Jump to content
Naimisiin.info

Polttarikansio (yhdistetty)


Mamselli

Recommended Posts

Alla meillä käytetyt kysymykset.. Toteutettiin juttu niin että jokainen pottareihin kutsuttu (nekin, jotka ei päässyt osallistumaan) täytti ystävänkirjasivun etukäteen ja kaaso tulosti sivut samanlaisille papereille. Jossain kohtaa polttaripäivää morsian sitten luki ystäväbkirjasivut ja arvasi että mikä kenenkin on. Omannäköisensä sivun sai tekemällä mm. niin että laittoi oman näköisensä fontin.. Nämäkin kaikki kysymykset on muuten otettu kirjakaupasta ostetustaystäväkirjasta ;) Kaikkia kun ei tarvii keksiä itte ;)

Paras paikka maailmassa

Seksikkäintä minussa

Lempijutut tällä hetkellä

Jos uskaltaisin niin

Maailmankatsomukseni

Mottoni

Erityistaitoni

Mitä teen ensi vuonna

Keräilen

Karmein paheeni

Ihanin ominaisuuteni

Julkkis joka haluaisin olla

Kadun etten

Tämä saa minut onnelliseksi

Kirja ja biisi, jotka olisin halunnut itse kirjoittaa

Elämäni tähtihetki

Keksintö jota ilman en voi elää

Tämä vie minulta jalat alta

Tällä vien sinulta jalat alta

Terveiseni ja vinkkini morsiamelle siitä, kuka minä olen

Link to comment
Share on other sites

Alla meillä käytetyt kysymykset.. Toteutettiin juttu niin että jokainen pottareihin kutsuttu (nekin, jotka ei päässyt osallistumaan) täytti ystävänkirjasivun etukäteen ja kaaso tulosti sivut samanlaisille papereille. Jossain kohtaa polttaripäivää morsian sitten luki ystäväbkirjasivut ja arvasi että mikä kenenkin on. Omannäköisensä sivun sai tekemällä mm. niin että laittoi oman näköisensä fontin.. Nämäkin kaikki kysymykset on muuten otettu kirjakaupasta ostetustaystäväkirjasta ;) Kaikkia kun ei tarvii keksiä itte ;)

Paras paikka maailmassa

Seksikkäintä minussa

Lempijutut tällä hetkellä

Jos uskaltaisin niin

Maailmankatsomukseni

Mottoni

Erityistaitoni

Mitä teen ensi vuonna

Keräilen

Karmein paheeni

Ihanin ominaisuuteni

Julkkis joka haluaisin olla

Kadun etten

Tämä saa minut onnelliseksi

Kirja ja biisi, jotka olisin halunnut itse kirjoittaa

Elämäni tähtihetki

Keksintö jota ilman en voi elää

Tämä vie minulta jalat alta

Tällä vien sinulta jalat alta

Terveiseni ja vinkkini morsiamelle siitä, kuka minä olen

kiitos tuossa olikin monta tosi hyvää :)

Link to comment
Share on other sites

Eräissä pari vuotta sitten olleissa polttareissa ystäväkirjan kysymykset olivat tälläisiä:

Nimi

Lempinimi

Horoskooppi

Viimeisin juotu drinkki?

Viimeisin syöty ruoka?

Viimeisin näkemäsi elokuva?

Pidätkö päiväkirjaa?

Pidätkö ruuanlaitosta?

Pidätkö tanssimisesta?

Oletko kiivennyt puuhun tänä vuonna?

Oletko hypännyt benji-hypyn?

Oletko laulanut karaokea?

Oletko hengittänyt ilmapallosta heliumia saadaksesi hassun äänen?

Koska oot viimeks suudellut? Ai ketä?

Mitkä on sun kaks turhinta tavaraa?

Vanilja vai suklaa?

Hedelmä vai salmiakki?

Vadelma vai mansikka?

Aurinko vai tähdet?

Kuuma vai kylmä?

Osa kysymyksistä on ilmeisesti otettu Krissen ystävä-kirjasta, osa muokattu jostain. Jokaiselle oli tulostettu oma paperinsa ja se täytettiin polttari-illan aikana, kun oltiin jo jokunen drinkki otettu. Kaikkien vastauspaperit laitettiin sitten polttarikansion loppuun, muistaakseni myös morsian täytti oman paperinsa.

Link to comment
Share on other sites

Itse vastasin muutama vuosi sitten polttarikansion kokoamisesta kaverin häissä, vaikken kaasona ollutkaan. Muistaakseni kansiossa/kirjassa oli kaikessa yksinkertaisuudessaan printattuja (mustavalkoisiksi muokattuja) kuvia päivän kulusta aikajärjestyksessä (tosi monella oli kamera, kuvat liikkui spostilla), ja kuvien ohessa kertomus siitä, mitä tehtiin ja missä. Ehkä (?) morsiamelle serenadina lausutun runon sanat vielä mukana.

Tekstit hifistelin niin, että kirjoitin koneella sievällä fontilla, tulostin vaaleanpunaiselle paperille, ja revin papereiden reunat epätasaisiksi, ennen kuin liimasin tekstit kuvien viereen. Kovasti tykkäsivät, vaikkei ollut kova vaiva. Ymmärrän, jos joku haluaa tehdä huolellisemmankin, silloin esimerkiksi vois laittaa

- mitä oli polttareissa tarjolla pöydällä/lasissa?

- jos lähdettiin baariin jatkoille, niin polttarikansion kokoaja vois napata sieltä vaikka baarin flyerin, lasinalusen tms. mukaan matkaan – jos ei muuta niin kuitti, josta hinnat leikattu pois…

- jos morsianta/sulhasta kuljetetaan pitkiä matkoja esim. junalla ympäriinsä, niin junaliput tai reittikartat voi antaa suuntaa matkan pituudesta…

- polttareiden osallistujilta polttaripäivänä kerätty nimmari- , terveis- , avioliittoneuvo- tms. paperi, jonka voi liimata tai liittää kansioon…

Toivottavasti tästä apua!

*muoks* Ideana kai se, että morsian voi muistella päivää polttarikansiota selaten, joten hauska idea voi olla se, että jokaisesta aktiviteetista olis joku pieni kuva, teksti tai esine kansion mukana, oli ne aktiviteetit sitten mitä tahansa varpaiden lakkauksesta benji-hyppyyn.

Muokattu: , käyttäjä: Sofraia
Link to comment
Share on other sites

Tietysti tekijän taidoista ja päivän tapahtumista riippuu millainen ulkoasu ja sisältö. Minä kaason roolissa suunnittelin polttareille teeman, joka näkyi myös itse kansiossa. Esimerkiksi tehtävänannot olivat runomuodossa ja printattu kukan muotoisille papereille. Morsian puettiin mehiläiseksi, joka näitä kukkia keräsi. Kaikki kansion väliin mahtuva materiaali otettiin päivän mittaan talteen. Kansiossa tehtävänannot, kuvat ja kuvatekstit ym. ovat tapahtuma järjestyksessä.

Link to comment
Share on other sites

Joskus olin tekemässä polttarikansiota, joka oli ihan normaali rengasmappi, johon tuli kartonkiset lehdet. Valokuvat liimattiin sivuille ja tarkoitusta varten kaaso oli ostanut (en muista enää mistä) puhekupla-tarroja, valmiilla teksteillä ja tyhjiäkin oli mukana. Me muut sitten piirreltiin koristeita kuvien ympärille.

Yksi vaihtoehto on teetättää kirja. Ifolorilla ainakin on ko. palvelu ja valmis tuotos maksaa parisen kymppiä. Valokuvia ja tekstejä, itse saat suunnitella sisällön. Mielestäni aivan loistava juttu, koska näin polttarimuistot voi jättää kirjahyllyyn muitten kirjojen joukkoon, usein nimittäin polttarikansio tuppaa olemaan sellainen, ettei se mahdu/istu kirjahyllyyn (tai sit se on just päällystetty vaaleanpunaisella karvakankaalla..)

En halua kuulostaa nipottajalta, mut kansioita suunnittelevien tulisi ottaa huomioon myös ajan kuluminen.. kansion kuitenkin suurin osa haluaa säilyttää ja katsella kuvia vuosien päästä (tai miksi ei jopa vanhainkodissakin) En halua (ja tuskin kovin moni muukaan) että hyllyssäni on ylisuuri opus, joka on koristeltu kaiken maailman hörsön törsöllä ja kirjanmerkkinä on pippelin siluetti..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Joskus olen myös nähnyt kysymyksiä tyyliin "minä ja morsian", eli:

- Hassuinta mitä koskaan olen tehnyt morsiamen kanssa

- Paras valokuva morsiamesta (liitteenä)

- Parasta morsiamessa on...

- Morsian rakastui sulhaseen, koska...

- Terveisiä morsiamelle rouvaselämään

yms muita lauseenjatkotehtäviä

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hauska idea ja minulle ihan uusi. Saapa nähdä, suostuvatko muut polttariporukasta paljastamaan synkimpiä salaisuuksiaan :P . Ei ehkä toimi kovin hyvin, jos olisin ainoa vastaaja. "Arvaa, kenen tää on?"

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 months later...

Mun piti ostaa sellainen ystäväni-kirja omiin ja miehen polttareihin, mut täähän on huisisti parempi.

Saa polttarikansioon, niin ei ole montaa kirjaa säilytettävänä.

Kiitos ideasta :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ystäväni polttarit on viikonloppuna ja tietoa sekä ohjelmanumeroita on tullut kerättyä netistä tosi paljon. Oma pää alkaa oleen jo aikas tyhjä ja vielä olis muutama asia avoinna. Kaipaisin mielelläni vinkkejä muilta "viisaammilta" :D

-Mitä kysymyksiä voisin laittaa polttarisankarille polttarikansion loppuun polttaripäivästä??? Googlella ei tietoo löydy...ja tosiaan oma pää on tyhjä

-12 "arjen piristäjää", sieltä puuttuu vielä ideoita. (eli jos joku ei ole kuullutkaan niin polttarikansioon tai vaihtoehtoisesti hääkansioon laitetaan 12 kirjekuorta joihin jokaiseen tulee jokaiselle kuukaudelle jokin tehtävä mikä pariskunnan täytyy yhdessä tehdä(tai erikseen esim toiselle tehdä) Ompa hienosti selitetty :P Elokuvissa ja syömässä käynti on ainoot kun mul on tullu mieleen, joten apua kaivataan. Googlesta löytyy vaan hääleikkinä toteutettuna ja en löytäny sielt mitää hyvää, vaikken vaativa ookkaa. Ja niin pariskunnalla on jo lapsia, joten ei mitään älyttömyyksiä, Kiitos :D

-Meil olis tarkotus kerätä onnellisen aavioliiton reseptejä tuntemattomilta, onko kellään kokemusta, onko saatu hyviä neuvoja?? Vai olisko jotain muita vaihtoehtoisia ideoita????

Link to comment
Share on other sites

-12 "arjen piristäjää", sieltä puuttuu vielä ideoita. (eli jos joku ei ole kuullutkaan niin polttarikansioon tai vaihtoehtoisesti hääkansioon laitetaan 12 kirjekuorta joihin jokaiseen tulee jokaiselle kuukaudelle jokin tehtävä mikä pariskunnan täytyy yhdessä tehdä(tai erikseen esim toiselle tehdä) Ompa hienosti selitetty :P Elokuvissa ja syömässä käynti on ainoot kun mul on tullu mieleen, joten apua kaivataan. Googlesta löytyy vaan hääleikkinä toteutettuna ja en löytäny sielt mitää hyvää, vaikken vaativa ookkaa. Ja niin pariskunnalla on jo lapsia, joten ei mitään älyttömyyksiä, Kiitos :D

Itselleni tuli tähän mieleen esimerkiksi seuraavia

  • yhdessä saunominen ja siellä toisen selän peseminen
  • hartiahieronnat toisilleen tai miksei hierojalla
  • tanssimassa käynti (kesäkuukausille esim. tanssilavalla)
  • piknik (vaikka wapun tienoilla)
  • talvella rauhoittuminen illalla ja tähtien katselu (sopiva muistutus vain nauttia, vaikkei olekaan sinänsä mitään erikoista)
  • "halipäivä"

ja joku voisi olla lastenkin kanssa tehtyä

  • leikkipuistossa käynti
  • uimassa käyminen
  • "lasten kylpylä" eli mikäli lapset jo hieman taaperoa vanhemmat, niin he siis tekisivät vanhemmille "kylpylähoidon". Oli ainakin oma ja pikkusiskoni lempijuttuja lapsena

Joitakin mitä itselle tuli mieleen :girl_smile:

Edit, typot pois.

Muokattu: , käyttäjä: Lenore
Link to comment
Share on other sites

"yllätyskäynti" kummankin suunnittelemana. Mies vei minut synttäreinäni yllätyksenä Sea Lifeen ja minä vein taas mieheni katsomaan stand upia. Onko sitten liian laaja käsite ja miten selittää se? Mutta ideana :)

Yksi voisi olla myös illallisen laittaminen kotona / ulos syömään yhdessä. Voi olla aika tavallinen ja tuon ulkona syömisen mainitsitkin, mutta joillakin tulee taas harvoin tehtyä! Tähän voisi jopa sisällyttää lapsenvahtilupauksen polttariseurueelta jos sellainen on tarpeellinen.

Pyöräretki tai kävelyretki (sopisi esim. ruska-aikaan?)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kiitoksia jälleen kerran hyvistä vinkeistä, kohta onkin jo kaikkiin kuukausiin tehtävät :)

Kannattaa ehkä kirjoittaa itselle ylös,keille/kenelle tuli mikäkin kuukausi. Voi sitten tarvittaessa muistuttaa tehtävästä.

Link to comment
Share on other sites

Mulle tuli vielä mieleen pulkkamäki talveksi! Tietenkin lasten kanssa on kiva mennä, mutta se voisi olla hauskaa myös aikuisten kesken. Ja vaikka piknik talvella, eli voisi ottaa mukaan kuumaa mehua, istuinalustoja ja vaikka hieman eväitä ja herkutella pulkkamäen jälkeen. Tai mennä vaikka laavulle tai järvenrantaan talvella piknikille.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...