esteidentutkinta Englannissa - pulma!!!


Recommended Posts

Olen menossa britin kanssa naimisiin heinakuussa ja asumme molemmat Lontoossa.

Kavimme sitten tanaan paikallisella registoratella hoitamassa asiaa ja kavi ilmi ettei minulle voidakaan antaa minkaanlaista todistusta siita, etten ole mennyt Englannissa oloni aikana taalla naimisiin. Pitkan hampaidenkiristelyn jalkeen sain selville konsulaatista etta kannattaa ennemmin soittaa General Register Officeen, missa sitten minulle kerrottiin, etta heidan tietokantansa ulottuu maaliskuuhun 2007, ja sen jalkeen heilla ei ole kenestakaan mitaan tietoja. Siis toisin sanoen, minun on MAHDOTONTA saada minkaanlaista todistusta tasta maasta etten ole mennyt naimisiin maaliskuun 2007 jalkeen...

Byrokraatin kommentti kun kysyin etta mites ma selitan tan Suomessa oli vaan etta they'll just have to accept it... Just. Ja tama aikavali siksi, ettei taalla ole mitaan digitaalisena ja paikallisilla auktoriteeteilla menee yli 12kk etta skannaavat/siirtavat dokumentit tuonne keskusvirastoon.

Eipa vahan taas mennyt tanaan hermo tahan management by chaos maahan... :D Onko kenellekaan sattunut vastaavaa tilannetta eteen? Ja jos on niin miten Suomessa on asiaan reagoitu?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei xiphias

Asun kanssa enkuissa ja olen menossa naimisiin aussin kanssa Suomessa. Mieheni on just hommaamassa todistusta single statuksesta Australiasta. Ja mulla ei tullu mielenkaan hommata taalta mitaan todistusta missa sanotaan etta en oo menny naimisiin enkuissa asumisen aikana. Ja nyt kun luin sun viestin niin mulle iski paniikki! :) Apua!

Link to comment
Share on other sites

No, Suomen kansalaisethan käsittääkseni pyytävät sitä Suomesta!

Niin, esteettömyystodistuksen saa Suomesta. Mutta sen saadakseen täytyy voida osoittaa ettei ole mennyt naimisiin ulkomailla asuessaan, avioliitostahan ilmoitetaan yleensä itse maistraattiin, ei ne tiedot mene mitenkään automaattisesti Suomeen jos naimisiin menet.

Kyllä tämä ymmärtääkseni koskee kaikkia jotka asuvat vakituisesti ulkomailla :)

Link to comment
Share on other sites

Heips!

Asun itse pysyvasti(tai katsotaan nyt jos parin vuoden sisalla eksytaan Suomeen) Kanadassa ja menen naimisiin kanadaisen kanssa heinakuussa.

Taalla pyysivat minua hankkimaan syntymatodistuksen kun mennaan tonne toimistoon hoitamaan ja varaamaan se aika vihkimiseen. Soittelin itse kaupungin(missa olin viimeksi asunut) seurakuntien paatoimistoon ja pyysin virkatodistusta. Tuli tosiaan sitten vahingossa tilattua se virkatodistus eika esteiden tutkinta.. siina virkatodistuksessa luke kylla ette olen naimaton ja kaikki vanhempien ja muut tiedot. Sanoivat siella toimistossa taalla Kanadassa etta tamahan paperi se on oikein hyva!, joten kelpasi hyvin. Eika ne siella seurakunnassa mitaan nipottanut etta tarvisin jotain todistusta taalta, vaikka sanoin etta asun pysyvasti ulkomailla.

Empa sitten tieda. ainakin mulla kaikki sujui oikein helposti!

Link to comment
Share on other sites

Moikka,

Minakin olin asunut 5vuotta Lontoossa naimisiin mentaessa (Suomessa) eika minulta mitaan kyselty muuta kuin esteettomystodistus Suomesta, kun olen Suomen kansalainen. Nipottivat kylla paperista jolla todistaa, etta mieheni on kirkon jasen. Siis kun ei missaan muualla maailmassa ole rekisteria kirkkoon kuuluvista ja kirkollisvero on jotain taysin ennen kuulumatonta. Mutta naimisiin paastiin eli good luck.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, no sitten. Olitko London tehnyt osoitteenmuutoksen maistraattiin niin että tiesivät sinun asuneen pysyvästi ulkomailla? Hyvä jos olette selvinneet noin helpolla, mutta kyllähän avioliiton esteiden tutkinta periaatteessa edellyttää että voi osoittaa ettei ole mennyt ulkomailla asuessaan naimisiin.

Tietysti jos jossain kelpaa pelkkä virkatodistus niin se on varmaan kaikkein yksinkertaisin tapa, sen saa kuitenkin aina ilman mitään erityisiä selvityksiä siitä mitä on ulkomailla asuessaan puuhaillut.

Link to comment
Share on other sites

Itse asun Irlannissa eikä täällä erityisemmin pidetä kirjaa siitä kuka täällä asuu, varsinkin jos on EU'n kansalainen. Ei monessakaan maassa ole niin järjestelmällistä väestönlaskenta-ja tarkkailusysteemiä kuin Suomessa. On pikemminkin jokaisen oma velvollisuus ilmoittaa, jos on mennyt naimisiin jossakin muussa maassa. Yleensähän siitä on pelkästään etua verotuksessa.

Onhan se ihan mahdotonta todistaa, ettei ole mennyt missään maailman valtiossa naimisiin sillä aikaa kun on ollut Suomesta poissa. :) Tämä taitaa olla puhtaasti ihan omantunnon kysymys.

Muokattu: , käyttäjä: Kazan
Link to comment
Share on other sites

Juu kylla osoitteenmuutos oli tehty ja osoite oli Lontoossa, mutta suomalainenhan mina silti olen....eli ei enkku kansalaisuutta tai nyt aussi sellaista. Sehan se on, etta swear on oath eli ottvat sinun sanasi ettet ole mennyt naimisiin. Vaikeata sita on muuten todistaa. Ala ota paniikkia, kylla ne asiat hoituvat.

Link to comment
Share on other sites

Itse asun Irlannissa eikä täällä erityisemmin pidetä kirjaa siitä kuka täällä asuu, varsinkin jos on EU'n kansalainen. Ei monessakaan maassa ole niin järjestelmällistä väestönlaskenta-ja tarkkailusysteemiä kuin Suomessa. On pikemminkin jokaisen oma velvollisuus ilmoittaa, jos on mennyt naimisiin jossakin muussa maassa. Yleensähän siitä on pelkästään etua verotuksessa.

Onhan se ihan mahdotonta todistaa, ettei ole mennyt missään maailman valtiossa naimisiin sillä aikaa kun on ollut Suomesta poissa. :) Tämä taitaa olla puhtaasti ihan omantunnon kysymys.

Ok, en tiennyt että joissain maissa EU:n sisälläkin väestörekisteriasiat hoidetaan noin suurpiirteisesti, tai ei ollenkaan. Se on kyllä totta että jos jostain syystä haluaa niin varmasti voi käydä jossain ambomaalla solmimassa avioliiton niin ettei Suomen maistraatti sitä saa tietää :P Mutta jos on asianmukaisesti hoitanut kaikki ilmoittautumisasiat yms. ja asuinmaassa pidetään jonkinlaista kirjaa siitä ketä siellä asuu niin eihän sen osoittaminen, että ei ole mennyt naimisiin ole kovin vaikeaa.

Minulle siis vain Suomen maistraatista sanottiin että jos asuu vakituisesti ulkomailla on jotenkin näytettävä ettei ole mennyt sinä aikana naimisiin, koska jo olemassaoleva avioliitto on tietynlainen este :D Mutta eihän se tietenkään onnistu jos kyseisessä maassa ei asukkaista pidetä mitään tilastoja, mutta jos kerran kyseessä on noinkin yleinen asia niin varmaan Suomessakin se sitten tiedetään? Eli tuskin tulee aloittajallekaan sitten sen suurempaa ongelmaa.

Kuulostaa kyllä hassulta kun on tottunut täkäläiseen tarkkuuteen paperiasioissa :D Täällä(niin kuin Suomessakin, olin luullut että kaikissa EU-maissa) vaaditaan EU-kansalaisen oleskelulupakin jos haluaa pysyvästi muuttaa maahan asumaan(ts. se nyt on lähinnä muodollisuus koska tuskin kukaan EU-kansalainen muuttaa maahan ellei täytä jotain ehdoista, mutta siis mahanmuuttajista pidetään kyllä kirjaa vaikka ei täälläkään niin tarkkoja väestörekisterisysteemejä ole kuin Suomessa).

Mutta opinpa jotain uutta :lol: Tsemppiä aloittajalle, luulisi että maistraatissa oltaisiin tietoisia siitä ettei todistusta ole mahdollista saada?

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa kyllä hassulta kun on tottunut täkäläiseen tarkkuuteen paperiasioissa :D Täällä(niin kuin Suomessakin, olin luullut että kaikissa EU-maissa) vaaditaan EU-kansalaisen oleskelulupakin jos haluaa pysyvästi muuttaa maahan asumaan

Minusta Englanti on kylla kaikkea muuta kuin tarkka paperien suhteen, siellahan on aika lailla open door policy esim.immigrationin suhteen. Mua ei kylla ikina mihinkaan tietaakseni "rekisteroity" seitseman vuoden asumisen aikana. Mutta anyway toivottavasti asiat sujuvat mallikkaasti ja onnea haiden jarkkaamiseen, joka jo itsessaan on mission, kun asuu ulkomailla :)

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa kyllä hassulta kun on tottunut täkäläiseen tarkkuuteen paperiasioissa :D Täällä(niin kuin Suomessakin, olin luullut että kaikissa EU-maissa) vaaditaan EU-kansalaisen oleskelulupakin jos haluaa pysyvästi muuttaa maahan asumaan

Minusta Englanti on kylla kaikkea muuta kuin tarkka paperien suhteen, siellahan on aika lailla open door policy esim.immigrationin suhteen. Mua ei kylla ikina mihinkaan tietaakseni "rekisteroity" seitseman vuoden asumisen aikana. Mutta anyway toivottavasti asiat sujuvat mallikkaasti ja onnea haiden jarkkaamiseen, joka jo itsessaan on mission, kun asuu ulkomailla :)

Juu, nimenomaan näitä Englannin ja Irlannin käytäntöjä ihmettelinkin :) Kun ei ole itselle tuttua. Ei tosiaan kovin tarkalta vaikuta :P

Link to comment
Share on other sites

Juuri tata laissez-faire menetelmaa olen aina ihmetellyt Briteissa, enka varmaan koskaan lakkaa sita ihmettelemasta (huonoina paivina se ei vain ihmetyta vaan myos arsyttaa ihan suunnattomasti!).

Eika kyse ole enaa mistaan kulttuurishokista, kun olen taalla yhteensa n. 4v asunut ja tullessanikin jo tiesin suurin piirtein mihin olen paani pistamassa.

Vaikka Suomessa kenties oltaisiinkin kaikkein tarkimpia kaikkien tietojen suhteen niin en kylla silti kasita miten taa maa toimii niinkuin toimii - hei 12kk (minimissaan) laahaa jaljessa kaikki syntymat, kuolemat jne rekisteritiedot! Apua, sanon vaan.

Mika ihmeen 2000-luku...

Niin ja siis takalainen Kelahan (jos sita nyt siksi voi kutsua, NHS - National Health Service) siirtyi vasta viime aikoina digitaaliaikaan jossa kaikki tiedot ovat jossain keskusrekisterissa. Sita ennen aina muuttaessa kirjaimellisesti paperitiedot lahetettiin terveysasemalta toiselle. Kasittaakseni Suomessa nama ovat keskusrekisterissa, eiko? No, pieni sivujuonne tassa... ;-)

Joka tapauksessa, loppu hyvin kaikki hyvin - paniikki meni ohi kun soitin uudestaan Turun kirkkoherranvirastoon ja siella ymmarretaan kylla tama brittitouhu joten se riittaa kun mun nimi on siina miehen esteettomyystodistuksessa, kun se tarkoittaa etta meidan molempien nimet on kylla olleet paikallisella rekisteritoimistolla nakyvilla, joten se kay minun esteettomyystodistuksestani. Siis toki minulla myos sellainen on Suomesta, kun olen Suomen kansalainen, mutta koska virallinen asuinpaikkani on ollut UKssa jo pitkaan niin jokin dokumentti minulla pitaa myos taalta olla.

Etta nain!

Link to comment
Share on other sites

No hyvä että asia selvisi! :)

Pakko hieman vielä kommentoida tuota keskusrekisterin puuttumista Briteissä ja Irlannissa. Onhan se toki totta, että kansalaisten tietojen tarkka rekisteröimien tekee valtioista tehokkaampia. Ja tähän suuntaan varmaan näillä saarivaltakunnillakin tullaan jatkossa menemään.

Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään systeemin kehittymättömyydestä. Irlannissa ainakin ihmiset suhtautuvat valtioon (tai sen hallintoon) paljon enemmän varauksella kuin mitä Suomessa, ja pelkäävät mihin tietoja tullaan käyttämään jos ne ovat kaikki vapaasti saatavilla. UK'n lehdistössäkin on ollut tästä asiasta paljon polemiikkia, varsinkin kaikkien näiden terroristi-iskujen jälkeen. Omalle miehellenikin jo väestörekisterikeskuksen nimihaku on kauhistus. Tätä on tietenkin suomalaisena vaikea ymmärtää.

Hiukan OT'a ehkä, mutta auttanee ymmärtämään miksi Briteissä ja Irkuissa ei olla vielä keskusrekisterisysteemiin päästy. Kyse kun ei ole pelkästään byrokratian kehittymättömyydestä.

Muokattu: , käyttäjä: Kazan
Link to comment
Share on other sites

Hienoa että aloittajan ongelma selvisi! :)

Itse en edes tiedä niin Suomen systeemeistä, toki siellä kaikenlainen kirjanpito on aika helppoa koska väkeä ei kovin paljon edes ole. Itse olen asunut nyt aikuisiällä vajaa 10 vuotta ulkomailla ja yhteensä reilun 15 vuotta niin ei ole Suomen käytännöt edes tulleet kovin tutuiksi. Britannian seutu ei vain ole itselle mitenkään tuttua niin en ole ikinä kuullutkaan että jossain normaalissa länsimaassa noinkin yksinkertaiset asiat voivat olla ihan aataminaikaisella tasolla :rolleyes:

Mutta Kazan kertoikin jo vähän syitä, tosin onhan noita terroristeja muuallakin kuin siellä suunnalla eikä sitä täälläkään niin väestöltä kysellä haluavatko he tietojaan kerättäväksi, kaikki paperit on vaan pakko olla ajan tasalla ja sillä hyvä. Mistään virallisesta asiasta ei selviä ilman paperinippua ja asiaankuuluvia leimoja :D Täällä taas pelätään esim. täysin villiintyvää siirtolaisuutta enemmän kuin terroristeja, siksi maahanmuuttajia kyllä kontrolloidaan ja oleskelulupa on oltava(tosin en tiedä olisiko kukaan ihan oikeasti esim. EU-kansalaista karkottamassa ilmankaan, mutta tiettyihin virallisiin asioihin sitä vaaditaan kuten nyt juurikin esim. naimisiin mennessä).

Mutta maassa maan tavalla näköjään :D Sinänsä Suomessahan taidetaan olla aika edelläkävijöitä, siellähän ilmeisesti suunnilleen kaiken voi hoitaa sähköisesti mikä taas täällä ei tule kuuloonkaan. Joka pikkuasialle on oma virastonsa ja virkailijat, leimat ja kaavakkeet. Pelkästään netin kautta ei voi hoitaa oikeastaan yhtään mitään, esim. laupungin virkailijoilla ei ole välttämättä edes mitään virallista s-postiosoitetta.

Link to comment
Share on other sites

Pitaa viela lisata, etta olen alkanut vahan ymmartaa naiden "ulkomaalaisten" kauhua esim oma mieheni on tyrmistynyt, etta nakuttavat sosiaaliturvatunnuksen koneelle ja sielta loytyy ties minkalaista tietoa. Poliisivaltio tai Big Brother kuulemma ja niinhan se vahan onkin, kuten mainitsin aiemmin Suomessa eivat meinanneet millaan uskoa / ymmartaa ettei muualla ole mitaan kirkkorekistereita.

Kun menin haiden jalkeen "anomaan" uutta ajokorttia he naputtivat tosiaan sen tunnuksen, mina olin varustautunut haatodistuksella jne etta pystyn vaihtamaan nimen, mutta jo kaksi paivaa haiden jalkeen "keskusrekisterissa" oli tieto scary or what, yes we know you got married......

Link to comment
Share on other sites

"Täällä(niin kuin Suomessakin, olin luullut että kaikissa EU-maissa) vaaditaan EU-kansalaisen oleskelulupakin jos haluaa pysyvästi muuttaa maahan asumaan(ts. se nyt on lähinnä muodollisuus koska tuskin kukaan EU-kansalainen muuttaa maahan ellei täytä jotain ehdoista, mutta siis mahanmuuttajista pidetään kyllä kirjaa vaikka ei täälläkään niin tarkkoja väestörekisterisysteemejä ole kuin Suomessa)."

Niin, siis EU:ssa on vapaa liikkuvuus tietyille ryhmille, esim opiskelijat, duunarit jne. niin kauan kun kuuluu naihin ryhmiin ei tarvitse mihinkaan rekisteroitya...useimmissa maissa, kuten Briteissa voi (ja suositellaan) rekisterointia, mutta laki ei sita vaadi...jos pysyvasti haluaa jaada asumaan niin sit kannattaa rekisteroida itsensa jotta saa itsensa tunnustettua EU kansalaisena jolla on pysyva oleskelulupa, esim Briteissa pysyvan luvan saa viiden vuoden jalkeen (mutta laki ei tatakaan vaadi). Pysyva rekisterointi kannattaa esim naisille sen takia et jos saa muksuja ja jaa toista pois (siis moneks vuodeks) ei enaa kuulukkaan ryhmaan jolla on lupa oleskella. Jos on rekisterointilappu niin voi tukien yms saaminen olla helpompaa. Tosin on todella harvinaista etta EU kansalainen 'palautettais' valtion puolesta kotimaahansa, useimmiten ne on vain rikollisia eli no hata jos et oo rekisteroityny.

Nimimerkki tyon puolesta 'In-British-Immigration-Chaos-All-Day-Everyday'

Link to comment
Share on other sites

^tarkoitatko rekisteröitymisellä tässä tapauksessa Britti-kansalaisuuden hakemista?

Mä olen joskus miettinyt Irlannin kansalaisuuden hakemista, varsinkin kun vuoden 2003 jälkeen Suomi on sallinut Suomen kansalaisuuden säilyttämisen ex-pat tapauksissa. Irlannin kansalaisuutta en ole kuitenkaan koskaan hankkinut, koska näitä asioita selvittäessäni kävi ilmi että opiskeluvuosia ei lasketa tarvittaviin viiteen vuoteen. Ja mähän en ole oikeastaan muuta kuin opiskellut täällä. Tyydyn siis olemaan 'ordinarily resident' Suomen kansalainen.

Link to comment
Share on other sites

Kazan - juuri tuosta on myös kyse. Tuo auktoriteetteihin epäilevästi suhtautuminen on jossain määrin tyypillistä tälle maalle, mikä käsittääkseni on perua noilta feodaaliajoilta (tai miksi niitä nyt kutsuisi) kun hallitsijat vaihtuneet tiuhaan tahtiin ja toisaalta sitten taas oltu enemmänkin uskollisia sille omalle lähialueelle (esim. Yorkshire tms) ennemmin kuin Englannille saati sitten Britannialle... Suomessa taas ollaan melko homogeenisia ja jostain syystä ihmiset uskovat auktoriteetteja paremmin - ehkä siksi ettei ole (tähän asti) ollut kauheasti syytä olla uskomatta.

Siis tämä ulottuu esim. siihen kun täällä pidetttin jokin aika sitten ihmeellisenä esimerkkinä sitä miten oliko se nyt sitten jossain päin Karjalaa oli se projekti aikoinaan kun kohennettiin ihmisten ruokavaliota terveellisemmaksi, ja että miten oli ihmeellistä että ihmiset noin vain uskoi kun valtiovalta sanoi että parempi ois syoda näin ja näin... Tämähän ei ikinä onnistuis täällä - heti joku olis huutamassa nanny statea... Itse olen sitä mieltä että jossain tapauksissa nanny state on vallan hyvä asia, aina ei ihmiset ymmärrä omaa parastaan (esimerkkinä tää tupakkakielto).

Tähän asti olen itekin jaksanut aina välillä touhottaa sitä että miksei täälläkin olla niin tehokkaita kun Suomessa, että eikö olis helpompaa kaikilla kun olis tarkka keskusrekisteri, mutta sen jälkeen kun täällä hävisi niitä CDeitä ja läppäreitä täynnä tuhansien ihmisten tietoja osoitteita ja pankkitilien numeroita myöten alan ymmärtää brittejä - en mäkään ole enää niin varma haluaisinko antaa kaikensorttisia tietoja valtiolle... :D Mutta silti olen yleisesti ottaen yhä sitä mieltä että on Suomen systeemi on aika kätevä - spooky tai ei, ainakin se on tehokas. Minkäänsorttinen katoaminen EI onnistu, koska esim. kännykkäfirmat päivittää osoitteet suoraan sieltä keskusrekisterista, joten jos et oo vaihtanut osoitetta sinne niin lopulta menee kännykkä kiinni kun laskut ei tuu oikeaan osoitteeseen, sama Luottokunnalla (jos ei oo osoite heillä sama kuin väestörekisterissä niin menee kortti jäihin) jne jne. Eli täällä kun yks iso ongelma on se että ihmiset vaan katoaa niin eipä onnistuis enää Suomessa... Ja veikkaan että fraud olis kanssa pienempi ongelma.

Sen sijaan poliitikot ajaa ID kortteja läpi terrorismilla ja immigranteilla pelottelemalla - en usko että ID kortit siihen juuri auttaa... Mutta joo, menipä sit vaan ihan reippaasti off topic!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Ai niin meinasi ns. "oikea" asia ihan unohtua... :D

Tänään tuli £40 maksanut turha kirjeeni (kun kerran Suomessa riittää se että mun nimi on miehen paperissa kanssa) ja se sanoo seuraavaa:

Dear Miss XXX

Thank you for your recent application.

We have searched the marriage indexes of England and Wales for the period 1st January 2003 to 31st March 2007 inclusive for the marriage of XXX, whose father is YYY.

Searching of the records here is carried out by a means of indexes which become available about 18 months after the end of the quarter in which the event was recorded. The latest indexes we hold are March 2007.

I can confirm that we have been unable to find a record of marriage for the above named person during this period.

Yours faithfully

ZZZ

Jos vaikka joku tulevaisuudessa selailee tätä ja miettii että mitä moinen paperi sisältää - ja ehkä säästyisi maksamasta tätä £40 turhaan...

Niin ja varmuuden vuoksi myös ton paikan www-osoite jos haluaa tutkia asiaa lisää: www.gro.gov.uk

Muokattu: , käyttäjä: xiphias
Link to comment
Share on other sites

Siis ihan vaan selvyyden vuoks rekisterointi on eri asia kuin kansalaisuus jota voi hakea kuuden vuoden jalkeen (josta viimeinen vuosi on vietetty ns 'permanent resident' jota taas voi hakea viiden vuoden jalkeen. Normaalia 'EU residency'a taas voi hakea heti kun tulee Englantiin tai ihan milloin vaan sen jalkeen. Rekisterointi on vahan niin kuin oleskelulupa, se vaan etta se ei oikeastaan oo mikaan lupa kun se on vaan paperi joka todistaa oikeudet (eika siis anna oikeutta) - vahan vaikee selittaa.Kuullostaa vaikeammalta kuin on. Kylla musta opiskeluaika lasketaan mukaan naihin aikoihin. Taa nyt menee vahan itse aiheen ulkopuolelle, joten saa laittaa privaa jos haluaa. Lisatietoja loytyy myos Home Officelta-siis Englantiin, Irlannissa voi olla eri tavalla, vaikka varmaan hyvin samanlaisesti.

Itse asiaan..taa esteiden tutkinta on mullakin listalla, ajattelin yrittaa selvittaa ajoissa niin ei tuu yllareita.Kiitos vaan kaikille tiedoista.Tulee varmasti avuks kun lahen byrokratia 'sotaan' viranomaisten kanssa,

Link to comment
Share on other sites

Täällä näyttääkin olevan ihan samalla lailla - tai siis kyseessä on vuonna 2006 voimaan tullut EU:n direktiivi. Kylläpä sitä naikkareissa aina oppii uutta. ;)

Niin, ja tarkoitin että opiskeluaikaa ei laskettu mukaan ainakaan aikoinaan Irlannin kansallisuutta haettaessa. En tarkoittanut tuota rekisteröitymistä. Siinä ei näytä olevan ehtoja.)

Saatanpa tuota certificaattia joskus hakeakin.

Muokattu: , käyttäjä: Kazan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...