Jump to content
Naimisiin.info

Mitä ruoaksi iltahäihin? / Iltapalahäät


Judy

Recommended Posts

Olemme ajatelleet tehdä hääruoat itse. Riittääkö iltahäihin voileipäkakut, piirakat + muut pienet purtavat? Tietysti myös kakkukahvit ja juomatarjoilu tulisi olemaan. Suunnittelu on aluillaan vielä, kun häät vasta ensi kesänä.

Link to comment
Share on other sites

hyvin riittää. meillä alkaa juhla 17.00 ja me teemme myös itse tarjottavat: muutama erilainen salaatti,voileipäkakkuja muutama,piirakoita&munavoita,lihapullia ja sitten hääkakku&kahvit..ensin mietin että jso sittenkin olisin tehnyt lämpimän ruuan, mutta kun juhlan ajankohta on vasta illalla, niin vieraat ovat jo kotona syöneet. tämä tietenkin vain mun mielipide, mutta mun mielestä riittää hyvin pieni napostelu

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä kun vihkiminen on klo 18, niin porukka on todennäköisesti valmistautunut sitä ennen noin tunnin plus mahdolliset matka-ajat. Voi olla ettei ole ehtineet syömään kun joskus aamupäivästä jotain. Sitä paitsi itse ainakin syön aina päivän toisen lämpimän ruoan vasta joskus klo 19-20, ja aika monella lähipiiriin kuuluvalla on samansuuntaiset ruoka-ajat :)

Link to comment
Share on other sites

Meilläkin on iltahäät, vihkiminen klo 16 ja hääjuhla alkanee siis n. klo 17. Meidän juhlassamme tarjoillaan vieraille pöytiin kolmen ruokalajin illallinen. Tämä sopii mielestämme iltajuhlaan oikein hyvin. Me tosin halusimmekin erityisesti panostaa hyvään ruokaan ja juomaan, koska itse olemme ruoan ja viinin ystäviä :P

Link to comment
Share on other sites

Meidän hääjuhla alkaa n. kuuden aikaan ja tarjoamme neljän ruokalajin illallisen ja myöhemmin vielä juustoja ja hedelmiä. Meillä on muutenkin tapana syödä tukeva iltapala, joten häissämme iltaruokailu on meille sopiva vaihtoehto. Ainakin oma ruokailu päivän aikana jäänee kaikessa jännityksessä vähiin, joten varmasti ihana ateria illalla maistuu.

Link to comment
Share on other sites

Meillä vihkiminen alkaa klo16, kirkosta kuvaan ja sitten juhlapaikalle.

Meillä on pitopalvelulta kunnon buffet laitettuna, kalat, salaatit, lihat, kanat, lisäkkeet, leivät jne. Sen jälkeen sitten vielä kakkukahvit. Iltapalaa emme sitten enää tarjoilekaan :)

Ite olen tottunut siihen, että kun juhlaan tulee virallinen kutsu niin siellä tarjoillaan kunnolla syötävää. Musta on suorastaan epäkohtelista lähteä juhliin täydellä vatsalla. Ja kuten tossa jo aiemmin sanottiin niin kyllähän vieraatkin käyttää aikaa laittautumiseen jne niin kyllä siinä jo nälkä ennättää tulla. ;)

Tietenkin tarjoilla olla voileipäkakkua, juhlaherkkuahan sekin on mutta sitä kannattaa sitten vaan varata vähän enemmän kun 1cm/hlö! :P

Muokattu: , käyttäjä: mansikka06
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä kanssa suunnitelmissa iltahäät alkaen joskus klo 18-19 maissa, ja juhlien pääohjelmana on tarkoitus olla ruokailu pitkän kaavan mukaan. Meillä on normaalistikin tapana syödä lounasta joskus puolenpäivän kieppeillä ja sitten kunnon illallinen joskus tuohon aikaan eli siksi itse ainakin toivoisin iltahäissä kunnon syötävää. Voi sitä paitsi tulla aika kalliiksi, jos ihmiset syövät nälkäänsä voileipäkakkuja yms. sen sijaan että laittaisi jotain simppeliä ja täyttävää perusruokaa.

Link to comment
Share on other sites

Meillä tiedotetiin jo kutsussa, ettei ole ruokaa. Vihkiminen on klo 18 ja sen jälkeen kahvit n. klo 19 (kakkua, kuivakakkua, marjapiirakkaa ja pikkuleipiä). Välissä pikkasen ohjelmaa ja iltapala klo 21. Iltapalalla pasteijoita ja salaattia(varattu runsaasti) + alkoholia . Meille tämä oli ihan rahallinen ratkaisu ja toisaalta myöa sen takia valittiin hääpaikka, jossa ei ole pitopalvelua omasta takaa, koska nuo voidaan tehdä talkoilla/itse, mutta lämminruoka olisi pitänyt järjestää esim. pitopalvelun kautta ja se olisi ollut väh.25€/hlö ja viinat kalliilla...

Mielestäni tämä riittää, kun ihmiset tietää etukäteen! Meillä häät klo 18-00

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Me yritetään kirkko saaha klo: 15.00 ja siitä sitten käydään vanhempien, isovanhempien ja sisarusten kanssa syömässsä ravintolassa, jonka jälkeen miehen kans poistutaan viettämään iltajuhlaa kavereitten kanssa jonnekin mökille jossa sitten on pientä syömistä..suunnilleen tämmönen menu:

2 voileipäkakkua

lihapullat

piirakat + munavoi

leikkeleitä

juustoja

italiansalaatti (itse tehty)

vihreä salaatti

sipsejä + dippiä

popcornia

juomat: mehua

maitoa

Booli

kaljaa

siideriä/lonkeroa

pari pulloa kuohuviiniä

toivon mukaan nämä riittää illaksi..vieraita tulossa n. 30 ja juhlat on aika alkoholipitoiset, että monikaan ei varmaan muista syyäkään ku juovat vaan :D

Link to comment
Share on other sites

Meillä varmaan tehdään niin, että ensin syödään hyvin päivällä vieraiden kanssa ja sitten illalla jatketaan nuorison kanssa menoa mökillä ja tarjotaan heille iltapala. Meille on muutenkin tulossa vain pienet juhlat. Että toisaalta voisi harkita, että vihkiminen olisi myöhemmin :)

Link to comment
Share on other sites

mielestäni ei ole pakko tarjota lämmintä ruokaa iltahäissä - piiraista, voileipäkakuista ja esim. salaateista saa kyllä vatsansa hyvin täyteen mikäli on nälkäinen. niin ja täytekakuista :) ei meillekään ole tarkoitus valmistaa lämmintä ruokaa, vaan runsas seisova pöytä täynnä kaikenlaisia herkkuja.

Muokattu: , käyttäjä: jolene
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Meillä myöskin "iltahäät", eikä kunnon ruokailua. Tämä ilmoitettiin jo kutsussa. Kahvin ja hääkakun lisäksi tarjolla on suolaisia piirakoita ja voileipä kakkua, sekä pikkuleivät ja kuivakakut tottakai. Parin tunnin päästä tarjoillaankin jo iltapalaa lihapullineen ja hodareineen! :girl_smile:

Juomapuolta on varattu myös riittämiin saakka....meillä myös talkootyönä tehdään kaikki! Toivottavasti maistuu vieraille ja kaikki menee kuin on suunniteltu, ainakin tarjottavien osalta! :girl_blum:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meillä kirkko klo 17, joten ruokailu päästään aloittamaan aikaisintaan klo 18. Ollaan tilattu pitopalvelu ja pöytä täyteen. Ruokailu on meidän eka "ohjelmanumero". Itse tykätään hyvästä ruoasta ja juomasta, niin haluttiin pöytä koreaksi. Varmaan on jo kova nälkä tuohon aikaan, kun on päivän jännittänyt. Iltapala voi olla sitten köykäisempi puolen yön maissa. Mies kun on aina nälissään niin kurja kärsiä hääpäivänä :) Mutta toki voi tarjoilu olla kevyempikin illalla. On varmaan vaan hyvä mainita kutsussa, että ei ole ruokaa. Moni kuitenkin liittää häät ja ruokailun yhteen. Kiva lukea täältä miten erilaisia tapoja on järjestää tuo ruokapuoli. Ei aina tarvitse mennä saman kaavan mukaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Te joilla tulee olemaan tai on ollut ns iltapalahäät, eli ei varsinaista ruokailua niin

mihin aikaan laitoitte ilapalan esille?

Mitä oli tarjolla?

Kauanko oli tarjolla?

Mihin asti häät kestivät?

Meillä tulee olemaan vihkiminen klo: 16.00. Olen laskenut että juhlapaikalla olemme klo: 17.00 jolloin aloitamme onnittelut jne,

Kahvitus suolaisten piirakoiden/ leipien kera olisi siis noin 17.30 -18.30

Onko sopiva aika laittaa iltapala esille klo: 21.30 ja se saisi jäädä pöytään loppu illaksi. Juhla tulee kestämään varmaankin sinne 02 tienoille. Toki joskus 24 aikaan voisi keräillä jo osan ( herkimät ruoat ) pois ja jättää esim cocktail piiraat / pasteijat vain pöytään.

Kaikkea ruokaa ei kerralla pöytään laiteta, iltapalan syönti tapahtuu yhdessä eli kuten ihan aterialla.

Tarjoilijat saisivat lisäillä salaattikulhoja, lohta ja lihaa pöytiin pienempiä määriä kerrallaan ja joskus esim 23 aikaan loput mitä on ja jättää ne siihen...

ILtapala buffettiin tulee salaatteja 3-4 lajiketta, lämminsavulohta, noita em piiraita / pasteijoita, lihapullia, jotain kasvispiirakkaa yms runsaasti syötävää.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on tarkoitus järjestää aikalailla samoin kuin teillä, eli varsinaista illallista ei ole juhlapaikalla.

Me jätetään ruoka pöytään ja kerätään pois sitten 2-3h päästä. Olisikohan kello noin puolenyön tässä vaiheessa, klo 21 - 21.30 laitetaan esille.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Aikamoinen päivä tiedossa! Jos vihkiminen on klo 16, vieraat syövät kotona viimeistään kolmelta, varmaan aiemminkin kun pitää vielä pukeutua ja ajaa juhlapaikalle, varsinkin jos matka on pitkä.

Vieraiden pitäisi sitten jaksaa kahteen asti yöllä, 10 tuntia, pelkän voileipien ja iltapalan voimalla.

Idea on kiva, ja ruoka kuulostaa hyvältä, mutta ilta voi olla vieraille liian pitkä noin kevyellä ruoalla. Kannattaa huomioida, että voileipiä kuluu sen mukaan, samoin iltapalaa eli reilut annokset tarjolle!

Link to comment
Share on other sites

^ No mä oon kyllä ihan eri mieltä. Tai ainakin meidän häissä kävi niin, että kun ruokailu oli klo 15 ja kahvi klo 18, jäi koko iltapala syömättä. Tarjolla kyllä oli, heti klo 21 alkaen, mutta ei paljoa ihmisille maittanut.

Niin että jos kutsussa selvästi ilmoitetaan, että tarjolla on kahvia ja iltapalaa, ja kun iltapala on vielä tuhtia (kuten nuo pasteijat), niin eiköhän ne vieraat pärjää.

Link to comment
Share on other sites

Ebban kanssa samalla linjalla.

Itse ainakin jos syön esim klo:14.00 kotona, 17 aikoihin jos syö leipää lohella, jotain piirakkaa sekä kakkua siihen päälle niin jaksan kyllä 23 asti odotella ruokaa. Siinä välissä tulee kuitenkin jotain juotua.

Ja jos on useita salaatte, savustettua lohta , lihapyöryköitä ja kuitenkin kunnon lihaa niin iltapalahan on aivan loistava!

Yleensä ruokahäiden iltapala on vain jotain ruisnappia ja cocktail piirakkaa + vihersalaattia ruoalta niin onhan tuo ap:n iltapala monipuolisempi :)

Itse syönkin ruokahäissä mahdollisimman vähän ruoalla, sitä tulee niin täyteen kunnon ruoasta että alkaa väsyttämään ja heti perään pitäisi jaksaa kahvia ja kakkuakin ottaa.

Suomalaiset voisi joustaa tuossa ruoassa hieman eikä syrjiä esim keittoa ruoalla, on se mukavampaa syödä hieman kevyemmin niin ei juhlapukukaan kiristä ;)

Link to comment
Share on other sites

Minä olen ollut myös useissakin häissä joissa iltapala jäänyt syömättä hyvin pitkälti, tai se on seissyt pöydässä jo tunnin ennenkuin sitä on alkanut siitä menemään..

Ainoat häät missä iltapala ei ollut ns. turhaan tai liian aikaisin pöydässä oli ns. iltapalahäät ;)

Siellä oli kahvi ja kakku + voileipäkakku klo. 16.00

Iltapala katettiin ( salaatit ja lohet sekä paistia ja karjalanpiirakkaa) 20.00 aikoihin muistaakseni eikä kenelläkään ollut nälkä 01 mennessä kun juhlapaikalta lähdettiin..

Sen verran perun tuota aikaisempaa kirjoitustani, että perun puheet iltapalahäistä :)

Mietimme miehen kanssa että laitamme sen meidän iltapalamme ilman piirakoita ja pastasalaattia juhlan aluksi tarjolle, siihen vain lisäksi potut niin ateria on koossa.

Meidän menussa tuo iltapala oli niin runsas että tosiaankin potut lisäämällä siitä tulee illallinen!

Eli nälkä ei olisi jäänyt alkuperäisen suunnitelman mukaan kenellekään varmasti..

Iltapala muuttuu siis yöpalaksi ja on sitä "pelkkää" piirakkaa ja salaattia ;)

Mutta kaikki tavallaan, meidän jokaisen juhlasta tulee omannäköisemme ja varmasti hyvä!

Muokattu: , käyttäjä: elo2013
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

^ No mä oon kyllä ihan eri mieltä. Tai ainakin meidän häissä kävi niin, että kun ruokailu oli klo 15 ja kahvi klo 18, jäi koko iltapala syömättä. Tarjolla kyllä oli, heti klo 21 alkaen, mutta ei paljoa ihmisille maittanut.

Niin että jos kutsussa selvästi ilmoitetaan, että tarjolla on kahvia ja iltapalaa, ja kun iltapala on vielä tuhtia (kuten nuo pasteijat), niin eiköhän ne vieraat pärjää.

Onhan se nyt ihan eri asia syödä hääruokaa ja sitten jää iltapala vierailta syömättä kuin syödä kotona normaali lounas ja pärjätä siitä sitten 10-12 tuntia pelkällä voileipätarjoilulla.

Kuinka vähän te oikein syötte? Kyllä minulla olisi huutava nälkä illalla, jos syön kotona tavallisen lounaan klo 14.00, sitten laittaudun ja valmistaudun matkaamaan hääpaikalle, siellä sitten ollaan ja juhlitaan yömyöhään asti, kello kahteen aloittajallakin. Tarjolla pelkästään kahvittelun seurana piirakoita ja sitten illalla iltapala.

Nimenomaan tuo pelkkä iltapala särähtää tuolla aikataululla. Vihkiminen kello 16.00, juhlapaikalla klo 17.00 ja juhlat aamukahteen on kyllä ihan täysimittaiset häät.

Jos kyseessä olisi lyhyempi tilaisuus - valmiiksi vihitty pari ja vieraat kutsuttu aikaisintaan kuudeksi, sitten ymmärtäisin iltapalan pelkkänä tarjoiluna.

Lisäksi iltapala (pasteijat, suolaiset piiraat jne.) eivät ole mitään oikeaa, täyttävää ruokaa, vaan sellaista raskasta naposteltavaa. Hyviähän ne ovat, ei siinä mitään, mutta 10-12 tunnin ainoaksi ateriaksi aika heikko. Itselläni ainakin on kokemuksia synttärijuhlista, joita ennen ei ehdi/muista syödä ja sitten herkuilla tankkaa ja pitäisi koko ilta jaksaa - hyvin ei ole mennyt.

Meitä on erilaisia ja kenelle riittää, kenelle ei. Kerron tässä vain yhden ihmisen mielipiteen ja kyllä minunkinlaisiani vieraisiin mahtuu, useampikin. Ottakaa se nyt ainakin huomioon suunnitelmissanne, että kaikilla ei sitten ole vatsa täynnä ja riemu katossa.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä minusta aika hassulta kuulostaa ettei ihmiset muka pärjäis voileivillä yms jos syövät kotona normaalin ruoan puolen päivän jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...