Katjuskainen

Boolin vahvuus!

30 viestiä aiheessa

Hei!

Osaatteko sanoa minkä vahvuisia booleja häissä kannattaa olla? Itse testasimme boolia, jonka vahvuudeksi lopulta tuli 6,4%, onko liian vähän??? :o:o Tarjolla on kuitenkin myös muuta alkoholia, kuten olutta ja siideriä ja viinejä.

Mielipiteitä kaivataan kipeästi sen jälkeen, kun oma äiti kommentoi että onpa vähän prosentteja!!:D:D

:) K

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No mä en yli 10% boolia tekisi. On mielestäni helpompaa juoda mietoa boolia muutama lasillinen enemmän kuin yrittää nautiskella boolista, josta viina puskee pahasti läpi (tai puolihuolimattomasti litkiä sitä kesäkuumalla janoonsa ja olla sitten tolkuttomassa humalassa). Mielestäni sopiva vahvuus boolille on noin 6-9% - riippuu vähän siitäkin, millainen booli on kyseessä, onko tarjolla jotain muutakin juotavaa ja millaista väkeä on juhlissa. Mä teen töissä jonkun verran asiakkaille boolisuosituksia ja olen toisinaan ihmeissäni kun jotkut ihmiset eivät suostu edes harkitsemaan alle 10% boolia - useamman kerran olen myös kuullut, että kyllä boolissa pitää prosentteja olla vähintään parikymmentä :huh: . Varsinkin keski-ikäiset miehet tuntuvat olevan usein sitä mieltä, että mitä vahvempi booli, sen parempi...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse taasen nautin enemmän miedommista booleista, eli en itse menisi tuosta 7%:sta yli.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli pikkasen reilu 5%...ja illan myötä tais monen sekoittelijan toimesta tulla hieman vahvempaakin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista :rolleyes: Ehkä siis booli saa olla sen vahvuista kun se nyt on. Ehdin jo huolestua. Olenkin joskus maistanut vanhempieni boolia ja se EI ollut hyvää, joten ehkä voin olla kuuntelematta heidän kommenttejaan :D

:) K

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mielestä 5%-7% on hyvä. Eihän esim. lonkerossakaan ole kun 5.5%, niin miksi boolista pitäisi tehdä kovin tujua? Meidän boolista tulee n.6%

Tuo alkon laskuri on tosi hyvä! B)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on tarkoitus tehdä boolista 5-6%, jotta siitä ei tule liian vahvaa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli n. 7%. Aluksi jotkut rutisi ettei mene päähän, mutta loppuillasta näytti kaikilla menneen ihan kivasti päähän :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee kanssa varmaankin toi 5-6% vahvuinen booli. Pitää ottaa tarpeeksi isot mukit siihen vierelle, jottei vieraiden tarvitse koko ajan rampata boolimaljalla. Onhan se vähän noloa käydä 5 minsan välein täyttämässä sitä 1.5 desin mukia. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä laskin hieman boolille tulevaa hintaa jos tekee tuollasta noin 6%:sta. Sillehän tuleekin yllättävän paljon hintaa... Olutta saa parhaimmillaan reilun 2 euron litrahinnalla, boolille tulee reilusti yli 6 euroa/l :huh: Onko jollakin kokemusta meneekö boolia juhlissa niin paljon vähemmän, että tuo aikasta suuri hintaero kaventuisi tai peräti että booli tulisi edullisemmamksi? Itse ainakin yllätyin boolin hinnasta, aina olen kuvitellut, että se olisi isolle porukalla edullisempi ratkaisu kuin hankkia olutta/siideriä/lonkeroa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meillä oli n. 7%. Aluksi jotkut rutisi ettei mene päähän, mutta loppuillasta näytti kaikilla menneen ihan kivasti päähän :grin:

Jeps, kyllähän se saatta aluksi tuntua siltä ettei mene päähän, jos booli ei selkeästi viinalle maistu ja lasia joutuu muutaman kerran täyttämään :P

Mutta tosiaan, ei kannata turhan tuhtia boolista tehdä, että maistuisi useimmille. On tosiaan helpompi juoda se pari lasia kuin kärvistellä yhden lasillisen kanssa koko ilta. Pitäähän boolin kuitenkin ihan hyvältä maistua eikä vain humalluttaa.

Olin itse eräissä juhlissa, joissa tarjottu booli oli todella äkäistä. En osaa sano paljonko siinä mahtoi olla prosentteja mutta se ei maistunut muulle kuin viinalle ja koristeena maljassa lillui vain muutama mansikka. En saanut sitten sitä yhtäkään lasia alas. Vaikka kyllähän tuo booli näytti joillekin maistuvan..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Enpä tekis boolista vahvempaa kuin keskiolut, muuten kokemattomammat kippaajat on pöydän alla ennen ensimmäistäkään valssia..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me tehtiin koe-erät joista toisessa oli noin 5,5% ja toisessa noin 7,5%. Ja meidän makuun oli enemmän tuo mieto versio, joten sillä sitten mennään maaliskuussa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin tässä vasta eräissä juhlissa, jossa oli tarjolla boolia. Ei tuntunut menevän juurikaan kaupaksi, sillä oli melkoisen makeaa ja vahvaa. Jossain vaiheessa sitä sitten fiksailtiin -toisin sanoen lantrattiin- ja kävin virallinen kuulutus: "Booli on nyt miedompaa, joten sitäkin voi taas juoda!" Eli taitaa olla aika yleistä, että ihmiset mieluummin juo sitä miedompaa kuin vahvempaa. Tässäkin tapauksessa makuja on monenlaisia, mutta oma käsitykseni on, että miedompi maistuu useammalle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni boolista ei kannata tehdä kovin vahvaa, vaan noin 5-prosenttista. Ihmiset voivat sitten juoda sitä huoletta eikä kenenkään juhla mene pilalle yllättäneen boolin takia. Jotka enemmän haluavat ottaa, osaavat kyllä napata taskumatin mukaansa kotoa lähtiessään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen boolierän voi tehdä huoleti vahvaksi (5-7%), että ujoimpienkin vieraiden

kielenkannakkeet vetristyvät.

Seuraavia voi aivan hyvin miedontaa, maku muulla kuin alkoholilla.

Ja vielä, jos tarjolla ei ole kuin boolia, muistakaa

diabeetikot. Eli vaikka eri kannu missä ei ole

liköörejä eikä makeita mehuja/limuja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Ensimmäisen boolierän voi tehdä huoleti vahvaksi (5-7%), että ujoimpienkin vieraiden

kielenkannakkeet vetristyvät.

Seuraavia voi aivan hyvin miedontaa, maku muulla kuin alkoholilla.

Ja vielä, jos tarjolla ei ole kuin boolia, muistakaa

diabeetikot. Eli vaikka eri kannu missä ei ole

liköörejä eikä makeita mehuja/limuja.

Hyvä pointti, Nanny! Pitääkin muistaa myös sokerittomat juomat pöytään=) Ei pelkästään alkoholittomat. Tosin ehkäpä ihan vesikannutkin saattaisi olla aiheellisia. Varsinkin kesähäissä. Muutenkin on hyvä olla kaikille juhlijoille (myös boolinjuojille) tarjolla riittävästi alkoholitonta juotavaa. Mukavampi sitä booliakin ottaa, kun voi välissä vähään "keventää" =)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen muistaakseni kuullut suosituksen, että boolin olisi hyvä olla suunnilleen keskioluen/siiderin vahvuista, eli 5-prosenttinen on ihan hyvä. Booli halutaan yleensä juoda kylmänä, joten yksi lasillinen kumotaan nopeasti, eikä sitä kovinkaan usein muutenkaan jäädä nautiskelemaan hitaasti (kuten esim. viinien kanssa voidaan tehdä). Boolia juodaan helposti myös janojuomana, joten kovin vahvaa ei kannata tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

toi on muuten tosi kätevä, toi alkon boolilaskuri. Iso apu :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

www.boolit.fi - Hyviä boolireseptejä, joissa alkoholipitoisuus mainittu + ohjeita mm. pitoisuudesta yleensä

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse ennen eräässä nautintoliikkeessä työskennelleenä (ja myös boolivinkkejä antaneena) ihmettelen, että miksi sitä boolin prosenttimäärää kuuluttaa? Keski-ikäisille miehille se tunnetusti on hyvin tärkeää ;) Hyvin tehtynä myös yli 10prosenttinen ei maistu alkoholilta (vinkkinä ulkomaiset mehut, Suomesta ei tarpeeksi makeita tarjolla) joten onko tarkoituksenmukaista että kossun tai muun väkevän maku tulee lävitse? Meille tulee juurikin keppanan vahvuista boolia, muuten menee liian äiteläksi. Ja jos prosentteja haluaa nostaa ilman viinan makua suosittelen kuoharia tai halpisvalkkaria.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään