Hammaslääkäripelko pilaa häät


Guest vieras*pelokas

Recommended Posts

Itse työskentelen yksityisellä hammasklinikalla ja päivittäin tapaan pelkopotilaita. Tapanani on AINA potilaan astuessa huoneeseeni kysyä että "Onko jotain sellaista mitä minun tulisi tietää näin etukäteen? Vihlontaa, pelkoa tms?" Koska kukaan meistä ammattilaisistakaan ei suoranaisesti osaa lukea ajatuksia. Työskennellessäni kerron selkeästi mitä teen, mitä tulen tekemään, miksi teen ja millä laitteella sekä sen jos esim. laitteen ääni saattaa olla voimakas tai vihloa. Annan vaihtoehtoja eri hoitomuodoille, jotta potilas saa itse päättää ja olla osana hoitotoimenpidettä kuitenkin niin että hoitotulos on kuten pitääkin. Juuri pelkopotilaiden kanssa tapaan myös antaa mahdollisuuden nousta kesken hoidon tuolista ja kertoa miltä tuntuu ja onko kaikki hyvin. Periaatteena siis itselläni on että työni on myös ennen kaikkea asiakaspalvelua, ja asiakastyytyväisyys on pääasia. :) Tsemppiä kaikille pelosta kärsiville. Vastaan mielelläni asiaa koskeviin kysymyksiin vaikka yksityisviestillä tai muuten! Mikään kysymys ei ole tyhmä kysymys.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Minulla oli ihan kamala hammaslääkäripelko, joka alkaa olla jo vähän väistymässä, kiitos hyvien hammaslääkäreiden.

Omalla kohdallani pelkoa lähdettiin yksinkertaisesti purkamaan rauhoittavilla lääkkeillä. Minulla ainakin puolet tuosta pelosta tulee siitä, kun muistan, miten pelkäsin viimeksi. Se siis vahvistaa itseään. Nuo rauhottavat lääkkeet ei estä ihan kokonaan pelkäämästä, mutta vähentää sitä todella paljon. Ja parin kerran jälkeen alkaa muodostua hammaslääkäristä sellainen muisto, ettei se nyt olekaan niin kamalan pelottavaa. :)

Toinen todella suuri apu oli alussa se, että hammaslääkäri laski viiteen ja vain sen ajan teki, mitä nyt tekikään. 1-2-3-4-5-tauko. :) Kaikki on helpompaa, kun tietää, millon se loppuu ja voi hengähtää hetkeksi ja voi keskittyä ajattelemaan noita 5 sekunnin ( :lol: oli ne oikeasti pidempiä!) jaksoja, eikä ajatella puolen tunnin varattua aikaa.

Jotkut lääkärit käyttävät myös ilokaasua ja sitä mahdollisuutta kannattaa myös pyytää. Itse en ole tuota saanut koskaan kokeilla. Jos joku tarjoaa ratkaisuksi nukahtamislääkkeitä, niin suosittelen kokeilemaan. :) Minulla on noiden vaikutuksen alaisena leikattu kaksi viisauden hammasta. Tuo kokemus oli niin "hyvä", että pelkään (noinkin syvältä kurkusta) hampaan poistamista paljon vähemmän kuin hampaan poraamista :lol:

Hammaslääkäriin on ihan pakko mennä jossain vaiheessa, joten se kannattaa tehdä mielummin ennemmin kuin myöhemmin. Vaikka ei olisikaan mitään hammasongelmia, jos kärsii pelosta, ei kannata jättää hammaslääkärikäyntejä vuosikausiksi. Kannattaa käydä vaikka juuri hampaiden puhdistuksissa, tarkastuksissa jne. kaikessa sellaisessa, mikä ei satu ja mikä ei pelota niin kamalasti. Itse olen kerran pitänyt parin vuoden tauon, enkä milllään olisi meinannut uskaltaa varata aikaa tai mennä käymään siellä, vaikka hammasta vihloi todella ikävästi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...