suklaapisara

Alkuun feikkitimantteja rahanpuutteessa?

32 viestiä aiheessa

Eli mitä mieltä ihmiset yleensä on siitä, jos hankkii kihlasormuksen alkuun epäaitona, ja ostaa sitten myöhemmin parin vuoden kuluttua rahatilanteen salliessa aidon sormuksen?

Itse olen ihastunut timanttisormuksiin jotka on tyyppiä yli 1500euroa, enkä voisi ikinä kuvitella laittavani sormeeni pelkkä rinkulaa ilman tai pienillä kivillä, kun se on mielestäni ruma. (Tämä loukkaamatta kyseisenlaisen sormuksen omistajia, joikaisella on oma makunsa :rolleyes: )

Onko siis noloa jos hankin pelkän 20e maksavan hopeisen zirkonisormuksen ja sitten valmistuttuani hankin vasta oikean timanttisormuksen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta kuulostaa hullulta tehdä noin, jos saan suoraan sanoa. Jos kerran tasan haluaa jonkun tietyn sormuksen, niin tulisiko opintolaina, visan vinguttaminen, häiden lykkääminen tai muusta tinkiminen kysymykseen? Itse olisi mieluummin sormusta kuin sellaisen sormuksen kanssa jota itsekin pitäisin "feikkinä".

edit. vaikken itse ole mikään timanttiekspertti niin sormuksista näkee (varsinkin jos on isot kivet) kilometrien päähän, että onko kyseessä rihkamahalppis vai aito timanttisormus. Mieti asiaa tältäkin kannalta. Harkitse myös vaihtoehtoa, että olisit ilman vihkisormusta (mahdollisella pelkällä kihlalla).

Muokattu: , käyttäjä: Brassi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta kuulostaa ihan fiksulta laitattaa sormukseen ensin muu kivi kuin timantti, jos lompakko ei juuri häiden aikaan anna myöten sille isolle, unelma kivelle. Sehän voi olla myös kaunis ja jopa aito kivi - ei vaan timantti. En sitten tiedä teknisesti, miten se kiven päivitys sormukseen onnistuu (saadaanko istutus sopimaan tms).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^^ Siis sehän ei oikeasti ole kovin kannattavaa, että ostetaan kultainen sormus jossa synteettisiä kiviä ja parin vuoden päästä ne vaihdetaan oikeisiin timantteihin, sillä sormuksen runko kärsii aina jos sitä käsitellään rakenteellisesti. Itse kuitenkin käsitin, että aloittaja haluaa kokonaan halppissormuksen jonka vaihtaa kalliimpaan, ei siis vain päivitä kiviä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nimenomaan tarkoitin, että hankkisin sitten myöhemmin täysin uuden sormuksen. Näyttääpi sitten siltä, ettemme mene kihloihin vielä ainakaan viiteen vuoteen kun ei ole rahaa sormuksiin! :rolleyes: Mieskin haluaa itselleen kalliin, nimittäin platinaisen sormuksen, joten pitää ensin maksella asuntolaina ja katsoa sitten uudestaa...

Kyllä nämä muiden mielipiteet vähän tässäkin asiassa vaikuttaa, sillä en tahdo kulkea ympäriinsä halpissormus sormessani jos kaikki sen kerran huomaa. Tavallista rinkulaa en pidä, niistä en nimittäin tykkää ollenkaan. Olen yrittänyt etsiä edullista sormusta josta pitäisin, mutta kun ei ole vielä löytynyt.

Kuulostanpa turhamaiselta... noh, mikä kiire tässä nyt olis kihloihin, elämä jatkuu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sormukset eivät ole mitenkään välttämättömiä kihlauksessa tai avioitumisessa, ilman sormuksiakin voi siis kihlautua ja avioitua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No herranen aika, sitähän saa laittaa sormeensa ihan mitä tykkää! Kihlautumiseen ei tosiaan sormuksia edes tarvita. Monet päivittävät kihlojaan ja vihkejään ihan sen mukaan miten mieli tekee tai ovat kokonaan ilman, ei sillä sitoumuksen kanssa ole mitään tekemistä. Siskollani ja hänen miehellään nyt vaikka esimerkiksi on hopeiset, leveät flakkasormukset kihloina odottamassa aikaa kun on varaa ja mahdollisuus teettää juuri mieleiset sormukset, eikä sitä ole kukaan ihmetellyt. Kelle hiivatille se nyt kuuluu millaisia koruja pidät? Ihan rauhassa ostat vaan justiinsa sellaisen sormuksen kuin parhaaksi näet ja jos joku kysyy että onko tuo aito niin sanot vaan että on. Onhan se aito, jos ei timantti niin sitten joku muu.

Muokattu: , käyttäjä: Solalen

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miksi et ostaisi tai teettäisi mieleistäsi sormusta, joka on rungoltaan hopeaa ja kivenä synteettinen timantti, rubiini tai safiiri tai muu edullisempi kivi? Siinähän ei ole mitään feikkiä - synteettisiä timantteja käytetään käsittääkseni paljonkin, jos halutaan esim. jonkin tietyn värinen kivi, joka on yhtä kestävä ja kova kuin timantti. Synteettiset timantit ja rubiinit /safiirit ovat tietääkseni ominaisuuksiltaan aivan vastaavia kuin aidot. Eikä hopea ole mikään feikkimateriaali missään nimessä! Kuten solalen sanoo, sormeensa saa laittaa mitä haluaa ja päivittää sitten myöhemmin, moni tekee niin.

Kihloissa muuten kyllä olette, jos olette sopineet solmivanne avioliiton. Sormus ei ole kihlauksen kriteeri, vaan se lupaus on.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^^ Ihan samaa mieltä, mitä se kenellekään muulle kuuluu minkälaiset sormukset te hankitte. Tuskinpa edes olisitte ihan ensimmäinen pari, joka nuorina ja rahattomina hankkii halvemmat sormukset, jotka sitten vanhempina ja rikkaampina päivitetään kalliimpiin. Jos muuten tuntuu olevan oikea aika ja hyvä sauma häille niin enpä minä jättäisi niitä pitämättä tämän asian vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuntuisi kyllä hullulta vaihtaa sormus myöhemmin. Onhan alttarilla annettu sormus juuri se sormus. Tuntuisiko se miltään jos sormus vaihdettaisiin myöhemmin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tiedän monia, jotka eivät ole ostaneet virallisempaa kihlasormusta, naimisiin mentyäänkään, pitävät pelkkää vihkisormustaan. Alkup. kirjoittajalle tosin, en halua olla ilkeä, mutta mikä takaa sinun valmistuttuasi olevan valmiimpi ostamaan 1500 euron "uusiokihlan"? Elämä heittää eteen hirveitä rahanmenoja, kuten asuminen ja mahdollinen jälkikasvu :huh: Eräs vaihtoehto on tosiaan vaatimattomampi kihla, johon voi myöhemmin istutella vaikka mitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle (tai meille) ei ole merkitystä sillä, että onko kyseessä ihan juuri se sama sormus, mikä on annettu vihkimisen yhteydessä. Sormus on symboli, mutta en näe tarpeelliseksi sitoa sitä symbolitatusta juuri siihen yhteen sormukseen.

Meillä on vihkisormuksina Kalevala Korun Suomuhauki -sormukset hopeisina. Mies esitti romanttisen ajatuksen, että muutaman vuoden päästä "päivitämme" ne sormukset valkokultaisiksi ja samalla teemme sen haaveiden häämatkan, mikä nyt ei ole mahdollista monestakin syystä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tuntuisi kyllä hullulta vaihtaa sormus myöhemmin. Onhan alttarilla annettu sormus juuri se sormus. Tuntuisiko se miltään jos sormus vaihdettaisiin myöhemmin.

Me laitettiin sormukset uusiksi ekan kerran, kun oltiin oltu naimisissa reilut puoli vuotta, ja uudemman kerran, kun oltiin oltu vuosi naimisissa. Ja nyt on jo pariin kertaan mietitty noiden uusimista joihinkin uniikkeihin versioihin (ovat netistä korukaupasta tilatut).

Käytetään sormuksia kun muistetaan, ei niillä ole suurta merkitystä meille, siksi niitä voi uusiakin kun siltä tuntuu, ihan muut asiat ratkaisee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkään en osaa suhtautua mitenkään erityisen tunteellisesti tulevaan vihkisormukseeni. Hassua toisaalta olisikin jos kovin tunteellisesti sen ottaisin koska ostan sormukseni itse. Ja samalla aion vaihtaa kihlankin. Ja ihan varmasti tuntuu silti kihloissa ja naimisissa olo joltain. :) Sanoisin että mulle sen sormuksen symboliarvo on lähinnä siinä että siinä vasemmassa nimettömässä on ylipäätään jotain.

Ja aloittajalle: ostat ihan sellaisen sormuksen kun hyvältä tuntuu. Jos päädyt ostamaan feikkitimantteja niin suosittelen tutustumaan Ebayn valikoimaan. Sieltä löytyy musta tosi kivannäköisiä kullalla tai platinalla päällystettyjä hopeasormuksia joissa on laboratoriossa luodut timantit.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kyllä nämä muiden mielipiteet vähän tässäkin asiassa vaikuttaa, sillä en tahdo kulkea ympäriinsä halpissormus sormessani jos kaikki sen kerran huomaa.

Mulla on kesäsormuksena 20 euron feikki, hopeaa ja "lasia" (oikeat sormukseni on mitoitettu talvioloihin; mulla sormet turpoo kesäisin). Tätä sormusta on luultu aidoksi eli valkokultaa ja timantteja, arvo 2.000 euroa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mun mielestäni kukin taplaa tyylillä, elikkä tekee niinkuin itsestään parhaalta tuntuu. sillai huono sanoa millai ite toimis kun mulle sormus ei ollu sillai tärkeä juttu. isäntä valkkas, ja piti päänsä et bling bligejä pitää miun saada :D

elikkä siis, jos sulla on haaveena sellainen sormus ja ihan vielä ei rahkeet riitä, niin miks et käyttäis tilapäisesti itseäsi miellyttävää feikkiä? varsinkaan jos tavalliset sormukset ei miellytä

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä toi kuulostaa ihan hyvältä ratkasulta, jos se vain sua itteäs miellyttää. Sen verran oon tässä elämässä oppinu, et oma pää kannattaa pitää ellei se oo aivan järjetöntä :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oletan, että jo pelkkä kysymys nostattaa hard core -morsiamille vilunväreitä, mutta kysynpä kuitenkin. ;) Eli löytyykö suomalaisista kultasepänliikkeistä miten laaja valikoima sormuksia, joissa on käytetty vähempiarvoisia kiviä (esim. zirkoneja tai zirkonioita) tai synteettisiä timantteja? Entä missä hintaluokissa tällaiset sormukset liikkuvat?

Meillä on äärimmäisen pienen budjetin häät, emmekä pidä tärkeimpänä asiana edes sitä, että sormuksessa kimaltelee aitoja kiviä, sillä niitähän voi istuttaa jälkikäteenkin, kun taloudellinen tilanne esimerkiksi valmistumisen ja työpaikan löytymisen myötä kohenee. Koska kuitenkin olen hitusen turhamaisuuteen taipuvainen ja minulla on selkeä näkemys siitä, millaisen sormuksen haluaisin, totesimme, että järkevämpää olisi varmasti ostaa budjettiin sopiva halpoja kiviä sisältävä sormus kuin sellainen oikeita timantteja sisältävä sormus, joka ei niin miellytä. Ongelmaksi muodostuu vain se, mistä tällaisia koruja saa. Emme vielä ole ehtineet kierrellä kultasepänliikkeitä, mutta ainakaan liikkeiden nettisivuilla tällaisia "feikkisormuksia" ei esitellä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ sanoisin et ei laaja valikoima. Tai sitten on sellasia vähän rimpuloita. Useimmiten koetaan että kultaa ei kannata istuttaa muuta kuin "aitoja" kiviä.

Mikä teillä on budjettina? Uskoisin et helpoin vois olla katsella esim. jenkkisivustoilta tai sitten teettää täällä suomessa. Jos tosiaan tarkoituksena olis saada tukeva, hyvälaatuinen sormus jossa kivi vain ei ole aito, suosittelisin ehdottomasti tuota teettämistä :) jos budjetti ei riitä unelmasormukseen, mieluummin mäkin ottaisin hyvälaatuisen "feikkikiven" (jonka voi sit vaihtaa myöhemmin halutessaan aitoon) kun maksaisin kuitenkin jonkun verran huonolaatuisesta timantista. Sittenhän on olemassa näitä muitakin värittömiä jalokiviä, netistä löytyy varmaan lisätietoa.

Hopeisena löytyy kyllä noita kiviviritelmiä paljonkin mutta kestävyydestä ei ole takeita..

muoks. kirj.virh.

Muokattu: , käyttäjä: juillet

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannattaa varmaan harkita teettämistä, joka ei useinkaan tule kalliimmaksi kuin valmiit sormukset, jopa päinvastoin. Yksi vaihtoehto on käyttää jalokiviä, joista esim. safiireista löytyy värittömiäkin. Jalokivistä löytyy myös aika helposti synteettisiä vaihtoehtoja, jotka ovat vielä edullisempia. Nämä, myös synteettiset, ovat kuitenkin aitoja jalokiviä. Myös synteettisiä timantteja on olemassa, mutta ei värittöminä. Jos haluaisin sormukseen kiviä mutta timantteja halvemmalla, niin itse kysyisin ensin värittömiä safiireja. Ne ovat myös jalokivistä kestävimmästä päästä. Safiireja halvempia olisivat esimerkiksi topaasit, joita saa vaikka missä väreissä ja myös synteettisinä, mutta ne ei ole ihan yhtä kestäviä kuin safiirit.

Zirkoni on muuten jalokivi myös, ja eri asia kuin halvoissa koruissa usein käytetyt ns. "zirkonit" (virallinen nimi kuutiollinen zirkonia) eli tekotimantit. Jalokivi zirkoni on kohtuullisen harvinainen ja vähän arvokkaampi jalokivi. Itse käyttäisin sormukseen kuutiollista zirkoniaa vain viimeisenä vaihtoehtona, jollei noista jalokivistä tai synteettisistä jalokivista löytyisi sopivan hintaista. Kannattaa kyseillä useilta kultasepiltä, koska kultaseppien työn ja kivien hinnat vaihtelee tosi paljon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Oletan, että jo pelkkä kysymys nostattaa hard core -morsiamille vilunväreitä, mutta kysynpä kuitenkin. ;) Eli löytyykö suomalaisista kultasepänliikkeistä miten laaja valikoima sormuksia, joissa on käytetty vähempiarvoisia kiviä (esim. zirkoneja tai zirkonioita) tai synteettisiä timantteja? Entä missä hintaluokissa tällaiset sormukset liikkuvat?

Meillä on äärimmäisen pienen budjetin häät, emmekä pidä tärkeimpänä asiana edes sitä, että sormuksessa kimaltelee aitoja kiviä, sillä niitähän voi istuttaa jälkikäteenkin, kun taloudellinen tilanne esimerkiksi valmistumisen ja työpaikan löytymisen myötä kohenee. Koska kuitenkin olen hitusen turhamaisuuteen taipuvainen ja minulla on selkeä näkemys siitä, millaisen sormuksen haluaisin, totesimme, että järkevämpää olisi varmasti ostaa budjettiin sopiva halpoja kiviä sisältävä sormus kuin sellainen oikeita timantteja sisältävä sormus, joka ei niin miellytä. Ongelmaksi muodostuu vain se, mistä tällaisia koruja saa. Emme vielä ole ehtineet kierrellä kultasepänliikkeitä, mutta ainakaan liikkeiden nettisivuilla tällaisia "feikkisormuksia" ei esitellä.

No juu, en ole edes hard core -morsian, mutta jotkut zirkoniat kyllä kuulostavat aika kamalilta.

Miten olisi ihan sileä kultasormus, johon sitten kun varat sallivat istutat haluamasi timantit? Olisi ehkä vähän tyylikkäämpi ratkaisu?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ellamari, en ole itsekään ihastunut ajatukseen zirkoniasta sen sijaan zirkoni vaikuttaa ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta. Kuten Limona tuolla valistikin, ne eivät tosiaan ole sama asia. Harkinnassa ovat myös nuo värittömät safiirit, toisaalta mietin, että voisihan se kivi olla värillinenkin, mikäs sitäkään kieltää.

Mielestäni ei ole mautonta istuttaa sormukseen vähempiarvoisia kiviä, kun kuitenkin haluaisin siron, mutta näyttävän sormuksen. Sinänsä ajatus siitä, että istuttaisi joka vuosi hääpäivänä uuden minitimantin (luin jostain täältä foorumilta), on tosi söpö, mutta sellainen sormus ei vaan ole yhtään minun tyyliseni. Ennemmin elän sen halvemman kiven kanssa kunnes ehkä joskus kymmenen vuoden päästä on varaa ostaa aito timantti vaihdettavaksi sen tilalle. Mutta ainahan tällaiset asiat on subjektiivisia. Kukin tavallaan jne.

Kiitokset Juillet ja Limona vinkeistä! Luulen, että päädynkin teettämään sormukseni. Budjetti on vähän vielä auki sormuksen osalta, kokonaisuudessaan 80 vieraan häihin on varattu max 3000 euroa, joista liki 2000 menee paikan vuokraan ja ruokaan. Joten aika vähän sormukseen jää rahaa käytettäväksi, kun noin tonnilla pitäisi sen lisäksi vielä saada morsiusparille vaatetus, koristella juhlapaikka, tehdä kutsut, maksaa hääyönviettopaikka yms. "pientä"...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ kannattaa tosiaan jo etukäteen suunnitella malli sellaiseksi että siihen on tulevaisuudessa helppoa (ja mahdollista) vaihtaa se kivi halutessaan, ilman että sormus itsessään siitä kärsii. Ja vaikka hinnat sekä timanttien, kullan että työn kohdalla varmasti muuttuvat vuosien mittaan, kannattaa pyytää hinta-arvio tulevalle muutokselle. Kiven koko kannattaa myös tsekata sellaiseksi että uskoo siihen olevan joskus varaa, hinnat nousee isompien kivien kohdalla todella voimakkaasti (varsinkin jos haluaa oikein hyvälaatuisen). Se 15 000€ voi kirpasta vielä kymmenen vuoden päästäkin ;)

Hinta-arvioita kannattaa kysyä muutamalta sepältä ja muutenkin nähdä vaivaa löytääkseen sellaisen tekijän jonka kanssa on helppoa ja mukavaa suunnitella/kommunikoida. Olen "saanut" kokea erään luxxxxusmerkin edustajalta sellaista vähättelyä että oksat pois. He eivät tee koskaan virheitä tai ole väärässä. Siis omasta mielestään :girl_haha: itkua ja hampaidenkiristystä on koettu sen verran että heidän tuotteisiinsa en koske enää pitkällä tikullakaan.. (tai no tätä jo hankittua kihlasormusta lukuunottamatta tietysti ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laup, minkälainen sormus sulla on mielessä? Sellainen sinnepäin mallikin auttaisi, että voi vähän haarukoida hintaluokkaa. Haaveiletko solitairesta vai rivisormuksesta? Esim. solitairenkin voisi rakentaa niin, että keskuskivi ei olekaan timantti, vaan jalokivi: safiiri tai joku muu vastaava. Sitten, kun on enemmän rahaa, voi jalokiven korvata timantilla.

Jos häidenne kokonaisbudjetti on 3000, josta 2000 menee ruokaan ja juomiin, niin sormukselle jää todella vähän budjettia. Sen takia kannattaa miettiä vaikka ihan pelkän metallisen sormuksen hankkimista. Pelkästään vaikka titaanista tehtyjä, muotoiltuja ja eri tavoin käsiteltyjä sormuksia saa melko edullisesti. Suosittelen tsekkaamaan vaikka Etsyn (www.etsy.com), josta saa mm. kaikenlaisia koruja muovisormuksista usean tuhannen dollarin timanttisormuksiin. Etsystä saattaa myös löytyä joku tekijä, joka tekee sormuksen ihan tilaustyönä. Toivottavasti löydät budjettiisi sopivan ja itseäsi miellyttävän sormuksen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Piti vielä lisätä, että jos käytetty kelpaa, niin kannattaa tsekata panttilainaamot ja poliisien huutokaupat: niistä saattaa löytyä edullisesti koruja hyvällä tuurilla.

http://www.emitations.com/rings.html <-- ainakin tuolta löytyy hopeisia CZ-sormuksia, jos sellainen pukukorumainen sormus on kuitenkin se, mikä kiinnostaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään