Pettynyt polttareihin


Guest Harmistuttaa

Recommended Posts

Guest Pettynyt myös

Hyvä Kerran... Kuten tuolla aiemmin pettynyt morsian kirjoitti olivat häät kauniit ja menivät mukavasti, niin se ei liene tarkoita sitä ettei saisi olla pettynyt Kaasonsa panokseen?

Itse ainakin käsitin nimenomaan niin että, pettymys tuli juurikin tuosta leikkien/ohjelman puutteesta vaikka kaaso oli nimenomaan sanonut leikkejä olevan! Jos sanoo niitä olevan silloin niitä pitää nimenomaan olla ja jollei oma kekseliäisyys riitä, pyydetään apua!

Morsian myös itse sanoi hoitaneensa ja huolehtineensa monenmoista asiaa hääpäivänään, näin ei suinkaan kuuluisi olla, vaan hänen samoin sulhasen kuuluisi saada nauttia tuosta päivästään, ei joutua murehtimaan asioiden sujumista, eikä myöskään vastailemaan vieraiden kysymyksiin ohjelman puutteesta. Kirjoituksesta saa myös sen kuvan että häihin oli nimenoman tehty jonkinmoinen aikataulu/ohjelmarunko ja että morsian oli siitä joutunut itse huolehtimaan tuona päivänä, jos tähän on jätetty vieläpä tilaa leikeille ja jossain infossa ollut maininta leikeistä ja sitten käykin ilmi ettei niitä olekaan niin kyllähän tuo varmasti harmittaa ja vieraita kummastuttaa.

Kaason ja bestmanin nyt tuskin mitään ihmeitä alkaa taikomaan, mutta jos lupaa esim. että leikkejä on, niin silloin niitä on oltava! Enkä muuten ole ikinä ollut itse osallisena sellaisissa häissä, jossa juhlakalut olisivat itse sinne leikkinsä järjestäneet. Hölmöähän se olisi jos morsian esim. itse junailisi oman ryöstönsä. Ja kuten mainittu, puolessatoista vuodessa on aivan varmasti ollut Kaasolle, jonka olen käsittänyt ottaneen nuo leikit kontolleen aivan riittävästi aikaa suunnitella niitä, ilman että työtaakka olisi käynyt liian suureksi.

Miksi ihmeessä ei saisi olla pettynyt? Pitäisikö vaan hymyillä ja todeta että olipas juhlat jos toinen/toiset ihmiset tuottaa pettymyksen?

Link to comment
Share on other sites

Morsian myös itse sanoi hoitaneensa ja huolehtineensa monenmoista asiaa hääpäivänään, näin ei suinkaan kuuluisi olla, vaan hänen samoin sulhasen kuuluisi saada nauttia tuosta päivästään, ei joutua murehtimaan asioiden sujumista, eikä myöskään vastailemaan vieraiden kysymyksiin ohjelman puutteesta.

Kyllä me ainakin kirjoitamme ohjelman hyvinkin tarkkaan oman mieltymyksemme mukaan, jotta ei tule pettymyksiä. Ohjelman rungon tekeminen ei mielestäni ole kaason tai bestmanin tehtävä. Kyllä hääparin täytyy itse tehdä oman näköisensä ja siitä on turha mielestäni jälkeenpäin itkeä.

Morsiamen/sulhasen ryöstö on extraa, joka voi tulla kivana yllätyksenä mutta tuskin sitä nyt ohjelmaan kirjataankaan. Eihän siinä silloin mitään järkeä olisi.

Kirjoituksesta saa myös sen kuvan että häihin oli nimenoman tehty jonkinmoinen aikataulu/ohjelmarunko ja että morsian oli siitä joutunut itse huolehtimaan tuona päivänä

Jos runko on tarpeeksi tiivis ja hommat sovittu ETUKÄTEEN ei tule pettymyksiä ja hampaiden kiristyksiä jälkeenpäin. Itse hääjuhlassa on vaikeaa alkaa kaikkea säveltämään. Keskustelkaa ihmeessä ennen häitä avustajienne kanssa. Muistakaa myös, että he ovat vain avustavia, hääparin itse kuuluu se juhla rakentaa etukäteen valtavalla työllä ja sitten nauttia itse hääpäivänä. On sairasta, että jengi kaataa tehtävät kaasojen ja bestmanien niskaan. Meillä kyseiset tehtävät ovat kunniavirkoja hyville ystävillemme, käytännössä heidän ei kuitenkaan tarvitse tehdä mitään valmisteluja, vaan hoidamme ne tietysti itse.

Miksi ihmeessä ei saisi olla pettynyt? Pitäisikö vaan hymyillä ja todeta että olipas juhlat jos toinen/toiset ihmiset tuottaa pettymyksen?

Edelleen olen sitä mieltä, että jos omat häät on pettymys, niin peiliin katsomalla löytyy se syy. Kaason ja Bestmanin tehtävänä ei ole järjestää kenenkään häitä vaan olla ainoastaan tukena ja olkapäänä.

Link to comment
Share on other sites

Joo samaa mieltä että jos pettyy omiin häihinsä, niin ei siinä auta kaasoja syytellä. Vaikka kaasot/bestman jotain ohjelmaa järjestäisikin, niin kyllä se vaan on hääparin vastuussa koordinoida päivän kulku ja sisältö. Ellette sitten palkkaa hääsuunnittelijaa jota voi syyttää kaikista pettymyksistä.

Jotenkin näiltä pettyneiltä morsiamilta toivoisi hääpäivän ja polttareiden suhteen jotain kohtuullisuutta. Ainakin Vieras_Ei omalla- nimimerkillä kirjoittaneen morsiamen polttareihin oli mielestäni panostettu paljonkin.

Muistattehan että suurin osa kaasoista käy nykypäivänä vaativassakin töissä, ja heillä on mahdollisesti perhettä/lapsia? Vaikka kuinka olisi toisen kaaso, niin ei toisen ihmisen häät voi olla oman elämän keskipiste. Itsestäni ainakin tiedän että mulla ei olisi oman vaativan työni, opiskelun ja harrastusten ohessa resursseja järjestää mitään ultimate- polttareita. Kannattaa muistaa myös että monella ihmisellä taloudellinen tilanne asettaa tiukatkin rajoitukset polttareiden järjestämiseen. Pienellä porukalla tulee jo varsin kalliiksi kustantaa laskuvarjohyppyjä, seinäkiipeilyä, baari- iltaa jne. Varsinkin kun tietää että häätkin on tulossa ja ne vaativat mahdollisesti suurempaakin panostusta pukeutumiseen, lahjaan jne.

Itse olen järjestänyt tämän polttari/kaasoasian mielestäni varsin mainiolla ratkaisulla. Mulle ei tule kumpiakaan :).

Link to comment
Share on other sites

vastaampa nyt itsekin...

Herranpieksut, meillä oli ohjelma johon oli nimenomaan jätetty tilat leikeille jotka kaaso oli luvannut hoitaa ja joiden vakuutti vielä hääviikolla olevan kunnossa ja näitä piti olla enemmän kuin 1! En ymmärrä yksinkertaisesti miksen saisi olla pettynyt jos toinen on luvannut asiat hoitaa ja jättääkin hoitamatta?? Olisi sanonut jotain, vaikka edellisenä iltana kun saatiin koristelut kuntoon ja lähdettiin saunomaan, mutta tuolloinkin minulle vain sanottiin että kaikki on hoidossa ja ettei minun tarvitse huolehtia mistään. Jouduin huolehtimaan kaiken riisikoreista kynttilöihin, viinatarjoiluista välimusiikkiin jne. Ja todellakin vaivautuneesti ihmettelemään että minne katosivat ohjelmarungossa olevat leikit vieraiden kysellessä...

Mitä polttareihin tulee tarjosin kaasolleni rahaa koska hän on työtön ja AMK:ssa opiskeleva joka käy koululla ehkä joskus ja jouluna. Tarjosin rahaa jotta olisi mahdollista toteuttaa erilaisia aktiviteetteja, ilmoitin listan ihmisistä jonka halusin paikalle n. 2kuukautta ennen ja hän lähettää kutsut polttariviikolla, parille ei ollut edes lähettänyt! Olin kertonut mistä kenetkin tunnen, missä asuvat, ovatko perheellisiä ja mitä tekevät... Meinaatteko oikeasti että ihminen saa lapsilleen hoitajan ja itselleen kyydin n. 500kilometrin päästä reilun vuorokauden varoitusajalla?

Kyllä polttareissa oli jotain ohjelmaa, mutta erittäin lässähtänyttä sellaista, eipä sitä intoa jaksa puhkua n. 10vuoden jälkeen karaokesta kun työkseen sitä tekee. Ja olivathan YSTÄVÄNI SANONEET ettei ohjelma ollut nienomaan lainkaan minua ja koittaneet auttaa ideoinnissa enemmän tyylisekseni, mutta kaikki apu oli tyrmätty!?!?

Herranenaika intoa piukassako pitäisi olla jos toinen ihminen on luvannut asiat hoitaa ja vakuuttanut kaiken olevan ok, mutta sitten selviääkin ettei ollakaan viitsitty vaan hutaistu jotain pikaisesti kasaan?

Kaasoni oli minua auttamassa askarteluissa kerran, mitään hän ei joutunut häitä varten itse hankkimaan. Olisin vain kuvitellut että akas ystäväni, jonka kanssa olemme kuin kaksi marjaa muten ajatusmaailmaltamme ja monelta maultamme ja tiesi kuinka tärkeästä asiasta inulle tuossa kyse on, olisi viitsinyt panostaa enemmän tai sanonut suoraan ettei ehdi koska IRC:issä roikkuminen on tärkeämpää...

Kaaso tai bestman eivät siis olleet järjestämässä meidän häitämme, vaan pettivät lupauksen tai siis kaaso petti lupauksensa, sillä hän ilmoitti häntä kaasoksi pyytäessäni että hän hoitaa leikit ja hän hoitaa tämän, tämän ja tämän asian ja kaikki ne jäivät tekemättä/hoitamatta. Kaasolla oli myös ns. apukaaso joka oli koittanut auttaa, mutta apu oli tyrmätty asenteella MINÄ hoidan...

Jos siis voi kiittää luottamuksen ja lupausten pettämisestä niin sitten, muuten tuntuu kuin paras ystäväni olisi kaatanut sangollisen kylmää vettä niskaani. Asiaa muutenkin ryydittää se, ettei kaasosta ole kuulunut häiden jälkeen mitään, ei vastaa puheluihin, tekstareihin, sähkäreihin... Mitään pahaa en hänelle sanonut häissä, enkä jälkeenkään... En edes siinä vaiheessa kun hän oli meinannut alkaa riitelemään siellä setäni vaimon kanssa, saatuaan vahingossa tilkan boolia hameelleen.

Jos moiseen kaasoon pitää olla tyytyväinen ja joku saattaa ollakin, minä petyin. Petyin ystävääni, enkä tiedä pystynkö luottamaan häneen enää, sillä hän ei kertonut minulle tarvitsevansa apua minulle tärkeän asian kanssa.

Rakas hän on edelleen ja haluan hänet tuntea läheisenäni jatkossakin, mutta luottamuksen saavuttaminen uudestaan tulee viemään aikaa.

Link to comment
Share on other sites

^Kyllä musta kuulostaa että kaasollasi on saattanut olla jokin hätä/vialla (masennusta, parisuhdeongelmia, taloudellisia ongelmia?) häiden aikaan, eikä ole voinut/halunnut puhua sinulle. Ehkä hän on ajatellut ettei halua lisätä stressiäsi häiden lähestyessä. Ottaisin nyt rohkeasti yhteyttä kaasoon ja avaisin keskusteluyhteyden.

En usko että rahan tarjoaminen polttareita varten olisi mennyt ainakaan multa läpi; vähän hassuahan se on jos morsian maksaa (ja suunnittelee) omat polttarinsa. Olisihan siinä tilanteessa - kun tiesit kaason rahattomuuden - voinut sanoa että et halua kalliita polttareita.

Anyway, toivotaan että saatte vielä välinne kuntoon. Harmillista jos pitkä ystävyys loppuu noin.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tätä  mieltä

Anteeksi, mutta minun on pakko sanoa, että mielestäni tässä tapauksessa morsian on kovin vaativa. Jos on jo tarkka ajatus päässään siitä, mitä haluaa polttareissaan tehdä ja mitä ei, niin sitten pitäisi minun mielestäni kertoa tarkalleen kaasolle mitkä ovat sallittuja aktiviteetteja ja mikä on ehdoton nounou. Vaikka olisi tuntenut ihmisen kuinka kauan, niin ajatuksia kukaan ei osaa lukea. Mielessäni heräsi myös kysymys, että minkä takia tämä henkilö on sitten pyydetty kaasoksi, tuskin tuo nyt täysin yllätyksenä voi tulla, että asiat menivät niin kuin menivät jos kerran on kauan aikaa tunnettu. Ja kyllä, minun mielestäni tässä tapauksessa morsiamen pitäisi vain olla kiitollinen eikä ainakaan valittaa kaasolle jälkikäteen mistään. Häät menivät jo joka tapauksessa ja morsiamen kiukuttelu jälkikäteen nyt ei paranna kenenkään oloa. Ainut outo juttu minusta tuossa on, että jos hääleikkejä oli luvattu niin miksei niitä sitten ollut.

Polttareissa sen sijaan kaaso varmasti oli yrittänyt parhaansa kun oli seinäkiipeilyt ja saunat yms. Jos morsian tykkää naamiaisiin pukeutua niin ei kaaso VOI tietää tykkääkö hän myös pukeutua polttareissaan ja mennä julkiselle paikalle hassut vermeet yllään. Kaason mielestä se olisi voinut olla nolaamista, joten morsiamen olisi siitäkin pitänyt etukäteen mainita jos nimen omaan haluaa, että hassusti puetaan. Se oli kaasolta tietysti moka, ettei aiemmin kysellyt ihmisiä polttareihin, mutta siitäkin olisi voinut morsian sanoa, että kannattaa sitten kysellä ajoissa kun muilla on lapsia.

Ylipäätään en oikein ymmärrä miten hääpäivä on ollut pilalla siitä kun nyt ei ole tuolileikkiä leikitty ja morsianta ryöstetty. Ymmärrän, että se vähän harmittaa jos on leikkejä toivonut, mutta kysyn vielä että eikös bestman olisi voinut hoitaa vaikka tuon ryöstöpuolen organisoinnin? Oliko kaikki leikit kaadettu nimen omaan kaasolle järjestettäviksi? Tiedän, että hääpäivä on tärkeä juttu ja toivoo että kaikki menisi niin kuin on päässään kuvitellut, mutta eikös se pääasia nyt kuitenkin ole, että mennään naimisiin rakastamansa miehen kanssa ja läheiset ottavat osaa siihen juhlaan.

Link to comment
Share on other sites

Guest voi huokaus teitä

Totta hemmetissä morsian saa olla vaativa ja pitääkin, kyseessä on kumminkin morsiusparin tärkeä päivä! Eiköhän jokainen meistä ajattele menevänsä naimisiin vain ja ainoastaan sen yhden kerran.

HUOM! Morsian ei ole vaatinut kaasoa järjestämään mitään eikä kaatanut tämän niskaan mitään vaan , vaan kaaso on itse sanonut hoitavansa asian, aika tyystin toinen juttu. Morsian ei myöskään vaikuta kiukuttelevan, vaan on vain ja ainoastaan pettynyt kaasonsa toimintaan, ja piruako sitä kenenkään tarvitsee olla kiitollinen henkilölle joka ei ole ottanutkaan vastuuta lupaamistaan asioista?

Kaasoksi lienee pyydetty rakas ystävä johon on luotettu niin paljon, että on morsiammesta ollut sen arvoinen henkilö ja luottanut tähän ihmiseen. Ja mitä ilmeisimmin nimenomaan tullut yllätyksenä tuo miten asiat ovat menneet, tuskimpa morsian muuten olisi pettynyt. Kovin olette mukavia kanssasisaria kun oikein kierrätte näemmä veistä toisen haavassa, hyi teitä. ;)

Ymmärrän täysin morsiammen pettyneen polttareihinsa, en minäkään haluaisi polttareissa aktiviteetiksi omia töitäni vapaa-ajalla tekemään. Jos kaasolle on ottanut koville rahan tarjoaminen aktiviteetteja ja muuta varten, niin luulisi tämän ymmärtäneen ja morsmaikun ja kaason keskustelleenkin jonkin verran asiasta. Polttareiden ja niiden toiminnan ainakin minusta kuuluisi olla morsiammelle yllätys ja todellakin puolessatoista vuodessa ehtisi kiireisempikin uraohjusmamma ideoimaan enemmän. Todella törkeää on ollut tuo informoimattomuus kaveripiirille.

Morsian on myös kertomansa mukaan koittanut saada kaasoon yhteyttä häiden jälkeen, eikä ole tälle pahaa sanaa sanonut, kaaso vain ei ole yhteys haluinen, lieneekö omatunto kolkuttaa? :P

Link to comment
Share on other sites

Oi voi, tyhmä tilanne... <_< Olen samaa mieltä siitä, että morsian on aika vaativa, mutta niin mielestäni saakin olla vaativa, sellainen minäkin olen, joten en siitä ainakaan ketään tuomitse!

Polttareihin oli kyllä nähty vaivaa aika paljon, ainakin näin ulkopuolisen silmin, mutta koska en tunne juhlakalua henkilökohtaisesti niin en sitten tiedä, ei nähty vaiva välttämättä tunnu miltään jos ei ole LAINKAAN oman näköiset polttarit. Jos minulle omissa polttareissani (olen ammatiltani kampaaja) annettaisiin hommaksi leikata hiuksia ja tehdä kampauksia esim. kadulla -olisin TODELLA pettynyt! Ei kai kukaan (ainakaan suurin osa) halua omaa työtään polttareissa tehdä, tai myöskään mitään mikä työpäivästä muistuttaa...

Hääohjelmassa sitten taas olen vähän erimieltä. En tietenkään taaskaan tiedä, että miten paljon kaaso oli vakuutellut että ohjelmaa on, ja jokatapauksessa moka oli olla pyytämättä apua, enkä siis muutenkaan teidän tilannettanne, mutta itse aion olla täysin varma että meidän itse suunnittelemia leikkejä ja ohjelmaa on häissämme ja lisäksi vain kaasojen/ bestamin järkkäämiä yllätys numeroita. Kaasoille tai bestmanille se ei kuitenkaan ole se elämän tärkein päivä, eikä heiltä voi vaatia liikaa, ei odottaa että he jaksaisivat koko aikaansa uhrata, he vain auttavat. Itse en aio ottaa riskiä, että minun häissäni kävisi niin ettei ohjelmaa olisikaan lainkaan, ja siksi haluan vaikuttaa siihen itse. Aion myös kysyä kaasoiltani ohjelmien kokonaismäärää. Eli ei, en halua tietää mitä heidän yllätys ohjelmat ovat, mutta haluan tietää TARKALLEEN kuinka monta niitä on. Lisäksi pyydän heitä suunnittelemaan, ja aion itse suunnitella "takataskuun" vara ohjelmaa, jos jotain yllättävää sattuukin. Joten tästä hääjuhlasta olen sitä mieltä että siihen olisitte voineet itse vaikuttaa todella paljon enemmän. ..Mutta, helppo se on jälkikäteen toista neuvoa..

Onneksi kuitenkin muuten juhla meni hyvin, eikä se pääasia ole todellakaan tuolileikin puuttuminen, vaan se, että sait rakkaasi omaksesi, nauti siitä ja yritä olla ajattelematta kuitenkin siihen verrattuna niin pikku juttuja :D

Ja toivottavasti saat kaasosi kanssa välit kuntoon, hän kuitenkin varmasti yritti .... ei nyt parhainpaansa ehkä mutta jotain ;)

Link to comment
Share on other sites

Totta hemmetissä morsian saa olla vaativa ja pitääkin, kyseessä on kumminkin morsiusparin tärkeä päivä! Eiköhän jokainen meistä ajattele menevänsä naimisiin vain ja ainoastaan sen yhden kerran.

Vaativa saa kohtuuden nimissä olla joo... maksettuja ammatihenkilöitä (pitopalvelu, floristi jne.) kohtaan. Ystävät on eri asia. He eivät ole mitään ilmaista työvoimaa jota kohtaan esitetään vaatimuksia ja kiristetään tuolla "tärkein päivä"- jutulla. En nyt halua loukata ketään, mut olisi kiva kuulla minkä ikäisiltä nää kokemukset ja "saa olla vaativa"- purkaukset tulee? Oon vasta vähän aikaa sitten ryöminyt tuolta alakerrasta tänne yläkertaan, ja oon vilpittömästi hämilläni siitä että ihan oikeessa elämässä sattuu näitä välien katkeamisia häiden vuoksi....??

Onhan hääpäivä elämän tärkein päivä; sille hääparille. Muille se on varmasti myös tärkeä, mutta vähän eri mittakaavassa. Mä en näe että hääpäivän järjestäminen olisi niin ylivoimaisen suuri urakka työn ja opiskelujen ohella, etten siihen pystyisi ilman suurta porukkaa.

Mulle jos yksikin ystävä alkaa ruikuttaa vaatimuksia sillä kuluneella perusteella että "no kun tää on meidän elämän tärkein päivä" niin jätän häät väliin. Ei oo tarvinnut vielä yksiäkään jättää välistä, ilmeisesti tuntevat minut hyvin :girl_haha: .

MUOKS: tuosta oman työn tekemisestä polttareissa ajattelen että ehkä kaaso on ajatellut että se olisi hyvä vitsi, ja että morsian saisi siitä jotain irti että saa ikäänkuin pilailla oman työnsä kustannuksella. Viedäänhän polttareissa moni sairaanhoitajakin hoitsu-asussa kaupungille esim. myymään "rokotteita" tms.

Muokattu: , käyttäjä: Lua
Link to comment
Share on other sites

Hmm. Minä olen Luan kanssa samaa mieltä siitä, että kuulostaa oudolta tuo "morsian saa olla vaativa" -ajattelutapa. Siis toki saa vaatia ihmisiltä, joille maksetaan työstä, mutta se, että vaaditaan kaikenlaista ystäviltä... Se ei ole minusta hyvien tapojen mukaista. Toki hyvät ystävät ehkä haluavat auttaa joka tapauksessa, mutta ystäville ei mielestäni lähetellä reklamaatioita huonosta tehdystä työstä. Kannattaisi hankkia ihan ammattimainen "wedding planner" jos haluaa, että kaikki menee juuri niin kuin toivoo. Jos häiden ohjelma järjestetään enemmän tai vähemmän talkoovoimin ja mukana on monia ihmisiä, on aina "vaarana", että jotain menee vähän eri lailla kuin hääpari on ajatellut.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sulhanen P. Rauramo

Mainitsit että morsianta eikä mitään muutakaan ryöstetty, mutta kerroit myös, että hääjuhlan jälkeen eräitä tavaroita on kateissa. Ilmeisesti jonkin sortin ryöstö on siis kuitenkin suoritettu? Mutta voiko ao. palveluistakaan kiittää kaasoa ja bestmania?

Link to comment
Share on other sites

Guest voi huokaus teitä

Kannattaisin eräille tosiaan sisälukutaitoa, erittäin vahvasti vieläpä. Toivoisin melkeimpä, että näille joiden mielestä kaasosta kuin kaasosta pitäisi olla tyytyväinen, sattuisi itselleen sellainen joka mokaisi kaikki hommansa, niin tietäisivät mistä sitten täällä palstalla olevat pettymykset kumpuavat. 3:)

A./ Jos pyydät luotettavaa ystävää kaasoksesi ja hän ns. omavaltaisesti ilmoittaa hoitavansa tämän ja tuon homman ilman, että morsian mitään vaatii kuten nyt on kokoajan eräät väittäneet. Eikö tällöin voida olettaa, että hän haluaa nimenomaan ne hommat, eikä se ole hänelle ns. pakkopullaa? Eikö olisi voitu olettaa hän pyytää apua vaikkapa tuolta mainitulta apukaasoltaan jos tarvitsee? Apua oli tarjottu ja tämä tyrmätty minäitse-asenteella.

B./ Vuosi ja kuusikin kuukautta on pitkä aika suunnitella melkeimpä mitä tahansa tapahtumaa ja jollei sinä aikana tosiaan saa mitään aikaiseksi, ei kykene vastaanottamaan apua/ideoita muilta, eikä kertomaan morsiolle ettei hän kykenekään suoriutumaan hommista jotka itse itselleen halusi, varsinkaan kun ohjelmarunko on tehty ja sinne jätetty tilaa leikeille, joten ilmeisimmin tämä kaaso on ilmoittanut myös ohjelmarunkoa kasattaessa leikkien määrän? Edeltävänä iltana vielä morsio kysellyt onko kaikki kunnossa ja tälle vastattu ettei tämän tarvitse huolehtia mistään. Eikö tässä vaiheessa ollut selkärankaa kertoa toiselle, että ideat loppuivat ja leikkejä ei olekkaan keksitty.

Olisihan siinä tietty morsian saattanut ensin olla slaagin partaalla, mutta yleensä ihminen keksii paineen alla näppärästikin ratkaisuja, joten leikit olisi saatettu saada kasaan äkkiäkin. ;)

C./ Ystävät monesti tietävät ja tuntevat toisensa hyvin kun tulee tälläinen kaasoksi pyyntö tilanne ja kun ystävät tuntevat toisensa hyvin, on erittäinkin kummallista, että kaaso on tehnyt asioita kuten on tehnyt, niin polttareiden kuin häiden suhteen. Empä olisi kyllä itsekkään kovin tyytyväinen ollut tuollaisiin polttareihin, mukavaltahan tuo toimintapuoli varmasti kuulostaa, mutta kovasti on varmasti laskenut morsiammen tunnelmaa, että on osannut arvata ajankohdan, ystäviä on puuttunut myöhäisen kutsun takia ja kaikki on hoidettu tuttuakin tutummassa ympäristössä ja ilmeisimmin vieläpä sen kaavan mukaan melkeimpä jolla he tyttöjen kanssa normaalisti viettävät iltaa ystävien kesken. Mielestäni kanssa tuo viedään laulamaan karaokea tempaus tälläisessä tapauksessa, että toinen tekee sitä työkseen ja varmasti manannut välillä ystävilleen työtään, on aivan totaalisen typerä ohjelmanumero, vielä hassumman siitä tekee se, että haetaan tiettyä biisiä, mutta kas kun sitä ei listoilla olekkaan. Jos vieläpä morsiammen ystävät ovat koittaneet sanoa, etteivät polttarit ole lainkaan morsiammen oloiset ohjelmaltaan, niin kaaso on kyllä tuntunut leikkineen jyrää ja mennyt ns. siitä mistä aita on matalin.

D./ Morsian on koittanut saada yhteyttä kaasoonsa, kaaso ei vastaa yhteydenottoihin, eli hakisin edelleen sitä syytä sieltä kaason päästä. Olisiko omatunto, kuten jo aiemmin epäilin alkanut kolkuttaa ja kaduttaa ettei saanut ystävälleen ajoissa kerrottua asioita.? Varmasti morsiammen kasvoilta on paistanut ihmetys ja pettymys hääpäivänä, enkä usko että sellainen on jäänyt ystäviltä huomaamatta ja saattaisimpa jopa epäillä kaason hoksanneen, että tuli tehtyä moka, tosin tuossakin vaiheessa sen olisi voinut paikata vielä, olisi reilusti pyytänyt hääparin sivummalle niin eiköhän jokin ratkaisu olisi löydetty ja saatu ohjelmarungon leikeille varattuihin paikkoihin ohjelmaa, jottei tarvitse ihmetellä mitä seuraavaksi, kiusallista vieraillekkin.

E./ Mitä tulee tuohon kadonneisiin tavaroihin, uskoisin niin että koska hääparia ei päästetty siivoamaan, on mahdollisesti osa tavaroista unohtunut juhlapaikalle, koska siivoamassa käyneillä henkilöillä ei ole ollut aavistustakaan onko mikäkin tavara mistä, eli onko juhlapaikan vai sinne tuotua. Ja ilmeisimmin tässä on tullut käskytys juurikin kaason taholta, ettei juhlakaluilla ole mitään asiaa tulla siivoilemaan. Ja jos oletetaan vaikkapa ettei heillä ole ollut kulkuneuvoa päästä esim. hääyöpaikastaan sinne, ilman että heidät sieltä noudetaan niin en yhtään ihmettelisi jos morsianta harmittaisi ettei päässyt paikalle ja jos nyt vielä jotain arvokkaampaa on sen takia hukassa, niin todella sääli.

Se ei liene mitenkään yhteydessä siihen saako ystävältä vaatia asioita siihen minkä ikäinen ihminen asiansa takana seisoo, vaan sillä että jos ystävä ottaa asioita hoitaakseen, on ne hoidettava, eikä tehtävä puolivillaisesti sen syyn varjolla "kun me ollaan ystäviä niin eihän tähän tarvitse panostaa". Vai mitäköhän täällä jotkut sanoisivat kun veisivät vaikka parhaalle ystävälleen lapsensa vahdittavaksi ja kun hakisivat lapsia pois kävisikin ilmi ettei vauvan vaippaa ole vaihdettu ja sille ei ole annettu esim. ruokaansa sinä aikana kun se on ollut siellä. Luulempa että aika moni reklamoisi ystävälleen tässä vaiheessa.

Ystäviltään saa ja voi vaatia, hyvän ystävyyden pitäisi kyllä se kestää ja ystävyys kestäisi sen jos toinen kieltäytyisi vaaditusta asiasta. Kummallista että ystävästatuksen saavuttanutta ihmistä ei mukamas voisi pyytää tekemään asioita, varsinkin kun yleensä ystävään luotetaan enemmän kuin pelkkään kaveriin. Tämäkään morsian ei vaikuta suomineen ystävvänsä missään vaiheessa nahkaruoskalla, vaan on aidosti yllättynyt ja pettynyt asioiden saamaan käänteeseen ja siihen miten kaikki loppujen lopuksi meni.

Sympatiani ovat edelleen morsiammen puolella ja en voi kuin ihmetellä, että mistä näitä hirviömorsiammeksi osoittelijoita sikiää, edelleenkin sanoisin heille että "hyihyi" ja kehoittaisin miettimään miltä saattaisi tuntua kun omat jutut menisi pipariksi jonkun toisen ihmisen takia, lähinnä sen takia että toinen ei kykene suutaan avaamaan ja pyytämmän apua.

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni tuo nimim. voi huokaus teitä kirjoittama esimerkki lapsesta oli hyvä vertauskuva. (saan nyt varmasti joidenkin syytökset, kun oikein alan vertaamaan ihmis lasta ja asiaa, mutta olkoot, älkää ottako liian vakavasti, mielestäni se oli vaan hyvä vertauskuva...) :D

Toisen lasta ei ole pakko ottaa hoitoon, mutta jos lupautuu ottamaan on myös vaippa vaihdettava ja lapsi ruokittava. - Kaason tehtävään ei ole pakko suostua, mutta jos suostuu, niin asiat pitäisi myös pystyä hoitamaan.

Ja jos jatkan tätä vertailua, voi sille lapselle sitten hoidon aikana syöttää mitä tahansa, kyllä se päivän hengissä pysyy, mutta parasta olisi että syöttäisi lasta äidin neuvojen mukaan. - Voi kaason homman hoitaa ns. vasemmalla kädellä, kyllä ne häät sieltä tulee, mutta parasta olisi tehdä niin kuin morsian on sanonut haluavansa. Kaikki olisivat tyytyväisiä. Kohtuuden rajoissa tietenkin, mutta tältä osin olen täysin samaa mieltä,KOHTUUDELLA ystäviltä saa vaatia jos he ovat kerran kaason/ bestmanin homman hoitaakseen ottaneet. Muut mielipiteeni asiaan kerroinkin jo tuossa edellisessä viestissä.

Link to comment
Share on other sites

Jos kukaan ei tule?

Kaasoni oli tehnyt kaikkensa, että olisi saanut porukkaa kasaan. No, niin kävi, että kaikilla viidellä kutsutulla oli jotain parempaa tekemistä = eivät päässeet mukaan. Polttarit olivat kaason ja hänen siskonsa järjestämät ja heidän vauvansa olivat mukana polttareissa. Siskoa ei ollut edes kutsuttu mukaan, mutta pelasti täyden katastrofin.

Kaaso oli antanut monta viikonloppu vaihtoehtoa, oli ehdottanut, että porukka laittaisi tervehdyksensä postitse hänen kotiinsa. Mutta kun ei niin ei. Yksi ystävistäni oli sitten lopulta laittanut terveisensä minulle. Ja hän on kaiken tämän jälkeen arvokkaampi kuin vain voi olla. Että näin kävi.

Kaaso oli hommannut minulle hieronnan ja päästiin uimaan kylpylässä. Samalla syötiin buffet pöydässä kunnon lounas. Arvostan sitä todella, vaikka kaverini eivät sitten tulleetkaan. Oikeastaan minua ei kiinnosta kaverieni syyt ja tuntuu pahalta, mutta "toiminta on taikasana" ja kuvittelin eilen sitten vielä kehyksiä häihin.

Kuulumme mieheni kanssa erääseen yhteisöön ja luulen, että tulen tulevaisuudessa saamaan ystäväni sieltä. Olen tehnyt hirveästi hommia häiden eteen yksinäni ja mieheni auttamana. Nyt tiedän, että häät ovat meidän ja ainoastaan meidän.

Tässä nyt vähän pelastaa sekin, että sain rakkaalta mummoltani lahjaksi lakanat, joihin oli kirjailtu minun ja mieheni nimet ja mummo oli vielä virkannut kunnon pitsit päälle. Lakanat olivat todella kauniit.

Kaikki tämä ja oma asenne auttaa, että teen häiden eteen edelleenkin samalla kuin ennen. Tämä polttarikokemus auttoi vain sitä, että mieheni on entistäkin rakkaampi minulle ja häät ovat todella meidän, eivätkä muiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest näinkin voi tehdä

Minä ja ystäväni järkkäsimme yhteiselle, hyvälle ystävällemme polttarit. Lopulta kukaan muu ei päässyt niin suunnittelusessioihin kuin polttareihinkaan kuin me kaksi (asuvat kaukana ja/tai olivat juuri vauvautuneita). Mutta itse asiassa olimme salaa toivoneetkin niin.. :) Me kolme nimittäin olemme tosi hyvä poppoo ja tiesimme alusta asti, että bileet on parhaimmillaan jos ollaan keskenämme. Paljon oli tekemistä ja siitä oli ihanan helppo sopia kun ei tarvinnut kinastella muiden kanssa (jotka mahdollisesti tuntisivat morsion huonommin kuin me) eikä minkäänlaista jäykkyyttä ilmennyt kun vähemmän läheisiä kavereita ja sukulaistyttöjä ei tullut.

Meillä oli hulvattoman hauskaa ja morsian oli aivan samaa mieltä siitä, että vain ihan meidän parhaiden kavereiden kanssa hän halusikin juhlia. Vaikka itse sanonkin niin ne olivat parhaat polttarit, joissa olen ollut -niin järjestämässä kuin osallisenakin. Samanlaisen rennon ja hauskan tunnelman haluaisin myös omiini ja kunhan aika sille tulee, taidan antaa aika lyhyen kutsulistan näille kavereilleni... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

En edes halua kirjoittaa näin masentavasta aiheesta omalla nimimerkilläni.

Olen jo muutaman viikon miettinyt epäonnistuneita polttareitani ja sitä saako polttareihin ylipäätään olla pettynyt. Useat ystäväni ovat menneet naimisiin viime vuosina ja olen nähnyt paljon aikaa, vaivaa ja rahaa heidän polttareihinsa ja vielä todella mielelläni. Kaasoille annoin vinkiksi, että olen tykännyt yhteisten ystäviemme polttareista ja jotain saman tyylistä toivoisin itsellenikin ja että tärkeintä on mukava yhdessäolo.

Lopputulos oli kyllä mukavaa yhdessäoloa, mutta silti olin todella pettynyt. Polttarit tuntuivat olleen hätäisesti suunnitellut eikä teema ollut mielestäni onnistunut. Teema oli tuttu suurimmalle osalle porukkaa, mutta koin, että muut jäivät siitä ulkopuolisiksi. Teema myös liittyi "entiseen" elämääni, josta tunnen tulleeni eteenpäin ja muuttuneeni eikä se ole enää niin oleellinen osa minua. Koin myös, että tavoitteena oli järjestää mahdollisimman halvat ja helpot polttarit. Muiden ystävieni polttareissa morsian on aina päässyt kokeilemaan jotain uutta, ja päivän kulkua ja ohjelmaa on todella mietitty. Omissa polttareissani emme tehneet juuri mitään ja järjestetty ohjelma oli mielestäni jopa hieman kiusallista.

Koska osittain myös nautin polttareista ja vieraatkin tuntuivat nauttivan, olen yrittänyt miettiä, mistä pettymys kumpuaa. Kaikkein eniten harmittelen sitä, että ystäväni olivat valinneet sellaisen teeman, jota en kokenut omakseni. Tunsin osin olevani ulkopuolinen omissa polttareissani. En ollut ladannut mitään erikoisia odotuksia päivälle, koska aikaisempien yhteisten polttarikokemusten perusteella olin varma, että päivä on onnistunut. Kuitenkin päivä poikkesi niin paljon yleisistä odotuksistani, että en voinut kuin pettyä. Polttarit on kuitenkin ainutlaatuinen kokemus elämässä ja minun polttareissani ei mielestäni ollut mitään ainutlaatuista.

Tilanne on sikäli kauhea, että ainoa kenelle voin asiasta puhua on sulhaseni. Tunnen myös huonoa omaatuntoa siitä, että en viihtynyt - kuitenkin päivää varten oli nähty vaivaa ja ystäväni varmasti vilpittömästi uskoivat järjestävänsä minun näköiseni polttarit. Jokin vain meni mielestäni pahemman kerran vikaan...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Aika ikäviä polttarikokemuksia joillakin täällä ketjussa. Kuulostaa, ettei morsianta ole kauheasti ajateltu, jos esim. hän on bilettäjäluonne ja juhlissa ei ole menty lainkaan baariin. Tai päinvastoin, jos morsian toivoo rauhallista ja pienimuotoista ohjelmaa ja koko päivä onkin rällästämistä.

Joidenkin kokemukset kuitenkin kuulostavat enemmän siltä, että polttareilta on odotettu liikaa, ja siksi on petytty. Nykyään toki polttareissa usein on erikoisohjelmaa, mutta ei se silti ole mikään itsestäänselvyys. Miksei pelkkä yhdessäolo ja maailman parantaminen hyvien ystävien kesken riittäisi polttareiden sisällöksi? Yksi asia, joka morsiantenkin kannattaa pitää mielessä, on raha. Jos polttariporukassa on opiskelijoita, työttömiä, tms. niin mielestäni morsiamenkin kannattaa pitää tämä asia mielessä toiveidensa/odotustensa suhteen. On aika kiusallinen tilanne, jos morsiamen toivelistassa on benji-hyppyä, tankotanssia, hemmotteluhoitoja ja kaaso tietää jo toiveistaa kuullessaan, ettei morsiamen toivepolttareita ole varaa järjestää. Jos kuitenkin tällainen tilanne pääsee syntymään, mielestäni kaason pitäisi suoraan sanoa morsiamelle, ettei hänen kaikkiin toiveisiinsa ole varaa. Silloin morsian tietää, mistä se johtuu, ettei hänen toiveitaan ole toteutettu, eikä tule esim. tänne foorumille purnaamaan, kuinka hän toivoi aktiivisia polttareita ja saikin vain kotikutoista ohjelmaa. Itse ainakin olen sitä mieltä, ettei kenelläkään morsiamella ole oikeutta pettyä polttareiden halpuuteen, ellei sitten itse osallistu kustannuksiin tai elleivät kaikki vieraat ole rahoissaan.

Yksi asia, mikä kannattaa pitää mielessä tunnelman suhteen, on porukan yhtenäisyys. Usein polttarivieraat eivät kaikki tunne toisiaan, ja silloin tunnelma voi välillä olla ujo tai vaivaantunut, porukasta riippuen. Tällaiselle porukalle on ehkä hyvä suunnitella jonkin verran aktiivistakin ohjelmaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Pakko tulla tänne sureksimaan, kun muuallakaan ei voi. Harmillisen monella muullakin on ollut ikäviä kokemuksia, mutta kyllä väittäisin, että jos polttarit on edes järjestetty, niin voi olla jo edes vähän tyytyväinen.

Minun kaasoni piti järjestää polttarit. Annoin hänelle ajoissa opiskelupaikkakunnallani asuvien ystävieni yhteystiedot, ja sovittiin, että kaaso on heihin yhteydessä ja järkkäävät jotain kivaa ajatuksella mukavaa yhdessäoloa.

No, kaaso oli ulkomailla reissaamassa eikä ole ollut missään yhteydessä ystäviini. Polttarit piti olla tulevana lauantaina (viikkoa ennen häitä), koska kaaso tuli takaisin Suomeen nyt alkuviikosta (alun perin hänen piti tulla jo viime viikolla). Kunnes nyt kaaso yllättäen muisti, ettei hän pääse tuolloin lauantaina, koska on sopinut jotain muuta. Okei, polttarit on siis perjantaina, eli ylihuomenna. Nyt kävi ilmi, että kaaso saikin töitä perjantaiksi ja pääsee tulemaan hääpaikkakunnalle (jossa haluaa polttarit järjestettävän, ei siis täällä minun asuinpaikkakunnallani, joten itsekin joudun reissaamaan) vasta perjantai-illaksi. No illan hän on kuulemma minun käytettävissäni.

Kaaso kysyi minulta, että mitä haluan tehdä perjantaina. Sanoin, etten halua suunnitella itse omia polttareitani. Tilanne on nyt mitä ilmeisimmin se, että kaaso ei ole suunnitellut vieläkään mitään, ei ollut yhteydessä ystäviini ja että "polttareihin" ei ole tulossa ketään, koska kukaan ei tiedä niistä mitään.

Todennäköisesti toimin siis perjantaina itse kuskina kaasolleni ja minulle (kaasolla ei ajokorttia), käymme jossain syömässä ja ajamme takaisin kotiin. Kiva. Kiitti näistä "polttareista", joita kaasolla oli aikaa suunnitella useita kuukausia.

Ehkä tuntuisi vähemmän pahalta, ellen tietäisi, että sulhanen on saamassa unelmapolttarit, joihin hänen kaverinsa ovat käyttäneet aikaa ja vaivaa (ja rahaakin, itsehän joudun kaason rahatilanteen vuoksi maksamaan omat syömiseni tuolloin omissa "polttareissani", vaikka ei minullakaan yhtään ylimääräistä rahaa ole).

Link to comment
Share on other sites

Voi harmi Laup tuota asiaa. Jotenkin minulla alkoi elää pieni toivonkyty puolestasi, että sinua jekutetaan ja jotain hauskaa on ollut koko ajan tekeillä selkäsi takana. Tietysti totuus saattaa olla juuri noin karu, kuin mitä epäilit, mutta pidetään peukkuja paremman vaihtoehdon puolesta.

Link to comment
Share on other sites

Inhottava lukea noita huonoja polttari-juttuja :girl_sad: oon pahoillani kaikkien teidän puolesta jotka olette joutuneet pettymään omiin polttareihin.. kerranhan niitä vietetään, niin olisi ihanaa jos ne olisivat ikimuistoiset, hyvässä mielessä.

Tietenkin pelottaa että miten omat sitten onnistuu, mutta aika luottavaisin mielin olen, koska 2 ihmistä jotka järkkää polttareita, niin on kerran järkännyt mulle ylläri-synttärit ja siellä oli seksiväline-esittelijä ja pikkusyötävää ja muutenkin oli hauskaa :girl_smile: noh, silloinen baarireissu oli vähän pettymys, mutta muuten kaikki meni tosi kivasti :girl_wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tulee kyllä tosi surulliseksi kun lukee näitä tarinoita :( Ihmeellisiä ihmisiä, ketkä ei ymmärrä päivän tärkeyttä! Aivan varmasti itse itkisin viikon jos mulle kävis niin että kaikki lähtee klo 22 kotiin.. Kaksi kertaa itse ollut kaasona, ja jo vuosia ottanut salaa selville mitä morsiamet tahtoo polttareihin, ja järkännyt niitä kuukausia, niin että kaikki varmasti olisi täydellistä.. toivon että itse saan saman kohtelun kesällä.. odotukset ovat ainakin korkealla!

Link to comment
Share on other sites

Itse olen ollut monia polttareita järjestämässä ja kolmessa tapauksessa kaason roolissa. Pahin maku on jäänyt niistä morsiamista jotka on esittänyt kauheen vaatimuslistan polttareihinsa. Pitäs tehä sitä ja tätä ja käydä siellä ja täällä. Jotenkin tullu sellanen fiilis että järjestä ite sitten jos kerran on noin kovat vaateet ja maksa kanssa. Jos polttareiden hinta alkaa kipuamaan yli sataan euroon ja siihen vieraiden pitäs maksaa vielä omia ruokia ja juomia niin se on mun mielestä vaan liikaa.

Itse olen ajatellut että omille kaasoilleni ilmoitan vaan ehdottomat nounout, eli mitä en missään tapauksessa halua tehdä. Mm karaokea en laula, enkä halua pukeutua mihinkään hutsuasuun. Mulle sopii vaikkei baariin mentäis ollenkaan, mutta periaatteessa sekin on kaasojen ja polttariporukan päätettävissä. Haluan että minulle järkätään yllätysbileet missä mahdollisimman monella on mahdollisimman hauskaa, se riittää minulle.

Link to comment
Share on other sites

^ Toi on kyllä niin totta. Kohtuus kaikessa. Toissa kesänä eräs kaveri oli kaasona ja morsian oli ladellut ihan kauheat vaatimukset mitä kaikkea pitäisi olla. Ne vaatimukset olisi tullut maksamaan toista sataa per henkilö lisäksi omat jutut siihen päälle. Ei porukalla ollut siihen varaa mutta kaaso silti sai järjestettyä morsiamen näköiset polttarit ja rahallisestikkin panostus oli melkoinen. Tästä huolimatta morsian kehtasi valittaa kun ei saanut niitä kalleimpia juttuja mitä tahtoi ja lähti jo kymmenen aikaan kotiin. :girl_impossible:

Mutta siis ikäviä kokemuksia täälä näkyy monella olevan.

Link to comment
Share on other sites

Tästä huolimatta morsian kehtasi valittaa kun ei saanut niitä kalleimpia juttuja mitä tahtoi ja lähti jo kymmenen aikaan kotiin. :girl_impossible:

Aika järkkyä! Siis mä en kyllä ikinä kehtais. Harmi kyllä nyt kun näitä morsianten kokemuksia lukenyt niin monella on kyllä varmaan tullut paha mieli ja ihan aiheestakin. Tästä viisastuneena ehkä pieniä vinkkejä voisin antaa, mutta sitten kaasot saa vapaat kädet ja painotan ehkä enemmänkin niinpäin että ei saa maksaa liikaa per hlö ja pääasia on että ohjelma on sellasta että koko porukka viihtyis. Jos siihen vaaditaan se että meikä vetää sitä karaokea niin olkoon sitten niin, I can take one for the team. :girl_wink::girl_cray:

Link to comment
Share on other sites

Guest möökkeli

Yksi asia jää monelta morsiolta tajuamatta. Sama asia selittää monen valittaman "puuttuvan tunnelman" ja monet pettymykset polttareissa.

Kaikki ystäväsi eivät ole ystäviä keskenään. Kaikki sinun mielestäsi ihanat ihmiset eivät ole toistensa mielestä ihania. Kaikki ystäväsi eivät tunne sinua samalla tavalla.

Minun ystävistäni harva tulee toimeen keskenään loistavasti. Suurin osa pystyy normaaliin, kohteliaaseen kanssakäymiseen ja jutusteluun ja osa ei voi sietää toisiaan samassa huoneessakaan.

Voin vain kuvitella, millaiset omista polttareistani tulisi, kun nuo kaikki suuret ja vähemmän suuret persoonat yrittäisivät toisiaan etukäteen tuntematta toimia minulta salaa, pärjätä hyvin keskenään ja jos vielä saavat aikaan jotain unohtumattoman ihanaa, niin ohhoh!

Mieltymyksien kanssa on sama homma, en jaa samoja asioita kaikkien ystävieni kanssa. Minulla on bileporukka, jotka eivät uskoisi minun edes koskevan kirjaan, rauhallisempia kavereita, joiden kanssa jutellaan tuntikausia kirjoista, eivätkä he voisi kuvitellakaan minua kreisibailaamassa. On opiskelukavereita, joiden mielestä olen ylitunnollinen suorittaja, on lapsuudenystäviä, joiden mielestä olen hassunhauska vitsailija, mutta vähän vastuuton pösilö, joka myöhästyy jokaiselta ala-asteen kässätunnilta ja leikkaa saksilla sukkahousujaan.

Ei mikään ihme, että kaverit ovat vuorotellen osoittelemassa toisiaan asenteella "ei se varmasti tosta kyllä tykkää!!!". Aina joukosta löytyy ne kovaäänisimmät, jotka vaan päättävät tuntevansa morsiamen parhaiten, vaikka muiden kokemukset ja tiedot ovat ihan yhtä arvokkaita. Ei sitä tuntemista ja tiedon oikeellisuutta määrää aika, paikka ja välimatka. Eiköhän jokainen ole ihan yhtä oikeassa, kun väittää tietävänsä, mistä morsian tykkää. Vasta ne kompromissit on morsiolle pettymys!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...