Jump to content
Naimisiin.info

Häiden järjestäminen ulkomailtakäsin Suomeen.


Recommended Posts

On monta suomalaista hääparia, jotka asuvat ulkomailla. Häiden järjestäminen ei aina ole helppoa, kun joutuu selvittämään asioita puhelimella, sähköpostilla ja faxilla todella aikaisessa vaiheessa tai viimetingassa.

Mistä maasta Te järjestätte häitänne Suomeen? Mitä uskomattamia juttuja on tullut vastaan ja mikä taas on sujunut ihmeen helpolla? Hankitteko jotain ulkomailta, ehkä hääpuvun, reseptejä, kutsut, koristeet...

Meitä on monia ja varmasti kaikilla on jotain ihmeteltävää. Täällä ketjussa voisi pohtia ja jakaa vinkkejä muillekin.

Link to comment
Share on other sites

Löysin juuri tämän ketjun. Meillä saattaa olla lähtö jenkkeihin ja sieltä käsin tulisi järjestää häät ensi elokuulle. Tosin aika pitkälti olemme jo miettineet mitä haluamme ja ottaneet asioista/palveluntarjoajista selvää, juhlapaikka ja valokuvaaja on jo varattu, muita vielä mietimme.

Jos lähtö tulisi, niin olisihan se ihanaa kun pääsisi hieman erilaisia ostoksia tekemään häihin liittyen kuin koto-Suomessa. Mielenkiintoiseksi sen tekee myös se kuinka roudata sitten ne kaikki turhakkeet tänne. Meneekö lentokoneella vai kontilla ;) ? Lisäksi häiden jälkeen tulisi palata takaisin jenkkeihin, joten miten sitten roudata ne sinne?

Link to comment
Share on other sites

Eikö tosiaan ole yhtään kokonaan suomalaista paria, jotka asuvat ulkomailla, mutta suunnittelevat häitään Suomen kamaralle???

Kokonaan suomalaiset parit eivät välttämättä eksy tänne monikulttuuristen avioliittojen sivuille. Siis jos ruvetaan saivartelemaan niin suomalaisen parin häät suomessa eivät lähtökohtaisesti ole kovin monikulttuuriset (vaikka asuinvaltion perinteitä varmasti voikin juhlaan tuoda). Muilta osastoilta saa siis varmasti enemmän neuvoja. Täällä on käsittämättömän paljon yksityiskohtaisia neuvoja ja ohjeita monilla osastoilla.

Onnea suunnitteluun!

Link to comment
Share on other sites

No meillä on tulevaisuudessa jossain vaiheessa ajankohtaista järjestää häät Espanjasta käsin Suomeen. Tai vihkiminen ja ensimmäiset juhlat pidetään Suomessa ja sitten toiset juhlat Espanjassa. Olemme alustavasti ajatelleet kesää 2010, vaikka kihlasormustakaan ei vielä sormessa ole. ^_^ Mutta ihan nyt jo käytännössä olen huomannut sen, että järjestelyyn pitäisi todellakin jättää PALJON aikaa. Olen itse ollut töissä muutamassa kotiseutuni pitopalvelussa yms., joten ne ovat juhlapaikkoja etsittäessä vaihtoehtoja, mutta jos haluamme vieraamman paikan pitää sitä miettiä melko hyvissä ajoin. Käymme Suomessa yleensä kaksi kertaa vuodessa, joten tapaamiset ja järjestelyt pitäisi liittää niiden yhteyteen. Todettakoon vielä, että itse olen suunnittelevaista tyyppiä, että tottakai on niitä ihmisiä, jotka pistävät häät pystyyn kuukaudessa tai kahdessa. :huh:

Tässä vaiheessa, kun järjestelyt ovat siis aivan alkumetreillä, meillä lähinnä tuo monikulttuurisuus on tuottanut päänvaivaa. Eli erilaiset toiveet ja tottumukset lähinnä perheiden kannalta, sekä myös eriuskoisten vihkimisen kiemurat. Kahden eri suvun toiveiden takia olemme päätyneet siihen, että kahdet häät on pakko järjestää, sillä mieheni vanhemmat ovat niin iäkkäät, etteivät enää kovin mielellään lennä minnekään ja jos häät taas järjestettäisiin ainoastaan Espanjassa omasta suvustani ei tulisi varmaan ketään, oma perhekin hyvin epätodennäköisesti. Myös eteläespanjalainen käsitys perheestä kun on h i e m a n laajempi kuin suomalainen (pikkuserkun pikkuserkkukin on sinulle läheistä sukua ja hyvin tärkeä), niin siinä tulisi aika paljon ristiriitoja miehen perheen kanssa. Toisaalta näin saisi kätevästi taattua, että ne "kummin serkun kaimat" eivät tulisi häihin. :lol:

Mutta näin siis meillä, vaikka alussa suunnitelmissamme ollaankin.

Link to comment
Share on other sites

Joku siellä ihmetteli, mitä tämä ketju täällä tekee. No, se oli alunpitäen muualla, mutta sivuston pitäjät siirsivät sen tänne. Joten jatkakaamme täällä.

Me asustelemme keski-Euroopassa ja suunnittelemme häitä Suomeen. Valkoisen kanin tapaan käymme Suomessa vain muutamia kertoja vuodessa. Tilojen katselmuksessa meillä oli aika tiukka ohjelma, jotta ehdimme Suomen lomalla tehdä muutakin. Olimme jo etukäteen sopineet tilojen omistajien kanssa päivät ja kellon ajat, koska tulemme tiloja katsomaan. Kiersimme 2-4 salia/ravintolaa päivässä ja kuvasimme paikat. Tietysti mukana oli kysymyslistat paperilla. Kuvien ja vastauslistojen perusteella oli helppo varata paikka. Tietysti pyysimme (melkein) kaikilta myös tarjouksen. Hyvällä suunnittelulla meni tämä osuus ihmeen helposti.

Link to comment
Share on other sites

Niin me ei olla 'kokonaan' suomalainen pari, mutta vastaan silti. Haat vietetaan Hesassa toukokuussa 09. Vuosi valmisteluun ja kaks Suomen matkaa. Hyvin vahan pyydetaan muita tekemaan eli noin 99% tehdaan Englannista kasin.

Juhla-paikka loytyi netin kautta ja varattiin ennen kuin itse kaytiin paikan paalla.

Ihmeen helposti on kaikki sujunu meilin kautta. Meille ei tuu kovasti askarteluja joten sen puolesta roudaamista ei oo paljoa. Otettiin kuitenki suorat lennot sen takia et on pienempi todennakoisyys et laukut havii ;) puvun meinaan vieda kasipakaasissa.

Onhan se vahan vaikeampaa ja on hyva varata enemman aikaa etenki jos vieraat kans matkustaa ulkomailta niin ehtii saastamaan...

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_vieras_*

Ma jarjestin haamme Englannista kasin. Etsin internetin kautta juhlapaikkoja ja kun mieleiset oli loytynyt vietimme pitkan viikonlopun Suomessa ja kavimme katsomassa kaikki vaihto-ehdot. Kirkon ja juhlapaikan varasin Englannista kasin, samoin dj:n. Sinansa meille oli helppoa, etta juhlapaikkamme teki haamme "avaimet kateen" periaattella. Saimme rakentaa mieleisemme menun, valita poyta kukat yms mutta muuten ei tarvinnut haapaivana kuin ilmaantua paikalle. Kyseessa ei ollut ravintola, joten saimme vieda omat juomat. Haapuvun ostin ebaylta kun taalta naikkareista siita vaihto-ehdosta luin, ja olin erinomaisen tyytyvainen. Samoin haakimpun, kampaajan ja meikkaajan loysin netin kautta; tosin naita sivustoja tuli selattua useaan kertaan muitten ihmisten kokemuksia niista pakoista lukiessa. Ei sovi valttamatta kaikille mutta mulle kokemus oli positiivinen. Kaikki hoitui kummasti vaikkei Suomessa asunutkaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Mistäs sitä aloittaisi tämän ryöpytyksen:

Mä olen huomannut, että vaikka oli kaikenlaista jo mukamas valmiina, niin nyt kun on tullut toisiin aatoksiin, niin täältä Atlantin toiselta puolelta on hieman hankalaa järjestellä asioita (aikaero 8 tuntia). Esim. kuinka varata tai järjestää vihkijä/juhlapuhuja, musiikintarjoaja, kampaaja yms. pelkästään s-postilla, kun vastauksia ei Suomessakaan saa välttämättä välittömästi, saatikka sitten tällä aikaerolla. Lisäksi on ollut haastavaa löytää paikallisia palveluntarjoajia (siis niitä hyviä, kun täällä on vaikka mitä), kun ei oikein tiedä kunnolla perusmarkettejakaan täällä (4 kk olen nyt asunut jenkeissä).

Kävin häämessuilla vuoden alkupuolella (ja ne oli aika pienet messut paikallisittain, isompia olisi myös tarjolla). Miehiä siellä ei paljoa näkynyt ja sulkki herättikin vähän ihmetystä. Ilmeisesti messuille mennään oman äidin, siskon tai kaverin kanssa. Itse messut olivat muutenkin aikalailla suomalaisista messuista poikkeavia (vanhempia malleja, isompia malleja catwalkilla (suomessa on nuoria ja siroja malleja), dj-/häämatka-/kuljetus-/valaistus-/kauneus-/kukka- yms. palveluntarjoajat aggressivisempia esittelemään palvelujaan (kamalasti hihastavetäjiä), kakkuja oli tarjolla maistettavaksi ja ne oli isoja kauniita kerroskakkuja ja hyvänmakuisia ja parasta messuissa, nam), mut sitten se hääspämmi. En antanut s-postiosoitettani kuin osallistuakseni yhteen arvontaan ja nyt mulle tulee kaikenlaisia palveluita tarjoavien firmojen (joita en voi hyödyntää, koska häät Suomessa, sekä tiddy-push-up-bra mainoksia viikoittain. Kaikkia ei voi edes unsubscribata. Kait tän talouden tilanteen takia ne on tavallista tyrkympiä.

Se mitä olen huomannut on, että jenkkihäät on älyttömän isoja ja siis se kuinka paljon häiden ympärillä pyörii rahaa on ihan älytöntä. Kun mentiin sulkin kanssa katsomaan sormuksia, niin nimenomaan sanoin että 0.3 karaatin yksikivisiä haluaisin katsella. Niin myyjä sanoi että sillä ei taida olla ihan sen kokoista, ja antoi mulle ihailtavaksi 2.4 karaatin yksikivisen sormuksen. Leuka melkein venähti ja oli vain pakko todeta myyjälle, että tarkoitin kyllä hieman pienempää. Ilmeisesti koko on täällä merkitsevä ja myyjä ei oikein ymmärtänyt pienemmän kiven päälle. ;) Mutta oikeat sormukset kuitenkin löytyi.

Televisiosta tulee monelta eri kanavalta kaikenlaista häätositv:tä. On Platinum Weddingsiä, jossa esitellään megalomaanisia yltiötyylikkäitä häitä joihin taviksilla ei oikeasti ole varaa ja sitten on hääkakkuohjelmia, puvun valinta-ohjelmia, häämatkaohjelmia, destination weddings suunnittelu-ohjelmia, hääparin ensimmäisen asunnon ostaminen-ohjelmia, niin ja ne mitä suomessa näkyi "Whose Wedding is it Anyways", "Wedding SOS" ja monia muita.

Mut monet hääparit on sosiaalisen paineen alla, koska rahaa ei välttämättä ole liikaa ja täällä on normaalia, että häät ovat suuret (lue: pienet häät = 200 henkeä/$10k) ainakin noiden tositv-ohjelmien perusteella. Olen monesti joutunut selittämään, että Suomessa 100 hengen häät on jo aika isot, kun ei siellä ole kunnolla juhlapaikkojakaan isommalle porukalle. Ja naamat vaan venyy. Hääpukuunkin nää käyttää älyttömästi rahaa. $3-5k on ihan normaalia ja jos ne ei myy, niin outletista saa sitten semmoisen parilla satkulla (oon sovittanu semmosia, joten allekirjoitan).

Mut mitä tohon kaikkeen hääkrääsään tulee, niin tuntuu että täältä on ne parhaimmat ja hirvityksisimmät lähtöisin. Siis löytyy melkein mitä vaan. Mut toinen juttu miten saan ne häihin mennessä Suomeen. ;)

Ehkä tämä riittää keskustelun avaamiseksi.

Link to comment
Share on other sites

Me ei olla kokonaan suomalainen pari, mutta ma nyt uskaltaudun tanne kirjottamaan kuitenkin. Kun tuli toiset haat jarjestettya Suomessa.

Ma luotin taysin aidin ja kaason apuun juhlapaikkaa valitessa. Otin selvaa paikallisista catering-firmoista ja kavin s-postikeskustelua heidan kanssaan ja hyvin sujui. Mulla oli jopa itse mietitty haa-menu. Aiti hoiti maksut Suomesta kasin.

Kirkonkin kanssa kavin s-posteittan keskustelua ja sekin meni mita mainioimmin. Paitsi, etta sukulaismies, jota toivoin vihkijaksi (ja jonka kanssa olin keskustellut) joutui sairaalaan ja jouduttiin ottamaan toinen tilalle. Mutta silla ei ollut mitaan tekemista topicin kanssa :grin: Mutta hyvin sen uudenkin kanssa sujui.

Haakraasasta... meilla oli yks matkalaukullinen pelkastaan haakraasaa, kun taalta matkattiin Suomeen. Sanoisin, etta haapuku kannattaa ehdottomasti hankkia taalta, Bridal Warehousella on esim. nyt menossa $99.00 tarjouksia. Ja ne on tosi kivan nakosiakin osa. Ma teetin kylla omani. Harmittaa, kun ne ostanut saman tien kenkia taalta :(

Muokattu: , käyttäjä: MiaMaria
Link to comment
Share on other sites

Joo muakin harmittaa kengät, siis se että mun kengät on Suomessa ja niitä tarvitsisi pukusovituksessa. Tiedän että korko on 5,5 cm ~ 2,2 tuumaa. Mutta en tiedä vain mistä ne korkojen korkeudet on mitattu. Meinaan vaan sitä, että pitäisi täältä hankkia uudet kengät sovitukseen.

Muuten jos on hyviä linkkejä jenkkeihin liittyen mistä tuota hääkrääsää voi hamstrata niin laitathan MiaMaria niitä tulemaan. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Itsellä tuottaa suurta tuskaa lähinnä raahata Suomeen mukana kaikki tarpeellinen puvusta ja kengistä lähtien...lähdemme vielä häämatkalle suoraan Suomesta joten vaatetta pitäisi riittää sinnekin ja häitä edeltävä viikko pärjätä Suomessa. Sille viikolle sitten jääkin kaikki se, mitä ei voi täältä huitsin nevadasta hoitaa...kiirettä tulee olemaan vaikka yllättävän helposti sähköposti on toiminut. Välillä on noussut paniikki kun vastaukset ovat viipyneet ja viimeiselle viikolle vaan alkaa hommaa kasaantua...

Meillä on ravintolahäät joten koristelua ei tule enkä rehellisesti jaksa siihen panostaa kuin floristin muodossa, jätän mielelläni kaikki ammattilaisten käsiin kun asioiden hoitaminen "näkemättä" on muutenkin vähän arpapeliä. Tosin äiti ja kaasot ovat tässä olleet apuna. Ihme ja kumma jos saan kasattua ympäri maailman matkaavat kaasot, seremoniamestarin ja bestmänin samaan tilaan ennen tilaisuutta jotta se voidaan käydä läpi ja kaikki menee edes jokseenkin putkeen:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sama ongelma kuin edellisellä. Vaikea rahdata valtaisa vaatemäärä Suomeen. Pitää olla juhlavaatetta, arkivaatetta ja mökilläkin ajateltiin käväistä. Ulkomaillla ommeltu hääpuku alustylleineen vie paljon tilaa.

Jotain hyvääkin. Ostin kahdella eurolla hääkakkukoristeen, mitä Suomessa myydään noin 25 eurolla. Aika paljon näyttää olevan ilmaa Suomen koristeissa. Täällä on autokoristuksissa valtaisa valinnan mahdollisuus. On aivan pöhkön näköisistä oikein tyylikkäisiin. Tuli sitten ostettu sellainenkin. Muuta ns hääkrääsää en halua häihimme.

Muokattu: , käyttäjä: Elegia
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...