Guest vegaani

Vegaaninen häätarjoilu

20 viestiä aiheessa

ollaan mieheni kanssa vegaaneja ja meidän koko häätarjoilu tulee sekin, luonnollisesti, olemaan vegaaninen. Onko kukaan täällä järjestänyt tai olleet vieraana sellaisessa häissä? Mitä ruoka on tarjottu?

Tarvitaan vähän inspiraatio kun suunnitellaan menu... Kaikki vieraat ovat lihansyöjiä ja halumme tietysti että he tykkäävät ruoasta. Onko kellään mitään ideoita? Salaatithan on ihan tietty juttu mutta tarviihan siellä olla paljon muutakin... Me kun ollaan muutenkin kaikkien mielestä "kaneja" :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En tiedä, onko tämä keskustelu oikeassa kohdassa - jos etsit haulla, löydät paljon muitakin kasvisruoka-aiheisia keskusteluja, varmaan tuolta pitopalvelupuolelta. Mutta: meille on tulossa suurelta osin vegaaninen tarjoilu. Minä olen vegaani, sulhanen syö kalaa, mutta ei lihaa. Alkuruuaksi ajateltiin antipastoja: artisokkia, oliiveja, munakoisoa ja bruschettaa, ja lisäksi taboullehia ja ihan jotain vihreää salaattia. Pääruuaksi olemme miettineet canneloneja ja marinoituja portobelloja, ja sitten tulee kalaa. Ja jälkiruuaksi tietenkin osittain vegaaninen hääkakku! :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tähän ketjuntynkään nyt vähän eloa!

Emme ole sulhasen kanssa vegaaneja, eikä kasvissyöjän leimaa otsassa muutenkaan, mutta flirttaillaan usein vegaanijuttujen kanssa. Noh, sulhasella on muutama vegekaveri, jotka tottakai otetaan huomioon häätarjoilussa. Olen teroittanut häätarjoilusta vastaavalle äiskälleni, että ei sitten mitään sellaista vaihtoehtoruokaa, mikä huutaa, et ihan sama mitä syötte kunhan muut saa sitä poronkäristystä... Omnivoreille on suunniteltu poronkäristystä, perunamuusia, sieniä ja marjoja, niin pitäisi nyt kehitellä jotain vegeille, mikä teemaltaan sopisi jouluiseen hääpöytään.

Jos ketä kiinnostaa, niin olen näistä etsiny inspistä: http://chocochili.net/2011/12/vegaanin-joulu-2011/ ja http://www.vegaaniliitto.fi/joulu/

Kahvipöydän antimet ja kakut on muutenkin mielellään tehtävä maidottomiksi, koska allekirjoittaneen vatsa ei siedä maitoa. Maidoton on helppo muuntaa munattomaksi ja siitä vegeksi. Suklaakakkulinjaa ollaan suunniteltu hääkakkujen osalta, ja testailenkin juuri parasta aikaa yhtä vegeä suklaakakkureseptiä (http://herkkujakoukku.blogspot.com/2008/10/suklaakaakku.html)

Luulisi, että näinä maailmanaikoina on muitakin morsiamia, jotka tämänsorttisia ruoka-asioita pohtivat... ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kirjassa Yllin kyllin on ihania vegaanisia reseptejä, ja mikä parasta, kaikki ohjeet löytyvät myös sovitettuna 20 ja 100 henkilölle! Ruuat ovat "lihaaneillekin" helposti lähestyttäviä. Vegaanin kotiruokakirjassa on esim. hyviä seitan-, tofu- ja soijaohjeita, jos "lihakkeista" tykkää. Sen avulla olen onnistuneesti versioinut esim. karjalanpaistia ja pääsiäislammasta.

Muokattu: , käyttäjä: niehku

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ensin mainitusta kirjasta löytyy ohje herkulliseen seitanpaistiin, josta on meillä tullut joulupöydän klassikko.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lihaani, hauska sana :D

Pitää käydä lainaamassa/ostamassa tuo Yllin kyllin -kirja. Paisti olisi aika hyvä, sopisi ainakin ajatuksena jo pöytään. Kiitti vinkistä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Chocochilin resepteistä juhlaruoaksi isommallekin joukolle taipuu helposti ainakin rosmariiniseitan. Varmaan moni muukin, mutta tuo oli tosi hyvää kun itse tein ;) Ja on simppeli valmistaa suurkeittiötyyliin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei kiittis Miinanen! Tää kuulostaa aika hyvälle. Ostin ton Yllin kyllin -kirjan, ja sieltä löytyi vaikka mitä ideoita tarjoiluja varten.

PS. Aiemmin postaamani Herkun ja Koukun kakku oli mielettömän hyvää. Se maapähkinävoikreemi varsinkin. (Istuin kulho sylissä keittiössä ja söin sitä lusikoittain, kun sitä jäi jäljelle kakun täyttämisen jälkeen...)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut vieraana vegaanisissa häissä. Tarjolla oli ainakin erilaisia salaatteja, marinoituja kikherneitä, kylmäsavutofua, seitania ja jotain lämmintä artisokkalisuketta. Jälkkäriksi kakkukahvit. Pitopalveluna oli Veganissimo ja ruoka oli todella hyvää. Satuin myös kuulemaan, kun muutama sekasyöjä kävi kiittelemässä henkilökuntaa hyvästä ruoasta, eli ilmeisesti ruoka maistui muillekin kuin kasvissyöjille.

Myös meille on tulossa vegaaninen tarjoilu, mutta koska haluan tarjota hyvää ruokaa enkä luota minkään random pitopalvelun kasviskokkaustaitoihin, teemme ruoat itse. Häät ovat vasta lokakuussa, joten en ole kovin tarkkaan vielä miettinyt tarjoiluja. Hääkakuksi kuitenkin tulee suklaakakku Puputyttö ja vohvelisankari -kirjasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei vegaaniset ystävät! Täällä ollaan edelleen pähkäilemässä vegaanisen, jouluisen häätarjoilun äärellä, ja ollaan viimein saatu aikaan asiallinen lihaanitarjoilua mukaileva menu.

Vegaanimenu:

Seitankinkku

Perunat

Lämmin kasvislisäke

Metsäsienisalaatti

Punajuurisalaatti

Vihreä salaatti

Puolukkahillo

Vegaaninen levite (hummus, salsa tai valejuusto?)

Sulhaspiirakat

Leivät

Sininen Keiju

Juomat: viinit, olut, kotikalja, vesi, mehu

Kahvipöytä:

Annas-piparit

Täytekakku

Kahvikakku

Ilahduin miten helppoa loppujen lopuksi vegaanisen tarjoilun koostaminen oli. Monet ruoista pystyttiin tekemään ihan kaikille sopiviksi. Tuo juomapuoli minua kyllä vähän huolettaa. Luin jostain, että viinien ja oluiden valmistuksessa käytetään esim. gelatiinia suodatusvaiheessa. Ja hääoluiksi ostamamme Newcastle Brown Alet ei myöskään sovellu vegaanin juotavaksi. Kääk. :o

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Salaatit on kyllä mun mielestä tylsin mahdollinen vegaaniruoka!

 

Itse olen lihansyöjä kyllä, muttta vegaaniruokaa teen usein ihan maun vuoksi. Esim. Falafelit ovat ihan lempiruokaa - useilla eri resepteillä valmistettuina niistä saa AIVAN eri makuisia ja samoiten kastikkeina voi olla erilaiset pestot, kevyt balsamicovaahto tms. 

 

Itse olen tehnyt usein sellaistakin ruokaa/lisuketta, missä ensin keitän quinoa luomukasvisliemessä. Sitten sekoitan joukkoon pannulla kuullotet valkospilulit, sipulit, paprikat jne. oliiviöljyä ja mausteita.

 

en tiedä oliko tästä nyt apua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen myös ollut häissä, joissa vegaanimenusta vastasi Veganissimo. Oli todella hyvät ruuat. Kaikki tykkäsivät. (Olen itse lakto-ovo-vege.)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen kovastikin miettinyt, että mitä vegaanista ruokaa osaisin tehdä meidän häiden tapaspöytään. Varmimpana nyt ainakin tulee olemaan sienirisottopallerot, marinoituja tofukuutioita, punajuuripyörykät jugurttikastikkeella ja pinaattipizzat. Näin ei-vegaanisena (tai edes kasvissyöjänä) on ollut kyllä aika hankalaa lähteä kahlaamaan reseptejä, kun on paljon ihan vieraita raaka-aineita, enkä esim. ensin huomannut, että hunajakin on eläinperäistä jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Kuulostaa kyllä hyvälle! Kasvissyöjät osaavat varmasti arvostaa sitä, että tarjolla on myös jotain proteeiinipitoista (tofu). Hait reseptejä varmaan ihan hakukoneella? Niitähän kyllä löytyy vaikka kuinka. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häihin tulee myös osittain vegaaninen ruokatarjoilu. Ajattelin tehdä itse kaikki vege-ruuat, jotta ne ovat varmasti sitä mitä pitää :) 
Suppilovahveropiirakkaa tulee ainakin, muut ruokalajit ovat vielä vähän hakusessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En tiedä onko tämä jo aivan kuollut keskustelu, mutta heittäkäähän ideoita mitä vegeruokaa vois tarjota häissä? Sellaista millä pitäis lihansyöjäsukulaisetkin mielissään?

 

Törmäsin tällaseen www.foodiac.fi sivustoon jossa on kivasti listattuna kaikenmaailman kokkeja ja sain sieltä pari hyvää tarjousta mutta en tiedä riittääkö budjetti kunnon kokkiin :S Voi olla ettei budjetti riitä joten tarvii miettiä jos edes osan valmistais ite, mutta mitäkaikkee! Olis kiva jos olis jotain erikoisempia makuja just jostain afrikasta tai muualta..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostellaanhan toki tätä topicia. Vegaanimorsian 2015 ilmoittautuu mukaan kinkereihin! Eka posti foorumille, hui (:

 

En tiedä onko tämä jo aivan kuollut keskustelu, mutta heittäkäähän ideoita mitä vegeruokaa vois tarjota häissä? Sellaista millä pitäis lihansyöjäsukulaisetkin mielissään?

 

Mulla on jo kokemusta vegaanisten tarjoilujen järjestämisestä kihlajaisissamme ja omissa valmistujaisissani. Kihlajaistarjoilusta aion naputella oman viestin tuonne kihlautumispuolelle, mutta itse olen hyötynyt jo aiemmin mainitusta chocochilin blogista valtavasti tarpeeksi juhlavia ruokia miettiessäni. Itse olen kokenut, että sieltä löytyy useampikin resepti, mikä on niin herkullinen, ettei siinä ole sekasyöjät jääneet lihaa kaipaamaan. Esim. kvinoa-hernerouhekroketteja ukkini kommentoi valmistujaisissani "ompa hyviä lihapullia". http://chocochili.net/2012/02/quinoa-hernerouhekroketit/ .

 

Voi olla ettei budjetti riitä joten tarvii miettiä jos edes osan valmistais ite, mutta mitäkaikkee! Olis kiva jos olis jotain erikoisempia makuja just jostain afrikasta tai muualta..

 

Itse olen hyväksi havainnut kaivaa netistä reseptejä, testata ne kotona pieninä määrinä ja sitten kiikuttaa valmiiksi valitut reseptit pitopalvelulle. Näin joku edullisempikin pitopalvelu onnistuu tekemään mieleistäni vegaaniruokaa. Eli osan voi tilata valmiina ja osan sitten tehdä itse.

Pakko vielä kommentoida yhtä vähän vanhempaa viestiä samaisesta ketjusta:

 

Salaatit on kyllä mun mielestä tylsin mahdollinen vegaaniruoka!

Mielestäni ei pidä paikkaansa. Minusta runsaat, ruokaisat salaatit ja "pakollinen" vihreä salaatti kuuluvat mihin tahansa juhlapöytään. En lähtisi itse pelkästään salaattia tarjoamaan, mutta vegaanisista salaateistakin saa mielenkiintoisia. Chocochilistä löytyy esimerkiksi useita ruokaisia, ei-tylsiä salaatteja. Esim. välimeren tofu-perunasalaatti ( http://chocochili.net/2009/01/valimeren-tofu-perunasalaatti/ ) kelpaisi minulle juhlapöytäänkin, ja valmistujaisissa oli tarjolla hedelmäistä ohra-tofusalaattia, josta ohran marinadi ja tuore ananas ja vesimeloni tekivät herkullista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kutsuttuihin kuuluu useampi kasvissyöjä ja pari vegaania. Vaikka syömme paljon kasvisruokaa, on se kuitenkin eniten lakto-ovo-linjaa ja häissämme ajattelimme tarjota kuitenkin lihaa (ravintolan listalta saa valita vihkilounaalla annoksensa, juhlissa tarjolla on lähiruokakaupan paikallista naudanlihaa hampurilaispihveihin). Ravintolassa vegaanimenun saanee pyytämällä ja varmasti löydetään hyvä papuburgerpihviresepti tms. kasvisvaihtoehdoksi sekä keksitään marenkikakulle korvike.

Eniten mietityttää seuraava: aiomme tarjota vihkilounaan jälkeen kuohuviiniä/samppajaa ja juustoja kotonamme. Millä laajentaa juustotarjoitin vegaanillekin sopivaksi ruokaideaksi? Hyviä ideoita kuivahkon kuohuviinin kanssa sopivista makupaloista?

Muokattu: , käyttäjä: diydiy

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille on myös tulossa ainakin 98% vegaaniset häätarjoilut toukokuulle 2017! Ajatus on luultavasti tehdä kaikki itse, Hämeenlinnassa kun emme kumpikaan varmuudella hyvää saati edullista vegaaniseen kykenevää pitopalvelua tiedä.

Ja oon aivan samaa mieltä salaateista Raitaan kanssa: salaatit voi olla tosi ruokaisia, maukkaita ja täyttäviä. Ja lisäksi niitä ei tarvitse pitää lämpimänä, mikä on kätevää noutopöydässä. Salaatteina voisi meillä olla esim. jonkinlainen pestoperunasalaatti rucolalla, jokin kvinoapohjainen ja sitten ehkä vihreämpi. Tarjolle tulee ehdottomasti myös erilaisia tahnoja ja levitteitä: porkkanapestoa, paputahnaa, hummusta - herkullisten leipien kanssa tottakai. Ja Sheesen levitteet vie multa kielen mennessään, mutta en tiedä laitammeko tarjolle. Gluteenittomuuskin täytyy pitää hyvin mielessä, sillä molempien lähiperheessä on gluteenittomia ruokavalioita - levitteiden kanssa voisi olla ainakin gluteenitonta siemennäkkäriä. Lisäksi oomme kokeilleet parillakin täytevariantilla Chocochilin soijarouhepasteijoita (http://chocochili.net/2014/10/helpot-soijarouhepasteijat/). Valkosipulikermaperunat, marinoidut kikherneet, (kaura)kermainen sienikastike, aurinkokuivattu tomaatti-sieni-pinaatti-tofu-quiche ja seitan on myös käyneet pohdinnoissa, kestosuosikkeja kun ovat. Se, tarjotaanko millaista lämmintä on vielä kuitenkin auki. Lisäksi haluttaisiin hyödyntää sesonkikasviksia, joista mieleen tulee nokkoset, varhaisperunat, raparperi ja voikukka. Voikukasta voitaisiin tehdä alkumalja.

Jälkkäreistä ollaan molemmat todella innoissamme. Meille tulee ensinnäkin kokovege jätskibaari (josta ehdinkin jo kirjoittaa jätskibuffet-ketjuun), joka on niin meidän juttu kuin olla voi. Lisäksi hääkakuksi on suunniteltu lettukakkua, täytteinä jokin uhkea mutta raikas kreemi, ehkä tyrniä, kinuskia tai upeaa ruotsalaista Nöt-Créme-pähkinävaahtoa (joka on vähän niinkun Wiener Nougat mutta kevyellä kreemi-/vaahtokoostumuksella). Lisäksi jokin gluteeniton mahd. suklainen kakku ja hääkarkeiksi täytyy saada Wiener Nougat'ta ja Dammenbergin upeita vadelmakonvehteja. Ehkä jotain keksejä tai muuta vastaava voisi myös olla, jos vinkkejä on (gluteenittomana tai nou) niin kertokaa!

Mutta mitenkäs kahvin kanssa? Itse en juo ja siippa juo vain mustana, joten mitä kannattaa hankkia kahvimaidoksi? Harkinnassa on että vegaanisen vaihtoehdon lisäksi kahviin saisi myös lehmänmaitoa, ja se olisi tarjoilujen ainoa eläinperäinen tuote. Ihmiset kun ovat niin kovin tarkkoja kahveistaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään