barbapupu

Pihistys / Panostus - Mistä et tingi (yhdistetty)

236 viestiä aiheessa

Me emme aio tinkiä juhlapaikasta, juomasta eikä ruuasta:) Saamme vanhemmiltani lahjaksi pitopalvelun sekä juomat jotka haemme itse Tallinnasta. Juhlapaikkamme tilavuokra on 1950e ja juomiin sekä ruokiin on varattu n.4500e, vieraita meille on tulossa n.50-60

Hääpuvussa tingin ja en, aion käyttää pukuun korkeintaan 1000e, paljon sekin. Jos täydellinen puku maksaa yli 1000e se jää kyllä kauppaan, siinä mielessä tingin.

Valokuvauksessa tingimme myös. Olisin halunnut ammattilaisen kuvaamaan koko päivän, mutta kotikaupungissamme se tulisi maksamaan päälle 2000e, siksi tyydymme vain potretti kuvaukseen sekä vihkimisen kuvaamiseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häät olivat jo 5 vuotta sitten mutta näitä on hauska muistella :) .

Meille sellaisia asioita, joissa ei alettu säästämään, olivat nämä:

- hääkimppu ja vieheet; tilasin juuri sellaiset mitkä halusin

- pitopalvelu, ruoka ja juoma (Ei otettu kalleinta vaihtoehtoa, niin että siinä mielessä säästettiin kyllä mutta tilattiin omasta mielestämme herkullinen menu pienin muunnoksin. Valitsemassamme paikassa ei kyllä kalleinkaan vaihtoehto ollut mikään kiskurihintainen. Lisäksi iltapalaa oli reilusti. Palkattiin pari lisähenkilöä auttamaan mm. astioiden pois keräämisessä ja juomien kaatelussa, meille oli tärkeää, että ruokailu on sujuvaa. Missään nimessä kenenkään häävieraan ei haluttu joutuvan töihin häissämme. Ja juomaa oli tarpeeksi ja montaa eri lajia, myös alkoholitonta. Juomissa kyllä säästettiin sillä haettiin osa niistä Tallinnasta.)

- hääyö- otettiin se hotellihuone jonka halusimme

- vieraskirja: teetimme sellaisen häitä varten

- hääasut- saimme molemmat juuri sellaiset asut kuin halusimme, kumpikaan meistä ei halunnut omaa joten vuokrasimme

- sormukset, teetimme ne omien suunnitelmien mukaan. Tosin säästimme kyllä siinä ettei timantteja tullut sormuksiin roppakaupalla :) .

- kampaus ja meikki

Sen sijaan mm. näistä säästimme

- kukkalaitteet pöytiin; oli talvi joten käytimme paljon kynttilöitä. Myöskään heittokimppua en halunnut erikseen.

- askartelut; vain muutama kyltti ja valokuvataulu, ei paljon muita koristeaskarteluja

- kutsut printattiin itse (niistä tuli hyvät)

- häämatka; pitkä viikonloppu Europpassa oli ihana!

- valokuvaus; meillä oli kuvaaja kirkossa ja kävimme tietysti myös hääkuvassa mutta emme sillä kalleimmalla kuvaajalla. Pyysimme muutamaa vierasta ottamaan häissä kuvia sieltä täältä ja saimme paljon kivoja kuvia :) .

- hääpaikka; emme tinkineet siitä, että tilan täytyy olla vuodenaikaan sopiva ja kaikkien pitää mahtua samaan tilaan. Sen sijaan valitsimme kolmesta eri nämä kriteerit täyttävästä vaihtoehdosta muistaakseni edullisimman. Ja olen edelleen tyytyväinen valintaan.

- yhtye: hinnat vaihtelevat kovasti mutta saimme oikein hyvän yhtyeen kohtuullisen edullisesti :) .

Muokattu: , käyttäjä: Carabossa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sormuksista ei tingitä, niitä kuitenkin kannataan mukana loppu elämämme!! :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Näiden kohdalla emme todellakaan tingi. :)

- Juhlapaikka

- Ruoka

- Asut

- Sormukset

- Hyvä hääbändi

- Valokuvaus

- Häämatka

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pihistys:

- ei palkattua valokuvaajaa

- sulhasella ilmainen puku (tulee ammatin puolesta, ei siis edes omavalintainen pihistys :grin:)

- asusteet pyrin saamaan perus halpisliikkeistä (alusasu on jo löytynyt, yht. 20e)

- hääauto toivottavasti löytyy lähipiiristä

- äitini tekee morsiuskimpun

- ei heittokimppua

- teen itse meikkini

- juomat Virosta

- koristeet pääasiassa e-baysta ja Ikeasta

- koristelut ja kutsut tehdään pitkälti itse

- pöytiin tulevat ja muut kukat luonnosta

- häämatkaan ei budjettia, matkarahat toivottavasti kasaantuvat lahjarahoista

- omaan ulkonäköön en juurikaan panosta häiden takia, toki jos laihdun syömällä vähemmän, säästän myös ruokakuluissa

- ei ylimääräistä, ison budjetin illan ilakointia

Panostus:

- morsiuspuku

- kengät

- oma sormukseni (-30% alennuksesta silti)

- ruokaa tarpeeksi

- juomaa tarpeeksi

- DJ (joka kuitenkin edullisempi kuin bändi olisi ollut)

- hääyöpaikka

- lautasliinat painatuksilla (koska kaupasta ei saa halvemmalla, ainakaan haluamani värisiä)

- kakkukoriste (tarkoitus tosin tökätä hyllyn päälle häiden jälkeen)

- meille paremmat shampanjalasit (tarkoitus sama kuin yllä)

- kynnet ajattelin käydä laitattamassa

- kampauksen tekee ammattilainen

- vieraiden nauruhermoja kutkuttava illan ilakointi

Muokattu: , käyttäjä: NtiElsu

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pihistys

-morsiuspuku

-meikki (teen itse)

-hiukset (teen itse)

-juhlat kotona

-vierasmäärä

-hääyö kotona

-ei morsiuskimppua

-koristelu vähäistä

-musiikki levyltä/Spotifysta

-ei kakunkoristetta

Panostus

-ruoka (tehdään kylläkin itse, mutta satsataan hyviin raaka-aineisiin)

-juomat

-morsiamen laukku ja kengät

-häämatka

-morsiamen kihlasormus

Muokattu: , käyttäjä: lindaw

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pihistys:

Ei heittokimppua

Hääautona oma auto

Hääpuvun teen itse

Kutsut, paikkakortit ym. askarrellaan itse

Ei vihkisormuksia, päivämäärä kaiverretaan molemmille kihlasormukseen

Korut äidin tai anopin korurasiasta

Mahdollisimman vähän koristelua

Kaveri toimii DJ:nä

Panostus:

Juhlapaikka

Pitopalvelu

Juomat

Valokuvaus

Hääkampaus + meikki

Lisäksi koiralle pitää löytää hoitopaikka jostain koirahoitolasta, koska kaikki kaverit/sukulaiset, joitka sen voisivat hoitoon ottaa, ovat tietenkin juhlimassa häitämme :girl_in_love:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ööh tässä meidän pihistelijöiden lista :D

Pihistys:

- Ei pitkää juhlaa, ainoastaan syöminen

- Ei bändiä / DJ:tä

- Ei koristeluja

- Morsiamen puku käytetty, sulhaselle tavallinen puku

- Kutsut ja menut tehdään (= tulostetaan) itse - ja postimerkkeihinkään ei kyllä pistetä rahaa, kutsut annetaan tai sitten saavat mennä joulupostimerkeillä :D

- Vieraita vain 13 hlöä

Panostus:

- HÄÄMATKA <3 (tähän panostetaan siis enemmän kuin itse häihin)

- Ravintolaruokailu

- Hääpotretit + vihkimisen kuvaus

edit. juhlan luonteen muututtua päivitin listan

Muokattu: , käyttäjä: Essie.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mut siis joo -kukat on kyllä musta tärkeä juttu häissä! Monet "kukkien korvikkeet" kuten yksittäiset kynttilät, tekokukat tai vesimalja-koristekivi-viritykset vain korostaa sitä, et "meillä ei ollut varaa/kiinnostusta hankkia kukkia, joten räpellettiinpä tällaiset muka hienot koristelut niiden tilalle" smile.gif

Sori, vanha juttu mut silti. Ei kai kukat nyt sentään ole mikään ainoa oikea muoto koristella juhlapaikkaa, ei kaikki vaan piittaa kukista tai pidä niitä nätteinä tai sitten tykkäävät enemmän niistä "muka hienoista" koristeluista. Ite toki kukista tykkään, mutta kyllä meni vähän jauhot suuhun kun kuulin mitä jo pelkän yksinkertaisen gerberakimpun hinnaksi sanoivat kukkakaupassa, saatikka että varmasti samanhintaisia asetelmia pitäisi ostaa jokikiseen pöytäänki. Pienestä budjetista kun on kyse, niin kyllä mä tykkäisin vieraille muutakin tarjota kun komeita kukkia katseltavaksi. Mikäs siinä toki, jos on varaa pistää pelkkiin kukkiin yhtä paljon, kuin toiset on budjetoineet koko häihinsä. :lol:

Meillä taidetaan pihistellä melkeinpä kaikessa :lol:

x Vieraslista on karsittu ihan minimiin, ei tosin pelkästään kustannussyistä vaan koska halutaan nimenomaan pienet häät.

x Ne kukat, en todellakaan tarvitse hääkimppuani kuivatettuna seinälle, vaan se saa toimia heittokimppuna. Jos koristellaan kukilla, niin se on joku yksittäinen kukka kapeassa vaasissa-tyylillä.

x Kaikki pidetään mahdollisimman simppelinä, käytännöllisenä ja vähäeleisenä, koska noh, sellaisia tyyppejä me nyt vaan ollaan, yksinkertaisia :lol: Kutsut on ihan basic ja kulkevat kakkosluokassa varmasti perille, SDT-ilmot laitetaan kavereille Facebookissa tai sit puhelimitse ilmoitellaan.

x Sulhaselle tulee perus tummanharmaa puku, jotta sille on käyttöä jälkikäteenkin. Mun pukuun ei olla muutamaa satasta enempää laittamassa. Tääkin toisalta vain passaa meidän tyyliin, joten eipä hirveästi harmita.

x Vihkisormus on myös suht yksinkertainen, koska olisin ihan paineessa jos mun pitäis huolehtia jostain >1000€ dimangiblingelistä, plus en voi pitää sormuksia töissä, enkä halua kallista sormusta hyllyyn pölyttymään.

x Vihkimisen kanssa olen vähän niin ja näin, kun maistraatissa siis mennään. Toisalta arkena kahdestaan käymällä säästäisi 200€, toisalta oishan se ihan kiva jos vieraat näkis vihkimisenkin... Pitää kattoa miten rahat riittää.

x Hääkuvat ajattelin pyytää kaveria ottamaan, koska hänellä on pelit ja vehkeet plus osaamista. Toki työstä maksetaan, mutta jospa sitä vähän kaverialea heruisi :D

x Alkoholia tarjotaan meidän puolesta tervetulomaljat ja jotain boolia/viiniä jokunen lasi vierasta kohden. Eli kukaan ei todellakaan juo meidän piikkiin, mielestäni häiden tarkoitus ei ole olla mikään yleinen juottojuhla ja jos joku haluaa itsensä useamman promilen humalaan juoda, niin minä en aio siitä maksaa.

x Ei mennä häämatkalle heti häiden jälkeen, ei ainakaan minnekään luksuslomalle, pitää rahatilanteen mukaan katsella. Irlantiin ollaan ajateltu, mutta saa nähdä mennäänkö heti vai ekana hääpäivänä.

x Musa tulee varmaankin CD:ltä, pitää sitäkin vähän rahatilanteen mukaan katsella. Minä tykkäisin drupaduuriesityksestä, mutta ei varmaan piisaa hynää moiseen :lol:

Missähän me sitten panostettais, ehkä enimmäkseen hääpaikassa ja ruuassa.

x Haluan ehdottomasti ravintolahäät, koska mulla ei riitä jaksaminen eikä kärsivällisyys koordinoida erillisen juhlapaikan ja pitopalvelun välillä, en tykkää alueen hääpaikkatarjonnasta ja ravintola on paikkana jo suhteellisen tunnelmallinen eikä vaadi niin paljoa koristelua (minusta). Ollaan katseltu rafloja, joissa tiedetään olevan hyvä sapuska, ja tunnelmalliset tilat.

x Mun kampaukseen panostetaan, koska mulla on lyhyet hiukset ja haluan niiden olevan ensinnäkin hyvännäköiset ja toiseksikin pysyvän kuosissaan koko päivän.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä näin:

Pihistys

- morsiamen puku (sattui olemaan luultua halvempi)

- sulhasen puku (ostettu alesta mutta istuu kuin unelma)

- korut ja tiara (ostin Glitteristä, ja ovat todella kauniita eivätkä näytä halpisrihkamalta!)

- kengät (ei tarvitse ostaa uusia kun molemmilla on jo kaapissa pukuun sopivat)

- ei häämatkaa, ainakaan heti häiden jälkeen

- ei heittokimppua

- ei save the date-kortteja, ja kutsut askarrellaan itse

- koristelut (juhlapaikka on jo valmiiksi upea, vain kynttilät tarvitsee tuoda)

- valokuvaaja (isäni opiskelee valokuvausta, ja hommaa opiskelukaverinsa meille kuvaamaan kaverihintaan)

Panostus:

- ruoka ja juoma

- vieraslista (pistettiin elämä risaiseksi ja kutsuttiin melkein 120 henkeä)

- meikki ja kampaus (en todellakaan osaisi räpeltää rajauksia silmiin hermostuneena hääpäivän aamuna..)

- hääyö hienossa hotellissa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pihistys:

- koristelut tehdään pääosin itse

- juhlimme mieheni suvun tilalla, säästytään juhlapaikan tilavuokralta

- alkoholijuomat hankitaan itse

- kutsut tehdään itse, tosin askartelutarvikkeisiinkin saa menemään rahaa ;)

- osa makean pöydän tarjoiluista tehdään itse

- en hanki uusia koruja tai asusteita, käytän vanhoja tai lainaan

Panostus:

- ruoka on juhlamme tärkein ohjelmanumero

- musiikki

- kukat, vaikkakin emme hanki niitä yltiömäärin

- hääasut

- meikki ja kampaus

- palkataan ammattilainen valokuvaajaksi

- hääyö hotellissa

- häämatka

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tähän on jotenkin vaikea vastata. Jos miettii mistä asioista emme tinkineet rahan vuoksi niin mun sormus, puvut, valokuvaus, juhlapaikka ja sen mukana ruoka + juomat, bändi ja häämatka. Silti näistä kummankaan puvut, juhlapaikka tai valokuvaus eivät olleet kalleimpia, joten niissä on sinänsä jo säästetty vaikka valittiinkin myös muun kuin pelkän rahan vuoksi nuo. Häämatkastakin olisimme tarvittaessa voineet tinkiä, mutta kun oli nyt varaa ottaa kalliimpi reissu niin päätettiin repäistä. Joten jos taas miettii suurimpia kulueriä, niin rahaa upposi juuri sormukseen, ruokailuun, bändiin ja häämatkaan. Eli sinänsä vain sormus oli se, josta en olisi ollut valmis tinkimään vaan halusin tietynlaisen sormuksen vaikka siitäkin löysin kyllä pari sataa halvemman vaihtoehdon.

Ne mistä olen suoraan valmis tinkimään ovat omat asusteeni (kengät, huntu, tiara, laukku) sekä somisteet. Kyllä somisteisiinkin on mennyt rahaa ja niitä tulee, mutta ostetaan käytettyinä ne, mitkä saadaan, ja loputkin mieluummin halpoina kuin erityisen laadukkaina, koska esimerkiksi kynttilä nyt on aina kynttilä vaikka sen ostaisi Prismasta eikä sisustusliikkeestä. Koristeita ei kuitenkaan tehdä ylimääräisiä härpäkkeitä, joten askartelukulut ovat lähinnä kutsujen kuorista aiheutuneet summat. Myös hääauto saa omasta puolestani olla mikä vaan, sillä juhlapaikalle on alle kilometrin matka.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mistä emme tingi:

-Ruosta en suostu tinkimään, eikä suostu sulhanenkaan.

-Sormuksesta en halunnut missään vaiheessa tinkiä, mutta sain ostettua sormuksen 305 euroon, joten pääsin pienellä rahasummalla asian suhteen :)

-Juhlapaikan koristelusta en tingi. En halua tietenkään vetää koristeluja yliampuviksi, mutta tahdon, että juhlatila on nätisti koristeltu ja miellyttäisi vieraiden silmää. Pyrin tietenkin säästämään mahdollisimman paljon koristeissa, mutta loppupeleissä koristelu on minulle tärkeä asia, joten tarvittaessa maksan niistä paljon.

-Juhlapaikasta en tinkinyt. Juhlapaikkamme maksaa 500 euroa. Astiastot kuuluvat hintaan, mutta pöytäliinoista joutuu pulittamaan euron per pöytä ja ne joutuu itse pesetyttämään juhlan loputtua.

-Häämeikki ja kampaus. Itse en osaa meikata enkä laittaa hiuksiani nätisti, joten tarvitsen ammattilaisen apua. Saamme luultavasti mieheni naapurin tekemään meille hääkampauksen, joten tavallaan tingimme myös siinä.

Bändi. Täytyy ehdottomasti olla hyvä. En kuitenkaan maltaita tahtoisi maksaa, mutta jos on pakko, niin sitten on pakko

Mistä voimme tinkiä:

-hääauto. Ihan sama ainakin minulle mikä se on. Ja sulhasen mukaan joko muu pulittaa hääauton..pitääkö paikkaansa, että sen ostaminen kuuluu jollekkin muulle kuin sulhaselle ja morsiammelle?

-Omasta puvustani tingin. Tai oikeataan löysin kauniin puvun 300 eurolla. Aion sitä muokata vielä, joten sille tulee hieman lisähintaa, mutta periaatteessa tingin siitä :)

-Valokuvaus. Haluamme sulhasen kanssa toki laadukkaita kuvia. Saimme kuitenkin tuttavamme valokuvaamaan häihin. On ihan ammattilainen siis.

- Juomat: Virosta :D Ehkä myös hieman ruokaa tuodaan Virosta, mikäli pitopalvelu niin sallii.

Muokattu: , käyttäjä: Lumenvalkea

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

- Meillä tärkeimpänä on ensiluokkainen catering. Halusimme jotain erilaista ja trendikästä perinteisten keitetyt perunat ja paahtopaisti menun sijaan. Myös tarjoilijoilta vaadimme ensiluokkaista työskentelyä.

- Toiseksi emme halunneet tinkiä juhlapaikastakaan. Toki Helsingissäkin saa halvalla vuokrata nuhjuisia seurataloja mutta ne eivät vastanneet alkuunkaan meidän toiveitamme.

- Hääkuvista emme myöskään halunneet tinkiä. Se varmasti harmittaisi myöhemmin jos hääpäivästä ei olisi kunnollisia kuvia.

- Juomiinkin haluamme panostaa koska pidämme coctailhäät ja drinkit ovat olennainen osa häiden teemaa. Tosin, raaka-aineet haemme Tallinnasta niin siinä säästämme suuren summan.

Muut asiat eivät oleetkaan enää niin tärkeitä.

- Minä ostin pukuni nettikaupasta alle kolmella sadalla.

- Hääautoksi emme kaivanneet mitään erikoista hulppeaa urheiluautoa vaan vuokrasimme ihan tavallisen 5-sarjan BMW:n. (Mies on uskollinen BMW fani)

- Jo käytännön syistä häiden musiikista vastaa DJ. (juhlatilaan ei olisi mahtunut bändiä kamoineen)

- Kampaaja ja meikkaaja löytyy omasta kaveripiiristä

- Minulle löytyi edullinen mutta erittäin kaunis sormus joka näyttää paljon arvokkaammalta kuin onkaan. :)

Muokattu: , käyttäjä: wilperi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen johonkin tämänlaiseen topiciin jo vastannut mutta oma top 3 on

-oma pukuni (ja tietty muu asu)

-valokuvaaja

-juhlapaikka ja sen tunnelma

Asiat jotka eivät niin tärkeitä ole

-kuljetus (uudessa suunnitelmassa itse asiassa kävelemme vieraiden kanssa sen parin korttelin matkan

-ruoka (kaikki hääruoka on hyvää, eli ei mitään väliä)

-juomat (eivät ole itselle niin suuri intressi kuin muut seikat ja sulho onkin päättänyt suuren osan tästä jutusta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ruoasta en halua tinkiä. Ei kuitenkaan mitään kikkailua tai lautaskattauksia vaan monipuolinen noutopöytä. Tarjouksia odotellaan!

Sormuksesta, aion pitää sitä sormessa kauan!

Iltabileistä. Haluan jatkaa juhlimista yhdessäolon ja saunomisen merkeissä. Konsepti on todettu toimivaksi useammissakin ystävieni häissä. Sopii siis meidän porukallemme. Tämä tietää jonkin verran lisäkustannuksia, todennäköisesti saunan vuokra ja tietenkin iltapala.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tänä päivänä 20 000 euroa ei ole "älyttömän paljon". Sillä saa tavalliset häät, ei mitään super erikoista. Valitettavasti.

Minä en tinkisi kahdesta asiasta: valokuvaus ja kiva juhlapaikka, jossa on kaikki valmiina (koristeet, ruoka, ym.) En missään nimessä haluaisi viettää viimeisiä päiviä ennen häitä ruoista murehtien, ja herätä hääpäivän aamuna klo.04 mennäkseni koristelemaan juhlapaikaa! Sulhanen taas ei halunnut tinkiä ruoasta tai häämatkasta. Ja koska Italiassa ollaan, mainitaan nyt vielä, että sulhasen vanhemmat eivät olleet valmiit tinkimään ruoasta eivätkä etenkään vierasmäärästä, joten nämä kaksi asiaa yhdessä ovat ne, jotka aiheuttavat suuren laskun! Italiassa ruoka on suuressa roolissa, ja sitä on oltava paljon ja sen on oltava jotain hiukan erikoisempaa (meidän häissä se erikoisuus tulee olemaan grillattua ankkaa). Viiniä on myös tarjolla ehdottomasti rajaton määrä (meillä kuuluu ruoan hintaan, kuten myös jälkiruoka ja hääkakku)!

Ollaan käytetty moneen asiaan suht' vähän rahaa, vaikka ei olla tietoisesti ryhdytty niistä tinkimään.. näitä asioita ovat olleet: laulaja/dj, sormukset, morsiammen hääkampaus. Ja näistä taas olla tingitty ihan tarkoituksella: hääpuvut, molempien asusteet, hääauto, kukat vihkipaikalle (tulee ihan vain muutama kukkakoriste), hääyö (vietetään kotona), morsiuskimppu (pieni ja ei heittokimppua) ja vieraslahjat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä tälläiset mietteet:

- Pitopalvelusta en halua tinkiä. Itse ei tarvi kenenkää mei vieraista tekemään ruokaa tai tiskaamaa.

- Kampaus ja meikki. En halua niistä stressata ja alkaa tekee ite. Haluan olla hääpäivänä niin kaunis kun mahdollista ja ammattilainen osaa varmasti siinä auttaa.

Mistä voi tinkiä:

- Hääauto. Ei kiinnosta yhtään :D

Enpäs nyt muuta keksikkään..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei tingitty bändistä, ruoasta, mun kaunistautumisesta. Kyllä kannatti panostaa bändiin, väki viihtyi tanssilattialla!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä koitin joskus aiemminkin vastata johonkin tälläseen samankaltaiseen, mut jätin leikin kesken koska se tuntui ihan liian vaikeelta.. Mutta jospa yrittäisin nyt uudestaan. :)

Tilanne on siis se, että meillä ei ole monestakaan asiasta tingitty. Joitain juttuja vaan on saatu halvemmalla, kuin mihin ehkä oltiin varauduttu (esim. mun puku uutena 233e ja sormus 350e, molemmat alennuksessa). Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö ne olisi olleet mieluisia, ja luultavasti ihan samoihin valintoihin oltais päädytty, vaikka budjetti oliskin ollut rajaton (olemme molemmat opiskelijoita). Mun vanhemmat maksavat kaikki "pakolliset" jutut, eli pitopalvelun, juhlapaikan sekä näillänäkymin myös kukat, mutta koska häät pidetään pienellä paikkakunnalla, eivät hinnatkaan ole kovin suuria.

Olemme molemmat muusikko-opiskelijoita muusikkosuvuista, joten laadukkaat musiikit sekä kirkkoon että juhlaan saadaan talkoilla omasta takaa. Lisäksi rakastan askartelua ja itse tekemistä, eli koristeiden tilaaminen valmiina ei olisi tullut mieleenkään. Ostin kerralla iiiiison satsin askartelutarvikkeita, ja niistä samoista tulen tekemään ihan kaiken (eli kutsut, kirkko-ohjelmat, pöytäkoristeet, vieraskirjan kannet ja kiitoskortit). Vaikka näihin ei ehkä rahaa mennyt kovin paljon, niin olisi erittäin väärin sanoa, että niistä olisin tinkinyt, sillä varmaan eniten olen häihin liittyen käyttänyt aikaa juuri koristeiden ja teeman miettimiseen, puhumattakaan siitä tuntimäärästä joka valmistamiseen on mennyt/tulee vielä menemään. :) Itse pystyn tekemään myös mahdolliset puvun muokkaukset sekä muut tuunaukset (uuden nyörin valmistus, muutama kukkakoriste helmaan sekä hääpussukka). Kampaus ja meikki tulevat ammattilaisilta, mutta molemmat ovat kavereitani, eli saan niistä vähän alennusta.

Sulhaselle oikeastaan ainoa tärkeä asia oli hääauto ( :D ), ja sen hän saa tutulta ilmaiseksi koko hää- ja seuraavaksi päiväksi käyttöön. Sillä ajellaan siis hääjuhlan jälkeen vielä hääyön viettoon, eikä auton palautuksella ole seuraavana päivänä kiirettä. Suurimmat rahalliset panostukset multa ja mieheltäni on ollu miehen puku (perus tumma puku jolle aivan takuuvarmasti käyttöä jatkossa, keikkaa yms sen verran paljon) sekä dokumentaarinen valokuvaus melkein koko päiväksi (tähänkin saatiin pieni tutuntuttu-alennus, mutta hinta kuitenkin senverran iso, että varsinaisena säästönä ei voi pitää).

Ja ne tinkimiset. Ihan kaikkea ei (valitettavasti) kuitenkaan voi saada. Häämatkaa emme pysty vielä tekemään (valittiin siis kuvaajan ja häämatkan välillä). Lisäksi mies tahtoisi uuden sormuksen, mutta sitä en pysty hänelle nyt tähän samaan saumaan ostamaan. Olen luvannut sen hänelle viimeistään 1v hääpäivälahjaksi. Laitamme tässä samalla siis tulevaa yhteistä kotiamme, johon itse muutan häiden jälkeen, eli siihenkin menee rahaa.

Tulipas pitkä viesti, mutta tätä oli kyllä kiva miettiä. :) Niin joo ja sellainen lisäys vielä, että meidän häihin ei tule ollenkaan alkoholia, eli siitä tulee huomattava säästö.

Muokattu: , käyttäjä: syksyllä2012

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mari010

20 000 kuulostaa mun korvaan silti aika epärealistiselta summalta, ulkomailla ei ehkä niin, mutta kyllä se Suomessa on aika iso nippu rahaa... Ovatko muut samaa mieltä? Vai meneekö oikeesti noin paljon rahaa?

syksyllä2012

Ihan hieno ajattelutapa :) Se, että rahallisen panostuksen sijaan käytät aikaa ja vaivaa, on osoitus siitä, että olet kiinnostunut asiasta etkä ole valmis tinkimään esim. kutsujen ulkonäöstä. Toi on tosi tärkeä huomio, eli ei tarvitse aina olla kyse rahasta.

Keskusteluja aiheesta jo täällä pyörii muistaakseni "Missä voi säästää" ja "3 tärkeintä asiaa"...

Hain tässä hieman erilaista keskustelua siitä, että joku asia on "pakko saada", hinnasta viis. Että miksi budjetti ylittyy jos ylittyy.

Meillä loppujen lopuksi, jos ihan tarkkoja ollaan, oli pakko päästä vain naimisiin. Kaikki muu on toisarvoista, eli jos nyt mietin uudelleen niin koko hääjuhla on asia, mistä ei tingitty. Oltais voitu olla pitämättäkin ja karata kaksin viikon lomalle. Meidän budjetti ei ylity, koska meillä ei oikeastaan ole sellaista, ei viitsitä laskea mikä maksaa mitäkin, ketuttais vaan jälkeenpäin, mutta kyllä me silti pihisteltiin kustannukset 5000-6000€ ja kuvittelisin että alle jäätiin. Mutta ehdotonta on ollut kuitenkin tarjouskyselyt, ja halvin on aina tarrannut mukaan. Se, onko halpa sitten hyvää, niin meidän tapauksessa kyllä, kun kaikki hoidetaan suhteilla :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ruska, Kyllä sen 20 000 euroa saa kulumaan ihan helpostikin häihin, itsekin saisin kulutettua niin paljon rhaa, jos mistään en tinkisi ja ostaisimme kaiken häitä varten mistä olen unelmoinut. Se onkin sitten ihan eri asia onko se millään tavalla järkevää TUHLATA niin paljon rahaa yhtä päivää varten :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ruoka ja juoma on tärkeitä ja niissä emme tahdo tinkiä. Toki emme aio näihinkään järjettömyyksiä tuhlata, ja varsinkin tarjottavia juomia mietitään myös hinnan kannalta. Ei siis ole mitään pakko saada mitään vuosikertaviinejä kuitenkaan :) Haluaisin ruuassa keskittyä kuitenkin salaatteihin ja piirakoihin yms. ja olettaisin että tämä tulee vähän halvemmaksi kuin perinteiset illallisbuffetit. Mutta tämä on kuitenkin asia, johon hääjuhlassamme haluamme panostaa.

Toinen minulle tärkeä asia on paikka ja sen koristelu.Olen vähitellen tullut tulokseen, että paikan ei tarvitse olla henkeäsalpaavan hieno vaan ihan "tavallinenkin" paikka riittää, koska nimenomaan somistus tekee siitä meidän näköisen. Somistus tehdään varmaan pääasiassa tekstiileillä (verhot, pöytäliinat), kynttilöillä/lyhdyillä sekä kukilla, joten näihin olen valmis panostamaan. Musiikki on meille tärkeää, joten siihen panostamme tavalla tai toisella, mutta vielä en tiedä sitä tarkoittaako panostus myös rahallista panostusta, tällä hetkellä (kun häihin on vielä kaksi vuotta :) ), tuntuu siltä että spotify-soittolistakin riittää koska näin ainakin kuulemme ne kappaleet jotka haluamme.

Mistä sitten tingitään?

Sormukset: emme kumpikaan välitä kulta- tai timanttikoruista tai käytä sormuksia ylipäätään, joten luultavasti hankimme nyt jotkut "siedettävät" ja halvimmat mahdolliset. Katsotaan sitten jossain vaiheessa kun sormuksen käyttöön tottuu jos haluamme hankkia laadukkaammat (emme siis nytkään käytä kihlasormuksia, ei vain ole tullut hankituksi).

Auto: Vihkiminen tapahtuu joko juhlapaikalla tai juhlaa edeltävällä viikolla maistraatissa, joten ei ole tarvetta vuokrata hääautoa.

Vierasmäärä: Tämä nyt ei ole varsinaisesti tinkimistä, koska en missään vaiheessa ole halunnut isoja juhlia. Sulhasella on pieni suku ja itse ajattelin kutsua vain lähimmät sukulaiset jotta kavereillekin jää tilaa, joten vierasmäärä lienee noin 60.

Olin myös aikeissa sanoa että puvuista tingitään, mutta ehkä ei sittenkään. Omani teetän luultavasti ompelijalla, ja uskoisin että kankaineen siihen kuluu yli viisisataa euroa, ehkä enemmänkin. Tätä olen kyllä miettinyt, onko mitään järkeä hankkia kallista pukua vain yhdeksi päiväksi, mutta toisaalta tämähän on ehkä ainoa tilaisuus käyttää tuollaista prinsessamekkoa joten miksei... Sulhanen laittaa tumman puvun joka kyllä hankitaan jostain laadukkaalta merkiltä uutena, mutta sehän kestää sitten vuosikaudet häiden jälkeenkin varmasti.

Tulipas pitkä viesti mutta kuten Syksyllä2012 sanoi, tätä oli tosi hauska miettiä. Olen kuvitellut että tullaan olemaan kustannuksissa aika kohtuullisia mutta nyt oli kyllä yllättävän vaikea miettiä mistä sitä voisi tinkiä :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Enpä jostain syystä pysty enää muokkaamaan tuota viestiäni, mutta huomasin että unohtui tuosta valokuvaaja kokonaan! Siinä varmaan säästämme niin, että emme hanki ns. häävalokuvaukseen erikoistunutta kuvaajaa, vaan olen suunnitellut palkkaavani pari kaveria hoitamaan kuvauksen, toinen kuvaa aina ja joka tapauksessa koko ajan ja toinen opiskelee valokuvausta joten uskoisin että heidät saan pienellä palkkiolla tähän. Enkä myöskään usko että he siitä pahastuvat, että "joutuvat" käyttämään juhlansa kuvaukseen kun tosiaan muutenkin varmaan kuvaisivat koko ajan :) Kahdella kuvaajalla saamme varmasti kaikista tarpeellisista tilanteista kuvia muistoksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään