Jump to content
Naimisiin.info

Hevoskyyti


Cissus

Recommended Posts

Hei!

Kuinka pitkiä matkoja teillä on kirkosta juhlapaikalle? Mikä on mielestänne pisin matka, minkä voi taittaa hevosella? Meillä olis 10km tai 5km, riippuen missä ne juhlat nyt pidetään... mielestäni tuo 10km on jo liikaa :D Taitaa vieraat joutua odottelemaan liian kauan. Toisaalta sehän on tapana, että hääpari saapuu viimeisenä juhlapaikalle..

Olen haaveillut tuosta hevoskyydistä jo kauan :) Ja tiedossakin on jo mistä kyydin saa. (jos nyt mies ja hevonen vielä voimissaan parin vuoden päästä). Samalla heposella sain kyydin ylioppilasjuhliini tien poskesta :) Tuttu mies oulusta...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Oih, muakin niin innostaisi hevoskyyti talvella! Se ois niin romanttista!! Jotenkin hölmöä tilata limusiini ja maksaa siitä kauheesti, kun matka on noin 2 kilsaa kirkolta juhlapaikalle. Kyydistä ei kerkeä nauttia kauaa :/ Hevoselle se olisi eri asia, kun on hitaampi kulkupeli kyseessä ;) MUTTA.. entä jos on 30 astetta pakkasta? Ja tuota lupa-asiaa mietin kanssa..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
Guest onnellinen

Joensuussa Oivan hevoskyydistä sain tarjouksen 220 e, varsinaista matkaa kirkolta juhlapaikalle on vaan 1,5 km mutta hevosella ja kuskilla matkaa kirkon pihaan on n. 10 km. Aika kallis, mutta kerrankos sitä.... :D Mietityttää vaan, onhan tuo aika imelää ja rahan haaskausta, ja kun reitti kirkosta juhlapaikkaan on hyvin rauhallinen niin eihän meidän matkantekoa juuri kukaan edes katsele. Ja toisaalta sehän se vasta ahdistaisikin, jos iso jengi katselisi! Mutta minkäs sille mahdan että hevoset on mun parhaita harrastuskavereita!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

On siinä kuitenkin oma työnsä valmistella hevonen varusteineen hääkyytiä varten, valjaat pitää puunata, kiesit/kärryt samaten, ja jos hevonen kuljetetaan traikulla lähemmäs on siinäkin oma hommansa. :) Osa hinnoista tuntuu kyllä silti kovin kalliilta, kieltämättä.

Tietäisikö kukaan vuokrattavia/lainattavia hevosia Hiittisistä/Kemiöstä tai jostain sieltä suunnalta? Haaveilen myös että saapuisimme hääpaikalle hevosilla, tosin mieluiten ratsain, aikakauteen ei kiesikyyti ihan niin hyvin istu.. Rohan Talleilta kysytty, mutta he ovat keskiaikamarkkinoilla Hämeenlinnassa siihen aikaan niin ei onnistu heiltä. :( Eivätkä osanneet oikein mitään muuta tallia suoraan suositella.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Hevoskuljettaja.

Ajattelin hieman kartoittaa onko ihmiset ylipäätään enään kiinnostuneita hevoskyydeistä kirkkoon tai juhlapaikalle.

Kesällä kauniilla kieseillä ja jos talvihäihin haluaa niin reki liikkuu myös.

Olemme jonkin aikaa ajattelleet pienimuotoisesti markkinoida kyytejä mutta emme todella tiedä onko kysyntää.

Mikäli olisi sellainen hyvä hinta, minkä itse maksaisitte kyydistä?

Meillä on etuna suuri tupsujalkainen kaunis tamma sekä ihastuttava vuonohevonen, kun kyydit yleensä ovat lähestulkoon aina suomenhevosilla.

Aidosti vanhat ja entisöidyt kiesit sekä reet.

Kertokaas onko kannattavaa, voisitko itse käyttää :)

Kiitos!

Link to comment
Share on other sites

Haluaisin! Reki sen olla pitää lampaantaljoineen ja kaikkineen <3 Unelmana on ollut saapua pimeänä ja kylmänä talvi-iltapäivänä reellä punaisen suuren pirtin pihaan joka on valaistu tallilyhdyillä. Harmi ettei tämä unelma toteudu..

Hinnasta on hankala sanoa mitään. Sehän riippuu matkasta. Talvipakkasilla varmasti ennemmin ajettaisi autolla "viimeiseen mutkaan" josta sitten vasta siirryttäisi rekeen, koska punainen vuotava nenä ja peikkotukka ei ole kovin kaunis ajatus hääpäivänä..

Link to comment
Share on other sites

Meillä kyllä tulossa hevoskuljetus kirkolta kuvauspaikalle! :) ihanaa!

Matka on 3 km ja sieltä sitten kuvausten jälkeen taksilla juhlapaikalle kun matkaa tulee 40km.

Heppa ja kiesit ovat tuttumme joten maksamme hänelle, kun hän myös ohjastajana, 100e.

Muokattu: , käyttäjä: Minnalyn
Link to comment
Share on other sites

Kirkosta lähteminen tai juhlapaikalle saapuminen kopsutellen saa kyllä minut herkistymään, olen eläinihminen henkeen ja vereen (tulee jo kuvittelusta tippa linssiin :girl_haha: ). Ongelmaksi voisi siis tulla morsian, joka vollottaisi heppojen saapuessa tai unohtaisi nousta kyytiin/ei haluaisi pois :D Kirkkoon saapumista sen sijaan kukaan ei näkisi, joten ehkä jättäisin sen pois vaihtoehdoista. Heppakärryt ovat kyllä ainoa oikea kuljetusmuoto prinsessahäissä! Sopisivat hyvin myös maalaishenkisissä hääkuvissa muutaman framen propsiksi :)

Samaa mieltä nenän punaisuudesta ja kampauksesta Annas kun:in kanssa. Ongelma voisi myös olla välimatka, tuntuisi typerältä raahata hevosparka toiselta puolelta Suomea parin km:n takia.. Varmaan kuitenkin tökkäisi sulhaseen, jonka tehtäväksi hääauton valinta usein annetaan.. vintage tai muskeli taitaa voittaa karvaooppelit :(

Hinnasta en osaa sanoa kyllä mitään, vertailukohtana käyttäisin hinta-arvioitani issikkavaelluksesta (n. 50e/2h) tai hyskysafarista (n. 50e/5km).

Link to comment
Share on other sites

Guest Hevoskuljettaja.

Pirkanmaalle olemme, hintoja ei voi rinnastaa ratsastustunteihin/vaelluksiin koska hevosia ei tarvitse liikutella ja siitä kyseisestä ratsastajan tunnista tuskin tulee tulohankinta kustannuksia :)

Hinnaksi olemme ajatelleen noin 300e, silloin siitä bensan, trailerin vuokran jne jne jää meillä noin 50e naiseen, lisäksi hinta sisältää sen jos asiakas haluaa itse oppia ohjastamaan, näin ollen toimimaan kuskina.

Kahden hevosen valjakko siinä 450e koska joutuu siirtämään kahteen kertaan, koska toinen hevonen sen verran suuri etteivät mahdu yhtä aikaa kyytiin :D

Max. 50km matkan päähän olemme ajatelleet lähteä, kaikki on tietenkin tapauskohtaista!

Link to comment
Share on other sites

Meillä taisi kyyti kirkolta juhlapaikalle maksaa 200 euroa kolme vuotta sitten. Tosin tässä tapauksessa hevonen ja kuski olivat samalta kylältä, eli ei tarvittu traileria. Ajaja oli vanhempi herra ja oli oikein pukeutunut kuin wanhan ajan hevosmies liiviin, pellavapaitaan ja pussihousuihin. Muiden häissä ei ole heppakyytiä ollut (olen vuodesta 2006 ollut 19 kertaa häissä...), mutta eiköhän meitä heppatyttöjä aina löydy sen verran, että kannattaa ainakin kylillä pistää sanaa kyydeistä kiertämään.

Muokattu: , käyttäjä: Estate
Link to comment
Share on other sites

Itse toivoisin kovasti hevosakyytiä juhlapaikalle ja sulhanenkin tietää tästä. Sulhasen mielestä hevoskyyti olisi ihan ok.

Ilmeisesti sulho haluaisi kiitää paikalle jollain punaisella ferrarilla tai muulla hienolla autolla..miehet :girl_sigh:

Minulle myös jollain oikein hienolla autolla juhlapaikalle tulo olisi ihan kiva ja kelpaisi mainiosti. Itse kuitenkin pidän kovasti eläimistä ja olisihan hevoskyyti äärettömän romanttinen :girl_in_love:

Ilmeisesti joudumme molemmat luopumaan haaveistamme kuljetuksen suhteen rahatilanteen vuoksi, mutta katsotaan sitten myöhempänä ajankohtana jos edes toisen unelma tulisi täytettyä :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Hevoskuljettaja.

Itse toivoisin kovasti hevosakyytiä juhlapaikalle ja sulhanenkin tietää tästä. Sulhasen mielestä hevoskyyti olisi ihan ok.

Ilmeisesti sulho haluaisi kiitää paikalle jollain punaisella ferrarilla tai muulla hienolla autolla..miehet :girl_sigh:

Minulle myös jollain oikein hienolla autolla juhlapaikalle tulo olisi ihan kiva ja kelpaisi mainiosti. Itse kuitenkin pidän kovasti eläimistä ja olisihan hevoskyyti äärettömän romanttinen :girl_in_love:

Ilmeisesti joudumme molemmat luopumaan haaveistamme kuljetuksen suhteen rahatilanteen vuoksi, mutta katsotaan sitten myöhempänä ajankohtana jos edes toisen unelma tulisi täytettyä :)

Somerolla jos siellä naimisiin menette on varmasti paljon heppoja, reippaasti kyselemään, kyllä meiltäkin ihan satkulla saa jos on ihan vieressä :)

Link to comment
Share on other sites

Riippuu varmasti tuossa hinnassa sekin ,että kuinka pitkälle lähdetään. Mutta itse jos samalta paikkakunnalta saisin, niin maksaisin 150-200 euroo. Jos kauempaa tulossa, niin tietysti kilometrit sitten erikseen :)

Tarjouspyyntö on mitä mainioin keksintö.

Ja sen verran viellä , että varmasti kysyntää on!

Link to comment
Share on other sites

Itse asun pääkaupunkiseudulla ja hevoskyyti juhlapaikalle olisi tosi kiva vaihtoehto. Sitä on vähän jo tutkiskeltukin, mutta ihan mitä tahansa emme pysty kyydistä maksamaan. Sanotaanko, että 200 euroa olisi ok hinta. Meillä kyyti tarvittaisiin siis Helsingin keskustassa ja matkaa kirkosta juhlapaikalle n. 1,5km. Yksikin hevonen riittäisi mainiosti. Nätti hevonen olisi ilman muuta plussa, koska olisi tosi kiva saada kevosesta muutama kuva juhlapaikan pihalta. Muutama on maininnut toivoneensa valkoiset pintelit ja niillähän varsinkin tumma hevonen on aika juhlavan näköinen. Jalkatupsut kyllä peittyisivät siinä. Jos Helsingissä voi saada hevoskyydin tähän hintaan niin otan vinkeejä vastaan! :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mikä ihme maksaa hevoskyydissä? Nämä ainakin:

- hevosen ja kaluston ylläpito sekä hankinta, hevosen koulutus (ei millä tahansa kaakilla voi lähteä tuosta noin vain keskelle kaupunkia liikenteen sekaan seikkailemaan)

- hevosen ja kaluston puunaus ja plankkaus juhlakuntoon

- hevosen ja kaluston kuljetus juhlapaikalle ja sieltä poiskin, joissakin tapauksissa kahdella autolla (toisen perässä traileri, toisen kyydissä hevosvaunut)

- vakuutukset!!

- ajurin vaatteet (keikalle ei tod. pukeuduta siniseen toppatakkiin, vaan ajurilla on asianmukaiset ja juhlavat vaatteet jotka myös vaativat huoltoa)

- vaunujen turkispeitteet yms. ja niiden kemiallinen pesu jokaisen keikan jälkeen

- jos hevoselta puuttuu ennen keikkaa kenkä, paikalle hälytetään kengittäjä joka luonnollisesti laskuttaa kiirelisän

- ainakin tuttavallani hintaan sisältyy myös kuohuvat hääparille

jne.

 

Tuttu tosiaan tekee keikkoja, ja hänellä sekä avustajalla menee puolen tunnin hääajokeikan valmisteluun, toteutukseen sekä jälkihuoltoon vähintään kolme tuntia, jos hevonen ja vaunut kuljetetaan keikkapaikalle trailerilla. Jos hän ajaa tallilta juhlapaikalle hevosella, aikaa menee enemmän. Eli kahdelta ihmiseltä kolme tuntia, se tekee yhteensä kuusi työtuntia. Kuka teistä tekisi saman homman 50 eurolla, eli 25e per nuppi miinus kulut?? En minä ainakaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Sanoisin kyllä että 8,5 km on aivan liian pitkä matka! Tuollaisilla isommilla kärryillä mennään yleensä kävelyvauhtia ensinnäkin siksi että tiet ovat yleensä asfalttia jos vähänkään asutumassa ympäristössä on vihkiminnen / juhlat. Toisekseen painavat kärryt ja kyytiläiset  sielläeivät ole välttämättä hevoselle kovin hyviä vetää hölkää, riippuu toki millaiislla vehkeillä mennään. Kävelyvauti on hevosella samaa luokkaa kuin ihmisellä, joten 8,5 km kestää aika kauan...

Link to comment
Share on other sites

Meilläkin tehtiin tätä hommaa joskus vuosia sitten kun oli kiesit ja sopiva hevonen. Pitkämatkalaisille ehdottaisin sitä vaihtoehtia, jota meillä usein tehtiin, että hääpari lähti kirkosta autolla ja saapuikin juhlaan hevosella. Kiva yllätys häävieraille ja morsiamme haave hevoskyydistä saatiin toteutettua, vaikka matka kirkolta juhlapaikalle oli kymmenenkin kilometriä. Moni juhlapaikka (paitsi ihan kaupungissa sijaitsevat) sijaitsee hiekkateiden päässä, joten pihaan saattaa päästä ihan komeasti ravatenkin! (Ja sehän saa mahdolliset aisakellot helkkymään ihanasti.)

Link to comment
Share on other sites

"Näyttävä lähtö tai näyttävä siääntulo!"

Näin sanoi itse hevoskyytejä järjestävä taho. Siis useinmiten matka on sen verran pitkä, että koko matkaa ei voi taittaa. Näyttävä sisääntulo on monesti varmaan helpompi järjestää, koska juhlapaikat ovat yleensä syrjemässä kuin vihkipaikat ja muutenkin siinä on ehkä vielä enemmän tunnelmaa saapua pihaan hevosella vieraiden odottaessa! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...