Guest Heinäkuun morsian

Häävalssin jälkeiset valssit?

19 viestiä aiheessa

Miten yleensä on ollut tapana tanssia häissä... tanssivatko teidän häissänne häävalssin jälkeen ainoastaan morsiamen ja sulhasen vanhemmat (morsiamen äiti + sulhasen isä ja morsiamen isä + sulhasen äiti), jonka jälkeen sulhanen hakee anoppiaan ja morsiamen isä tytärtään tanssimaan? Kun äidiltäni kuulin, että tapana on myös niin (ja meillä tulee olemaan varmaan näin...), että häävalssin jälkeen morsiamen vanhemmat hakevat morsiusparia tanssimaan ja tämän jälkeen sulhasen vanhemmat tanssittaisivat meitä. Onko kellään ollut/tuleeko olemaan näin? Kuulemma kyseessä ns. vanhempien valssit.

Entä tuleeko teille "morsiamen valssia". Meilläpäin on ollut kuulemma tapana, että juhlien naiset muodostavat piirin ja naisvieraat tanssittavat morsianta piirin keskellä vuorotellen. Tuleeko kenenkään häissä olemaan tätä morsiamen valssia?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

jees, siis oon ihan ajatellut vaan että minä tanssin isin kanssa ja sulhanen äitini kanssa ja sitte sulhanen tanssii äitensä kanssa ja minä ilmeisesti sulhesen veljen kanssa (sulkilla ei ole isää)... ei olla mitään kyllä sen paremmin sovittu.

mutta ihan olen kuullut että yleisesti on kolme valssia, häävalssi (vain hääpari), vanhempien valssi ja sitte koko juhlaväen valssi.

mene ja tiedä miten sitten tuon toteutuksen kanssa on....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä perinteisesti on nuo 3 valssia ; morsiuspari, morsiamen vanhemmat ja sulhasen vanhemmat ja sitten ehkä se 4s, kaikille.

Suvussamme on ollut tapana sellainen "ryöstövalssi, jossa naiset hakevat morsianta ja miehet sulhasta.

Tämä on sen verran hauskaa katsottavaa, kun miesten pitää päättää kuka vie, että käy loistavasti yhdestä ohjelmanumerosta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee olemaan niin, että häävalssin jälkeen minä tanssin isäni kanssa ja sulho äitinsä. Sitten seuraavassa saa kaikki liittyä mukaan. Jotenkin rasittaa tuollainen että vieraiden pitäisi sivusta seurata tanssitolkulla ja itten vasta pääsisivät mukaan. Myöhemmin voin tanssi appiukon kanssa ja sulho anoppinsa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me tanssimme ensin keskenään tietysti häävalssin=)

Minkä jälkeen minä tassin isäni kanssa ja suikki äitinsä kanssa, minkä aikana juhlaväki yhtyy tanssiin. Kolmannen valssin minä tanssin suikin isän kanssa ja suikki minun äidin kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jaahas, käytäntö oli minulle tosi epäselvä ja näyttää olevan variaatioita muillakin vaikka kuinka. Tällä perusteella me tehdään sillä viisiin, että tanssimme ekan valssin kultani kanssa yhdessä (Riki Sorsan Niin kaunis on hän), tokassa valssissa haen isääni ja sulhanen äitiäni (Akselin ja Elinan häävalssi, vanhempieni häävalssi :) ). Tähän toiseen saa sitten mun puolesta jo muutkin osallistua, vaikkapa bestmanin esimerkistä. Kolmas valssi olkoon Uralin pihlaja, joka on appivanhempieni häävalssi. Haen siihen sitten appeani ja sulhanen äitiään.

Eiköhän tämä metodi onnistu! Tämän jälkeen humppaaminen jatkuu ankarimman mukaan :D .

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Käytäntöjä näyttää olevan monia, eikä mikään niistä varmaankaan väärä.

Me tanssimme viime kesänä niin, että 1. valssi oli sulhon ja minun häävalssi. 2. valssissa isäni haki minut ja sulho äitini, puolessa välissä valssia vaihdettiin niin, että sulho haki äitinsä (luovutti äitini isälleni) ja isäni luovutti minut mieheni pojalle (sulhon isä on kuollut). 3. valssi oli kaikille, samoin 4. valssi. Neljä valssia sen vuoksi, että orkesteri halusi soittaa tasaparit.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me tanssitaan niin, että me aloitettaan meidän hää"valssi", hetken sulkin kanssa tanssittuamme mukaan tulee vanhemmat ja sisarukset. Seuraavaan tanssiin saavat osallistua kaikki juhla vieraat. Näin koska, en halua, että me kahdelleen tanssitaan ja 150 hää vierasta vahtaa vierestä. Sekä hää vieraana häissä ollessani tämä kohta on yleensä aika pitkäveteistä... istua/seistä vaan ja katsoa kun muut tanssii...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on tarkoituksena, että tanssimme sulhon kanssa häävalsista kahdestaan suurinpiirtein puolet, jonka jälkeen mukaan tulevat vanhempanne. Häävalssin jälkeen on minä tanssin isäni kanssa ja sulho äitinsä, tällöin tanssilattia on jo vapaa koko juhlaväelle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille taas tulee häätanssi, jolloin sen tanssimme kokonaan kaksin. Seuraava valssi saa luvan olla kaikkien vanhempien valssi, mutta täytyy katsoa, että kun minun vanhempani ovat eronneet, ettei tule sellaista "pakkoa" heidän tanssia yhdessä.. :)

Usein vieraat tykkäävät tanssia valsseja, koska se on helppo tanssi. Ja sen lisäksi monet sukulaiset ja miksei kaveritkin haluavat hakea hääparia tanssimaan, joten itse suosin useampaa valssia putkeen, etenkin jos niitä ei ole luvassa enää myöhemmin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä olen jostain kirjasta lukenut että ensimmäisen valssin tanssii hääpari, toisen valssin tanssii morsian isänsä kanssa ja sulho anoppinsa kanssa ja vasta kolmannella valssilla sulhasen vanhemmat yhtyvät tanssiin. Vähän oudolta kyllä miusta kuulostaa. No, en tiedä. Mutta kertokaas, kuinka meidän tulisi toimia kun minun isäni on kuollut ja äitini tulee häihimme yksin???? Kenen kanssa mie tanssin kun sulho tanssittaa tuoretta anoppia??? <_<

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kata80, jos sinulla on veljiä tai joku sinulle läheinen miessukulainen, niin joku heistä voisi tanssia kanssasi, kun sulhasesi tanssii äitisi kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee kaksi valssia häätanssin jälkeen. Enempi olisi kavereidemme (eli nuorison) tylsistyttämistä. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kata80

Oon ollu sellaisissa häissä vieraana, jossa morsiamen kummisetä hoiti ns. isän tehtävät, koska morsiamen isä oli kuollut. Morsian ja kummisetä ovat muutenkin läheisiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

1. valssi = häävalssi --> me kahdestaan

2. valssi = sulhanen + morsiamen äiti - morsian + sulhasen isä - morsiamen isä + sulhasen äiti --> kaikki vieraat mukana

3. valssi = sulhanen + oma äiti - morsian + oma isä - sulhasen isä + morsiamen äiti --> kaikki vieraat mukana

Lisäksi kolme muuta valssia, jotta sisarukset ja muutkin saavat vielä hakea hääparia tanssimaan, koska loppuiltana ei sitten enää paritansseja soitetakaan, ellei hitaita sellaisiksi lasketa ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämä aihe on mietityttänyt paljon, sillä sulhon äiti on kuollut eikä paikalla ole kuin hänen isäpuolensa. Minulla puolestaan paikalla molemmat vanhemmat. Eli tietysti ensimmäisen valssin/ tanssin (ei ehkä ole valssi) tanssimme me, sitten minä sulhon isäpuolen kanssa, sulho äitini kanssa. Mutta haluaisin ehdottomasti myös tanssia isäni kanssa, mutta kenes kanssa sulho silloin tanssii? Vai sopisiko jo siinä vaiheessa muidenkin yhtyä tanssiin niin sulho voisi vaikka hakea mummuaan, silloin ei tulisi outoa ja kiusallista tilannetta...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvä tietää että variaatioita löytyy. Pitää miettiä miten itse tekee. Ehkä siten, että häävalssin tanssimme yksinämme noin puoleen väliin, jolloin vanhempamme yhtyvät tanssiin (sulhasen isä+morsiamen äiti, morsiamen isä+sulhasen äiti). Seuraavassvalssissa sitten tanssimme morsiamen vanhempien kanssa (morsian+morsiamen isä, sulhanen+morsiamen äiti) ja sen puolivälissä saa muutkin yhtyä mukaan. En halua kolmea valssia katseltavaa. Pitää sanoa bestmanille ja kaasolle, että yhtyvät jossain kohtaa tanssiin, niin yleisökin uskaltautuu mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee vain kaksi valssia. Eka on se meidän kahden häävalssi ja toisessa saa sitten tanssia kuka haluaa kenenkin kanssa. Tästä on tietysti hyvä pyytää bändin edustajaa sanomaan, ettei sitten ihmiset vaan töllötä tyhmänä että kenen nyt pitää tanssia ja saako tanssia jos haluaa vai täytyykö noudattaa jotain säännöksiä. Emme erityisesti tykkää tanssimisesta ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mites nykypäivän morsiamet on ajatelleet hoitaa häätanssit? 

Itse pohdiskelen asian parissa, kun sulhon isä on kuollut. Ensin tanssimme toki sulhon kanssa kaksin ja sen jälkeen haluaisin tanssia oman isäni kanssa ja sulho tanssittaisi omaa äitiään. Seuraavassa tanssissa sulho tanssittaisi toki minun äitiäni, mutta kukas minua tanssittaisi? Sulhon veljet ovat vielä niin nuoria, (sellaisia yläasteikäisiä) etteivät kyllä rohkene morsianta tanssittaa kaikkien edessä. Muita miespuolisia sukulaisia ei sulhon puolelta sitten tulekkaan. 

Miten olisi jos bestman tanssii morsiamen kanssa sulhon isän sijasta, kuulostaako hölmöltä? 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään