Guest vieras*pelokas

Hammaslääkäripelko pilaa häät

27 viestiä aiheessa

Siinähän se tulikin jo otsikossa. Juttu on niin, että minulla on ihan hirveä hammaslääkäripelko, luokkaa "pelkään kuolevani pelkkään ajatukseen hammaslääkärille menosta". Olen nyt kuitenkin yrittänyt psyykata itseäni, että saisin ennen häitä mentyä putsaamaan hammaskiveä pois ja puhdistamaan hampaat että saisin nätin hymyn häihini. Silti todellakin pelkkä ajatus menemisestä edes suuhygienistille ahdistaa. Edellisestä käynnistä on aikaa vuosia, joten varmaan jotain korjattavaakin todennäköisesti löytyisi mutta vaikka saisin mentyä hlääkäriin, ei aika edes riittäisi sillä hääni ovat vajaan kahden kuukauden päästä.

Minusta tuntuu, että pelkoni pilaa hääni, en voisi hymyillä kunnolla edes hääkuvissa. Olen tosi tyhmä, kun annan pelolleni vallan mutten oikeasti voi sille mitään. Ajatuskin lekurille soittamisesta saa koko kropan tärisemään ja itkun silmään. Olen kuitenkin aina ajatellut, että omat häät ovat kaikista paras syy uhmata pelkoa, mutta pahalta näyttää. En edes tiedä, voinko mennä pelkästään hampaiden puhdistukseen vaan pitääkö ensin kaikki hampaat olla kunnossa (esim. ei reikiä) ennen kuin voi tehdä tuon pelkän puhdistuksen.

Mitä ihmettä teen? Onko kellään muulla ollut mitään vastaavaa ongelmaa? Oli pakko päästä avautumaan tästä, kun tuntuu että olen aivan yksin ongelmani kanssa. Nytkin itkettää, vaikka muuten olen vahva ihminen, niin tämä pelko saa minut aivan tolaltani.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä hammaslääkäripelkoinen. Tai melkein jo uskallan sanoa ex-hammaslääkäripelkoinen...

Häät olivat minulla se sysäys viimein hammaslääkärille. Tiesin, että reikiä on paljon ja onpa juurihoitoakin jouduttu tekemään.

Ensin pohdi ja erittele mikä sinua pelottaa eniten. Kipu? Tilanteen hallitsemattomuus? Se, että jonku tunkeutuu suuhusi?

Mieti syitä ja mässäile asialla ihan huolella.

Sitten vain reippaasti yhteys hammaslääkäriin. Kerro pelostasi reilusti. Jos tuntuu, ettei kemiat synkkaa, niin vaihda heti lääkäriä äläkä jää odottelemaan.

Voit varmasti lääkärin kanssa sopia pelisäännöt; nosta kättä jos sattuu, heiluta kättä jos haluat että nyt lopetetaan jne.

Mulla puudutus helpottaa kipuun valtavasti. En tunne yhtään mitään. Tällä hetkellä pahinta on vain se poran ääni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

morre, kiitos vastauksesta mutta se ei juuri auttanut. Olen taistellut tämän asian kanssa vuosikausia (periaatteessa koko elämäni) ja en siis todellakaan ole menossa mihinkään porauksiin tms. ennen häitä, siihen en vain ole henkisesti valmistautunut ja aikaakin on tosi vähän.

Minua pelottaa monet asiat tässä. Jo käytännön jutut, haju, tuolissa makaamisen tunne, aurinkolasit ja pistävä valo. Suu täynnä laitteita, tukehtumisen vaara, kipu, tilanteen täysi kontrolloimattomuus, syyllistäminen lääkärillä käymättömyydestä. Ja niinkuin sanoin, jo soittaminen lääkäriin on täysin ylivoimaista.

Olen mässäillyt asialla todella paljon, aivan liikaa. Joskus olen päättänyt, että maanantaina soitan ja koko viikonloppu on mennyt aivan päin h*vettiä, olen vain itkenyt sohvan nurkassa ja ajatukset ovat aivan sekaisin. Pahimmillaan työnteosta ei tule mitään, jos annan ajatuksilleni vallan.

Tiedän pelkoni olevan ihan naurettavissa mitoissa, pitäisi siis käydä jossa juttusilla varmaan ihan ensialkuun. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että jos ottaisin sen pienen askeleen, että saisin edes etuhampaiden puhdistuksen ennen häitä, ja jos se ei ole niin epämiellyttävää kuin olen kaikki nämä vuodet keskenäni vellonut niin voisin siirtyä aina suurempiin operaatioihin. En kuitenkaan usko, että missään paikassa suostuttaisiin tuollaiseen, että mentäisiin oikeasti minun tahtiini.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eihän tosiaan koko kalustoa saa ennen häitä kuntoon. Minullakin jää hommat kesken vaikka aloitin käymisen jo maaliskuussa ja häät vasta elokuussa!

Hammaskivenpoistoon voi mennä vaikka olisikin reikiä. Mulla oli hammaskiveä kertynyt sen verran, että kävin kahdesti vaikka hommat ovat siis vielä kesken.

Pelossasi ei ole mitään naurettavaa. Pelko on pelkoa ja that's it. Toiset pelkää käärmeitä, toiset hammaslääkäreitä. Pahimpia ovat ne pelot, joita joutuu tosiaan kohtaamaan. Elämä ilman käärmeitä onnistunee, mutta hammaslääkäripelko hankaloittaa hiukan eloa purukaluston kanssa.

Mun pelko alkoi kouluhammaslääkäristä ihan ekalta luokalta alkaen. Multa on yhteensä revitty varmaan 10-15 hammasta, on oikomista ym. hommaa tehty. Matkalla on tullut nähtyä monenlaista lääkäriä. Yläasteelle mentyäni tuli totaalinen stoppi. 14-vuotiaana kävin hammaslääkärissä viimeksi ja nyt siis sitten 27-vuotiaana uskaltauduin uudestaan. Kiroan itseäni kun en mennyt aiemmin - kaikki olisi sujunut helpommin. Mutta pelko on pelkoa.

Uusi hammaslääkärini ei koskaan ole syyllistänyt minua mistään. Ei hammaslääkärillä käymättömyydestä, pelosta... Ei mistään. Hammaslääkäripelko on aika tavallista ja nykyään siihen osataan suhtautuakin. Ilmeisesti jo koulutusvaiheessa puhutaan siitä ja syyllistäminen on pannaanjulistettu.

Jos aloittaisit käymällä ihan tavislääkärillä ja puhuisit pelostasi. Älä kieltäydy rauhoittavistakaan - se helpottaa kaikkia. Ja sitten varaa aika siihen hammaskiven rapsutukseen.

Pienin askelin. Häät motivaationa, mutta ei dead-linena.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja yksi vaihtoehtohan on mennä yksityiselle ja pyytää nukutusta. Mulla on ystävä, joka todella pahan hammaslääkärifobian takia nukutetaan joka kerta. Tässä tietenkin on miinuksena nukutukseen aina liittyvät riskit.

Ja komppaan Morrea siinä, ettei hammaslääkäripelossa ole mitään pahaa. Itse kärsin sellaisesta "hulluudesta" kuin lepidopterofobiasta eli perhoskammosta. Hammaslääkäripelko sentään on huomattavasti ymmärrettävää kuin tuo :grin:

Tsemppiä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

morre, kiitos taas viestistä ja kokemuksien jakamisesta :)

Joo, aion kyllä mennä hammaslääkäriin ja hoitaa koko suun kerralla kuntoon ja käydä sitten säännöllisesti tarkastuttamassa -sitten joskus. Nyt kuitenkin huolena on vain ns. esteettiseltä kannalta häiden vuoksi tämä asia akuutisti mielessä. Myös minulta on vedetty monesti (maito)hampaita pois, porattu, rapsteltu hammaskiveä, pinnoitettu. Silti tämä pelko vaan on vuosi vuodelta, päivä päivältä saanut suhteettoman suuren mitan. Hammaslääkärissä olen käynyt viimeksi 16-vuotiaana, nyt olen 23-vuotias. Mitään sen kummempia ongelmia ei onneksi ole ilmennyt, mutta satavarma olen ainakin siitä että pakosti tuolla joku reikä on tullut näiden vuosien aikana.

En tiedä mistä lähtisin edes liikkeelle. Olen selaillut monien paikkojen nettisivuja ja jotenkin haluaisin mieluummin mennä suuhygienistille puhdistukseen, sillä kyseistä ammattia harjoittava ei voi ainakaan alkaa äkkiä repiä hampaita irti ja piikittää mennen tullen. No joo, tätäkin tosiaan pelkään, ehkä mulla on päälimmäisenä pelkona juuri tuo kontrollin menettäminen tilanteessa. Kipukin pelottaa hurjana :(

Sekin pelottaa, että jos nyt kuitenkin kaikesta huolimatta saan itseni kerätyksi kasaan ja pääsen hoidattamaan suutani ennen häitä, niin sitten siinä hammaskivenpoistossa esimerkiksi hampaat tippuu (kyllä, pelkään tätäkin). Ei kai ne niin helposti irtoa?

Äh, ihailen suunnattomasti ihmisiä, jotka uskaltavat käydä hammaslääkärissä. Musta alkaa pikkuhiljaa tuntua, että tämä pelko pilaa koko elämäni...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kullannuppu, en halua missään nimessä nukutusta, pelkään sitä ihan yhtä paljon. Rauhoittavia kyllä otan ilomielin vastaan :) Saakohan niitä jo tuohon hammaskivenpoistoon? ja keneltä niitä voi saada? Tarvitsisin tuollaisen jo melkein siihen soittamiseenkin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Mä uskoisin että ihan kävelemällä lääkärille ja puhumalla asiasta. Uskoisin että myös hammaslääkärin ajanvarauksessa osaisivat asiassa auttaa eteenpäin, mutta tosiaan sinnekin soittamiseen jos tarvitsee rauhoittavia, niin sitten ihan peruslääkärille juttelemaan asiasta. Yllättävän ymmärtäväisiä nekin osaa olla :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olisin mielelläni laittanut yksäriä, mutta tulkoon tämä tässä nyt julki, jospas joku muukin sitten saisi jotain rohkaisua.

Pelko ei ole heikkoutta, eikä missään nimessä naurun asia, ei edes irrationaalinen pelko. Eikä pelkosi ole sinun syysi. Pelko on ihmisen normaali tunne, joka suojelee ihmisen elämää. Irrationaalinen pelko taas tulee usein tietämättömyydestä tai vaikkapa traumasta, jonka yhdistää johonkin asiaan. Mikäli pelon kohde ei uhkaa oikeasti hengissä selviämistä, niin silloin siitä voi päästä eroon, on olemassa sellainenkin pelko, että hirvittävästi jännittää vaikkapa mennä huoneeseen, jossa on verhot.

Minä olen hiukkasen pelkäävää sorttia, kullannupulle löytyi täältä kaveri :D olen ennen ollut perhospelkoinen (pelko on voitettu!) ja arvaas pelokas, mitä edelleen pelkään: minulle jäi vaikeahkon au pair- vuoteni jälkeen matkustuskammo, jota olen hävennyt viisi vuotta. Ennen olen rakastanut matkustamista. Tunnustettakoon tämä tässä oikein aidolla nimimerkillä ;) Olen siltikin ihan tuiki tavallinen ihminen, tämä ei normaaliin elämään juurikaan vaikuta. Ihan niinkuin hammaslääkäripelkosi ei omassa normiarjessasi varmaankaan näy, paitsi nyt, kun haluaisit jotain, mikä vaatii pelon voittamisen.

Häät ahdistavat (edelleen hiukkasen), kun tiedän, että ihmiset tulevat kyselemään, minne menemme häämatkalle... Heh. Olen kuitenkin ottanut nyt asiakseni kohdata pelkoni (Herra tietää, mikä siinä niin jännittää :D) ja tehdä asialle jotain. Pelottaa, että pelottaa, mutta olemme ajatelleet, että edes pieni matka on tehtävä :) Sulho ei painosta, mutta minä itse vaadin.

Ajattelisin, että peloista pääsemiseksi ei ole oikotietä, ne on kestettävä ja sitten käsiteltävä. Pelko on kamala tunne, mutta siihen ei kuole. Ihminen ei pysty tuottamaan mitään sellaisia tunteita, mitä ei pysty kantamaan. Tarvitset jonkun lähellesi, joka tukee ja kuuntelee sinua, olettaisin, että sulhanen ainakin :) On hyvä jutella pelosta, mikä siinä nimenomaan pelottaa ja millä hetkellä, saat "lihaa luun päälle", pelossa on jotain, mihin tarttua ja pelko on helpommin voitettavissa.

Oletko ajatellut, että aloittaisit hiukan pehmeämmin pelon kohtaamisen? Eihän sinun ole pakko heti pötköttää urheana tuolissa koko purukalusto hoidettavana, aluksi voi tehdä niinkin pikkuruisen jutun, kun kävellä hammaslääkärin vastaanoton ohi :D! Sitten käydä käytävässä ja sitten joskus odotushuoneessa, sitten vaikka sopia lääkärin kanssa aika, että käyt juttelemassa. Mikäs pakko heti on laittaa päätä leijonan kitaan :) Toistan vielä, että mikäli siedätyshoito ahdistaa, niin olet oikeilla jäljillä, mutta tunteeseen ei kuole. Vaikka tuntuisi, että kuolee, niin se on vain ja ainoastaan tunne, ei todellinen uhka. Tiedän, tiedän, se tuntuu maailmanlopulta ja siltä, ettei voi olla onnellinen enää ja siltä että on huono ja siltä ettei toivu koskaan, mutta se EI pidä paikkaansa :)

Minä täällä uskon sinuun kovasti :) Ota ihan rauhassa, anna itsellesi armoa ja muista, ettet ole sen huonompi kuin muutkaan ihmiset, oli sinulla sitten pelko tai ei ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kiitos eekkeri rohkaisevista sanoista ja viisauksista. Moni asia tuossa kirjoituksessasi on hyvin totta.

Tiedän kyllä kaiken tämän pelon selättämisen keinoista ja muusta, mutta ne eivät auta nykytilanteeseen, jossa minun täytyy tehdä päätös, että lykkäänkö koko asiaa hiukan ja hymyilen häissäni minimaalisesti vai kohtaanko ahdistavan pelkoni ja hymyilen kaunista hymyä niin hääkuvissa kuin vieraillekin. En tiedä mitä teen, en todellakaan.

Sulhaseni ei oikeastaan hirveän hyvin ymmärrä tätä pelkoani, sillä hän ei pelkää mitään vastaavaa. Hänen mielestään tosin hampaani ovat nykyisellaan kauniin ja kivan näköiset, mutta minä haluaisin silti puhdistuttaa nuo hampaat. Hampaani ovat kaiken lisäksi aivan mielettömän kauniin muotoiset ja näköiset, tasainen hammasrivistö josta monikin olisi ylpeä, paitsi minä :(

Eikö kellään ole mitään hammaskompleksia, josta olisi kärsinyt häissäänkin? Joskus tuntuu, että kaikilla muilla on niin ihanat hampaat kun uskaltavat käydä hoidattamassa niitä ja minua ihan hävettää edes avata suutani missään. Olen monesti "fantasioinut" siitä, että jonain päivänä uskallan voittaa pelkoni ja saan raikkaan hymyn eikä minun tarvitse enää jännittää, tai peittää suuta nauraessa. Voi kuinka kovasti haluaisinkaan asioiden olevan noin ja koen tuollaiseen kykenevien ihmisten olevan etuoikeutettuja. Miksi tämä on näin vaikeaa, että edes elämäni tärkeimmän päivän vuoksi en pysty voittamaan pelkoani?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Ilman muuta voit mennä hammaskiven poistoon ja hampaiden puhdistukseen suuhygienistille, ennenkuin hammaslääkäriin. Yksityisellä puolella tuota järjestystä suositellaankin pelkopotilaille, koska suuhygienistin jälkeen on luultavasti helpompi mennä lääkäriin. Julkisella puolella taas täällä meillä järjestys on toinen, mikä korpeaa pahasti. Itsekin siis jossain määrin hammaslääkäriä pelkään.

Kuitenkaan yksityiselläkään ei vissiin tehdä esim. soodapuhdistusta ennen kuin on katsottu mahdolliset reijät ja paikattu ne. Syynä lienee vissiin se, että tuo soodapuhdistus ruiskutetaan hampaisiin, niin ei tee hyvää, jos sitä menee reikiin. Mutta tavallinen "hiontapuhdistus" tai mikä lienee nimeltään onnistuu varmasti.

Lisäksi tosiaan pelosta kannattaa kertoa ja vähän vielä eritellä, että mikä pelottaa. Itselläni on sattunut julkisellakin puolella hyvä hammaslääkäri, joka on ollut todella hellävarainen otteissaan ja ei ole tupannut suuta tavaraa täyteen. Itseäni alkaa siis paniikki nousta sitä mukaa, kun tavaraa laitetaan suuhun. Olen siis saanut itse purskuttaa vettä välillä ja sylkeä. Näin tilanne on tuntunut olevan paremmin hallinnassani.

Hammaslääkäriasemalle soittamalla saa selville kyllä, että saako sieltä rauhoittavia. Jos ei saa, niin sitten omalääkärin kautta. Ja yksityisillä luulisi olevan kokemusta pelkopotilaista, joten pelisääntöjen sopiminen pitäisi onnistua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yksityiselle mennessä täytin kaavakkeen, jossa kysyttiin kaikista peloista ja jutuista.

Hammaslääkärille saattoi sanoa, jos joku juttu ahdistaa. Hoitosuunnitelmaa tehdessä varmasti voi jutella rauhoittavista, puudutuksista, ilokaasusta, nukutuksesta tms.

Varaat ajan tarkistukseen ja hammaskiven poistoon yksityiselle (saat ajan varmastikin aika piankin, ennen häitäsi ehtii tehdä vaikka mitä). Yksityiset eivät ainakaan ala väkisin poraamaan, jos et anna. Ekalla kerralla hampaat tarkistetaan ja ehkä ehtii rapsuttaa hammaskiveä pois. Sekin saattaa kyllä paikoitellen vähän vihloa, joten kannattaa jutella hammaslääkärin kanssa.

Ainakin minä käsitin käyttämäni yksityisen ajanvarauksessa, että ennen puhdistusta ja/tai (kevyt)valkaisua mahdolliset hammaskivi, ientulehdukset ja reiät pitäisi olla hoidettuina.

Kovasti tsemppiä! En aliarvioi pelkoasi, istun itsekin hammaslääkärin tuolissa rystyset valkoisena ja jo pienenkin vihlaisun alkaessa älähdän, koska pelkään sitä mahdollista pahempaa vihlaisua. Puudutukset otan aina, kun vain mahdollista.

Muuten kipukynnykseni on korkea, mutta hammaslääkärissä erittäin alhainen.

Huonoja kokemuksia lapsuudesta, ja vieläkin mieluusti välttelen hammaslääkäriin menoa...

Nyt tsemppinä oli se, että halusin tosiaan hampaat puhdistettavan ja tehtiin myös kevytvalkaisu, joka aavistuksen kirkasti ilmettä. Tosin kahvinjuojana tulos ei ole kovin pysyvä. Ja vaalennuskin vihloi ikävästi. Mutta jotenkin se oli kuitenkin sen arvoista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Selkeästi kaikki eivät nyt ihan ymmärrä minua. En siis todellakaan voi alkaa tätä hammaslääkärissä ramppaamista nythetitälläsekunnilla, sillä hääni ovat reilun kuukauden päästä, ja kuten jo kirjoitin, jos olen edes harkinnut soittoa hammaslääkäriin, olen itkenyt ja ollut epätoivossa jo koko edeltävän viikonlopun. Miten luulette käyvän tälle iloiselle hääjärjestelyajalle, jos joudun jäämään pois töistä, ahdistumaan, itkemään, oksentelemaan ja masentumaan tavallaan ylimääräisestä asiasta? En pystyisi ollenkaan nauttimaan tästä ajasta ja siksi ainoa mahdollinen vaihtoehto on vain joku ns. kevytkäynti, jos siis sitäkään.

Ahdistaa, kun kukaan ei oikein ymmärrä, ei edes vanhempani, ei mieheni.

Jos kerran puhdistusta ei voi tehdä ennen kuin reijät on korjattu niin sitten on vissiin täysin turhaa edes miettiä koko asiaa. En todellakaan uskalla jutella hammaslääkärin kanssa, olen kohdannut niin monet kerran kammottavaa vähättelyä, että edes riski siitä saa jalat tutisemaan.

Olenko sitten hymyilemättä koko häideni ajan? En pysty muutenkaan käymään yksityisellä, muuta kuin tämän yhden kerran olisin voinut, sillä kaikki rahat menevät häihin, eikä opiskelijabudjetilla muutenkaan ole oikein varaa.

Ja tiedän, että hammaskivenpoistokin voi sattua, ja varmasti sattuu kun sitä joudutaan kaivamaan varmaan aika syvältäkin, kun edellisestä kerrasta on tosiaan aikaa. Voisiko joku lekuri tehdä jonkun osapuhdistuksen, ensialkuun siis vain etuhampaisiin? Ahdistaa ihan kamalasti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Näiden häiden tiimoilta ei kannata ottaa stressiä. Taitava kuvankäsittelijä pystyy muokkamaan kuvia niin, että hampaasi näyttävät vaaleammilta (olematta kuitenkaan luonnottomat ja silmiinpistävät). Itse juhlassa olemiseenhan se ei auta, mutta kuviin nyt ainakin.

Ja tosiaan suuhygienisti rapsutti multa hammaskiveä pois vaikka olikin paljon reikiä vielä silloin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä on jo puhuttu hammaslääkäriasiaa enkä nyt puutu siihen.

Mutta oletko käynyt tutustumassa apteekin itsehoitovälineisiin? En niistä se kummemmin tiedä mutta mies osti Yotuel-merkkistä valkaisevaa hammastahnaa ja kehui toimivan. Ei niillä nyt varmaan ihmeitä saa aikaiseksi mutta voisi hieman helpottaa huolta häissä hymyilemisestä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta sinun kannattaa kääntyä ehdottomasti semmoisen hammaslääkärin puoleen, joka on erikoistunut pelkopotilaisiin. Usein mainostavat sitä eli luulisi löytyvän sellainen paikka kohtuu helposti. Heidän tarkoitushan on kuitenkin saada myös ne pelkopotilaat käymään hammaslääkärissä säännöllisesti ettei hampaat mene aivan surkeaan kuntoon. Luulisi keinoja siis pelkopotilaille olevan. En usko, että on mikään ongelma aloittaa homma ihan rauhallisesti. Eli jos normaalisti aikaa varataan hoitoon vaikka puoli tuntia, niin voit varmasti pyytää että aika on lyhyempi, jos sinua helpottaa tieto että pääset pian pois. Aluksi jos pääsisit vielä käymään niin ettei mitään tehdä vaan keskustellaan ja suunnitellaan. Itse pyydän aina ettei ensimmäisellä kerralla tehdä muuta kuin tarkistus ettei tule mitään yllätyksiä. Niin ja kyllä hammaskiveä yms. voi poistaa ilman reikien paikkausta.

Tsemppiä sulle tämän asian kanssa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mullakin oli hirmuinen hammaslääkäripelko....onni onnettomuudessa, kun sain kerättyä rohkeutta mennä hammaslääkäriin, lääkärini oli (ja on) aivan I-H-A-N-A...ei puhettakaan siitä, että miksen ollut edelliseen 7 vuoteen tarkastuttanut hampaitani...tarjosi heti puudutusta, ja kertoi todellakin hyvissä ajoin, mitä tehdään..itsestäänselvyys on, etten enää toisille hammaslääkäreille mene. Nyt kun vielä voittaisi silmälääkäri, gynekologi ja yleislääkäripelot :mellow:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä olen nähnyt joskus mainoksia pelkopotilaisiin erikoistuneista hammaslääkäreistä. Olen kuullut, että on mahdollisuus rauhoittaviin lääkkeisiin ja ilokaasun käyttöön vastaanotolla. Kannattaa varmasti selvittää tällaista mahdollisuutta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä hammaskiveäkin voi poistaa vähän kerrallaan. Ei kaikkia toimenpiteitä muutenkaan yleensä kerralla tehdä vaan eka kerralla vain tarkistetaan ja sitten sovitaan aikataulu puhdistuksille ja paikkauksille. Itse kun viimeksi kävin puhdistuksessa niin sovittiin heti alkuun suuhygienistin kanssa että tehdään hammaskivenpoisto kahdessa erässä kun sitä oli sen verran paljon.

Oletko muuten harkinnut hypnoosia jos hammaslääkärikammosi on noin paha?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä liputan ilokaasun puolesta! Ainakin Turussa se onnistuu ihan kunnallisestikin. Nykyisessä (pienehkössä) kotikunnassani luvattiin tarvittaessa lähete yksityiselle, mutta sitä ei sitten tarvittukaan, kun oli niiiin ihana hammaslääkäri. Hän antoi tupla-ajan ja kertoi koko ajan mitä aikoo tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

täällä ilmoittautuu myös hammaslääkäripelkoinen. häät olis elokuussa ja tänään viimeks mietin et pitäs hammaslääkäriaikaa varata. ahdistaa vaan ajatuskin. huomenna varaan sen ajan. varmasti.

mua ahdistaa kaikista eniten hammaskiven poisto. tulee oksettava olo kun ajatteleekin. joskus kun se on viimeksi tehty ni se oli jotain aivan kamalaa. menisin mieluummin vaikka viisureiden poistoon tai synnyttämään kun moiseen toimenpiteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hammaslääkärit on tottunu enemmän ja vähemmän pelkääviin potilaisiin. Niitä tulee vastaan lähestulkoon joka päivä. Eniten auttaa kun siitä kertoo, niin hammaslääkäri osaa varautua. Esilääkityksen antaa kunnallisella hoitaja, mutta pyynnöstä pitää kertoa aikaa varatessa. -Esilääkitys on samalla rauhoittava. Suurin osa pelkää poran ääntä, kipua, hajua, valoa, ja sitä että olet sillan alle lukittuna etkä pääse karkuun vaikka haluaisit.

Esim. kivun saa pois puudutuksella, myös pistämistä ennen voi puuduttaa voiteella pisto kohdan, jolloin et tunne edes pistosta. Jos äänet inhottaa pyydä hoitajaa laittamaan radio kovemmalle. Koittakaa rentoutua, se vie puolet pelostakin mennessään.

Hoitolassa tehtävää valkaisua ennen hampaat kannattaisi hoitaa kuntoon. Valkaisu aineet vaikuttavatkin paremmin jos hampaan pinnalla ei ole hammaskiveä, reiän alut eivät haittaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hammaslääkäri pelkoisen kannattaa ehdottomasti varata aika hammaslääkärille joka hoitaa pelkopotilaita. Heillä on uskomattoman hyvät keinot pelkojen lievittämiseen ja eivät todellakaan tee mitään ennen asiakkaan suostumusta. Aikaa varatessa yleensä mainoksissa on maininta pelkopotilaisiin erikoistuneista hammaslääkäreistä ja aikaa varatessa ehdottomasti kannattaa kertoa hammaslääkäri pelosta. Suuhygienistille voi myös varata ajan puhdistukseen (hammaskiven, värjäymien) ja sen voi tehdä pienissä erissä, vaikka etu hampaat ekalla kerralla yms. Puudutteita on myös ihan hammaskiven poistoon muitakin kuin puudutus piikki, pintapuudutus geelit on käytössä sekä ientaskuun laitetava geeli, joka on tehokkaampi. Hampaita ei valkaista, jos sieltä löytyy hammaskiveä, ientulehdusta tai reikiä. Myös jos etuhampaissa on paikka ei värjäystä välttämättä suositella, koska hammas vaalenee mutta paikka ei.

Hiljaa hyvä tulee!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaikille jotka osaavat kohtuullisesti englantia, suosittelen sivustoa http://www.dentalfearcentral.org Olen itse ennen pelännyt hammaslääkäriä ja kyseinen sivusto on yksi syy siihen, että pysyin poistattamaan viisaudenhampaani pelkän Diapamin voimalla ilman nukutusta - eikä muuten ollut kamalaa! Ko. sivuilta Common fears osastosta löytyy artikkeleja, joissa on vinkkejä pariakymmentä yleisintä hammaslääkäripelon aihetta koskien. Niin juu, ja reseptin sain hammaslääkäriltä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä katselin puhelinluettelon keltaisiltasivuilta hammaslääkäreitä ja siellä oli osan kohdalla mainittu pelkopotilaiden hoitaminen ja sedaatio ja nukutus.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään