Guest Vieras_Make_*

Istumajärjestys, kommentteja paljon please ...

48 viestiä aiheessa

Luin tätä sääntöä Käytöksen kultaisesta kirjasta 1990-luvun alusta ja kirjassa sanotaan jotenkin, että ...mikäli uudet puolisot tai lapset tulevat häihin, heidät sijoitetaan istumaan muualle. Tästä tulee jotenkin sellainen olo, ettei näitä "uusia" edes häihin kaivata. Kuten Morre sanoi, tässä varmasti nyt näkyy vielä historiallinen "kulttuuriero", eli sääntö on ajalta, jolloin avioeroa pidettiin häpeänä jne. Tämä sääntö ei minusta oikein enää nykymaailmaan sovellu. Tietysti on erilaisia perheitä, mutta ainakaan meillä tätä ei noudateta. Tosin, meillä ei hääparin pöydässä istukaan muita kuin me ja mahdollisesti kaaso ja bestman. Emme kuitenkaan laita sulhasen vanhempiakaan (jotka ovat eronneet) puolisoineen istumaan samaan pöytään, vaikka he ihan puheväleissä ovatkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aiempi lainaus vahingossa väärästä tekstistä. Tarkoitin tätä

"Tämä on itseasiassa hyvinkin tuttu ongelma jo meidän häistä. Sillä vanhempani ovat olleet erossa todella kauan, mutta etiketti pitää sisällä sen että vanhempien täytyisi istua samassa pöydässä. Kyselin asiaa jopa loppuen lopuksi etiketti/käytöstapojen opettajalta/luennoitsijalta miten tässä asiassa menetellään. Meidän tapauksessa kävi niin ettemme kutsuneet vanhempien aveceja laisinkaan. Riitahan tästäkin meinasi tulla ja todella kova, mutta selitettyäni tilanteen kaikki loppuen lopuksi ymmärsi tilanteen."

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mäkään en kyllä etikettiä noudata, jos riskinä on, että meidän läheisimmät sukulaiset loukkaantuisivat verisesti, tai heille pitäisi rautalangasta vääntää, että tämä lukee kirjassa, tämä on hyvä tapa :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kauhealta kuulostaa joidenkin mielipiteet!

Minä en ainakaan halua, että kellään on minun häissäni ikävä olla tai paha mieli, joten kutsun kaikkien läheisteni puolisot häihin ja he saavat istua ehdottomasti vierekkäin. Miksi edes noin pienen asian takia pahoittaa muiden mieli?!

Minun sekä sulhasen vanhemmat ovat eronneet ja kolmella neljästä on jo uusi puoliso. Osa jo naimisissakin. En haluaisi erottaa aviopuolisoita toisistaan.. En näe siinä mitään pointtia! Vanhempani ovat minulle todella, todella rakkaita, eikä kukaan tule heitä korvaamaan. Uudet puolisot eivät todellakaan tunnu isä- tai äitipuolilta. Tulemme kyllä ihan ok juttuun. En kuitenkaan haluaisi loukata omaa äitiäni häissäni sanomalla, että hänen miehensä pitäisi istua muualla.

Aika itsekkältä kuulostaa tuollainen istumapaikkajärjestely.... En ymmärrä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Lisäksi jos ajatellaan perinteistä pääpöytää niin istumajärjestys menee suunnilleen näin:

Bestman

Morsiamen isä

Sulhasen äiti

Morsian

Sulhanen

Morsiamen äiti

Sulhasen isä

Kaaso

eli kaikki istuvat rivissä pöydän samalla puolella joten ei ex-avioparin tarvitse juurikaan toisilleen puhua kun ovat sen verran kaukana toisistaan.

Tää on varmaan oikein etiketin mukainen järjestys (jokusen etikettioppaan olen itsekin lukenut, joskin istumajärjestyskohdat aika pintapuolisesti), mutta musta olisi kamalaa istua noin. Itse mieluimmin istun lähellä miestäni ja siksipä mieluiten sijoittaisin muutkin avioparit vierekkäin. Esim. meidän häissä uskon, että mun isällä (joka on luonteeltaan vähän jäykkä vieraiden ihmisten seurassa) olis ollut todella tukala olo anopin ja hänelle aivan vieraan bestmanin seurassa. Niin että mä unohtaisin etiketin tasan tarkkaan siinä kohtaa, jos se aiheuttaa epämukavaa oloa jollekin vieraalle. Eri asia, jos olisin joku kuninkaallinen tai olisin menossa Nobel-illallisille, mutta näin tavalliset pulliaiset voi onneksi unohtaa etiketin ja käyttää omaa järkeäkin. Mun mielestä paras etiketti on se, että pyrkii tekemään kaikkien vieraiden olon juhlassa mahdollisimman mukavaksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tervettä järkeä toitottaisin näihin etikettijuttuihin. Etiketin ja käyttäytymissääntöjen on tarkoitus helpottaa elämää ja tehdä toiminnasta selkeämpää ja ennalta-arvattavampaa eikä suinkaan vaikeuttaa ja pilata koko hääpäivää joiltakuilta. Kyllä siitä etiketistä on mahdollista tehdä sovellutus, ettei ihan noudata kaikkea, mitä joku on kirjaksi kirjoittanut. Musta valkoisella ei aina ole pyhää muuttumatonta sanaa.

Myönnän, että kinasimme mieheni kanssa etiketistä istumajärjestystä miettiessämme. Minusta etiketti ei ole tärkeämpää kuin vieraiden viihtyminen. Mies

olisi halunnut tarkemminkin pitäytyä siinä. Minulle on päivänselvää, että ujoa ihmistä ei laiteta tuntemattomien keskelle vain koska etiketti sitä siinä kohti

vaatisi. No, teimme kompromissin.

Tuskin kukaan alkaa valmista istumajärjestystä vastaan rettelöitsemään. Toivon ainakin, ettei ala.

Muokattu: , käyttäjä: salza08

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hui hui, oikein pelottaa mitä kävis jos äiti ja isä pitäs laittaa vierekkäin istuun... Eivät tuu toimeen keskenään ja molemmilla uus puoliso. Miehellä sama tilanne eli menettelemme niin että kaksi pöytää vanhemmille ja morsiammen isä+avec ja sulhasen äiti+avec toiseen pöytään ja morsiammen äiti+avec ja sulhasen isä+avec toiseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei,

Minunkin mielestäni todella kohtuutonta laittaa entiset avioparit vierekkäin istumaan toistensa "aveceiksi".

Meidän häissämme ratkaistaan tilanne niin ettei mietitä liikaa sitä mitä etiketti sanoo koska muuten olisi tullut paljon haasteita. Meille menee kunniapöydässä istumajärjestys näin:

Kaason mies

Kaaso

Morsiamen äidin miesystävä

Morsiamen Äiti

Sulhanen

Morsian

Sulhasen isä

Sulhasen äiti

Bestman

Bestmanin vaimo.

Isäni ja hänen uuden vaimon olemme sijoittaneet kunniapöydästä seuraavaan pöytään. Syy miksi sulhasen isä istuu oman vaimonsa kanssa on se ettei isälleni tulisi kuvaa että hänet on korvattu uudella "isällä" jos äitini miesystävä olisi minun vieressä. En ole isäni kanssa kovin läheinen erinäisistä syista ja siksi emme koe että hän on "ansainnut" paikkaa kunniapöydässä.

Olin itse häissä hiljattain jossa tuleva mieheni oli Bestmanian ja jouduin sitten muualle istumaan koska hän istui kunniapöydässä. Tämä tuntui minusta ikävältä joten olemmekin sijoittaneet parit samaan pöytään vierekkäin.

Ja vielä kommenttina siihen alkuperäiseen kysymykseen; et ole mielestäni liian tiukkapipoinen, minäkin loukkaantuisin moisesta. Muistathan kuitenkin pitää mölyt mahassa jotta et pilaa hääparin elämänsä tärkeintä päivää. Se on kuitenkin sinulle pienempi ongelma istua 3 tuntia toisessa pöydässä kuin että heille tulee paha mieli.

-Pikku My

Muokattu: , käyttäjä: Pikku My

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vieras_Mona_* olen samaa mieltä sinun kanssasi. Minun vanhempani ovat vielä yhdessä mutta sulhasen vanhemmat eroneet ja kummallakin on uudet seuralaisensa. Toinen on jo naimisissakin. Ja tätä kaavaa halkkaloittaa meillä myös se että minulla on kaksi kaasoa. No onneksi häät ovat kesällä 2009 joten aikaa on miettiä

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tervettä järkeä toitottaisin näihin etikettijuttuihin. Etiketin ja käyttäytymissääntöjen on tarkoitus helpottaa elämää ja tehdä toiminnasta selkeämpää ja ennalta-arvattavampaa eikä suinkaan vaikeuttaa ja pilata koko hääpäivää joiltakuilta. Kyllä siitä etiketistä on mahdollista tehdä sovellutus, ettei ihan noudata kaikkea, mitä joku on kirjaksi kirjoittanut. Musta valkoisella ei aina ole pyhää muuttumatonta sanaa.

Järkevin kommentti tällä palstalla pitkään aikaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vähän vastaava ongelma, mutta hääparin näkökulmasta. Onko kenelläkään hyviä ideoita/kommentteja, miten voisimme asian ratkaista?

Ongelmana on, että sulho ei halua meille kahden istuttavaa pöytää enkä minä halua istua samoissa vastakkain istuttavissa pöydissä häävieraiden joukossa. Ehdotin pääpöytää, jossa istuisimme rinnakkain me sekä kummankin vanhemmat. Minun puoleltani ongelmaa ei tulisi, koska vanhempani ovat naimisissa ja aikuinen veljeni istuisi muutenkin mieluummin samanikäisten serkkujen, kuin vanhempiemme, kanssa. Sen sijaan sulhon vanhemmat ovat eronneet ja molemmilla on uudet puolisot ja lapsia. Voisimme pyytää sulhon puolelta hänen äitinsä nykyisen miehensä kanssa, koska he ovat sulholle läheisemmät, mutta heillä on kaksi pientä lasta, jotka tarvitsevat vielä apua mm. saadakseen noutopöydästä ruokaa. En haluaisi rikkoa perhettä, vaikka teoriassa lapset voisivat istua toisen pöydän päässä, yhdessä tätien, enojen ja serkkujen kanssa, joita he kuitenkin näkevät päivittäin, mutta silti lähellä vanhempiaan. Toisaalta voisimme pyytää sulhon isän vaimoineen, mutta he eivät ole yhtä läheisiä sulholleni kuin äiti perheineen. Ja tällöin myös isän tytärpuoli, joka ei tunne juhlista ketään muuta, jäisi "heitteille". Kolmas vaihtoehto olisi pyytää biologiset vanhemmat, jotka tulevat hyvin toimeen keskenään, mutta silloin kummankin perheet olisivat orpoina. Kuutta ihmistä pidempäänkään pääpöytään ei juhlatilan rajoissa oikein ole mahdollisuuksia :(

Pitäisikö minun nyt vain suostutella sulho kaksinistuttavaan pöytään, jolloin kaikki vanhemmat voisivat isännöidä omia pöytiään omien sukulaisten ja tuttujen joukossa, mutta meillä todennäköisesti olisi tylsempää kun sulho olisi paikassa, jonne ei halua :( Vai onko minun itseni luovuttava näkyvällä paikalla, vieraiden helposti lähestyttävissä olosta, ja perustettava kunnon perhepöytä, johon kaikki mahtuvat (ja johon veljeni ei halua)?

Auttakaa ihmiset! Kaikki hyvät neuvot ja kokemukset ovat tarpeen ja tervetulleita! Olen puhunut tästä sulhon äidinkin kanssa, mutta emme ainakaan vielä keksineet ratkaisua. Ketään en halua loukata, en rikkoa pariskuntia, en pakottaa ketään eksänsä viereen ja lastenkin olisi saatava olla lähellä vanhempiaan. Etiketistä en välitä tuon taivallista kunhan vain kaikki viihtyvät! Apua!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Noh yleisen viihtyvyyden takia olisi hyva jos parit sijoitetaan istumaan yhdessa. Oletko kysynyt syyta siihen miksi pari haluaa vain 'oikeat vanhemmat' viereensa? Mun mielesta siina ei ole mitaan sen ihmeellisempaa jos nain on, tosi koska oot jo ollu uusiopari 10 v eihan tassa ole mistaan uudesta suhteesta kyse.

Mina henkilokohtaisesti laittaisin oman poydan parille tai parin istumaan kavereiden kanssa ja sitten erikseen poydat vanhemmille ja istuttaisin kaikki yhteen. Mutta...tassa pari ei oo halunnu tehda nain.

Minusta siita ei kannata loukkaantua. Kyse on kuitenki muutaman tunnin ruokailusta jonka jalkeen jokainen voi vaihtaa paikkaa.Haiden yhteydessa ihmiset joskus takertuu tahan mutta kun kaikilla muillakin on niin juttuihin :girl_pinkglassesf: esim, jos vanhemmat on eronneet he haluisivat etta haapaivana kaikki leikkisi onnellista kotia ihan niikuin eroa ei ole koskaan ollutkaan. se ei oo henkilokohtaista.

Kannattaa kysella aikuismaiseti asiasta parilta ja olla suuttumatta. ehka he ei ole loytaneet sopivaa mallia istumajarjestykseen joka kattais myos uusioparit (istumajarjestyksen tekeminen on tosi hankalaa!) ja jos nain on ehka voitte auttaa ja yhdessa suunnitella sopivan jarjestyksen. on myos mahdollista etta pari ei ymmarra kuinka paljon he ovat ehdotuksellaan sinua loukanneet, musta parempi on puhua asia halki koska muuten se jaa hampaankoloon seuraaviks vuosiks vaivaamaan...ja se ei oo hyva.

mita tahansa tapahtuukin, jos et halua menna haihin niin silloin suosittelen etta keksit oikeasti hyvan tekosyyn koska jos jaat pois selkeasti taman takia voi varmuudella sanoa etta pari et tata tule unohtamaan,

jos menet haihin, et murjota koska siita ei ole kenellekkaan iloa ja se voi pahimmillaan pilata parin paivan, ja sita he eivat tule unohtamaan,

eli meikalaisen neuvo on etta tassa asiassa yrita keskustella parin kanssa mutta loppupeleissa arvosta heidan paatostaan vaikket olisikaan samaa mielta, niele kiukku ja yrita nauttia paivasta vaikka sitten hampaat irveessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nuorikko09, sä ja sulhasesi tunnette omat sukulaisenne ja heidän keskinäiset välinsä, etteköhän te löydä ratkaisun. :) Ihan avoin keskustelu vaikka sulhasen äidin ja tämän uuden miehen kanssa voi avittaa - mikä järjestely heistä tuntuisi hyvältä ja mukavalta?

Onko teillä kaaso(ja) tai bestman? Entä jos istuisitte yhteisessä pöydässä heidän kanssaan?

Tai entä jos tekisitte sen pitkän sukupöydän johon mahtuisitte te, kaikki appivanhemmat uusine ja entisine puolisoineen ja lapsineen, mutta tekisitte pöydän päästä T:n mallisen ja istuisitte itse kahdestaan levennetyssä päässä? Meillä mun vanhemmat on eronneet ja avon yhdessä mutta kahdestaan istuskelua en missään nimessä halua ja meille tulee tuollainen pitkän T:n mallinen pöytä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on samansuuntainen ongelma edessämme kesähäidemme istumajärjestyksen kanssa. Vanhempani ovat eronneet yli 10 vuotta sitten riitaisasti ja molemmilla nyt uudet aviopuolisot. Isä ja äiti eivät ole tavanneet vissiin noin kymmeneen vuoteen (sitten siskoni lakkiaisten...). Lisäksi äiti ja uusi vaimo eivät ole koskaan tavanneet ja heidän välillään liene eniten kitkaa, olihan uusi vaimo aikanaan "toinen nainen". Jännittää vähän miten hääjuhla tulee sujumaan...

Aionkin keskustella molempien kanssa hyvässä hengessä ja toivon, että osaavat käyttäytyä kuin aikuiset ihmiset ja kunnioittaa hääjuhlaamme olemalla riitelemättä. Pöytäjärjestyksen tekeminen tulee olemaan haasteellinen. Emme halua sulhasen kanssa istua kahdestaan omassa pöydässä. Tilaan ei myöskään tod.näk. mahdu niin isoa pöytää että kaikki kuusi pariskuntaa meidän lisäksemme mahtuisi siihen. Mieleeni ei myöskään tulisi erottaa isääni ja äitiäni uusista puolisoistaan. En voisi itse nauttia juhlastani, jos tiedän loukkaavani jollain tällaisella jutulla vanhempiani.

Olemmekin harkinneet istuvamme kaason ja bestmanin sekä heidän puolisoidensa kanssa samassa pöydässä. Emme halua myöskään erottaa kaasoa ja bestmania omista puolisoistaan, koska en itsekään pitäisi siitä, jos en saisi istua mieheni vieressä. Toivotaan vain, ettei isälläni puolisoineen tai sulhasen vanhemmilla ole maksajan asemassa mitään sitä vastaan. Yritämme siis löytää kaikkia miellyttävän ratkaisun ilman riitoja.

Karsimme muuten kättelystä vanhemmatkin pois tämän vaikean tilanteen takia... Meille sopii kyllä ihan hyvin, että vain meidät kätellään ja onnitelkoon vieraat vanhempiamme, jos haluavat. Tämä tuntunee kivemmalle kavereistakin, kun ei tarvitse mennä jonossa kättelemään hääparin vanhempia, joita ei ole koskaan tavannut tai tapaakaan koskaan myöhemmin. Muistan itse kokeneeni kättely tilanteen hieman oudoksi kaverini häissä. Heidän vanhemmillaan ei varmasti ollut edes käsitystä kuka minä olin ja kumman kaveri...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuulostaahan tuo aloittajan tilanne aika ilkeältä. Miula on vanhemmat eronneet, mutta onneksi tulevat oikein hyvin toimeen :) Meillä siis äiti ja isä istuvat vastakkain ja äidin miesystävä istuu äitini vieressä. Jos isä vielä seurustelisi, hänen naisystävänsä istuisi hänen vieressään. Olen varmistanut kaikilta osapuolilta, että käyhän tälläinen istumajärjestys ja kaikki on kuulemma ok :) Meille siis tulee minun vanhemmilleni ja sisaruksilleni oma pöytä, meille oma pöytä ja sulhasen vanhemmille ja sisaruksille oma pöytä, ihan käytännön järjestelyjen takia. Meijän pöytä tulee näiden kahden pöydän keskelle, jottei olla ihan eristyksissä muista :)

Tilanne on kuitenkin toinen, jos eronneet vanhemmat tai toisen vanhemman uusi puoliso ja toinen vanhemmista eivät tule toimeen keskenään...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Vähän vastaava ongelma, mutta hääparin näkökulmasta. Onko kenelläkään hyviä ideoita/kommentteja, miten voisimme asian ratkaista?

Ongelmana on, että sulho ei halua meille kahden istuttavaa pöytää enkä minä halua istua samoissa vastakkain istuttavissa pöydissä häävieraiden joukossa. Ehdotin pääpöytää, jossa istuisimme rinnakkain me sekä kummankin vanhemmat. Minun puoleltani ongelmaa ei tulisi, koska vanhempani ovat naimisissa ja aikuinen veljeni istuisi muutenkin mieluummin samanikäisten serkkujen, kuin vanhempiemme, kanssa. Sen sijaan sulhon vanhemmat ovat eronneet ja molemmilla on uudet puolisot ja lapsia. Voisimme pyytää sulhon puolelta hänen äitinsä nykyisen miehensä kanssa, koska he ovat sulholle läheisemmät, mutta heillä on kaksi pientä lasta, jotka tarvitsevat vielä apua mm. saadakseen noutopöydästä ruokaa. En haluaisi rikkoa perhettä, vaikka teoriassa lapset voisivat istua toisen pöydän päässä, yhdessä tätien, enojen ja serkkujen kanssa, joita he kuitenkin näkevät päivittäin, mutta silti lähellä vanhempiaan. Toisaalta voisimme pyytää sulhon isän vaimoineen, mutta he eivät ole yhtä läheisiä sulholleni kuin äiti perheineen. Ja tällöin myös isän tytärpuoli, joka ei tunne juhlista ketään muuta, jäisi "heitteille". Kolmas vaihtoehto olisi pyytää biologiset vanhemmat, jotka tulevat hyvin toimeen keskenään, mutta silloin kummankin perheet olisivat orpoina. Kuutta ihmistä pidempäänkään pääpöytään ei juhlatilan rajoissa oikein ole mahdollisuuksia :(

Pitäisikö minun nyt vain suostutella sulho kaksinistuttavaan pöytään, jolloin kaikki vanhemmat voisivat isännöidä omia pöytiään omien sukulaisten ja tuttujen joukossa, mutta meillä todennäköisesti olisi tylsempää kun sulho olisi paikassa, jonne ei halua :( Vai onko minun itseni luovuttava näkyvällä paikalla, vieraiden helposti lähestyttävissä olosta, ja perustettava kunnon perhepöytä, johon kaikki mahtuvat (ja johon veljeni ei halua)?

Auttakaa ihmiset! Kaikki hyvät neuvot ja kokemukset ovat tarpeen ja tervetulleita! Olen puhunut tästä sulhon äidinkin kanssa, mutta emme ainakaan vielä keksineet ratkaisua. Ketään en halua loukata, en rikkoa pariskuntia, en pakottaa ketään eksänsä viereen ja lastenkin olisi saatava olla lähellä vanhempiaan. Etiketistä en välitä tuon taivallista kunhan vain kaikki viihtyvät! Apua!

Olisiko häätilaan mahdollista sijoittaa U:n mallinen tai kampapöytä pääpöydäksi? Tällöin olisi mahdollista plaseerata pöytä esimerkiksi siten, että yhteisellä sivulla istuisivat morsiusparin lisäksi esim. kaaso ja bestman (puolisoineen?). Sitten u:n "piikkeihin" voisi sijoitella esim. morsiamen vanhemmat ja sulhasen toisen vanhemman perheineen yhteen ja sulhasen toisen vanhemman perheineen toiseen piikkiin. Riippuu kylläkin juhlatilasta, minkä mallinen pöytä yleensäkään toimii.

Pari esimerkkiä sovellettaviksi:

http://www.royalravintolat.com/fi/juhlat/h...majarjestys.gif

Kannattaa myös muistaa, että vaikka hääpari istuisi kahdestaan omassa pöydässä, sitä pöytää ei tarvitse sijoittaa kauaksi kaikista muista pöydistä. Täällä on joskus ollut myös malleja kalanruoto-plaseerauksista, jotka antavat ehkä enemmän joustonvaraa ja mahdollisuuksia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä sama ongelma, miten järjestää istumajärjestys kun omat vanhemmat eronneita.

Löysin sitten etikettisivustolta semmoisen että hääparin vieressä istuu se vanhempi uuden puolisonsa kanssa jonka luona morsian/sulhanen on viimeksi asunut.

Muualle häävieraitten joukkoon (kuitenkin suht lähelle pääpöytää) asetetaan sitten toinen vanhempi puolisonsa kanssa.

tämä toimii meillä koska tilaa ei suurensuurelle "perhepöydälle" ole. Eikä kyllä kiinnostustakaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Te jotka olette ottaneet vihkiseremonian juhlapaikalla ( salissa) , miten olette varanneet ylimääräistä tilaa , papille jotain erityistä , hääparille ´alttari´ jne.

Olisiko hyvä olla erikseen istumapaikat ja erikseen seisomapaikat jossa vihkiminen tapahtuu ja maljojen jälkeen sitten siirrytäisiin pöytiin.

Kiitos etukäteen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on vihkiminen juhlapaikalla just niin, että vihkimiseen on varattu erillinen tila jossa vieraat seisoo. Sitten onnittelujen jälkeen siirrytään pöytiin istumaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minunkaan mielestä et ole todellakaan tiukkapipoinen. Olin juuri muutama viikko sitten kaasona häissä, jossa sulhasen vanhemmat olivat eronneet jo kauan aikaa sitten ja kummallakin vanhemmalla on uusi puoliso. Meille ei olisi häitä ja istumajärjestystä suunniteltaessa tullut mieleenkään erottaa nykyisiä pariskuntia toisistaan vaan vanhempien pöydässä olisivat istuneet kaikki eli morsiammen äiti ja isä sekä sulhasen äiti ja isä uusien puolisoidensa kanssa. Tosin lopulta kävi niin, että kaikki eivät päässeet paikalle, mutta suunnitelma oli tehty näin!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni asiasta pitäisi kyetä keskustelemaan hääparin kanssa, sillä vaikuttaa siltä että he ovat kuitenkin läheistä perhettä. Ymmärrän hyvin hääparin ajatuksia jos laittavat uudet puolisot istumaan muualle, mikäli esim. jompi kumpi vanhemmista ei ole osoittanut tulevansa uuden puolison kanssa toimeen. Tällöinhän se ei ole vaihtoehto, että kaikki istutettaisiin omien puolisoidensa kanssa.

Mielestäni on myös outoa, että miettii olevansa menemättä koko häihin mikäli ei saa istua oman vaimonsa vieressä. Itse tiedätte parhaiten omat kuvionne, mutta minulle tulee tunne, että kuviossa on ihmisiä jotka eivät pidä toisistaan tai tule toimeen keskenään. Mielestäni tässä pitää miettiä myös itseä ja sitä millä tavalla on itse suhtautunut vaimon lapsiin tai ex-mieheen/vaimoon. Pahimmassa tapauksessa hääpari joutuu todella miettimään voiko teitä neljää laittaa edes samaan huoneeseen. Tällöin on aivan oikeutettua että he tekevät omat ratkaisunsa ja että ratkaisu on juuri kuvantunlainen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tulevatko kaaso ja bestman aina mukaan perhepöytään eli pöytään jossa morsiusparin vanhemmat istuu? Mietin vain kun bestmanilla ei ole seuralaista ja muut hänen kaverinsa istuvat muualla ja sen sijaan kaasolla on seuralainen. Entäs sijoitetaanko perhepöytään tietysti myös vanhempiemme muut lapset...meillä kun tuota populaa sitten siinä pöydässä riittää kun vanhemmillamme on yhteensä 4 kouluikäistä lasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

lisäisin vielä että meillä siis kolmella vanhemmalla uusioperheet ja sulhasen äiti taas yksinäinen ihminen...häneltä ajattelimme suoraan kysyä haluaako perhepöytään vai pöytään sen vieressä , johon tulee muitakin hänen sukulaisiaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään