaamaan tai pitää sitten vaikka kavereille illanistujaiset.

Tietenkin meillä on vielä tarjolla alkohomittomia juomia (ettei ihan dokuilta kuullosteta).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille kotiutui viime yönä tämmöinen lastillinen alkoholia Tallinnasta:

6 x 3 litran hanapakkaus punaviiniä

6 x 3 litran hanapakkaus valkoviiniä

12 pulloa Fresitaa (alkumaljat)

olikohan 6 vai 7 laatikkoa olutta

5 laatikkoa siideriä

2 laatikkoa lonkeroa

10 x 80 % Saaremaa

5 x 15 % omenalikööri

= booliin, molemmat puolilitraisia pulloja

(näitä täydennetään mahdollisesti vielä myöhemmin, sillä tuo omenalikööri pitää testata maultaan ensin, haen sitten kesälomalla kaason kanssa sitä lisää jos on hyvä ja kun sopivat mittasuhteet boolille on löydetty)

Näiden lisäksi tietty holittomat vaihtoehdot. Häihin kutsutaan noin 65 ihmistä, tietoa ei toki vielä montako lopulta tulee.

Kahvi-avecit vielä harkinnassa, mutta niitä ei tartte niin paljon etteikö raskisi vaikka Alkostakin ostaa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Oisko tyhmää, jos ei tarjoais ollenkaan ruuan kanssa viiniä tai alkoholia yleensäkään?

Jos ois vaan kotikaljaa, maitoa, vettä, piimää.

Illalla ois kuitenkin tarkotus laittaa tarjolle boolia, siideriä ja kaljaa.

Mun mielestä täysin alkottomat häät ovat ok, mutta jos illalla on tarjolla alkoholia, niin kyllä mä näkisin, että myös ruoan kanssa pari lasia viiniä olisi ihan paikallaan. Mulle tulee tuosta vähän sellainen olo, ettei ruokajuomiin haluta panostaa, ja kyllähän viini on paljon juhlavampi juoma kuin esim. maito. Mun mielestä hääateria ei pääse oikeuksiinsa, jos muuten loistavan ruoan kanssa ei vaihtoehtona ole viiniä. Toki edelleen ymmärrän ne kokonaan alkottomat häät hyvin, mutta näitä semi-alkottomia en niinkään. Ennemmin niin päin, että ruoan kanssa olisi tarjolla viiniä, illalla sitten vaikka alkoholitonta boolia tms..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
En mä osaa noihin vaihtoehtoihin muuten ottaa kantaa,mutta muutama huomio

- viiniä kannattaa laskea ruuan kanssa kuluvaksi yksi lasi (24 cl) valkoviiniä ja kaksi lasia punkkua ja siihen päälle jotain ylimääräistä ja jotain illaksi.

- illan juomien menekki lasketaan yleensä niin, että yksi juoma per henki per tunti. Jos teidän vapaamuotoisempi ruuan jälkeinen osuus alkaa vaikka klo 21 siihen jää 7 tuntia. Keskiverrosti voisi ehkä ajatella kuluvan n. 5-6 juomaa. Te itse osaatte paremmin vastata siihen monenko vieraan oletatte jäävän aivan sinne tappiin asti ja laskea kulutuksen.

- jos vaihtoehtoina on olutta ja siideriä ja toisaalta drinkkejä, niin kannattaa varautua siihen, että vieraat juovat ennemmin niitä drinkkejä (näin ainakin meidän häissä. Kun kerrankin sai ilmaiseksi. :girl_haha: )

Ihanaa että joku laittoi jonkunlaisen nyrkkisäännönkin :) Meillä noin sata vierasta kutsulistalla joista noin 80 on aikuisia, juomatarjoilun olisi tarkoitus (alkumaljaa ja ruokajuomia lukuunottamatta) alkaa noin klo 20, vihkiminen on klo 14.30. Juhlapaikan on oltava tyhjä klo 01-02 eli aikaa jäisi 5-6h vapaalle seurustelulle. Alustavien laskelmien mukaan tulin seuraavaan johtopäätökseen:

Ainakin minun puolen suvustani osa juo varmaan neljä tölkkiä olutta tunnissa henkeä kohden :) Toisaalta kaikki eivät juo olutta. Laskin, että riittäisikö 7 tölkkiä/naama kaikkien aikuisten määrällä kerrottuna.

Siideriä ja lonkeroa suunnittelin että näitä yhteensä 6 tölkkiä/naama koska nämä jotka juovat makeaa siideriä, juonevat myös boolia ja kuivan siiderin ystäville maistunee myös kuiva valkkari.

Viiniä laskin myös noin 7 kertaa 12cl annos/aikuinen ja lisäksi ruokajuomana 2 kertaa 12cl annos/vieras eli kerrottuna sadalla.

Boolia ajattelin varata litran/juova aikuinen. Lisäksi tulisi holiton booli joka olisi esillä koko juhlan ajan. Alkoholittomat ruokajuomat (kotikalja,mehu, vesi ja maito) tulevat pitopalvelun kautta. Vahvuus 5,9%

Näillä laskelmilla viinoihin menisi 1200(!)euroa.

Olisi ihan hirveää jos juomat loppuisivat kesken, siksi lasken vähän yläkanttiin. Onhan sinne tuloss lapsiperheitäkin jotka varmasti lähtevät pakollisen ohjelman jälkeen pois. Ja ainakin neljä kokonaan raitista ihmistä.

Alkumaljatkin laskin sadan hengen mukaan, loput voi jättää iltajuominkien täydennykseksi. Jos säästän, voisin olutta ostaa puolet suomalaista merkkiä ja puolet eestiläistä mikäli Tallinnasta haetaan. Viinit tulisivat olemaan hanaviinejä, ruoalle jotain laadukkaampaa ja seurustelujuomaksi edullisempaa. Boolin väkevyyttä meinasin kanssa säädellä loppuillasta mutta ei tuo vajaa 6volttia ole paljon muutenkaan.

Meneekö tämä ihan överiksi vai vieläkö pitäisi olla enemmän varattuna? Limsojakin menisi mun laskelman mukaan ihan tolkuton määrä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuossa on kyllä aikalailla liikaa.

Olet nyt laskenut - mikäli ymmärsin oikein- että jokainen vieras joka juo, juo tuon 5-6 tunnin aikana 7 tölkkiä olutta, 6 tölkkiä siideriä, 7 lasia viiniä ja päälle litran boolia eli 25 ravintola-annosta.

On tietysti vaikea miettiä mikä korvaa minkäkin ja paljonko sitten on menekki, mutta ei kannata ostaa kaikkea sillä ajatuksella että jokainen juo kaikkea, kun se ei mitenkään voi pitää paikkaansa.

Mä laskisin tuon boolin (boolia voisi varata n. 65 hengelle yhden lasin eli 2 cl joka tunniksi eli just litran mutta ei ehkä kaikille 80:lle) lisäksi ehkä 5 olutta per henki. kolme siideriä ja pari lasia viiniä per juoja ja siinäkin on todennäköisesti jo liikaa, jos teillä on ohjelmaa ja tanssimista tuona aikana.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tuossa on kyllä aikalailla liikaa.

Olet nyt laskenut - mikäli ymmärsin oikein- että jokainen vieras joka juo, juo tuon 5-6 tunnin aikana 7 tölkkiä olutta, 6 tölkkiä siideriä, 7 lasia viiniä ja päälle litran boolia eli 25 ravintola-annosta.

On tietysti vaikea miettiä mikä korvaa minkäkin ja paljonko sitten on menekki, mutta ei kannata ostaa kaikkea sillä ajatuksella että jokainen juo kaikkea, kun se ei mitenkään voi pitää paikkaansa.

Mä laskisin tuon boolin (boolia voisi varata n. 65 hengelle yhden lasin eli 2 cl joka tunniksi eli just litran mutta ei ehkä kaikille 80:lle) lisäksi ehkä 5 olutta per henki. kolme siideriä ja pari lasia viiniä per juoja ja siinäkin on todennäköisesti jo liikaa, jos teillä on ohjelmaa ja tanssimista tuona aikana.

hahahaaaahahaa hyvä kun joku palauttaa maanpinnalle :) Silti, jotkut ovat aikamoisia loppasuita kuitenkin.

Tosin tuo voi olla ihan mahdollista, että ei sinne loppujenlopuksi jäisikään kuin se 65 vierastakaan kun lapsiperheet lähtevät kotiin. Ja onhan se totta, että joku ei perusta muusta kuin oluesta ja sitä lipittää koko illan eli tuplastikin sen mitä per hlö on varattu., Joku ei voi sietää olutta joten juo viiniä josta taas joku muu ei pidä ja juo siideriä.

Asiahan ei ole vielä ajankohtainen, ensi vuoden häitä kun suunnitellaan :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tuossa on kyllä aikalailla liikaa.

Olet nyt laskenut - mikäli ymmärsin oikein- että jokainen vieras joka juo, juo tuon 5-6 tunnin aikana 7 tölkkiä olutta, 6 tölkkiä siideriä, 7 lasia viiniä ja päälle litran boolia eli 25 ravintola-annosta.

On tietysti vaikea miettiä mikä korvaa minkäkin ja paljonko sitten on menekki, mutta ei kannata ostaa kaikkea sillä ajatuksella että jokainen juo kaikkea, kun se ei mitenkään voi pitää paikkaansa.

Mä laskisin tuon boolin (boolia voisi varata n. 65 hengelle yhden lasin eli 2 cl joka tunniksi eli just litran mutta ei ehkä kaikille 80:lle) lisäksi ehkä 5 olutta per henki. kolme siideriä ja pari lasia viiniä per juoja ja siinäkin on todennäköisesti jo liikaa, jos teillä on ohjelmaa ja tanssimista tuona aikana.

hahahaaaahahaa hyvä kun joku palauttaa maanpinnalle :) Silti, jotkut ovat aikamoisia loppasuita kuitenkin.

Tosin tuo voi olla ihan mahdollista, että ei sinne loppujenlopuksi jäisikään kuin se 65 vierastakaan kun lapsiperheet lähtevät kotiin. Ja onhan se totta, että joku ei perusta muusta kuin oluesta ja sitä lipittää koko illan eli tuplastikin sen mitä per hlö on varattu., Joku ei voi sietää olutta joten juo viiniä josta taas joku muu ei pidä ja juo siideriä.

Asiahan ei ole vielä ajankohtainen, ensi vuoden häitä kun suunnitellaan :D

Anteeksi, mua alkoi ihan hirveästi naurattaa, 25 annosta alkoholia veisi kyllä suurimman osan minun tuttavistani vatsahuuhteluun! :D Oliskin aikamoiset juhlat jos tuo olis menekki!!! Ja tämä ei tosiaan ole tarkoitettu ivallisesti, en osaa itsekään yhtään arvioida noita alkomääriä, mut tää oli niin hauska!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tuossa on kyllä aikalailla liikaa.

Olet nyt laskenut - mikäli ymmärsin oikein- että jokainen vieras joka juo, juo tuon 5-6 tunnin aikana 7 tölkkiä olutta, 6 tölkkiä siideriä, 7 lasia viiniä ja päälle litran boolia eli 25 ravintola-annosta.

On tietysti vaikea miettiä mikä korvaa minkäkin ja paljonko sitten on menekki, mutta ei kannata ostaa kaikkea sillä ajatuksella että jokainen juo kaikkea, kun se ei mitenkään voi pitää paikkaansa.

Mä laskisin tuon boolin (boolia voisi varata n. 65 hengelle yhden lasin eli 2 cl joka tunniksi eli just litran mutta ei ehkä kaikille 80:lle) lisäksi ehkä 5 olutta per henki. kolme siideriä ja pari lasia viiniä per juoja ja siinäkin on todennäköisesti jo liikaa, jos teillä on ohjelmaa ja tanssimista tuona aikana.

hahahaaaahahaa hyvä kun joku palauttaa maanpinnalle :) Silti, jotkut ovat aikamoisia loppasuita kuitenkin.

Tosin tuo voi olla ihan mahdollista, että ei sinne loppujenlopuksi jäisikään kuin se 65 vierastakaan kun lapsiperheet lähtevät kotiin. Ja onhan se totta, että joku ei perusta muusta kuin oluesta ja sitä lipittää koko illan eli tuplastikin sen mitä per hlö on varattu., Joku ei voi sietää olutta joten juo viiniä josta taas joku muu ei pidä ja juo siideriä.

Asiahan ei ole vielä ajankohtainen, ensi vuoden häitä kun suunnitellaan :D

Anteeksi, mua alkoi ihan hirveästi naurattaa, 25 annosta alkoholia veisi kyllä suurimman osan minun tuttavistani vatsahuuhteluun! :D Oliskin aikamoiset juhlat jos tuo olis menekki!!! Ja tämä ei tosiaan ole tarkoitettu ivallisesti, en osaa itsekään yhtään arvioida noita alkomääriä, mut tää oli niin hauska!

Mun suku on sen verran kostea että enpä tiedä niistä ;)

Mä oikeasti näin jo painajaista siitä, että kalja loppui kesken kun arvioin määrän normaalikulutuksen mukaan :D

Jos jakais drinkkilippuja vieraille tullessa :D Jokaselle 5 kpl ja yhdellä lipulla saa yhden annoksen ;) Voipi olla että siinä tapauksessa lähtee janoisimmat baariin jo kymmeneltä jos tarjoilu alkaa kahdeksalta :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Leiskuu: jos sun suku on noin lorppahuulista, niin voisitko kysyä joltain sukulaiselta mitoituksesta. Onko suvussasi vietetty lähiaikoina muita häitä tai vaikka isoja synttäreitä? Saisit vähän konkreettisempia arvioita.

Huomaa kuitenkin, että noistakin mitä ehdotin edellisessä viestissä tulee jo yli kaksi juomaa jokaiselle vieraalla jokaiselle tunnille. Eli jokaisen vieraan pitäisi hakea uusi juoma koko tuon ajan aina 25 minuutin välein, jotta juomat loppuisivat ja siis olla yli kaksikertaa sen mitä esim. Alko ehdottaa (eli juoma tunnissa per vieras). Vaikka osa joisikin paljon, todennäköisesti toiset tasoittavat lukemaa lähelle tuota.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moikka, kyselen teiltä nyt neuvoa juomien määrään. Elikkäs laskettiin että on 60-70 juovaa aikuista ja viinit/oluet/siiderit/lonkerot on ruoan kanssa ja sit kahvin kanssa samaan aikaan tulee booli eli n 18.00.

Tässä tulee juomat mitä meinasin:

-6 lavaa siideriä (omena ja päärynä)

-4 lavaa lonkeroa

-50l boolia

-9l punaviiniä

-9l valkoviiniä

-17 plo kuohuviiniä

ja sit pitää ostaa varmaan vanhemmalle väelle konjakkia/viskiä ja likööriä... Hmm Baileystä ehdottomasti, toisen kaason kanssa se kyllä maistuu :girl_haha:

Elikkäs miltä teistä kuulostaa nuo määrät? Liikaa/liian vähän/sopivasti?

Lisäys olut puuttuu koska se ostetaan Suomesta niin ei ole laskelmissa nyt mukana.

Muokattu: , käyttäjä: Jane2010

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moikka, kyselen teiltä nyt neuvoa juomien määrään. Elikkäs laskettiin että on 60-70 juovaa aikuista ja viinit/oluet/siiderit/lonkerot on ruoan kanssa ja sit kahvin kanssa samaan aikaan tulee booli eli n 18.00.

Tässä tulee juomat mitä meinasin:

-6 lavaa siideriä (omena ja päärynä)

-4 lavaa lonkeroa

-50l boolia

-9l punaviiniä

-9l valkoviiniä

-17 plo kuohuviiniä

ja sit pitää ostaa varmaan vanhemmalle väelle konjakkia/viskiä ja likööriä... Hmm Baileystä ehdottomasti, toisen kaason kanssa se kyllä maistuu :girl_haha:

Elikkäs miltä teistä kuulostaa nuo määrät? Liikaa/liian vähän/sopivasti?

Lisäys olut puuttuu koska se ostetaan Suomesta niin ei ole laskelmissa nyt mukana.

Ihan ekana mulle pistää silmään viinien armoton vähyys. Tuleeko teille pullot pöytiin, ensimmäinen kaato laseihin vai myös santsit kaadettuina? Tarjoilijan kaatamana lasillinen yleensä on sen 12 cl, jolloin pullosta tulee noin 6 lasillista, mutta vieraiden itsensä kaatamana määrä pyörii 16 cl hujakoilla, jolloin pullosta tulee 5 lasillista. Tämän mukaan siis teillä riittäisi ruokaviinejä optimistisimmallakin arviolla 54 henkilölle per laatu, eli siis 54 lasillista punkkua ja saman verran valkkaria. Näin ollen kaikki juojat eivät välttämättä saa edes yhtä lasillista sitä tavaraa mitä haluaisivat (jos jommankumman menekki onkin yllättävän suuri ekalla kaadolla) eikä taatusti enää toista. Vielä jos pullot ovat alusta asti pöydissä, riittää kumpaakin vinukkaa enää 45 ihmiselle. Itse siis lähtisin vakavasti harkitsemaan viinien määrän reilua lisäämistä, mutta itse toki tunnette vieraanne ja heidän viinimakunsa parhaiten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Pikku-pärä, tuossa alkuperäisessä taidettiin sanoa, että viinejä tulisi 9 litraa kumpaakin, ei 9 pulloa. Pulloissa 9 litraa taitaa olla sen 12 pulloa. Eli kyllä niistä vähän enemmän riittäisi, omalla kaadolla siis kumpaakin 60 ihmiselle - mikä kyllä musta kuulostaa edelleen aivan liian vähältä. Tietysti jos vieraissa ei kerta kaikkiaan ole ihmisiä, jotka viiniä tykkäsivät juoda niin sitten voi olla että määrä on riittävä. Meille kutsutaan noin 100 vierasta, joista vain muutama lapsia. Me olemme suunnitelleet sellaista 60/30 jakoa, punaviiniä siis 60 pulloa ja valkoviiniä 30 pulloa. Kuulostaa ehkä paljolta, mutta meille on tulossa paljon vieraita jotka tykkäävät lipittää sitä viiniä koko illan eivätkä siis mahdollisesti loppuillastakaan siirry olueen tai siideriin. Eipä se haittaa jos pulloja jää, kyllä ne tulee sitten ajan myötä juotua kuitenkin. :)

Ps. Lisäksi tarjoamme tietysti myös bändille juomat ja kyllä heille pitää olla muutama pullo kumpaakin laatua kun on iso bändi tulossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Pikku-pärä, tuossa alkuperäisessä taidettiin sanoa, että viinejä tulisi 9 litraa kumpaakin, ei 9 pulloa. Pulloissa 9 litraa taitaa olla sen 12 pulloa. Eli kyllä niistä vähän enemmän riittäisi, omalla kaadolla siis kumpaakin 60 ihmiselle - mikä kyllä musta kuulostaa edelleen aivan liian vähältä. Tietysti jos vieraissa ei kerta kaikkiaan ole ihmisiä, jotka viiniä tykkäsivät juoda niin sitten voi olla että määrä on riittävä. Meille kutsutaan noin 100 vierasta, joista vain muutama lapsia. Me olemme suunnitelleet sellaista 60/30 jakoa, punaviiniä siis 60 pulloa ja valkoviiniä 30 pulloa. Kuulostaa ehkä paljolta, mutta meille on tulossa paljon vieraita jotka tykkäävät lipittää sitä viiniä koko illan eivätkä siis mahdollisesti loppuillastakaan siirry olueen tai siideriin. Eipä se haittaa jos pulloja jää, kyllä ne tulee sitten ajan myötä juotua kuitenkin. :)

Ps. Lisäksi tarjoamme tietysti myös bändille juomat ja kyllä heille pitää olla muutama pullo kumpaakin laatua kun on iso bändi tulossa.

Kannattais näköjään tarkistaa mihin vastaa ennen kuin vastaa :D Oikeassa oot siis, lukihärö otti ja kävi kylässä. Mutta joo, samaa mieltä oon sun kanssa siitä että 9 litraa per laaki on edelleen ihan liian vähän 60-70 henkilölle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia paljon vastauksista pikku-pärä ja minimorsio :) tuo ylempi tilaus lähti jo mut ei onneks hätää, joka meille tuo juomia käy vielä kaks kertaa ennen meidän häitä Tallinnassa niin otetaan sitten lisää :) ja anoppi sano kans menevänsä niin hän voi myös tuoda :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään