Lainie

Montako sormusta nimettömässä?

30 viestiä aiheessa

Suomessa naisella on (useimmiten) sekä kihla- että vihkisormus vasemmassa nimettömässä.

Miten on muissa maissa? Tuleeko erillinen kihla- ja vihkisormus? Vaihtaako vaimo esim. kihlasormuksen oikeaan nimettömään naimisissa ollessaan? Tarkoittaako jossain maissa kaksi sormusta edelleen sitä, että niiden kantaja on leski?

Kertokaa tietäväiset eri maiden käytännöistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä Itävallassa sormukset pidetään oikeassa nimettömässä mutta en nyt tiedä onko niitä yksi vai kaksi. Hmm.. jotenkin muistelisin että niitä olisi vaan yksi.. Ainakin kun miehen kanssa sormusasioita pohdittiin ja mietin että millon saan aikaseks suurennettua mun kihlasormuksen, niin hän tokaisi ettethän sä sitä tarvi kun tulee vihkisormus. Sitä odotellessa.. nimittäin ollaan menty maistraatissa naimisiin mutta ne juhlat tms antaa odottaa.. saa nähdä jäänkö ilman sormustakin.. juu erikoiset kuviot meillä :D

Eli tarkkaan en osaa vastata mutta sanoisin että sormukset vasemmassa kertoo että olet leski..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mua lisäks hämäs se, että missä järjestyksessä sormukset "kuuluu" laittaa sormeen. Eli onko vihki sormus "alla", ollakseen lähempänä sydäntä, vai kuuluuko se kihlasormus alle, kun sen kerta on ekaks saanu...

Anyway, en oikeen osaa vastata sun kysymykseen muuten kun toteamalla, että anopillani on muistaakseni vaan yks sormus käytössä. Englanti siis kyseessä.

Hmm ei tainnu olla yhtään avuks :huh: Ehkä joku muu Brittein saarilla asuva osaa kertoo enempi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luulisin etta pelkastaan Suomessa tai ehka pohjoismaissa (mutta ei Saksassa..) on kaytanto pitaa kahta sormusta.

En ole myoskaan juuri tormannyt 2-sormuksisiin naisiin muualla (Italia, UK/Irlanti/USA, Brasilia ym)

Leganda kertoo siita kun sodan aikana (eli 40-luvulla) saksalaiset sotilaat ihmettilivat miten Suomessa on niin kauheasti naisleskia, juuri tuosta 2 sormuksen pitotavasta johtuen. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

UK.ssa ja samoin taalla Ausseissa useimmiten vanhemmilla rouvilla on vain yksi sormus vasemmassa nimettomassa, muta nuoremmalla sukupolvella kaikilla on kylla kaksi...

Miehilla taas ei valttamatta ollenkaan tai yksi vihkisormus (siis ei kihlasormus kaytantoa)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Myös Ranskassa naisilla on kaksi sormusta, mutta käytäntö on tavallaan päinvastainen kuin Suomessa: vain nainen saa kihlasormuksen (joka usein on kivellinen tai muuten näyttävä), kun taas sekä mies että nainen saavat vihkisormukset (jotka usein ovat ihan sileät renkaat tai muuten yksinkertaiset). Vihkisormus on vasemmassa nimettömässä sielläkin, mutta kihlasormus on useimmiten ensin vasemmassa nimettömässä (ennen häitä) ja sitten oikeassa nimettömässä (häiden jälkeen). Kihlasormuskäytäntö tuntuu tuttavapiirini perusteella olevan hiukan häilyvä (joillakin sitä ei ole lainkaan).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Saksassa vihkisormusta pidetään oikeassa nimettömässä, kihlasormusta yleensä vasemmassa, tai sitten myös oikeassa tai ei ollenkaan :lol: Eli ei ole kovin tarkkaa. ainoa "sääntö" on se että vihki on oikeassa.

Toisaalta tämä on ylipäätään aika liberaalia, vihkiä tai kihlaa voi pitää myös vaikka keskisormessa tai kaulaketjussa tai pöytälaatikossa. Sormuksista on aika vaikea päätellä nykyään yhtään mitään. Vanhemmilla ihmisillä on toki yleensä se vihki oikeassa kädessä ja kihla joko vasemmassa tai sitä ei ole ollenkaan.

Saksassa kihloista ei usein tehdä sellaista numeroa kuin Suomessa käsittääkseni on tapana, monella ei ole ollenkaan kihlasormusta mikä sitten selittää sen puuttumisen myöhemminkin :lol: Se "kihloihin meneminen" ei täällä ainakaan ole vielä mikään teinivillitys missä itsetarkoituksena on sormus vaan kihloista puhutaan sitten kun tosissaan aiotaan mennä naimisiin (Suomessahan kuulemma usein aikuisetkin menevät "kihloihin" vaikka eivät olisi edes miettineet naimisiinmenoa :lol: ) eikä siinä välttämättä hankita enää mitään sormuksia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Tuli tuosta Scagliettan viestistä mieleen, että myös Ranskassa kihlautuminen on vain ja ainoastaan avioliittolupaus. Eli kun ollaan kihloissa, kosinta on esitetty ja häitä järjestetään tosissaan. Samoin kihlaus ei missään tapauksessa kestä epämääräisesti vuosikausia. Tästä johtuen myös titteli "kihlattu" on erittäin yleisesti käytössä, eli esittelen oman sulhaseni nimenomaan niin enkä esim. avomiehenä, vaikka hän sellainenkin on.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Eiköhän noin ole asia lähestulkoon kaikkialla muualla kuin Suomessa :D Siis että kihloihin meno tarkoittaa sitä että on kosittu ja naimisiin menosta päätetty. Myös täällä Iso-Britanniassa.

Tuohon itse kysymykseen, pakko sanoa etten ole tähän asti edes kiinnittänyt huomiota ihmisten sormusten määrään, mutta täytyypä alkaa seuraamaan... ;)

Muokattu: , käyttäjä: Rosetta

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ruotsissa ja Norjassa asuvat kaverini pitävät sekä kihlaa että vihkiä, molempia oikeassa nimettömässä. Kihla on lähempänä sydäntä, koska on tullut ensiksi. Tästä en tiedä onko yleinen tapa vai sekoitus suomalaista ja kohdemaan kulttuuria (molemmilla sukujuuria Suomessa).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Irkuissa on vasemmassa kädessä kaksi tai kolme sormusta. Kihla on timanttisormus ja vain naiselle tulee kihla. Kun mennään naimisiin, molemmille tulee sormukset, jotka ovat basic kultaiset renkulat. Vihkiä pidetään sisimpänä ja kihlaa edessä, mutta en tiedä miksi (ei olisi ihme, vaikka vaan siksi, että on näyttävämpi! :lol: ) Kolmas, eli eternity-sormus, joka timanttirivari, saadaan ensimmäisen lapsen jälkeen. Kaikilla ei tosin kolmatta ole.

Täällä myös kihloihinmeno tarkoittaa sitä, että on päivämääräkin tiedossa, mitä sai kyllä selitellä aika paljon etenkin sulkin sukulaisille.. <_< Kyllähän mekin kihloihin mentiin sillä mielellä, että naimisiin ollaan menossa, päivää vaan ei haluttu päättää heti!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No täällä Suomessa meille on tulossa yhet sormukset oikeeseen nimettämään, kun mies on ortodoksi ja tehään ortodoksiperinteen mukaan.. Entisen venäläisen työkaverini sormuksista päätellen käytäntö on siellä sama. Ja kaveri kun meni naimisiin Belgiassa, katolisessa kirkossa, niin kaks sormusta hällä on vasemmassa nimettömässä.. Miehestä en oo aivan varma, mut on ainakin yks ja vasemmassa myös. Mut heidän sormuksiinsa saattaa liittyä sekoitusta täältä Suomen luterilaisperinteestä, joten en tiiä, miten yleensä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä ja aussisulhaseni päätimme tehdä "suomalaisittain", eli molemmille suht yksinkertaiset kihlat ja minulle sitten timanttinen vihkisormus. Sulhokin saattaa tosin päätyä ottamaan vihkisormuksen eli vaihtamaan kihlan uuteen sormukseen. Kahta sormusta hän ei kuulemma halua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista. Ja laittakaa ihmeessä lisää!! Kaikki vaan tuijottamaan vieraiden sormia.

Mielenkiintoista, että käytännöt myös maiden sisällä on erilaisia ja ikäpolvilla on eri käytäntöjä. Onkohan telkkari, leffat tai joku muu vaikuttaneet muuttuneisiin käytäntöihin?

Jenkkiläisillä nettisivuilla oon nähnyt kahden sormuksen "yhdistelmiä". Onko siis kuitenkin niin, että pitävät näitä perinteisesti eri sormissa. Vihki vasemmassa vai oikeasssa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Jenkkiläisillä nettisivuilla oon nähnyt kahden sormuksen "yhdistelmiä". Onko siis kuitenkin niin, että pitävät näitä perinteisesti eri sormissa. Vihki vasemmassa vai oikeasssa?

Olen ymmärtänyt, että kihla siirretään vihkitoimituksen ajaksi oikeaan nimettömään, ja vihkimisen jälkeen se laitetaan takaisin vasempaan nimettömään vihkisormuksen perään eli ulommaksi kämmenestä katsoen. Käsittääkseni ne molemmat ovat siis vasemmassa nimettömässä; eihän muuten olisi mitään järkeä esim. juuri hankkia samaa settiä olevat sormukset. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ai niin, Brasiliassa (joka kylläkin on katolinen maa) morsiammelle tulee kivellinen kihla, joka naimisiin mentäessä siirtyy oikeaan käteen, ja tavallinen kultainen kihla jää sitten yksikseen vasempaan nimettömään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Etelä-Afrikassa on ainakin miehen lähipiirin naisilla monilla kolme sormusta. Yksi kivellinen kihla ja sitten kaksi (joko kivetentö tai ainakin vähemmän prameaa) vihkisormusta. Käsittääkseni kahdella vihkisormuksella ei ole mitään muuta virkaa, kuin että näyttävät symmetrisiltä, kun ovat kihlan molemmilla puolilla. Minulla on myös juurikin kolme sormusta, eli kaksi kivetöntä vihkisormusta ja yksi kivellinen kihla. Sormuskokonaisuuden suunnitteli ja teki miehen veljenvaimo, joka on kultaseppä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun kokemukseni mukaan taalla Englannissakin on kylla yhta monta sormusta nimettomassa kuin Suomessakin – naisilla kaksi, miehilla yksi. Ero on siina, etta vain nainen saa kihlasormuksen, joka on yleensa se nayttavampi timanttisormus, ja naimisiin mennessa molemmat saavat vihkisormuksen, jotka ovat perinteisesti ne sileat rinkulat mutta nykyaan usein jotain muutakin (esim. minulla on kolme pienta timanttia vihkissakin). Kahta – tai kolmea – sormusta olen nahnyt kaiken ikaisilla naisilla, kun taas miehet eivat valttamatta kayta sormustaan ollenkaan. Niita rivisormuksia/eternity-sormuksia saa sitten lasten myota, jos haluaa sita tapaa seurata.

Sormusten jarjestys naisilla on melkein aina niin pain, etta kihla on ulompana ja vihki lahempana kammenta. Kihla on siksi usein oikeassa nimettomassa vihkimisen aikana, jotta vihkisormuksen saa pujotettua sen alle ilman sen ihmeempaa haslinkia alttarilla. Itsellani on nain, kuten myos ihan kaikilla kavereillani ja muilla takalaisilla tutuilla.

Muokattu: , käyttäjä: hemuli_07

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mäpäs lisään vielä, että monilla on irkuissa tapana käyttää vaan pelkkää vihkiä. Mitä en kyllä henk.koht ymmärrä. Mitä järkeä on ostaa joku tuhansien arvoinen kihla ja jättää se mätänemään loovan pohjalle <_<

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hollannissa vihkisormusta pidetään joko oikeassa tai vasemmassa nimettömässä riippuen siitä onko katolilainen vai protestanttinen tausta. Tuttu käyttää vasemmassa nimettömässä ja hänen vaimonsa oikeassa nimettömässä, koska kuuluvat siis eri uskontokuntaan.

Sormusten määrästä en osaa sanoa, olen aina nähnyt vain yhden sormuksen..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Bulgariassa sileät vihkisormukset molemmilla ovat yleensä ne ainoat. Kihlasormuksia ei käytetä, ei edes naisella. Vaikuttaa siltä, että ei ole niin väliä, onko vihkisormus oikeassa vai vasemmassa nimettömässä. Käytännöt vaihtelee...

Meillä on tällainen "amerikkalainen" tapa käytössä eli yhdistelmä suomalaista ja bulgarialaista: Mulla on kivellinen kihlasormus, miehellä ei kihlaa. Vihkisormukset tulee olemaan sileät.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miten on Sveitsissä? Onko niin että protestantit ja katoliset (joita nyt maan valtauskonnot ovat) käyttävät eri tavoin sormuksia? :huh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Komppaan -Hemulia- ja Viirua edellisella sivulla! Asioimme pari viikkoa sitten Tiffanylla Nykissa ja sielta mulle vahvistettiin etta vihkisormus (joka on siis se silea rinkula ja vahemman nayttava kuin kihlasormus) tulee alimmaksi eli lahemmaksi sydanta. Kihlasormus on siis vain naisella.

Kiitos vihjeesta, etta kihlasormus menee oikeaan nimettomaan vihkimisen ajaksi, ihmettelinkin jo, etta miten nama sormuksen laittamiset kaytannossa hoidetaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee vain vihkisormukset.Mutta minulle sitäkin näyttävämpi.

Miehen kotimaassa ei ole tapana "kihlautua", joten siitä ei sormuksia tule.Myös heillä on niin, että naisen sormus on 3 kertainen arvoltaan miehen sormuksesta.. :grin: mii laikii..ja niinhän se meni.

Heillä naiselle tulee vasempaan nimettömään ja miehelle oikeaan.Sitä en tiedä mistä moinen venkslaus.

Ja myös se, että koska nainen "ylentyy" rouvaksi, automaattisesti hän ansaitsee hienon ja kestävän sormuksen. Ammoisina aikoina meinaan on ollut niin, että kun kosija on esitellyt sormuksen, on siitä nähty kuinka kallisarvoisena hän pitäisi naista.

Äh, pikkuisen monimutkainen nyt tämä selitys, mutta kai joku selvän saa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään