Guest Vieras_marsipaani_*

morsian sulhasen oikealla vai vasemmalla puolella?

10 viestiä aiheessa

Eli kysymys on simppeli, istuuko morsian sulhasen oikealla vai vasemmalla puolella juhlassa? Onko tästä mitään "sääntöä"? Sulhon kanssa oltiin ajalteltu kumpikin asia omalla tavallamme.

Minä olen sitä mieltä, että olen aina sulhon oikealla puolella (kuten alttarilta lähdettäessä) mutta sulhon mielestä toisin päin..Kumpi on oikein?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen joskus kuullut "säännön" että morsian sulhasen sydämen puolella - eli vasemalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Morsian (avovaimo, tyttöystävä) istuu sulhasensa (avomiehen, poikaystävän) vasemmalla puolella, vaimo miehensä oikealla puolella.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Eli mies on naisen oikealla puolella ennen vihkimistä, sen jälkeen vasemmalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kokemuksesta voin kertoa, että juhlassa morsian istuu sulhasen oikealla puolella. Etikettisäännöt tunteva pitopalvelu neuvoi viime kesänä omissa häissämme.

Todellakin kirkkoon kävellään niin, että sulhanen on alttarille mennessä morsiamen oikealla puolella ja alttarilta lähdettäessä morsiamen vasemmalla puolella. - Mutta tämähän käydään läpi "kertausharjoituksissa".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Entä kun isä saattaa alttarille? Kävelenkö myös isäni vasemmalla puolella? Ja sitten loppumatka sulhasen vasemmalla puolella. Ja sitten kun seremonia on ohi, ja käännymme vieraisiin päin, olenkin oikealla puolella, ja siinä pysyn loppuikäni? :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Illallisilla naisen seuralainen istuu naisen vasemmalla puolella, nainen siis miehestä katsoen oikealla. Aviopuolisot eivät normaalisti koskaan istu vieräkkäin vaan esimerkiksi vastakkain ja näin vasemmalla puolella istuva sen illan seuralainen on esimerkiksi tuttava. (Kannattaa muistaa tämä halutessaan myös häävieraita plaseerattaessa)

Koska häissä nyt kuitenkin menee vähän eri tavalla ja hääpari istuu vierekkäin, voidaan kait soveltaa tuota ekaa. Eli siis mies vasemmalla, vaimo oikealla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kun isä saattaa alttarille kävelet hänen oikealla puolella ja kun "vaihdat" isän sulhaseen niin samalla vaihdat puolta vasemmalle puolelle...muistaakseni se meni niin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kun isä saattaa alttarille kävelet hänen oikealla puolella ja kun "vaihdat" isän sulhaseen niin samalla vaihdat puolta vasemmalle puolelle...muistaakseni se meni niin :)

Juuri näin! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään