Jump to content
Naimisiin.info

apua hääohjelman "aikatauluun"


Katka86

Recommended Posts

Nyt on kaks viikkoa häihin ja alkaa valmistelu sakissa olemaan riitaa ohjelmajärjetyksestä..

eli siis kaipaan mielipiteitä..itse ajattelin näin:

16.00 vihkiminen

17.00 onnittelut juhlapaikalla

17.30(-18.00) ruokailu alkaa (heti kun saadaan onnittelut ja alkumaljat alta pois)

ruokailun jälkeen valokuvausta, ruuansulattelua ym.

20.00 kahvi

21.00 valssi

...tanssit ja ohjelma jatkuu...

mutta sitten on muilta tai muutamalta ihmiseltä tullut sellaisia ehdotelmia että heti ruuan jälkeen valssi ja kahvi vasta sitten joskus paljon myöhemmin.

miten teillä muilla on mennyt?kokemuksia kaivataan...ja kuinka paljon on ollut vieraita?

meille tulee 85-90 vierasta...

Link to comment
Share on other sites

Meillä on avioliiton siunaus klo 16 ja muutenkin nuo kellonajat tuntuivat aika samansuuntaisilta. Me tosin ollaan ajateltu, että ruokailun jälkeen tulisi häävalssi (n. klo 20) ja muutenkin bändin ekan 45 min setti ja sitten olisi kahvin vuoro (n. klo 21). Syynä tähän on se, että näin päästäisiin aloittamaan tanssi ajoissa ja bändin muutenkin pitämällä tauolla juotaisiin sitten kahvit. Toki kahviin menee normaalia taukoa pidempi aika, mutta ajatuksena kuitenkin tämä. Meillä vieraita tulee olemaan n. 160, joten kahvitteluun menee oma aikansa.

Meillä ruoka/kahvipöytä on eri tilassa kuin missä tanssitaan, joten meen ei tarvitse miettiä mitään pöytien poiskorjaamisia, että mahdutaan tanssimaan. Jos taas pöydät tarvitsee siirtää toisaalle, että mahtuu kunnolla tanssimaan, niin suosittelisin ensin juomaan kahvit ja sitten vasta tanssimaan.

Ollaan oltu häissä, joissa on ennen kahvia tanssittu ja häissä, joissa on kahviteltu ennen tanssia. Kumpikin tyyli on ihan ok, käytännössä toki riippuu väkimäärästä ja paikan tuomista rajoituksista. Etikettikin voi olla asiasta jotain mieltä, jos sillä on teille merkitystä.

Link to comment
Share on other sites

Mie oon töissä huomannu sen (työskentelen pitopalvelussa) että jos ruokailun ja kahvin välillä on pitkä tauko, niin vieraat tulee kyselemään meiltä, että millon sitä kahvia sais, vaikka morsiuspari on ilmoittanut että nyt tulee ohjelmaa yms. Meillä on meijän juhlapaikan yhteydessä kahvio/baari (on auki juhlavieraille hääjuhlan ajan, jotta voi ostaa alkoholia yms.) ja eräissä häissä, joissa olin töissä, ihmiset tulivat kahvin ja kakun myöhästymisen vuoksi kyselemään, onko kahvia myytävänä ja ostivat jäätelöä sitten jälkkäriksi... Mielestäni tämä oli vähän noloa, mutta hääpari oli selkeästi toivonut, että kahvi alkaisi vasta klo. 21 kun ruokailu oli alkanut klo 19...

Eli tällä sekavalla selitykselläni siis tarkoitun, että olen töissä huomannut että kahvin kannattaa olla aika pian ruokailun loppumisen jälkeen, joku puoli tuntia taukoa voisi olla hyvä. Ihmisten kahvihammasta alkaa kolottamaan aika pian ruokailun jälkeen :P Itse en järjestäisi mitään pitenpään kestävää ohjelmaa, kuten tanssia, ruoan ja kahvin välissä, mutta jokainen tekee niinkuin itse parhaaksi näkee :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä on tälläinen aikataulu raamitus suunnitelmissa.

Kello 15.00 Vihkiminen

Kello 16.00 Onnitelujono, tervetulo puhe sekä onnittelumalja

Kello 17.00 Alkaa ruokailu

Kello 19.00 Hääkakun leikkaus + kahvittelu

Kello 20.00 Häävalssi ja sen jälkeen vapaata tanssimista ja oleskelua :)

Ainoa aika mistä pidetään kiinni on tuo vihkiminen :lol: Muuten elämä ei kaadu, jos ajatukset aikataulutuksesta ei pidä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

omasta kokemuksestani tiedän, että kahvin "odottelu" ei ole mukavaa. Kun on syönyt hyvin, kahvihammasta alkaa kolottaa ainakin niillä, jotka ovat tottuneet kahvia juomaan. Odottelu saattaa latistaa tunnelmaa, kun kaikki vaan pohtii koska sitä kahvia saa. Jos haluaa varsinaisen kahvin vasta myöhemmin, mielestäni hyvä idea olis laittaa kahvia tarjolle vaikka termariin, jolloin ne jotka kaffetta tarvitsevat kolotukseen saavat sen kupposensa. Kakkukahvista ehditään sitten nautiskella myöhemmin. Luulen, että meillä kahvi tarjoillaan ruokailun jälkeen.

Onko teillä muuten jotain ohjelmaa/tarjottavaa vieraille hääparin saapumista odotellessa? Meillä kuvaus vihkimisen jälkeen, joten hetki menee ennen kuin juhlat saadaan alkuun.

Link to comment
Share on other sites

Meillä ilta etenee jotenkin näin

Kättely

Ruoka

Ohjelmaa (kaasojen ja bestmanin järkkäämää) tällävälin katetaan kahvipöytä

Kahvi

Ohjelmaa (Meillä siis maksettu esiintyjä joka vetää 45min. shown.

Tanssi

oman kokemukseni mukaan sellaisia tiukkoja paikkoja ovat odottelutauot ennen ruokaa ja ruoan jälkeen jos mitään järjestettyä ohjelmaa ei ole. Kahvi ehdottomasti heti ruoan jälkeen. Meillä tässä välissä on noin 30min. jotain ohjelmaa. Tässä vaiheessa porukka alkaa vähän vapautumaan ja tunnelma muuttumaan luonnollisesti rennommaksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Meillä oli kakkukahvit jälkiruokana eli heti hääaterian perään. Mitä nyt kahvipöydän kattamisen aikana oli hääkarkkien jakamista ja muuta pienimuotoista ohjelmaa niin, että väki kuitenkin pysyi pöydissä. Valssilla sitten aloitettiin koko loppuillan kestäneet tanssit.

Muokattu: , käyttäjä: tammikuu09
Link to comment
Share on other sites

Juuri eilen käytiin hääpaikalla sopimassa juhlien yksityiskohdista.. Päädyttiin siihen, että ruokailu alkaa klo 16, sen jälkeen ohjelmaa ja klo 19 häävalssi + pari muuta kappaletta, 19.30 olisi kahvit katettuna. Keittiö tarvii kuitenkin aikaa ruokien ja vieraiden lautasten pois keräämiseen sekä kahvipöydän kattamiseen.

Link to comment
Share on other sites

Voisitteko rakkaat naikkarit auttaa minua hääjuhlan ohjelman kanssa. Meinää epätoivo iskeä, kun en oikein tiedä miten kaikki pitäisi ajoittaa.

Tässä alustavaa suunnitelmaa:

15.00 Vihkiminen

15.45 Saapuminen juhlapaikalle ja kuoharit

16.00 Ruokailu

xx.xx Lauluesitys

18.30 Kakun leikkaus

xx.xx Jotain

xx.xx Häävälssi

xx.xx Jotain

xx.xx Iltapala

Loppuilta tanssaamista ja mukavaa yhdessäoloa.

Mihin väliin olisi sopiva laittaa tutustumisleikki (=huiskutusleikki)? Ennen vai jälkeen ruokailun? Onko ruokailun ja kahvitukselle sopiva väli tuo 2,5 tuntia, kun vieraita on noin 70? Entäs mitä yleensä on kahvien ja häävalssin välissä? Sopiiko tähän joku leikki? Loput leikit ja morsiuskimpun heitot varmaan onkin sitten hyvä pitää bändin tauolla? Mihin aikaan iltapala olisi hyvä olla?

Link to comment
Share on other sites

Meillä menee tapahtumajärjestys alustavasti ainakin näin:

16.00 Vihkiminen

Onnittelumalja ja -puhe

Ruokailu

Pieni tauko, esim. valokuvausta tai jokin pieni laulu/soittoesitys

Kakku ja kahvit

Häävalssi

Tanssit jatkuvat

Ohjelmaa, esim. joku leikki tms..

Iltapalaa

Juhlimista ilman mitään suunniteltuja leikkeja yöhön saakka :)

Milloin teillä on tullut kuvioihin boolitarjoilu? :P

Link to comment
Share on other sites

Monet ovat jakaneet ruokailun kahteen osaan eli alku-/pääruokaan ja sitten toinen osio on kakku/kahvi. Syöttekö siis yhteen kyytiin kaikki ruuat ilman puheita tai mahdollisia ohjelmia? Olin ajatellut aloittaa keitolla -> puhe -> alkupala -> puhe -> pääruoka -> puhe -> jälkiruoka -> puhe -> kakku. Noiden viiden 'ruokailujen' väliin tulee vielä mahdollinen ohjelma, häävalssi ja jotain muuta.

Ajatus on, että syöminen ja siinä samalla jutustelu on se pääasia. Leikkejä emme halua. Meillä on pöytiin tarjoilu, joten totetutus on tässä ajatellussa kaavassa helpompi kuin noutopöytätoteutuksessa. Täytyy kuitenkin miettiä asiaa, kun ohjelma on vielä vasta ajatusasteella :girl_wink: .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Apua...miten ja mistä aloittaa illan ohjelman teko? Olen ihan tumpelo asian suhteen...häät ovat ravintola/klubilla, kaikki muut asiat suurinpiirtein hoituu valmiiksi mutta illan aikatauluttaminen ja sen väsääminen paperille on tumpelomorsiamen vastuulla. Vihkiminen paikalla klo:17 ja siitä eteenpäin vieraat ohjataan pöytiin onnittelumalja käsissään, sitten alkupalat, puheita, pääruokia pöytiin ja puheita...miten aikatauluttaa tällainen? Paljonko yleensä puheisiin varataan aikaa, ne ovat pitkän menun aikana tauottamassa ruokailua...Puheet ovat osa ohjelmaa ja suuri osa puhujista on jo tavallaan "ilmottautunut" puheenpitäjiksi. Kannattaako nämä laittaa suoraan ohjelmaan? Plääh...

Link to comment
Share on other sites

^ Mä keksisin niille itse jonkun alustavan järjestyksen (kuka puhuu ekassa välissä, kuka toisessa jne.) ja keston. Sitten voisit kysellä puhujilta, että kuinka kauan he ovat aikoneet puhua. Mulla oli viime kesänä ohjelman teko nakkina, ja kyselin vastaavaa. Yleisin vastaus on "en mä nyt oikein osaa sanoa", joten kysyin täsmentävän kysymyksen "5 vai 10 minuuttia?" Sitten alkoi niitä vastauksiakin tippumaan. Yleensä myös monet puhujat laskevat puheensa kestoksi kauemmin, kuin mitä siihen sitten oikeasti menee.

Mun ehdotus siis on, että lätkit puheet menulistaan ja lasket niiden summittaista kestoa. En merkitsisi puheita illan "aikatauluun", jos sellaisen teet, vaan ruokailun "noin"-alkuajan ja "noin"-päättymisen. Sana lienee vapaa jossain vaiheessa, joten laittaisin vaan tyyliin:

alkuruoka

X puhuu

pääruoka

Y puhuu

...ruoka

...puhe

...ruoka

sana vapaa

...ruoka

tms. Toivottavasti tästä saa ees jotain ideaa, en tiedä, selitinkö kauhean epäselvästi. :)

Link to comment
Share on other sites

^^ Puhe ei saisi kestää yli 10 minuuttia ja tämäkin on musta suotavaa vain lähimpien kohdalla eli morsiamen isän puhe, sulhasen puhe ym. Muut hyvät puheet eivät kestä yli 5 minuuttia, siinä ehtii sanoa sen mitä häissä pidettävissä puheissa kuuluu sanoa. Muuten vieraat kyllästyvät. Varsinkin jos puheita on paljon.

Se, laittaako nämä puheet painettuun ohjelmaan riippuu musta jollain tavalla siitä, onko teillä seremoniamestaria. Jos on ja hän pitää vieraat ajan tasalla siitä, mitä kulloinkin tapahtuu ei näitä välttämättä tarvita. Jos ns. juontajaa ei ole, sitten puheet voisi laittaa mukaan esillä olevaan ohjelmaan, jotta vieraat hieman tietäisivät mitä häissä tulee tapahtumaan.

Sanoit, että hääsi on ravintolassa. Itse kysyisin rohkeasti heiltä neuvoa aikataulutuksessa. He ovat nähneet jos jonkinmoisia tilaisuuksia ja tietävät myös parhaiten kuinka kauan missäkin ruokalajissa menee ja mihin kohtaan puheet on hyvä sijoittaa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...