Jump to content
Naimisiin.info

avec samaa sukupuolta?


Guest tinnajee

Recommended Posts

Aihe ei tunnu olevan enää kovinkaan kuuma, mutta pakko sanoa, että minä toivoisin ennemminkin, että tyttöystäväni kortissa lukisi "Silkkisukan avec". Omissa häissäni kirjoittaisin ihmisten kortteihin näin, oli mukana tyttikset tai poikkikset tai aviomiehet tai ystävät..

Tämä siksi, että minusta "jonkun poikaystävä/tyttöystävä" on jotenkin nuiva muoto lukemaan jonkun paikkakortissa. (Homoja tuomitsevia) uskovaisiakaan ei loukattane, jos joku tuo mukanaan samaa sukupuolta olevan avecin, varsinkaan kun suhdetta ei lemmensuhteeksi alleviivata. Voihan avecina tuoda vaikka vain ystävän (jos esim. on sinkku), tai tilaisuutta varten kutsutun "deitin", jos haluaa, ja tuo "deitti" on esim. amerikassa ihan yleinenkin tapa, käsittääkseni. Jos kerran kutsu on avec ja avec asianmukaisesti ilmoitetaan etukäteen, ei näiden kahden vieraan keskinäistä suhdetta kai tarvitse paikkakortissa erikseen määritellä.

Muokattu: , käyttäjä: Silkkisukka
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Pakko tulla jakamaan oma kokemukseni, jos siitä jollekin vieraslistaansa pohtivalle olisi jotakin iloa. :)

Olen ollut yksissä häissä vieraana niin, että minut kutsuttiin avovaimoni avecina. No, morsiuspari kielsi meitä sitten kertomasta suhteestamme kenellekään häissä, etteivät muut vieraat vedä asiasta hernettä nenään... Niin minä sitten teeskentelin olevani hetero ja tuntevani morsiusparin entuudestaan. Kaikin puolin ikävää ja kiusallista, enkä toivoisi tätä kenellekään. Itse en myöskään siihen enää suostuisi, tuo kerta meni kun en etukäteen tajunnut, miten kamala kokemus olisi.

Jouduin valehtelemaan koko illan, kieltämään suhteeni, sepittämään juttuja siitä miten tunnen morsiusparin ja kuuntelemaan, kun muut naureskelivat (mm. "ettehän te voi nyt tanssia yhdessä, kun tämä on tällainen rakkauslaulu"). Häissähän tulee tunnetusti puheeksi vieraiden kanssa, että mitä kautta tuntee morsiusparin ja aika paljon kyselivät myös rakkauselämästäni. Oma vika varmaan, että jätin kihlasormuksen sormeeni, ja jouduin sitten selittelemään sitäkin muille vieraille. Yksi vaikeimpia asioita oli elämän tavalliset pikkujutut - se, miten paljon yhteisiä tarinoita minulla ja avovaimollani olisi ollut kerrottavana - nyt sitten kiusaantuneena osallistuimme keskuteluun vain joutuaksemme lopettamaan sen, ettemme "jäisi kiinni" parisuhteestamme. Illan kruunasi vielä se, kun avokkiani päiviteltiin tosi ystäväksi, kun lähti "heittämään minua kotiin".

Ehkä olen ollut ulkona kaapista jo liian pitkään, että osaisin sopeutua tuohon takaisin. Mielestäni olisi ollut ihan ok, jos olisimme voineet esim. sanoa, että olen tyttöystäväni ystävä ja sitä kautta juhlissa mukana. Tuo peitetarina siitä, miten muka tunnen morsiamen, oli jotenkin ihan hölmö - etenkin kun paikalla oli lauma morsiamen kavereita, joista en tuntenut ketään. Tuli mieleen ne kiusalliset ajat, kun olin vielä kaapissa... Ja pahalta tuntui sekin, että täytyi kuunnella, kun muut naureskelevat, että älä vaan tee noin, vaikutat vaan lesbolta. Että ihanko totta, onko se suurikin synti? Minä kun satun sellainen olemaan...

Mielestäni häitä suunnitteleva voi parhaiten hoitaa asian puhumalla ko vieraiden kanssa etukäteen suunnitelmistaan. Kannattaa vain muistaa, että ihmisen tunkeminen kaappiin väkisin voi tuntua aika loukkaavalta. Jos asian jättää oman onnensa nojaan, niin hyvä niin (esim. minun esittelemiseni avokkini ystävänä olisi ollut ihan ok). Eniten kyllä tykkäisin, jos voisin sanoa olevani tyttöystävä/kihlattu/avec. Ei tästä tarvitsisi mitään numeroa tehdä, mutta samalla lailla kuin heteroparitkin avecinsa esittelevät. Jos vieraat ovat keskenään rekisteröidyssä parisuhteessa, niin siihen ei sitten olekaan mielestäni mitään lisättävää: jos he ovat valinneet virallistaa suhteensa, niin varmaankin he ovat jo tulleet ulos kaapista. En esittelisi ketään aviopariakaan "kaveruksina".

Link to comment
Share on other sites

^Täytyy sanoa että on kyllä ollut poikkeuksellisen ahdasmielinen morsiuspari jos on oikeasti pitänyt peitetarina teille kehitellä?! :blink::girl_prepare_fish::hysteric: Anteeksi nyt vaan heitä kohtaan. Mä en ikinä kehtaisi kohdella omia ystäviäni (tai edes kaukaisimpia sukulaisiani) noin, tuo on todella loukkaavaa ainakin näin ulkopuolisen silmin. Ja edelleen, v****ako se muille vieraille kuuluu, minkälaisessa parisuhteessa joku on? Jos se on jollekin mammalle ahdistava asia niin sitten voi olla keskustelematta "niiden" kanssa. Mä oon avautunu tästä ja muutamasta muusta asiasta niin monesti mutta edelleenkään en löydä tarpeeksi silmienpyörittelyhymiöitä kuvaamaan ajatuksiani. Olen oikeasti kyllä pahoillani että olette tuon joutuneet kokemaan. Eletään sentään 2000-lukua... :wacko:

Ja kyllä, mulla on yksi homoystävä ja aion kutsua hänet avomiehensä kanssa meidän häihin, saavat itse valita mitä kertovat mutta ei mulla hyvänen aika riittäis pokka sanomaan että "Älkää nyt kuitenkaan julistako sitä sanoin tai elein että ootte pari"...

Muokattu: , käyttäjä: Yvory
Link to comment
Share on other sites

^^ Siis mitä, mitä, mitä... Auts, tuntuu pahalta sun puolesta.

Ikinä en voisi ketään ystävääni kieltää olemasta oma itsensä, tuo on kyllä loukkaavaa. Toivottavasti vastaan ei tule jatkossa yhtä umpimielisiä ihmisiä.

Link to comment
Share on other sites

Sympatia tuntuu hyvältä, kiva kuulla, että muidenkin mielestä tuo tuntuu menevän liian pitkälle. Olen ollut tuosta aika kuohuksissani, mutta nyt alkaa aika tulla väliin ja mieli vähän rauhoittua.

Täytyy kyllä sanoa tuon hääparin puolustukseksi, ettei heillä itsellään ole mitään ongelmaa sen kanssa, että olemme naispari (muuten tuskin olisimme häihin menneetkään). Kyseessä oli vaan huoli sukulaisista ja heidän reaktioistaan. En tiedä, oliko tuon "peitetarina"-toiveen takana liian monta amerikkalaista komediaa, veikkaan että voi vaikka ollakin (aika monelle kaverille on tullut se mieleen).

Ja Yvory, olen tosi iloinen siitä, että annat omille kavereillesi tilaa tulla häihin omina itsenään. Ihanalta tuntuu kuulla tällaista, vaikka kyllä omista kavereista ehdoton enemmistö ajattelee ihan samalla tavalla. Jotenkin vaan aina tuntuu, että jokainen ihminen, joka niin ajattelee, on yksi ihminen vähemmän, joka ajattelee toisin... ja se lämmittää mieltä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Minä voisin tehdä tuollaisen "virheen" jos olisin kutsunut teidät parina ja teidän molempien ystävä.

Jos taas olisin kutsunut teidät parina, mutta olisi oikeasti vain toisen ystävä olisin kyllä kirjoittanut "X, morsiammen ystävä" ja "Y, X:n elämänkumppani/tyttöystävä"

Sama mullekkin tuli mieleen, tai en kylläkään tunne yhtään samaa sukupuolta olevaa paria, mutta jos ajattelen että kutsuisin (hetero)parin, jotka molemmat ovat ystäviäni, niin tuo viittaus pariskunnan keskenäiseen suhteeseen voisi unohtua, kun kerran kumpikaan ei ole paikalla "vain" toisen seuralaisena.

Lisäys; Oikeasti en kyllä jaksaisi alkaa eritellä että missä ominaisuudessa kukakin on juhliin tullut. Mutta jos tekisin sen.

Muokattu: , käyttäjä: MattiS
Link to comment
Share on other sites

:girl_sad: Ihan surettaa, kuinka huonoa kohtelua jotkut saavat vain seksuaalisen suuntautumisensa perusteella.

Itse en laittaisi vieraista minkäänlaisia "kuka-on-kukin"-esittelyjä mihinkään. Ensinnäkin, en osaisi valita, ketkä ystävistä on minun ja ketkä sulhasen. Meillä kun on paljon yhteisiä ystäviä. Toiseksi, jos tiedän, kuka on tulossa kenenkin aveciksi, laitan kyllä heidän nimensä paikkakorttiin. Jos avecit ovat epäselviä/tuntemattomia, kortteihin tulee vain Avec.

Tuollainen kaappiin pakottaminen on kyllä todella törkeää! :girl_mad: Serkkuni on homo ja hän on kihloissa avomiehensä kanssa. Minulle ei tulisi mieleenkään pakottaa heitä teeskentelemään mitään! Jos joku toinen vieras ei voi ymmärtää tai hyväksyä heidän suhdettaan, se on hänen oma ongelmansa , ei minun tai serkkuni. Mutta en kyllä tee heidän suhteestaan mitään suurta numeroa. Yleensä heistä keskustellessa puhun serkusta ja hänen avomiehestään (tai avokista), mutta en painota (tai salaa) sitä, että serkkuni on itsekin mies. Aivan samalla tavalla puhun heistä kuin muistakin parisuhteessa elävistä heteroserkuista. :girl_sigh:

Link to comment
Share on other sites

Huhhuh, mun piti tulla vielä jakamaan sympatiaani syrjintää kokeneille. Harmittaa miten ahdasmielistä sakkia vieläkin on liikkeellä.. Minä ja sulhoni menemme naimisiin ensi kesänä ja meille tulee vieraiksi useampikin homo ja lesbo. Musta tuntuu oudolta edes luokitella ihmisiä tolleen ku itselle se on jotenkin niin itsestään selvä juttu, että kaikki ovat tasa-arvoisia, olivat mitä olivat. Meille tulee vieraaksi muutama vanhempi ihminen, jotka eivät ehkä hyväksy samaa sukupuolta olevien välisiä suhteita, mutta ei me heidän takia aleta ystäviämme tai muita läheisiämme piilottelemaan. Ystävämme ovat ystäviämme siitä syystä että he ovat ihania ihmisiä, emmekä me todellakaan halua heidän esittävän mitään muuta kuin mitä he ovat vain sen takia että juhlissa on mukana joku ahdasmielisempi täti. Esimerkiksi siskoni tyttöystävä tullaan esittelemään siskoni tyttöystävänä, elleivät he itse toisin toivo. Onneksi meidän vieraat on sen verran fiksua sakkia ettei uskon asioista tai muistakaan mielipiteistä toivottavasti tarvitse alkaa kiistelemään, paitsi ehkä leikkimielellä ;) Ne jotka haluavat tupista saavat tupista keskenään, jos niin tykkäävät.

Kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseen ja arvomaailmaan, mutta kellään ei mun mielestä ole oikeutta syrjiä toisia. Rauhaa ja rakkautta, määäään ;):girl_in_love:

Muokattu: , käyttäjä: tinkerbell4x
Link to comment
Share on other sites

Olen itse ollut vieraana yksissä sellaisissa häissä, joissa mukana vieraissa oli useampiakin homoseksuaaleja, mutta yksi selkeästi pariskuntana paikalla ollut lesbopari. Oli aivan kamalaa, että morsiamen sukulaiset vetivät herneet nenään tästä asiasta (eivät sitten vissiin tunne edes hääparia kunnolla - he kun ovat oikein sellaisia avarakatseisia ja kaikenlaisia ihmisiä sekä eläimiä rakastavia persoonia!). Kuulin illan aikana mm. kun joku vanhempi sukulaismies tahtoi poistua paikalta heti ruoan jälkeen koska "hän ei tämmöiseen homodiskoon aio jäädä!". Siis paikalla oli bändi joka soitti ihan normaalia rokkia ja poppia vanhoista ikivihreistä lähtien ja tämä lesbopari ihan tavallisesti tanssi muun porukan mukana tanssilattialla, että homodiskopa hyvinkin. HUOH.

Tottakai tämä morsian (ja varmasti moni muukin paikalla ollut) tästä hieman pahoitti mieltänsä ja se latisti tunnelmaa hetkellisesti, mutta onneksi nämä vieraat sitten tajusivat poistua paikalta ihan itse. Silti minusta se on näiden tyyppien oma ongelma, jos eivät tajua sen vertaa olla suvaitsevaisia ja osaa käyttäytyä. Parempi heidän häipyä ja antaa muiden pitää hauskat juhlat.

Itse en ikinä vaatisi ystäviäni riippumatta heidän mieltymyksistään menemään kaappiin omien juhlieni takia. Hehän ovat ystäviäni juuri sellaisina kuin he ovat! (Meidän häihin ei onneksi tule sukulaisia kuin ydinperheestä, enkä usko että se häihimme kutsuttu lesbopari ketään ahdistaa, muut ei-heterot-vieraamme eivät seurustele, joten tuskin heidän seksuaalisuutensa erityisemmin tulee puheeksikaan.)

Link to comment
Share on other sites

Aivan järkyttävää kohtelua tällä vuosi tuhannellakin vielä. Olen ollut perheeni kera parissa häissä eikä ole tullut mieleenkään piiloutua sen vuoksi kaappiin jos jotkut eivät hyväksy. ja luojan kiitos siihen ei ole pyydettykkään mutta onkin ollut hyvin läheisten häitä.

Tulevana kesänä menemme itse naimisiin (rekisteröimme parisuhteen) ja teimme kylmästi niin että jätimme pari ihmistä kutsumatta juuri siksi etten halua heidän pilaavan juhliamme kapeakatseisuudellaan. Juhliin on kyllä tulossa esim. kummisetäni perhe jota eivät ihan ole meitä hyväksyneet mutta luulis jo pehmenneen 8 vuoden aikana.

Vieraissamme on myös homopari, mutta tuskin kukaan siihen sen enenmpää huomiota laittaa kun morsiusparikin on naispari.

Link to comment
Share on other sites

Sama mulla.. en oo tullut ees ajatelleeksi :D Toisaalta tunnen kyllä homokavereideni puoliskot aika hyvin jo valmiiksi (paitti 1 on ihan tuore), joten koen heidät kaikki kavereikseni eikä kukaan sinänsä ole pelkkä avec. Paikalle tulee sekä sinkkuja että pariskuntia enkä jaksa uskoa, että näiden homopariskuntien läsnäolo ketään ihan hirveästi haittaisi. "Härkäpari"pöytiä tulee siis muutenkin. Meillä kun ei ole muutenkaan kaveripiirin jutuissa tapana nyhjätä puoliskoiden kanssa jos muita on mukana. Hitaitten tanssiminen on sitten eri juttu.. Kavereissa tuskin on kovasti sellaisia, jotka ei juttua hyväksyisi mutta sukulaisista en ole ihan varma.

Link to comment
Share on other sites

Tää on kyllä kerrassaan hämmentävä topic - ei ole tullut mielenkään moinen asia :o Jokainen saa tulla kenen kanssa haluaa, jos siis avec-kutsu lähtenyt matkaan

Link to comment
Share on other sites

Meidän häihin ainakin on tulossa yksi homo pari. Enkä laita mitään esittelyjä, kuka tunnetaan mistäkin... Paikkakortteihin tulee vaan etu ja sukunimi. Homo mies on parhaimpia ystäviäni, tottakai saa ottaa poikaystävänsä mukaan. Ne ei kyllä ole (ainakaan aiemmin ollut) julkisesti homoja, etä en tiedä miten ne häissä käyttäytyy. Saako vieraat edes tietää että ne on muutakin kuin kavereita... Jos saa, niin sitten saa. Ja jos se ei jollekin käy, voi lähteä painelee kotia kohti.

Link to comment
Share on other sites

Joo ei se mullekaan mikään ongelma ole kutsua tyttökavereitani tyttökavereineen häihini. Vaikka sulhasen äiti oliskin järkyttyny :D

Link to comment
Share on other sites

Tää on kyllä kerrassaan hämmentävä topic - ei ole tullut mielenkään moinen asia :o Jokainen saa tulla kenen kanssa haluaa, jos siis avec-kutsu lähtenyt matkaan

Näin meilläkin, ehdottomasti.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

olimme puolisoni kanssa viime viikonloppuna ystäväni häissä, joissa olin kaasona. ainakin morsiamen puolen suku ja ystävät tiesivät siis kaason olevan naimisissa naisen kanssa, sulhasen puolesta en tiedä kun en heitä tunne. nyt vasta tajusin, että en kertaakaan koko illan aikana edes miettinyt, että mitähän vieraat mahtavat ajatella asiasta. :D toki minulla oli kaasona jonkin verran tekemistä ja puolisoni viettikin paljon aikaa ystävieni kanssa, mutta kyllä me muutama biisi käytiin yhdessä tanssimassa ja muutamat pusut vaihdettiin illan aikana. mutta ainakaan en huomannut, että kukaan olisi katsonut mitenkään erityisen kieroon tai pitkään.

Link to comment
Share on other sites

Nyt kun häät on takana, niin voin todetta, että meidän häissä ei onneksi katsottu kieroon yhtäkään samaa sukupuolta olevaa paria. :D Oli ihana tajuta, että paikalla todella oli ainoastaan hyväksyviä ihmisiä. Kuten anoppi asian ilmaisi - "teidän häissänne nyt ei mikään olisi yllättänyt, mutta aika vähän niitä muita tyttöpareja oli".

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

En haluisi missään nimessä loutata tällä tekstillä ketään, haluan vain vähän avata ainakin joidenkin uskovaisten ajattelutapaa nyt kun siitä on ollut tässä ketjussa puhe.

 

Tuli paha mieli kun luin tätä palstaa, varsinkin yhdestä kommentista joka koski uskovaisia. Vaikka joukossa on muutama mätä omena ei se silti tarkoita sitä että kaikki uskovaiset olisivat pahoja ja suvaitsemattomia. Aivan niinkuin tekin sanotte että homous tai lesbous ei ole valinta ei uskokaan ole minulle valinta. En minä voi valita olla uskomatta Jumalaan niinkuin ei homokaan voi valita olla pitämättä samasta sukupuolesta. Ainakin minun suvussani lähes kaikki ovat uskovaisia ja kukaan meistä ei tuomitse homoutta.

 

Koska olen uskossa, uskon että homoseksi on syntiä. MUTTA niin on myös todella todella moni muu asia tässä maailmassa. MYÖS jotkun asiat mitä itsekkin teen. Homoseksi on siis yksi synti muiden syntien joukossa. Eikä kukaan ihminen voi tuomita toista ihmistä, Jumala on AINUT joka voi tuomita. 

 

Tutustuin kaverini kautta homoon jonkun aikaa sitten johon suorastaan ihastuin. Hän on juuri tismalleen sellainen ihminen jossa minun mielestäni ei ole ainuttakaan epämiellyttävää piirrettä. Jaksaisin olla hänen seurassaan aina. Hän on akateeminen ihminen jolla on mielipide kaikesta ja joka jaksaa sivistyneesti väitellä myöskin aivan kaikesta. Ai että miten nautinkaan keskusteluista hänen kanssaan. Odotan aina kun tämä kaveri jonka kautta tutustuin tuohon mieheen pitää jtn kutsuja että taas tapaisin tämän "sielunkumppanini".  :girl_haha:

 

En pidä häntä tai ketään muutakaan homoseksuaalia honompana tai vähempiarvoisempana kuin minä tai kukaan muukaan ihminen. Päinvastoin, hän on aivan yhtä arvokas ja hyvä kuin kuka tahansa meistä. Tiedostan että hän tekee syntiä, mutta niin tekee kaikki muutkin ihmiset. En pidä siitä mitä hän tekee, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa ettenkö pitäisi hänestä ihmisenä. En pidä kaikista homoseksuaaleista joita olen elämäni aikana tavannut, mutta en pidä myöskaan kaikista heteroseksuaaleista joita olen elämäni aikana tavannut. Vaikka en pidä jostain tapaamastani ihmisestä, en silti kohtele häntä huonosti tai pidä häntä huonompana kuin itse olen. Joitan toisten ihmisten valintoja voin pitää huonompana kuin omiani, tokihan jokainen valitsee tehdän niinkuin omasta mielestään on paras. Eikö?

 

Kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan ja rakasta lähimmäistäsi. 

Muokattu: , käyttäjä: BrideToBe1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En haluisi missään nimessä loutata tällä tekstillä ketään, haluan vain vähän avata ainakin joidenkin uskovaisten ajattelutapaa nyt kun siitä on ollut tässä ketjussa puhe.

 

Tuli paha mieli kun luin tätä palstaa, varsinkin yhdestä kommentista joka koski uskovaisia. Vaikka joukossa on muutama mätä omena ei se silti tarkoita sitä että kaikki uskovaiset olisivat pahoja ja suvaitsemattomia. Aivan niinkuin tekin sanotte että homous tai lesbous ei ole valinta ei uskokaan ole minulle valinta. En minä voi valita olla uskomatta Jumalaan niinkuin ei homokaan voi valita olla pitämättä samasta sukupuolesta. Ainakin minun suvussani lähes kaikki ovat uskovaisia ja kukaan meistä ei tuomitse homoutta.

 

Koska olen uskossa, uskon että homoseksi on syntiä. MUTTA niin on myös todella todella moni muu asia tässä maailmassa. MYÖS jotkun asiat mitä itsekkin teen. Homoseksi on siis yksi synti muiden syntien joukossa. Eikä kukaan ihminen voi tuomita toista ihmistä, Jumala on AINUT joka voi tuomita. 

 

Tutustuin kaverini kautta homoon jonkun aikaa sitten johon suorastaan ihastuin. Hän on juuri tismalleen sellainen ihminen jossa minun mielestäni ei ole ainuttakaan epämiellyttävää piirrettä. Jaksaisin olla hänen seurassaan aina. Hän on akateeminen ihminen jolla on mielipide kaikesta ja joka jaksaa sivistyneesti väitellä myöskin aivan kaikesta. Ai että miten nautinkaan keskusteluista hänen kanssaan. Odotan aina kun tämä kaveri jonka kautta tutustuin tuohon mieheen pitää jtn kutsuja että taas tapaisin tämän "sielunkumppanini".  :girl_haha:

 

En pidä häntä tai ketään muutakaan homoseksuaalia honompana tai vähempiarvoisempana kuin minä tai kukaan muukaan ihminen. Päinvastoin, hän on aivan yhtä arvokas ja hyvä kuin kuka tahansa meistä. Tiedostan että hän tekee syntiä, mutta niin tekee kaikki muutkin ihmiset. En pidä siitä mitä hän tekee, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa ettenkö pitäisi hänestä ihmisenä. En pidä kaikista homoseksuaaleista joita olen elämäni aikana tavannut, mutta en pidä myöskaan kaikista heteroseksuaaleista joita olen elämäni aikana tavannut. Vaikka en pidä jostain tapaamastani ihmisestä, en silti kohtele häntä huonosti tai pidä häntä huonompana kuin itse olen. Joitan toisten ihmisten valintoja voin pitää huonompana kuin omiani, tokihan jokainen valitsee tehdän niinkuin omasta mielestään on paras. Eikö?

 

Kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan ja rakasta lähimmäistäsi. 

 

Mielestäni tuo edustamasi ajattelutapa "homot eivät ole huonompia vaan ihan yhtä arvokkaita kuin kaikki muutkin (paitsi seksi on hyi hyi)" on vastenmielistä ja puhtaasti kaksinaismoralistista p*skaa. Toisen ihmisen näkeminen tasavertaisena ja yhtä hyvänä ihmisenä kuin muutkin edellyttää juurikin tuon kultaisen säännön noudattamista: "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille." (Matt. 7:12). Kerroit, että homous ei ole valinta. Se on aivan totta. Valinta ei ole myöskään se, että moni ihminen ei halua jäädä tai olla yksin. Tämän palstan olemassaolo ja suosio jo itsessään kertoo kuinka ihana, iloinen ja ihmistä syvästi koskettava asia parisuhde ja toiseen sitoutuminen on. Seksi on yksi parisuhteen monista iloista, joka kauniilla tavalla lujittaa ja lähentää paria entisestään toisiinsa. Kuinka ulkokultaista ja loukkaavaa siis onkaan, että tulet nimenomaan tälle palstalle valistamaan synnistä ja tuomiosta. Jos todella näkisit homot yhtä arvokkaina kuin muut, niin toivoisit heille vilpittömästi samoja, iloa ja nautintoa tuottavia asioita, kuin itsellesikin (ja muille heteroille tietenkin). Synti on jotakin sellaista mikä erottaa ihmisen Jumalasta. Rakkaus ei koskaan erota, se yhdistää.

 

   

Link to comment
Share on other sites

 

En haluisi missään nimessä loutata tällä tekstillä ketään, haluan vain vähän avata ainakin joidenkin uskovaisten ajattelutapaa nyt kun siitä on ollut tässä ketjussa puhe.

 

Tuli paha mieli kun luin tätä palstaa, varsinkin yhdestä kommentista joka koski uskovaisia. Vaikka joukossa on muutama mätä omena ei se silti tarkoita sitä että kaikki uskovaiset olisivat pahoja ja suvaitsemattomia. Aivan niinkuin tekin sanotte että homous tai lesbous ei ole valinta ei uskokaan ole minulle valinta. En minä voi valita olla uskomatta Jumalaan niinkuin ei homokaan voi valita olla pitämättä samasta sukupuolesta. Ainakin minun suvussani lähes kaikki ovat uskovaisia ja kukaan meistä ei tuomitse homoutta.

 

Koska olen uskossa, uskon että homoseksi on syntiä. MUTTA niin on myös todella todella moni muu asia tässä maailmassa. MYÖS jotkun asiat mitä itsekkin teen. Homoseksi on siis yksi synti muiden syntien joukossa. Eikä kukaan ihminen voi tuomita toista ihmistä, Jumala on AINUT joka voi tuomita. 

 

Tutustuin kaverini kautta homoon jonkun aikaa sitten johon suorastaan ihastuin. Hän on juuri tismalleen sellainen ihminen jossa minun mielestäni ei ole ainuttakaan epämiellyttävää piirrettä. Jaksaisin olla hänen seurassaan aina. Hän on akateeminen ihminen jolla on mielipide kaikesta ja joka jaksaa sivistyneesti väitellä myöskin aivan kaikesta. Ai että miten nautinkaan keskusteluista hänen kanssaan. Odotan aina kun tämä kaveri jonka kautta tutustuin tuohon mieheen pitää jtn kutsuja että taas tapaisin tämän "sielunkumppanini".  :girl_haha:

 

En pidä häntä tai ketään muutakaan homoseksuaalia honompana tai vähempiarvoisempana kuin minä tai kukaan muukaan ihminen. Päinvastoin, hän on aivan yhtä arvokas ja hyvä kuin kuka tahansa meistä. Tiedostan että hän tekee syntiä, mutta niin tekee kaikki muutkin ihmiset. En pidä siitä mitä hän tekee, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa ettenkö pitäisi hänestä ihmisenä. En pidä kaikista homoseksuaaleista joita olen elämäni aikana tavannut, mutta en pidä myöskaan kaikista heteroseksuaaleista joita olen elämäni aikana tavannut. Vaikka en pidä jostain tapaamastani ihmisestä, en silti kohtele häntä huonosti tai pidä häntä huonompana kuin itse olen. Joitan toisten ihmisten valintoja voin pitää huonompana kuin omiani, tokihan jokainen valitsee tehdän niinkuin omasta mielestään on paras. Eikö?

 

Kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan ja rakasta lähimmäistäsi. 

 

Mielestäni tuo edustamasi ajattelutapa "homot eivät ole huonompia vaan ihan yhtä arvokkaita kuin kaikki muutkin (paitsi seksi on hyi hyi)" on vastenmielistä ja puhtaasti kaksinaismoralistista p*skaa. Toisen ihmisen näkeminen tasavertaisena ja yhtä hyvänä ihmisenä kuin muutkin edellyttää juurikin tuon kultaisen säännön noudattamista: "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille." (Matt. 7:12). Kerroit, että homous ei ole valinta. Se on aivan totta. Valinta ei ole myöskään se, että moni ihminen ei halua jäädä tai olla yksin. Tämän palstan olemassaolo ja suosio jo itsessään kertoo kuinka ihana, iloinen ja ihmistä syvästi koskettava asia parisuhde ja toiseen sitoutuminen on. Seksi on yksi parisuhteen monista iloista, joka kauniilla tavalla lujittaa ja lähentää paria entisestään toisiinsa. Kuinka ulkokultaista ja loukkaavaa siis onkaan, että tulet nimenomaan tälle palstalle valistamaan synnistä ja tuomiosta. Jos todella näkisit homot yhtä arvokkaina kuin muut, niin toivoisit heille vilpittömästi samoja, iloa ja nautintoa tuottavia asioita, kuin itsellesikin (ja muille heteroille tietenkin). Synti on jotakin sellaista mikä erottaa ihmisen Jumalasta. Rakkaus ei koskaan erota, se yhdistää.

 

 

En siis saanut ajatusmaailmaani selvitettyä vaikka yritin, ja ihan oikeasti ja vilpittömästi yritin hyvällä. Olen todella pahoillani että loukkasin sinua ja ilmeisesti montaa muutakin. En missään nimessä tarkoittanut pahaa. Minä näen jokaisen ihmisen yhtä arvokkaana ja toivon että jokainen ihminen on onnellinen, saa rakastaa ja saa rakkautta. Myös seksiä, koska se kuuluu rakkauteen.

 

En ala selittelemään kantaani enempää kun en ilmeisesti saa ajatusmaailmaani puettua fiksusti sanoiksi niin että sen pystyisi ymmärtämään niinkuin se on tarkoitettu. Ja kuten sanoin halusin sanoa mielipiteeni vain sen takia kun luin tältä palstalta erittäin loukkaavia kommentteja uskovia ihmisiä kohtaan,. Toivottavasti edes joku ymmärsi tekstini kannustavana niinkuin se on tarkoitettu. Eli kaikki uskovaiset eivät ajattele että homot olisivat millään lailla huonompia tai erilaisia ihmisinä kuin minä tai sinä tai kukaan muukaan. En minä ainakaan vaikka sinä niin halusit tekstini tulkita. Tämä taitaa olla vaan niin herkkä aihe että positiiviseksi tarkoitetut tekstitkin otetaan loukkauksena. Vai onko väärin uskoa Jumalaan ja Raamatun teksteihin ja ajatella että kaikki ovat samalla viivalla?

 

Ps. vilpitön anteeksipyyntöni kaikille tämän palstan lukijoille 

Muokattu: , käyttäjä: BrideToBe1
Link to comment
Share on other sites

BrideToBe1:

 

Kaikki ok. Tulkitsin ensimmäisen viestisi niin, että uskot homoseksin olevan syntiä. Seuraava toteamuksesi oli, että maailmassa on paljon syntiä ja itsekin teet syntiä välillä - ja tämä oli se viestisi ydin, johon reagoin olemalla vankasti toista mieltä. Itse nimittäin miellän synnin sellaiseksi, joka rikkoo ihmistä itseään ja usein myös muita ihmisiä siinä ympärillä. Synti on jotakin sellaista jota vastaan tulisi taistella ja josta tulisi tehdä parannus. Näin ollen viestisi (ainakin minulle) oli seuraavanlainen: "Et ole valinnut osaasi, en tuomitse sinua, olet arvokas. Mutta jos näen sinut tulevan puolisosi kanssa, ajattelen vain sitä mitä teette makuuhuoneessa enkä pidä siitä ajatuksesta." Tämä takia kaikki se puhe toisen kunnioittamisesta oli mielestäni aikamoista huttua.

 

Mutta ilmeisesti tulkitsin ajatusmaailmaasi väärin, sillä jälkimmäisessä viestissäsi kirjoitit todella kauniisti rakkaudesta ja jokaisen oikeudesta siihen. Kiitos siitä. Ja  tiedän kyllä, että kaikki uskovaiset eivät ajattele homoista huonoa - nimimerkillä uskossa ja tyttöystävän kanssa naimisiin ensi kesänä  :)

 

Kaikkea hyvää sulle!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...

Ollaan oltu useammissakin häissä pariskuntana ja valssattu siellä muiden parien jatkona ilman, että kukaan ainakaan ääneen olisi ihmetellyt. Yhden kaverini häissä tosin eräs meille entuudestaan tuntematon hääparin miespuolinen ystävä meni aivan häkellyksiin, kun kuuli, että puolisoni on paikalla minun avecinani. Yritti siis hänen kanssaan viritellä small talkia tanssilattialla, joten ehkä hän vain pettyi, kun kaunis vaaleaverikkö olikin jo varattu. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...