Jump to content
Naimisiin.info

Kaasoni on absolutisti


Guest Maritta

Recommended Posts

Minun kaasoni on ihana immeinen, mutta ei ota tippaakaan alkoholia. Hänellä on erittäin tiukkoja mielipiteitä toisten juomisista ja pari kertaa on varoitellut minua etten vain päätyisi alkoholistiksi :huh: . Olen kuulemma tunneherkkää tyyppiä (ilmeisesti vaikuttaa alkoholisoitumiseen ?!?), vaikka en nautikkaan viiniä joka kuukausi ja sauna siiderini juon puoliksi tulevan sulhaseni kanssa. Olen ollut hieman hämilläni. Mieltäni onkin askarruttanut loukkaanko hänen tunteitaan jos/kun polttareissani haluan hieman viiniä nauttia ja häissä tulen toki maljoja kohotelleksi? En ole vielä kehdannut häneltä sitä suoraan kysyä, koska en ole yhtään varma pahoitanko hänen mielensä vai mitä tulee tapahtumaan (no eihän meistä kukaan tulevaa tiedä :rolleyes: ). Miten sitä kehtaisin asian esiin ottaa?

Link to comment
Share on other sites

Öh no tuota... kenenkäs ne häät nyt ovatkaan ja kenen kunniaksi polttarit järjestetään? Ei kai tähän auta kuin ensin tehdä itsellesi selväksi, että kenen ne häät on. Tämän jälkeen voit tehdä asian selväksi myös kaasolle, joko keskustelemalla tai sitten ihan vaan toimimalla ja tekemällä niin kuin haluat. Jos kaaso on yhtään fiksu, hän tajuaa pitää tiukat mielipiteensä sinun (!) häittesi ajan omana tietonaan.

Yleisesti ottaenhan jokainen on itse vastuussa siitä, mitä kurkustaan alas kaataa, sekä käytöksestään sekä sitä ennen että sen jälkeen. Niin kauan kuin kaasoasi ei olla vaivaamassa örveltävällä, sammuilevalla ja oksentelevalla vieraslaumalla, ei hänellä pitäisi olla mitään valittamista. Tietenkin, jos hän ei kestä olla tilaisuudessa missä alkoholia nautitaan pisaaraakaan, hänen pitäisi itsensä ymmärtää jättäytyä sellaisesta kokonaan pois. Minusta voisit vaikka suoraan kysyä häneltä, vaivaako häntä, jos siellä nautitaan kohtuudella alkoholia (polttareissa tai häissä) ja miten hän aikoo tätä vaivaamista käsitellä. Aikooko hän olla mukana, miten kauan, jne. Tee kuitenkin selväksi, että sinun toimintasi ei hänen mielipiteittensä takia muutu miksikään vaan teet niin kuin haluat. Hän voi vain valita, onko mukana kaason tehtäviä hoitamassa vai ei.

Link to comment
Share on other sites

Tottahan sinä puhut, meidän häät ne on ja meikän polttarit, pitää rohkasta itsensä suoraan puheeseen, koska eihän ne asiat varmaan märehtimällä parane B) . Joo, eikä sen kaason mitään sikajuhlia pidäkkään seurata, ihan normaalia meininkiä. Asiasta ei vaan ole pystynyt vielä puhumaan, taidan olla liian vieraskorea kumminkin vaikka ihmisen hyvin tunnekin. No häihin on kyllä luvassa alkoholittomia vaihtoehtojakin, joten sen takia ei pois tarvitse kenenkään jäädä ;) .

Link to comment
Share on other sites

Jee, otin tänään asian puheeksi kaasoni kanssa. Kysyin ihan suoraan miten hän aikoo jaksaa katsella hilluvia immeisiä. No, onneksi hänen vastaus oli, että ei hän anna sen asian häiritä ja jos alkaa häiritsemään niin silloin hänen täytynee lähteä vähän aikaisemmin tapahtumista :lol: . Nyt on mieli parempi :) kannattaa siis kysyä suoraan, eihän sitä muuten saa mitään tietää :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Mie en kyllä ymmärrä toisten juomisen tuomitsemista, jos juominen kuitenkin on kohtuullista :huh: . Mie olen ite absolutisti, mutta miuta ei muitten juominen haittaa, jos vaan tuntee omat rajansa. Meijän häissäkin tullaan tarjoomaan alkoholia mutta sen rinnalla on myö alkoholittomia vaihttoehtoja (kuten booli) miule, lapsille ja muille absolutisteilla ja esim. niille, jotka on liikenteessä autolla :)

Link to comment
Share on other sites

Mie en kyllä ymmärrä toisten juomisen tuomitsemista, jos juominen kuitenkin on kohtuullista :huh: . Mie olen ite absolutisti, mutta miuta ei muitten juominen haittaa, jos vaan tuntee omat rajansa. Meijän häissäkin tullaan tarjoomaan alkoholia mutta sen rinnalla on myö alkoholittomia vaihttoehtoja (kuten booli) miule, lapsille ja muille absolutisteilla ja esim. niille, jotka on liikenteessä autolla :)

Ei tarvinnut uudestaan kirjoittaa ;)

Minulle siis järjestettiin oman näköiset polttarit ilman alkoholia. Toki järjestäisin hipoista ja alkomahoolista pitävälle ystävälleni sitten taas toisenlaiset :grin: Aika selvää pitäisi olla kaasolle. Outoja juttuja on kyllä laukonut aloittajan kaaso :blink:

Link to comment
Share on other sites

Se, että ihminen ei itse käytä alkoholia, ei ole mikään syy vaatia samaa muilta. On hyvän tavan mukaista huomioida nekin, jotka alkoholia eivät käytä (alkoholittomilla vaihtoehdoilla), mutta ihminen, joka ei kestä katsella muiden alkoholin käyttöä, on vapaa tekemään omat valintansa. Muiden juomatapoja ei silti pitäisi lähteä arvostelemaan.

Hienoa, että sait puhuttua asiasta suoraan kaasosi kanssa. Yleensä kierteleminen tekee asioista vain hankalampia.

Link to comment
Share on other sites

Minäkin olen absolutisti, mutta en kyllä muille mielipiteitäni tuputa. Kaikki saa tehdä omat päätöksensä siitä juoko vai ei.

En myöskään häiriinny siitä, jos juhlissa tarjotaan tai nautitaan alkoholia kohtuudella, mutta örveltämistä en jaksa. Siinä vaiheessa poistun paikalta, mutten tee siitä numeroa.

Hyvä, että sait kaasosi kanssa puhuttua asiasta, niinhän kaikki yleensä selviää :) .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nostellaanpa vähän tätä ketjua, ja avarretaan keskustelua samalla. Editoikaa vaan pois/erilleen ketjusta jos ei tällä tavalla toimi.

Täälläkin ilmoittautuu absolutisti kaaso, mutta mitäs sitten, jos morsian on alkoholisti?

Kaasoilen siskolleni ensi vuonna. Kyseessä on sisaruparvemme ensimmäiset häät. Perheemme tarina on pitkä ja kivinen, jonka seurauksena siskoni on jo vuosia kärsinyt alkoholismista. Toisinaan on parempia jaksoja, toisinaan taas tosi huonoja.

Alkoholi tekee siskostani väkivaltaisen, ailahtelevan - ihan mahdottoman. Olin tosi iloinen, kun he budjettisyistä ajattelivat ensin jättää alkoholit häistä kokonaan pois. Taisipa sisko mainita, että ovathan ne hänelle vähän ongelmakin... Nyt kuitenkin alkot ovat tulleet jälleen keskusteluihin mukaan ja lisätty hankittavien listalle.

Henkilökohtaisesti en jaksaisi enää yhtään kännisen läksytystä ja häpeää, lyönneistä nyt puhumattakaan. Äitini mainitsi alkoholiasiasta siskolleni, jonka seurauksena siskoni päätti jättää äidin kutsumatta häihin.

Olenko siis maailman huonoin kaaso, jos yritän sanoa siskolleni, ettei viinaksia ainakaan ruokailua enempää tarvitsisi häihin hankkia? Miten voisin yrittää saada hänet vielä miettimään äitimme kutsumista? Entäpä, jos tilanne hääjuhlassa käy sietämättömäksi, teenkö väärin, jos poistun paikalta?

Haluaisin kuitenkin kivat juhlat siskolleni...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kaasoilen siskolleni ensi vuonna. Kyseessä on sisaruparvemme ensimmäiset häät. Perheemme tarina on pitkä ja kivinen, jonka seurauksena siskoni on jo vuosia kärsinyt alkoholismista. Toisinaan on parempia jaksoja, toisinaan taas tosi huonoja.

Kinkkinen pulma.

Niin vaikeaa kuin se olisikin, itse yrittäisin ehkä järkipuhetta. Muistuttaisin siskoa jostain aiemmasta tapauksesta jossa hänen juomisensa on riistäytynyt hallinnasta ja jonka jälkeen hän on katunut juomista. Siis jos sellaista on tapahtunut.

Ehkä voisi myös miettiä jonkin vaihtoehdon, mitä muuta kivaa häihin voisi hankkia sillä rahalla joka muuten menisi viinoihin. Kalliimpi sormus, kalliimpi puku, joku esiintyjä, valokuvaaja, kauneushoito ennen häitä, hieno hääauto, hieno(mpi) hotellihuone hääyötä varten, mitä tahansa.

Äidin suhteen siskoa voisi ehkä muistuttaa, että äidin puuttuminen häistä herättää vieraiden keskuudessa kysymyksiä. Olisko kivaa päästä kertomaan kaikille mistä syystä oma äiti on jätetty kutsumatta? Jos sisko ja sinä ette kerro, kyllä sen joku aina tietää tai arvaa ja supattaa eteenpäin. Tällaisessa tapauksessa kaikkien empatiat olisivat äidin puolella. Siskoa itseäänkin saattaisi jälkeenpäin harmittaa se, että äiti ei ollut paikalla tärkeänä päivänä.

Mielestäni et tee väärin, jos sikajuovuksissa oleva sisko loukkaa sinua ja poistut paikalta. Senhän voi tehdä kaikessa hiljaisuudessa ilman suurempaa meteliä. Ei kenenkään tarvitse sietää loukkaamista ja nöyryyttämistä, oli tilanne mikä hyvänsä. Siskosi on itse vastuussa tekemisistään, oli hän juovuksissa tai ei.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...