Sign in to follow this  
Followers 0
Toukokuu-08

Muita siskonsa "menettäneitä"

19 posts in this topic

Tämä on tosi hankalaa selittää lyhyesti ja ymmärrettävästi ja olen vieläkin aivan hämmentynyt ja todella surullinen tapahtuneesta.

Mulla on isosisko. Siskoni on todella kateellinen joka asiasta, lisäksi kaiken pitäisi tapahtua hänen mielensä mukaan. Ostellut esim. samanlaisia koruja kuin mulla, kun on ensin narissut että hänellä ei ole "mitään koruja" ja sulla "taas" tuollainen. On aina puhunut etteivät halua omakotitaloa. Sitten kun me ostettiin 70-luvun talo, jota rempattiin, niin puolen vuoden päästä heille tuli 70-luvun talo. Vaihtoivat auton pienempään, kun lapsensa ovat jo isoja eivätkä tarvitse enää isoa autoa. Me ostettiin sitten farmari-auto, heille tuli 2 kk:n päästä samanlainen - mutta uudempi.

Me kun rakennettiin, niin siskoni narisi, että he eivät varmaan koskaan rakenna.

Siskoni on puhunut vuosia, että menisitte naimisiin, päästäisiin juhlimaan häitä.

No, tänä keväänä sitten mentiin naimisiin, häitä suunniteltiin huolella viime kesästä asti.

Maaliskuussa siskoni kanssa häistä puhuessa kerroin, että aiomme häämatkalle Aruballe. Siskoni sanoi, etteivät hekään miehensä kanssa 25v. sitten päässeet häämatkalle. (eli meidänkään ei pitäisi mennä)

Vieraslista piti rajata, osittain tilan vuoksi ja osittain budjetin vuoksi (maksoimme häät itse, omilla & lainarahoilla). Siskoni perhe kutsuttiin, luonnollisesti. Muutama viikko ennen häitä sisareni pyysi, josko hänen tyttärensä poikaystävä pääsisi meidän häihin. Olimme ko. pojan nähneet kait kaksi kertaa ja hän on moi - meille sanonut. Selitin (vaikka asiasta oli aiemminkin tosiaan puhuttu), että häihin tulee ainoastaan meille tuttuja ihmisiä, ja olemme jo joutuneet vieraslistaa karsimaan yo. syistä. Siskoni suuttui ja sanoi että on turhaan tytölle ostanut 200 euron mekon. Minä sanoin että tyttöhän on kyllä kutsuttu. Siskoni tokaisi että nuorillakin on periaatteensa. Yritin vielä, ettei tällaisen asian takia kannata suuttua ja että on kyse meidän häistä.

Lopputuloksena oli, että häihin tuli ainoastaan siskoni miehensä kanssa. Perheen kaikki 3 tytärtä jäivät pois. Ainoastaan tästä yhdestä oli puhe. Sisareni miehensä kanssa lähti häistä todella aikaisin, heti häätanssin jälkeen. Alunperin oli puhe, että jäävät meille yöksi (itse olimme hotellissa).

Siskoni toi meille todella mauttoman lahjan (toiveena oli muistaminen häämatkatilille). Lahja ei todellakaan ole yhtään meidän tyylinen ja siskoni kyllä tietää sen.

Onneksi minulla ei hääpäivä siskoni vuoksi mennyt pilalle, häämatkalla kyllä sisartani murehdin ja itkeskelin sekä näin painajaisia. Myös nyt myöhemmin (häistä vajaa 2 kuukautta) asia vaivaa välillä todella paljon.

Olen erittäin murheellinen että siskoni käyttäytyy noin inhottavasti minua kohtaan. Siskoni on soittanut yhden kerran häiden jälkeen, aivan muina naisina puhui äitimme sairaudesta. Vastailin hyvin lyhyesti, olen erittäin loukkaantunut vieläkin. Siskoni sanoi puhelun lopuksi: Hyvää vointia teille. Samaa toivotin heille.

Tässäkö oli sitten meidän sisaruus? Onko muita jotka kärsivät kateellisista siskoista, tai muista sukulaisista? Kuinka olette päässeet asiasta yli tai päässeet takaisin väleihin? Omasta mielestäni siskoni on minulle ja miehelleni anteeksipyynnön velkaa.

Luulen, että suurimmat syyt miksi siskoni suuttui minulle ovat: Me lähdettiin häämatkalle, me mentiin naimisiin omalla tyylillä, ei niin kuin siskoni olisi halunnut.

En tiedä ymmärsikö kukaan tästä sepustuksesta mitään, kiitos kun jaksoit lukea tänne asti. Helpottaa kun asian voi laittaa paperille, myös ystäviltäni olen onneksi saanut tukea.

Toukokuu-08: Oli aivan lohduttavaa lukea että muillakin on huolia siskon suhteen. Minulla ei aivan tuollaista, mutta minulla on tätä, että siskoni soittaa minulle VAIN ja ainoastaan sen takia että hän tarvitsee minua lapsenvahdiksi. Tätä on jätkunut nyt 2 vuotta, ja siskoni ei ole kertaakan sen aikana soittanut minulle ja kysynyt: Mitä kuuluu?

Tuo on kyllä niin törkeetä sinus siskoltasi. Ne oliva teidän juhlat, ja miten hän voi ottaa nokkiinsa tollaisesta asiasta, että hänen vävyehdokas ei pääse teidän häihinne?? En oikein ymmärrä miksi hän siitä suuttui/loukkaantui...

MInä olen koittanut vaikka mitkä keinot läpi, mutta mikään ei taida mennä perille... En valitettavasti osaa sanoa mitä sinun kannattaisi tehdä. Olet jo kuitenkin ilmaissut että olet loukkaantunut. Minä ehkä sanoisin seuraavan kerran jos hän soittaa, että minusta sinä olet minulle anteeksipyynnön velkaa.

Voin vain kuvitella kuinka tämä painaa mieltäsi. Ole itse kokenut samaa jo kaksi vuotta. Mutta ajattele mitä hyvää sinulla on. Se aina piristää mieltä! :-X

Anteeksi, en nyt ihan tajunnut että miksi olet niin loukkaantunut siskollesi? Koska hän lähti aikaisin häistänne? Koska hänen tyttärensä teki omat ratkaisunsa?

Itselläni on valtavat ongelmat siskoni kanssa, joka ei aio osallistua ainoan siskonsa häihin täysin naurettavasta syystä. Omapahan on ongelmansa, onneksi mulla on kolme veljeä.

Kiitos Choko, en uskokaan että siskoni varsinaisesti loukkaantui ettei tämä "vävyehdokas" päässyt mukaan.

Siskoani otti päähän koko meidän häät. Se - että me ollaan onnellisia ja tosiaan se että me mentiin häämatkalle, vaikka he eivät aikanaan miehensä kanssa päässeet.

Munkin sisko soittaa vain silloin kun hänellä on huolia, olen aina kuunnellut ja lohduttanut häntä. Jos minä sanon jotain, niin siskoni aina sanoo että voisi olla vielä huonomminkin! Häntä ei todellakaan kiinnosta minun asiat, enkä ole vuosiin enää jaksanut siskolleni mitään "vakavaa" puhuakaan.

Brassi - siskoni tytär ei ratkaisua tehnyt, sisareni teki sen puhelimessa, kun kuuli ettei "vävykokelas" häihin pääse (väitti kyllä että kyse on tyttären periaatteista). Sisareni teki myöskin sen ratkaisun, ettei hänen 2 muutakaan tytärtään häihin osallistunut. Kyseiset tyttäret ovat 24 ja 20 vuotiaita - mutta täysin äitinsä määräysvallan alla.

Ainut sisko on minullakin kyseessä - naurettavasta asiasta tämäkin soppa lähti. Ja hänen ongelmansa, mutta silti musta tuntuu pahalta.

Sisareni teki lähdön häistä mielenosoituksellisesti, asiaan kiinnittivät huomiota muutkin kuin minä. En osaa sitä kunnolla selittää.

Ja lähti vielä pois mielenosoituksellisesti... Voi huoh... :rolleyes: Ymmärrän sinua täysin :-*

ilmoittaudumme sulkin kanssa tähän ryhmään..

ensiksi esitän sympatiani ketjun aloittajalle. tunne on aivan syvältä, noin niinkuin suomeksi ilmaistuna ja h....vetin väärin sinua kohtaan. :angry:

meillä tämä kateellinen ihminen on sulhasen sisar, minun entinen ystäväni. pitkä ja inhottava tarina.

koittakaa jaksaa ja nauttia elämästänne, mun äitee sanoo aika usein et; kateus on kamalaa ;)

tästä ei nyt varmaan ollu kauheesti apua ja iloa, mut et oo ainoa, ja älä syytä itteäs :)

pois.

Edited by Brassi

*poistettu*

Edited by Artep

nää on niin hiton kurjia tilanteita :( eritoten häiden aikaan, toki muutenkin. kun itse toivoo vain et kaikki sujuis hyvin ja kaikilla olisi mukavaa, niin jotkut tuntuvat haluavan tehdä kärpäsestä härkäsen ihan vaan pilatakseen toisten juhlafiiliksen. ku olis niin viisas että ymmärtäis. kai se on kateutta tai jotain. mä jollain tavalla pelkään sitä huomista, että minkä kohtauksen tämä 25-v teiniprinsessa saa aikaiseksi. no ei kai se mun hermoilusta auta.

tsemppiä taas kaikille ;)

Aloittajan tarinaan viitaten kysymys, ilmeisesti siskosi aika paljon sinua vanhempi?

Luulen että hän ei ole silloin aikoinaan saanut mitä on halunnut (häämatka, talo jne.) ja on sinulle katellinen koska olet saanut kaiken haluamasi niin paljon nuoremmalla iällä. Siis ihan täydestä kateudestahan tässä on kyse mikä on todella ikävää kun omasta hyvin läheisestä sukulaisesta kyse, mutta valitettavasti tällaisiakin ihmisiä on ja heille ei voi mitään...

En usko että siskosi ymmärtää koskaan pyytää sinulta anteeksi koska hän on niin kietoutunut omaan kateellisuuteensa ettei tajua että on loukannut sinua. Valitettavasti en oikein osaa neuvoakkaan sinua tässä asiassa koska tilanne on tosi kurja. Tsempittelen vaan ja sanon että ehkäpä aika parantaa haavat :mellow:

Siskojen tekemiset ovat loppujen lopuksi heidän oma häpeänsä. Täytyy vain toivoa, että "vaihe" menee ohi. :(

Edited by Kärpänen

Yleensä ne menee, ja asioiden kanssa oppii elämään. Nimim. Itsekin olin joskus ehkä vähän sellainen ikävämpi isosisko

Kiitos myötätunnosta Choko, kiptur, viiru08, kärpänen ja salza08.

Ja oikein arvasit viiru08 - siskoni on mua 7 vuotta vanhempi. Välit meillä ei ole vieläkään kunnossa, ehkä jonain päivänä... Onneksi mulla on mahtavia ystäviä ja myöskin erittäin ihana käly (miehen veljen vaimo).

Olen ymmärtänyt että en olisi voinut omalla toiminnallani tätä estää, kateellisuus on kamalaa, enkä siinä pysty siskoani auttamaan.

Näkyy kyllä olevan jo aika vanha topikki, mutta kerrompas silti. Minulla se kateellinen ei ole sisko vaan mieheni isosisko ja hänen miehensä.

No alotetaan vaikka ihan pikkujutista:

Me kerrottiin että ollaan hankkimassa koiraa (mietinnässä) menee 2 viikko heillä on kaksi koiraa.

Me kerrotaan että ollaan ottamassa jyrsijöitä ja otettiinkin 2 talvikkoa noh, vähän myöhemmin he ottaavat kaksi samanlaista ja samoissa väreissä talvikkoa.

He sitten puhuivat kovasti ja vannoivat että heille ei tule lasta ainakaan 5 vuoteen, noh n puoli vuotta tästä me ilmoitetaan heille että odotan kolmannella kuulla no eiköhän vaan tämä mieheni sisko ole pari kuukautta myöhemmin raskaana.

Nyt meiltä sitten muutama viikko sitten meni kutsu heille (aikasemmin ei edes mainittu, nehän varmaan olis järjestäneet häänsä ennen meidän häitä ihan kiusallaan), he lopetti puhumisen ja nähdessään kulkeevat nokka pystyssä. Kerran sitten mieheni oli tupakilla tämän siskonsa miehen kanssa ja tämä siskon mies vaan kyseli että onko millanen juoma tarjoilu, mieheni vastasi että ei minkäänlainen että jokainen ostakoon omat juomansa juhlapaikan baarista; mieheni siskon mies tumppasi puoliksi poltetun tupakin murahdellen ja marssi nokka pystyssä sisälle taloon. Nyt sitten odotellaan että millonkas heidän häihin tulee kutsu, vakaa veikkaus että 1v sisällä meidän häistä ja varmasti on viinaa tarjolla ilmaseksi tonneittain :grin:

Ja nyt alkaa meillä sitten oman talon etsintä häiden jälkeen eikä olla kerrottu kellekkään asiasta mitään, saas nähä kauankos menee että heilläin on omakotitalo hankinnassa xD ei sitä passaa pikkuveljelleen huonommaksi jäädä :grin:

Ja sitten on ollut sieltä kiristystä ja syyttelyä (esim että olin syypää heidän äidin kuolemaan joka johtui alkoholin myrkytystilasta, kiristivät että jos ei oteta heitä lapsemme sylikummiksi he laittaavat välit poikki "onhan hän sentään mieheni sisko joten se on etuoikeus" ja he ottaavat sitten meidät lapselleen kummeiksi, noh eipä tullut heistä kummeja meidän muksulle mutta eipä tullut meistäkään heidän muksulle... etc etc tämmöstä shaissee!)

Kyllä suku on pahin, onneksi itsellä sitä ei ole!

Ja sitten ovat meitä neuvomassa joka asiassa (esim lapsen kasvatuksessa heidän poika n6kk, meillä pojat 3,5v ja 11kk, kummalla lie enemmän pätevyyttä olla toista neuvomassa. Esim kerran ku isommalla mahoton uhma ja veti sitten itku-potku-raivarit ukkilassa että haluaa jäädä-ei halua jäädä- haluaa jäädä ukille yöksi yms ni nämä tulee pokkana siihen "Teillä on ihan selvästi auktoriteetti ongelmia, ettekö te ole opettanu pojalle minkään laista vanhempien kunnioitusta" , oli tipalla ette lävähtäny miehen siskon miehen naamalle kämmenellinen vanhempien kunnioitusta! Tyydyin vaan tokasemaan että "katsotaas sitten n vuoden päästä sitä heidän lapselleen opetettua vanhempien kunnioitusta kun uhmaikä koittaa" Että menenpäs sitten naljailemaan siihen viereen kun niiden penska vetää kilarit.

Ja sitten tämä miehen siskon mies kehoilee hurjalla palkallaan kun on vakipaikka töissä ja kaikkee kk tulot hurjat 1300e-verot... Ja että vuokratyfirmat ei kannata, niissä on huono palkka... noh nytpä sitten on mieheni ollut 1,5v vuokratyöfirman kautta hommissa ja palkkaa 1600-1800e/2 viikkoa... ja tämä mieheni siskon mies joutui muutama kuukausi sitten lomautetuksi... Ja vielä jaksaa että katotaan sit vuoden lopussa kummalla tullu rahaa paremmin vuositasolla :grin:

Ja tolla palkalla se miehen sisko perheineen elää kun mieheni sisko ei koskaan ole päivääkään töitä tehnyt ja niillä asuntolaina, 2autoa (vaikkei edes tarttis kun toinen ei ikinä liiku kotoonta mihkään), ostellaan 600e puhelimia, infrapunasaunoja yms mutta lapselle ostetaan kierrätyksestä 1990-luvun alun turvakaukaloita ja vielä vanhempia vaunuja muutamilla euroilla... Järkihoi äly älä jätä! Meillä ei onneksi ole asuntolainaa maksettavana ja sekös niitä tuntuu vituttavan :grin::-X

Olis kyllä mieli tehnyt olla kutsumatta meidän häihinkään vaan siitäkös se sota ois syttyny.

Kiitos, helpotti kun sai purkaa tätä ärsytystä.

Vituttaa kun jonkun pitää olla matkimassa eikä saa elää rauhassa omaa elämää miettimättä että mitä voi sanoa kun joku nimeltä mainitsematon tekee sen heti perässä heti kun sanallakin mainitsee. Vieläkerran kiitos ja kumarrus (ja Anteeksi!)

Oikeasti mä en ymmärrä tuota kateus-korttia.

Jos te satutte ostamaan farmari Volvon tai omakotitalon tai koiranpennun niin tarkoittaako se todella sitä, että kukaan muu ei saa ikinä sen jälkeen ostaa niitä tai muuten on KATEELLINEN? Vai onko siinä jokin tietty karanteeni aika, jonka sisällä muut läheiset ihmiset eivät saa ostaa samoja tai samankaltaisia tavaroita kuin te olette ostaneet. Anteeksi vaan, mutta kuulostaa ainakin minun korvaan vähän itsekeskeiseltä?

^ :girl_haha:

No joo, ehkä minäkin toivoisin että esim. veli ja avokkinsa (tai sisko jos miehen joskus löytää) eivät järjestäisi häitä ainakaan puoleen vuoteen siitä kun me, mutta jos niin tekisivät ei siinä kateudesta sentään ole kyse vaan ihan ajattelemattomuudesta. (ja ihan vaan suvun hermojen takia tuo pikku hääkaranteeni)

Hääkarenteenin ymmärtää kyllä (koska häihin tulee paljon samoja vieraita, jos on kyse sisaruksista tai muista läheisistä sukulaisista), mutta tarkoitin tuossa lähinnä noita tavaroiden varaamisia..

ei varmasti haittaisikaan jos kyse olisi vain yhdesta tai kahdesta asiasta mutta kun on kyse että KAIKKI matkitaan niin ymmärrän että sapettaa!

ei varmasti haittaisikaan jos kyse olisi vain yhdesta tai kahdesta asiasta mutta kun on kyse että KAIKKI matkitaan niin ymmärrän että sapettaa!

Joo, Juurikin näin. Tämä tosiaan et jos ois parista satunnaisesta asiasta kyse niin ei siin mitään, ne vois olla ihan puhdasta sattumaa. Vaan ensin vannotaan että heillä ei niin ja heille ei tätä ainakaan niin ja niin moneen vuoteen ja heti kun me jotain tehdään ni tästä vannomisesta oo montaakaan kuukautta kun heidän pitää tehdä/saada/hommata sama kuin me. Se on se tämä perus kateellinen kainuun kansa :grin: Onneksi itse olen kiero savolainen ja outo pohjois-karjalalainen :grin::grin: Ja vaikka mies kyllä onki kainuulainen ni onneksi siltä on toi kateus-"geeni" hypänny yli :D

Ei sillä et se mun maata kaatas, mut todella ärsyttävää ja rasittavaa se on.