sammaltuppo

Lohikeittoko merkki halpishäistä??!!

114 viestiä aiheessa

Minua on alkanut hirvittämään meidän kalakeitto menu. Tarjolla on siis lohikeittoa ja kahta eri salaattia sekä rieskaa. Kun olen kuunnellut tuttavien kommentteja muitten häistä ja lukenut rivien välistä ketjuja, niin tulee aika paha mieli, kun ajatellaan ihan yleisesti, että lohikeitto on halpis ruokaa häissä ja että siitä tulee automaattisesti mieleen, että ruokaan ei ole panostettu ym. :unsure:

Tosi on, että lohikeitto on ainakin meidän paikassa se halvin vaihtoehto, mutta jos seuraavaan menuvaihtoehtoon pitää laittaa 1000e lisää rahaa, niin ei kiitos. Ja mielestäni lohikeitto on ihanaa ja juhlaruoka ennen kaikkea.

Tällaisia lauseita kuulee "ei oltu panostettu häihin rahallisesti, kun siellä oli vain lohikeittoa", "eikö joku muu ruoka olisi parempi teidän häihin, kuin se iänikuinen lohikeitto".... :o

Tuleeko muille lohikeittoa? ja jos ei niin oletteko samoilla linjoilla noitten äskeisten kommenttien kanssa? mitä ajatuksia lohikeitto toisten häissä tuo teille vieraana?

ja vielä.. välissä kun olen tätä asiaa perheelleni harmitellut tulee tälläista "nooh, älähän nyt... kyllä se keitto on ihan hyvä"... :(

Muokattu: , käyttäjä: sammaltuppo

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta lohikeiton juhlallisuus riippuu aivan siitä, kuinka se on on valmistettu. Olen serkkuni rippijuhlissa saanut pitopalvelun tekemää lohikeittoa 10 vuotta sitten - ja muistan sen herkullisuuden vieläkin, eli jäi positiiviset fiilikset. Toisaalta toinen ääripää on työpaikkaruokalan lounaskeitto, joka ei ole kermaa nähnytkään, jota ei kovin mielellään edes syö... Kun teillä kuitenkin on juhlamenusta kyse, uskoisin, että saatte herkullisen kermaista keittoa, mikä kauniisti tarjoiltuna on varsin juhlallista. Negatiivisten kommenttien varalle muistathan kuitenkin, että yhden ihmisen valituksen kuulee huomattavasti helpommin kuin kymmenen ihmisen kehut - ja suomalaisen perusluonteen vaitiolo on usein ihan myönteinen ilmaus sekin ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En ikinä ole häissä saanut lohikeittoa, muissa isoissa juhlissa kyllä. Ja etenkin kesällä keitto on todella hyvä ratkaisu!

Keiton sopivuus riippuu muuten häittenne tyylistä. Moderneihin ravintolahäihin en keittoa valitsisi, mutta maalaishäihin kyllä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä syksyllä häät ja juhlapaikka on erähenkinen pieni kartano. toinen salaateista olisi vihersalaatti ja toinen joku ruokainen salaatti esim. kinkkupasta. Iltapala tulee kyllä, mutta mitä se on, ei olla vielä päätetty.

Häissämme teemana ja koristeluina paljolti käytetään havuja, tuikkuja ja eräteemaa. Myös hirvikäristys oli yksi vaihtoehto, mutta harvoin se on mieleisen makuista, jos on tottunut "tietynlaiseen". Eli Lohikeitto kyllä sopii juhlapaikkaamme ja teemamme hyvin.

Muistaakseni lohikeitto oli vielä nimellä KERMAINEN Lohikeitto.

Ja voihan iltapalana tarjota sitten jotain ruokaisaa.. jos jollekin jäi paha mieli ja nälkä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No justiinsa :rolleyes: Minusta teidän teemaan sopii lohikeitto kuin nenä päähän!

Aina löytyy joku joka valittaa jostakin. Milloin teillä on epäsopiva ruoka, teemavärit, morsiamen puku, kimppu, meikki... Milloin ollaan liian pröystäileviä ja milloin liian pihisteleviä.

Helpommin tietysti sanottu kuin tehty, mutta anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuohon kysymykseesi tuskin löytyy yhtä ja ainutta ja oikeaa vastausta ;)

Itse pidän lähes kaikkia keittoja arkisina häihin. Keitto sopii minusta hyvin esim. alkuruuaksi, mutta pelkkänä pääruokana se tuntuu minusta vaatimattomalta ja vähäiseltä , mutta nämä ovat minusta makuasioita. Jokainen panostaa häissänsä eri tavoin eri asioihin, jotka kokevat tärkeiksi. Joillekkin se on hyvä ja hieno ruoka, toisille hyvä bändi, jollekkin hieno hääpuku jne.

Me taas satsasimme ennen kaikkea ruokaan ja maksoimme siitä aika lailla, mutta emme panostaneet niin paljoa taas muuhun, kuten hääautoon ja musiikkiin ja sormuksiin jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä minäkin panostaisin enemmän niihin "pysyviin" asioihin, kuten valokuvaukseen ja sormukseen (-ksiin), kuin ruokaan. Joskus ollaan heitetty miehen kanssa ilmoille ajatuksia häistä ja jokin pieni maalaistalo tai "kartano" kiinnostaisi hirveästi. Ruoaksi ollaan sit heitelty ajatuksia keitosta. ;)

Keitto on hyvä valinta ilman muuta, ja kaikkia ei tarvitse miellyttää. Joillekin se voi tietty tuoda mieleen sen, että "ruokaan ei haluttu panostaa rahaa", mutta mitäs sitten. Niille, jotka siitä uskaltavat avautua, voi sanoa, että haluttiin panostaa enemmän meidän yhteiseen avioliittoon tästä lähtien ("että revi siitä"). Jos joku avautuu etukäteen, niin voit tietty pyytää häntä sijoittamaan puuttuvan tonnin, jos päivän menu häntä kovasti häiritsee... :rolleyes:

Ja kuten joku sanoikin, jos suomalainen on tyytyväinen, se kertoo siitä kahdelle - jos tyytymätön, siitä kuulee kaksikymmentä. Joten kannattaa unohtaa, jos joku jotain negatiivista sanoo. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lohikeitto on tosi hyvä ja herkullinen vaihtoehto! :) Kunhan vain ei ole kala-allergisia vieraina... Itse en varmaan uskaltaisi pelkästään kalaa tarjota siitä syytä, että kaikilla tuntuu olevan jonkilaisia ruokavammoja nykyään. Mutta te varmasti tunnette omat vieraanne :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^^^kala-allergia on äärettömän yleinen, mutta toivottavasti vieraat muistavat mainita asiasta.

Keitto kuin keitto ei ole merkki halpishäistä. En ymmärrä ajattelua, jonka mukaan morsiusparin "velvollisuus" on tarjota kuuden ruokalajin illallinen gourmet-tyyliin. Itse en ole lohikeittoon törmännyt juhlissa, joten se voisi olla virkistävä poikkeus sääntöön. Lisäksi, häidemme menu tulee hyvin todennäköisesti kattamaan ruokaa, jonka ihmiset tunnistavat, yksisarvisen kateenkorvalla täytetyt avokadot ja vastaavat viritelmät jäävät meiltä pois. Joku haluaa erikoisempia ruokalajeja, itse haluaisin ruokaa, jota voin varmuudella syödä ja siten olla kärsimättä nälästä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kermainen lohikeittohan on mielettömän hyvää ja taatusti riittävän hienoa juhlaruuaksi. Yksinkertaisuudessaan se vie voiton monista erikoisemmista ruokalajeista.

En vieraana tohtisi lähteä arvostelemaan järjestäjien valintoja ruuan suhteen (etenkään nyt kun tiedän pitopalvelujen hintatason). Tärkeintä on, että ruoka on hyvää ja sitä on riittävästi. Hyvä ruoka, parempi mieli!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lohikeitto on todella hyvä vaihtoehto!

Kunnon leivät ja levitteet vaan seuraksi!

Minulle ainakin maistuisi eikä tulisi mieleenkään valittaa ruuasta. Minusta lohikeitto on yhtä juhlavaa kuin joku possupaisti perunoilla eli ei se ainakaan sillä kalpene ns pitopöytäruuille :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni lohikeitto on ihan kelpo ruokaa, mutta ei nyt kovin juhlallista. En kuitenkaan pitäisi häitä ankeina tai epäonnistuneina siksi, että ruoaksi olisi valittu lohikeitto.

Kuitenkin itsekin myönnät, että lohikeitto on valittu siksi, että se on halpa:

Tosi on, että lohikeitto on ainakin meidän paikassa se halvin vaihtoehto, mutta jos seuraavaan menuvaihtoehtoon pitää laittaa 1000e lisää rahaa, niin ei kiitos.

Joten miksi turhaan pahoitat mielesi siitä, jos joku pitää sitä halpisruokana?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta menun halvin ruoka ei automaattisesti ole varsinaisesti halpisruoka. Jonkun ravintolan halvin ruoka voi olla vaikka joku grillihärkäsysteemi. Sanoisitko sitä halpisruoaksi?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toinen kaasoistani oli häissä jossa ruokana oli lohikeittoa. Hän oli todella närkästänyt tästä, ettei ko. häissä ollut "panostettu ruokaan".

Olin aivan :o kun hän selitti tätä minulle.

Mielestäni lohikeitto ei ole mikään halpisruoka. Ehkä se ei ravintolaillallisella ole ehkä niin sopivaa, mutta juuri tuon tyylisiin häihin "tyylin mukainen".

Tuntuu myös, että ihmiset tänä päivänä odottavat, että häissä on valtaisa pitopöytä, jossa kuuluisi mässäillä :mellow:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oikein oivallinen valinta minusta. Olen ollut häissä joissa on tarjottu lohikeittoa ja hyvää oli. Olen ollut myös häissä jossa oli jotain paistia ja pahaa oli (ei ollut kunnolla kypsää eikä lämmintä), että niin. Ei kai se automaattisesti sitä tarkoita, että ruoka on huonoa ja halppista sun muuta, kunhan tekijät osaava hommansa. Oikein maukkaita häitä teille :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Se että sanoin meidän lohikeiton olevan halvin ruokavaihtoehto menusta, ei tarkoita, ettäkö se tulisi meille silti mitenkään halvaksi. Pulitamme siitäkin pitkän pennin. Ollaan panostettu bändiin, valokuvaajaan, ja sormuksiin. Mutta mietimme yhä sitä hirvikäristys vaihtoehtoa.....

ilmoittautumisien yhteydessä on tiedusteltu ruoka-aine allergiat jo etukäteen ja vain yhdellä on kala-allergia... siksi se hirvikäristys olisi parempi vaihtoehto, ettei yhden tarvi litkiä kesäkeittoa. Mutta katsotaan.. tiedustellaan vielä vaihtoehtoa tälle kala-allergiselle keittiön emännältä.

hauskaa, miten erilailla mielipiteet jakautuu Lohikeitosta ja olin yllättynyt, kun jotkut kirjoittivat etteivät ole koskaan sitä syöneet juhlissa!!!! Onkohan se sitten täällä Lapissa joku "meidän juhla ruoka"... kun täällä sitä kyllä on ihan yleisesti häissä, valmistujaisissa, merkkisynttäreillä ym. en tullut ajatelleeksi, että tässä voi olla ihan kulttuuritottumuksiakin pelissä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Onkohan se sitten täällä Lapissa joku "meidän juhla ruoka"... kun täällä sitä kyllä on ihan yleisesti häissä, valmistujaisissa, merkkisynttäreillä ym. en tullut ajatelleeksi, että tässä voi olla ihan kulttuuritottumuksiakin pelissä.

http://www.finfood.fi/finfood/ff2.nsf/0/52...%20ruokaperinne

Voi hyvinkin olla. Näillä nurkilla en ole ollut juhlissa, joissa olisi ollut kalaa pääruokana, allergiaa tai ei.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä keitto on ihan ok ruoka häissä, mutta jos on tarkoitus jatkaa juhlintaa pitkään, niin silloin kunnon iltapala on tärkeä. Juhlallinen ruokana se kuitenkin on etenkin jos sen saisi pöytiin tarjoiltuna.

Sitten makuasioihin. Tiedän jonkin verran ihmisiä, jotka pitävät muuten kalasta, mutta kaikenlainen kalakeitto on suuri kauhistus. Toisaalta jos tiedät, että lähipiirissänne ei tällaista ole niin sitten ei ole ongelma. Usein vain seisovasta pöydästä voi valita itselleen juuri sitä mistä pitää, vaikka pelkkää perunaa, joten siksi keitto ainoana vaihtoehtona olisi ainakin meidän juhlissa riskaabeli vaihtoehto.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkin ensin ajattelin, että tiedän muutaman häävieraan, jotka ei syö kalaa, että mitäs niille sitten? Toisaalta taas tiedän myös muutaman, jotka ei syö hirvenlihaa, ja taas muutaman jotka ei syö pihvejä, niin ei kait sitä voi kaikkia miellyttää ja ihan mahdoton tehtävä valita sellainen ruoka, jota kaikki syö! Meidän hääpaikassa ei ole sellaista leikkelepöytä, kalapöytä juttu menuja ollenkaan. Niin Hän jolle ei meidän tarjoama ruoka kelpaa (eri asia jos allerginen), purkoon kynsiään tai nöyrtyköön ja maistelkoon tarjottua ruokaa. Kuitenkin aikuisia ihmisiä...

Minä en ole poronlihan suuri ystävä, mutta yksissä häissä sitä tarjottiin pääruokana ja valtavista ennakkoluuloista huolimatta otin sitä lautaselle ja tosi hyvää oli! Hain lisääkin. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No siis ei todellakaan! Lohikeitto on mielettoman hyvaa.Kunhan on vaan paljon tarjolla ja hyvat leivat...musta paahdettu tumma leipa on sikahyvaa ja joissain paikoissa on semmonen leivanpaahdin jossa saa ite laittaa lamposet leivat...musta tosi kiva kunhan muistat kala-allergiat ja vege vaihtoehdon..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lohikeitto on hyvä vaihtoehto. Täytyy muistaa, että häät on hääparin juhla! Olen ollut ravintolahäissä, joissa monen lajin ruokalista, olen ollut lohi- ja lihakeittohäissä ja häissä joissa tarjottiin kinkkukiusausta. koskaan ei ole tullut mieleenikään moittia ruokaa. Olen ollut onnellinen ja iloinen siitä, että olen saanut kutsun tulla juhlistamaan ja todistamaan hääparin ikimuistoista päivää! Mielestäni on aika lapsellista jos aikuiset ihmiset haukkuvat toisten maksamia ruokia!!! Joten tarjoa ylpeästi vaan lohikeittoa ja nauti juhlastasi :) Meidänkin häihin tulee menulistan halvin ruokavaihtoehto eli karjalanpaisti jota olen huomannut tällä palstalla kovasti moitittavan. Mielestäni se on kuitenkin oivallista perusjuhlaruokaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kermainen lohikeitto on ihan hyvä pääruoka, kunhan huolehditaan, että kala- ja maitoallergisille on tarjolla vaihtoehto, ja mielellään sitten jotain muuta kuin kirkasta kesäkeittoa, josta on juhlavuus ja ravitsevuus kaukana.

Meidän häissämme miehen mummo muuten ihmetteli, miksei tarjolla ollut karjalanpaistia tai poronkäristystä. :lol: Ehkä samasta syystä kuin ei makaronilaatikkoa, herne- tai lohikeittoakaan, eli emme halunneet häissämme syödä ruokaa, jota valmistamme usein arkisinkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lohikeittoa on tullut maisteltua useissa rippijuhlissa, valmistujaisissa yms. Mielestäni se on hyvä juhlaruoka! Monet ovat maininneet nimenomaan kermaisen lohikeiton, mutta itse pidän kirkasta parempana ja juhlavampana :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Minäkin ensin ajattelin, että tiedän muutaman häävieraan, jotka ei syö kalaa, että mitäs niille sitten? Toisaalta taas tiedän myös muutaman, jotka ei syö hirvenlihaa, ja taas muutaman jotka ei syö pihvejä, niin ei kait sitä voi kaikkia miellyttää ja ihan mahdoton tehtävä valita sellainen ruoka, jota kaikki syö! Meidän hääpaikassa ei ole sellaista leikkelepöytä, kalapöytä juttu menuja ollenkaan. Niin Hän jolle ei meidän tarjoama ruoka kelpaa (eri asia jos allerginen), purkoon kynsiään tai nöyrtyköön ja maistelkoon tarjottua ruokaa. Kuitenkin aikuisia ihmisiä...

Minä en ole poronlihan suuri ystävä, mutta yksissä häissä sitä tarjottiin pääruokana ja valtavista ennakkoluuloista huolimatta otin sitä lautaselle ja tosi hyvää oli! Hain lisääkin. :)

Voihan joku olla myös kasvissyöjä.. Jos juhlat järjestää, täytyy mielestäni varautua erilaisiin ruokavalioihin. Eli ainakin yksi vaihtoehto olisi mielestäni hyvä olla.

Lohikeitto on parhaimmillaan kyllä juhliin todella sopivaa, mutta kuten joku edelläkin sanoi, sen juhlallisuus riippuu aivan siitä miten se on tehty. Esim. olen itse syönyt juhlassa lohikeittoa, joka oli tehty niin voin, valkoviinin kuin taidonkin kanssa. Keitto oli suussa sulavaa. Parikin vierasta lähti resepti mukanaan kotiin. Näissä häissä tarjottiin myös lähestulkoon yhtä herkullista lihakeittoa sekä myös kasvisvaihtoehtoa. Eli ei tullut yhtään sellainen olo, että ruoassa olisi säästelty, varsinkin kun oli kesähäät. Jos olisi yksi peruslohikeitto eikä mitään muuta, niin saattaisi ehkä tulla mieleen, että on hieman halvalla menty tässä asiassa.

Meitä on moneen junaan eikä kaikkia voi aina miellyttää, mutta minä itse pidän herkullista ja monipuolista juhlaruokaa niin tärkeänä, että uhraamme hääauton, hääyön ja monia muita juttuja, kunhan hyvään ruokaan on varaa ja illastaminen sujuu pitkän kaavan mukaan nautiskellen. Ruokailu tulee olemaan ylivoimaisesti suurin menoerä meidän häissä eikä siinä kitsastella. Mutta ymmärrän, että toisille ruokailu voi olla vain yksi suoritettava ohjelmanumero häissä ja että joku arvostaa enemmän sitten sitä, että juomat virtaa ja rokki soi..

Pääsisitkö ehkä koemaistamaan keittoa ja kyselemään miten se tehdään? Olisiko muita vaihtoehtoja, joita voisi rinnalle pienissä määrin sitten laittaa heille, joille lohikeitto ei maistu?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään