Marbella83

Puvun likaantuminen hääpäivän aikana, KOKEMUKSIA?

32 posts in this topic

En löytänyt mitään vastaavaa ketjua mistään, jos tälläinen on niin informoikaa ihmeessä minua! Haluaisin nyt kuulla jo häänsä viettäneiltä rouvilta kokemuksia miten herkästi se puku sitten likaantuu päivän aikana? Helmat varmaan väkisinkin likaantuvat päivän aikana. Itse olen sellainen mämmikoura että voin kuvitella sotkevani pukua meikeillä jo heti pukiessani sitä päälle. Mitenkähän ruokailu on sujunut teiltä? Entäs se vessassa käyminen, onko pukua dipattu pönttöön? ;) En usko että hääpäivänä tällaista kyllä edes stressaisin mutta nyt kylläkin ;)

Kyllähän se niin on, että se helma likaantuu, oli sitten ulkona tai sisällä. Mutta voin kokemuksesta kertoa, että kuvauksen ja kirkon jälkeen sillä ei ole MITÄÄN väliä. Kukaan ei sitä helmaa tuijota, eikä sitä itsekkään enää juhlan huumassa ajattele.

Aivan eri asia on sitten se vessassa käynti,,, Itselläni oli laahus, mutta ei vannetta. Puvun kangas oli myös aika kevyt joten suuria ongelmia ei ollut. Mutta silti aina joku seisoi helman päällä, jos en muistanut nostaa sitä kunnolla ylös. Mietinkin, että onneksi ei tullut hankittua vannehametta tai taftikangasta..

Tosin laitoin jo puvun hankkimisvaiheessa yhdeksi kriteeriksi sen, että hameessa täytyy tuntea olonsa hyväksi ja sen kanssa pitää pystyä liikkumaan .Oma pukuni täytti nämä vaatimukset:)

Juu, puku likaantuu varmasti enemmän tai vähemmän, muttei se paljoa haittaa. :girl_blum:

Itselläni jäi esimerkiksi helma auton oven väliin. Lisäksi korjasin autossa meikkiä, ja huulipuna tippui kädestä syliin - jäi kiva liila tahra valkoiseen kankaaseen. Sitä sitten kävin saippualla pesemään kunhan ehdin, ja hyvin lähti pois (onneksi kangas oli laadukasta). Joten ei hätää, on sitä silloin muutakin ajateltavaa.

Helma likaantui valokuvauksen aikana, mutta eipä se menoa haitannut. Yllättävän vähän kuitenkin kun ulkona otettiin kuvia enkä yrittänyt yhtään edes varoa pukua.

Meillähän ei mitään varsinaisia häitä ollut ( ainoastaan vanhemmat ja sisarukset perheineen ) mutta puku mulla kyllä oli. Ja hyvin sain sotkettua :lol:

Meillä ruokana oli kanaa punaviinikastikkeessa ja syliinhän se tippui. Kuinkas muutenkaan.....Onneksi ravintolassa oli hyvä henkilökunta ja kaksi tarjoilijaa putsaili mun rinnuksilta sitä kastiketahraa pois.

Soodavesi ei pettänyt ja puvussa näkyi hyvin hailukka tahra jota ei olisi huomannut jos ei olisi osannut etsiä.

Puku likaantui helmastaan TOSI pahasti, kun oli TODELLA sateinen päivä. Olisi tietty likaantunut joka tapauksessa, mutta nyt vähän ekstraa. Ruualla tai muulla en kylläkään sotkenut pukua ja ei se likaantuminen haitannut, kun tosiaan oltiin kuvassa käyty ennen kirkkoa ja kirkossa puku oli vielä suht puhdas. Likaantuminen tapahtui oikeastaan vasta siinä kirkossa poistuttaessa ja sitten juhlapaikalla.

Vessassa käynnin kanssa ei ollut ongelmia, vaikka leveä helma+laahus olikin. Hyvin onnistui ilman avustajia. Vannehame tietty auttoi omalta osaltaan..

Mietin, että mitenköhän puvun saa puhtaaksi, mutta hyvin osasivat pesulassa hommansa. Puhdasta tuli!

Samoin meille sattui kaamea sade-rapakeli, mutta hyvin selvisin kuvauksista ja vihkimisestä hääpaikkaan ilman tahroja.

Viralliset kuvat otettiin ennen vihkimistä, niin sain nostella kunnolla helmoja ja vannetta ettei vaan kosketa likaista asfalttia kuvaamoon mentäessä - autoa kun ei millään saanut ihan kuvaamon (ydinkeskustassa) viereen... ja varmaan alushousut vilahteli - varsinainen näky! :girl_haha: Laahus meni vihkimsen jälkeen likaan, eipä sitä millään voi estää. Ei se lika onneksi kuvissa näy ja muutenkin kun illalla on tunnelma valaistus, niin ei haitannut mitenkään. Vessakäynnit sujui hyvin, kun laitto laahuksen napilla kiinni ja nosti kunnolla vanteesta ylös :D

Me otettiin potrettikuvat jo viikkoa ennen häitä, joten piti varoa mekkoa tuplasti :) Mutta hyvin onnistui, onneksi oli kuiva keli (toukokuun alku) eikä mun puvussa ollut laahusta tai vannehametta. Ei se tahriintunut mitenkään edes itse hääpäivänä. Veskissä käynnit sujui myöskin ilman apujoukkoja :) Riippuu siis hirveästi helman mallistakin, että miten herkkä on likaantumaan.

Meillä oli ripoteltu kahvia tanssilattialle ja voitte varmaan kuvitella miltä valkoisen hameeni helma näytti tanssimisen jälkeen :girl_impossible: Mutta ei sen ollut siinä vaiheessa enää yhtään väliä, kuvat oli otettu ja kyllä siinä puvussa kuuluu näkyä juhlien jäljet :)

Meillä oli onneksi juuri ehtinyt maa kuivua ennen kuvien ottoa vihkimisen jälkeen ja sitten satoi vasta niin että minun ei tarvinnut enää ulkona olla. Vieraat kantoi ulkoa sitten rapaa sisälle ja se tarttui helmoihin, mutta ei sitä huomannut vasta kun seuraavana päivänä kun tutki vahinkoja. Puku on tällä hetkellä pesulassa ja sen saisi sieltä jo hakea, että saas nähdä onko saatu kaikki lika pois. Minulla puvussa oli vähän hankala kangas ja paljon helmiä kirjailtuina niin puvun pesu ei kuulemma ollut ihan yksinkertainen toimenpide.

edit, ja siis piti sanoa että puku oli merenneito mallinen jonka ansiosta vessassa käynti itsessään oli ihan helppoa kun vaan nosti puvun tarpeeksi ylös, mutta kaason piti olla laittamassa puku takaisin paikalleen, kun oli itse aika vaikea kiskoa takaisin alas sitä.

Edited by sadettajatuiskua

Mun puvun helma oli kyllä sisäpuolelta aivan hiekkapölyssä kun sen riisuin päältäni. Muuta likaa pukuun ei tullut. Vältin punaviiniä ja litkin valkkaria ja skumppaa ihan puvun takia. :girl_smile:

Heti ruokailussa tiputin jotain salaatinkastikeöljyä tms. väritöntä litkua helmalleni. Pyyhin sitä veteen kastetulla vihreällä lautasliinalla, ja kas, lähes näkymättömän tahran tilalla olikin vaaleanvihreä suttu, joka ei sitten lähtenyt enää millään :D Lisäksi tallasin alushameen helman päällä portaissa ja helma repesi. No, puku oli erittäin halvalla ostettu käytettynä, joten samapa tuo.

Helmat likaantui, eipä oikeastaan muuten. Otettiin kuvat ennen vihkimistä ja oli hieman rapainen keli, joten helmaan tuli kuraa ja vähän vihreää nurtsia. Onneksi mukana sattui olemaan vissyä ja sillä kaasot saivat sitten tahrat tuoreeltaan pois.

Illan aikana helmat sitten mustuivat lähes kokonaan, erityisesti koska vessan lattia oli märkä (eli kurainen kun ihmiset siellä ulkokengin kävelivät). Mut eipä sillä tossa vaiheessa ollut enää mitään väliä :)

Kyllä likaantui! Laahus/helmat jo ulkona otettavien hääpotrettien aikana. Tanssiessa perhetuttu astui helmalle, laahuksen nappikiinnitys lähti irti ja laahukseen tuli repeämä, jossa kengänkoron jälki. Sen jälkeen totesin, että antaa mennä, en varonut edes ruohikolla kävellessäni. Katsotaan, mitä pesula saa tehtyä. Ei haittaa, vaikka "muistoja" jää.

Puvun helmat eivät likaantuneet vielä kuvauksissakaan nurmikolla & metsässä, mutta illan mittaan kun heitin kengät nurkkaan ja tanssahtelin helma lattiaa viistäen, oli jo huomattavissa harmautta... No, yöllä sitten siirtyessämme mökkihuoneistoon n, 50metrin päähän juhlakartanosta pilkkopimeässä, on helma ottanut enemmänkin osumaa mudasta ja kurasta... :grin: :grin: :grin:

Kuvat otettiin ennen kirkkoa, mutta silloin ei vielä mainittavasti likaa tullut.

Kirkossa tippui steariinia helmalle, mutta katosi hyvin puvun kirjailuihin.

Illan aikana helma likaantui alta, sillä halusin pitää maahusta auki koko ajan.

Mutta eiköhän tuo lika lähde haluttaessa pois pesulassa. Eikä se menoa haitannut.

Mulla oli lyhyt (polveen asti) puku, joka ei helman osalta kerännyt päivän aikana mitään likaa. Sen sijaan toiselle olkapäälle kertyi jälkiä vieraiden meikistä halailun seurauksena, mutta tämänkin huomasin vasta myöhemmin, ja pesulassa lika lähti.

Kuvausten ja vihkimisen aikana puku säilyi hyvin puhtaana. Ja itse asiassa ruokailunkin aikana. Mutta vähän myöhemmin onnistuneesti kaadoin melkein koko lasillisen punaviiniä selkään ja takamukselle... En tiedä kuinka pahalta näytti mutta toisten ilmeitä katsellessa taisi olla aika pahan näköinen. Mutta kuinka ollakaan, kaaso sai märällä rätillä pyyhkimällä kaiken pois. Vetoketjuun jäi vähän vaaleanpunaista ja sitä ei nähnyt kuin läheltä katsottuna. Illan aikana kaadoin muutamankin kerran hameelle pieniä määriä punaviiniä ja kaikki lähti pyyhkimällä. Puvun materiaali organzaa. Helma kyllä tuli tosi mustaksi, mutta senkin huomasin vasta seuraavana aamuna. Eli ei pahasti näkynyt päälle päin. Ja kyllä se niin on mitä tässä monet ovat sanoneet: ei se siinä juhlan tuoksinassa pahemmnin haittaa.

Haluan tulla tänne jakamaan kokemukseni hääpuvun likaantumisesta suihkurusketuksen vuoksi. Minulle sanottiin pesulassa, että suihkurusketus ei lähde pois kemiallisessa pesussa ollenkaan! Pitäisi itse kokeilla pestä puku omassa pesukoneessa. Toinen juttu on se, että en voinut pestä toista hääpukuani sen takia kemiallisessa pesussa, koska puvussa olevat timantit sulavat kuulemma pesussa. Tämä olisi kieltämättä kyllä ollut kiva tietää ennen, kun otin rusketuksen tai ostin puvun, jossa on timanttikoristeita.

^Musta tuntuu, ettei kemiallisessa pesussa saa yhtään mitään pois... Oon sis tosi pettynyt oman kokemukseni johdosta. Pesetin puvun heti häiden jälkeisellä viikolla ja puvussa oli tosiaan vain kuratahroja helmassa. Eli ei ollut mitenkään pinttynyttä tai vaikeata likaa Ja näitä tahroja ei muka saanut sitten pois kemiallisessa pesussa pesulan mukaan... Musta tuntuu että eivät osanneet hommaansa tai sit tuo pesu on tehoton.

Helmaan tuli jotain likatahroja jotka lähti helposti pesulassa. Laahus mulla oli vihkimisen jälkeen nostettu ylös. Kengät (valkoiset totta kai) sen sijaan likaantui tosi pahasti, ihan kuin olisin astunut kahvilätäkköön niillä ??? Eikä ainakaan samassa pesulassa pystytty pestä niitä, olivat siis satiiniset. Kotikonstein olen yrittänyt jotenkin niitä puhdistaa mutta täysin puhtaaksi ei taida tulla. :(

Huomasin vasta pukua pesulaan viedessä, että kylläpä se oli päässy likaiseksi. Helma oli likainen, kainaloissa hikitahroja ja ympäri pukua pieniä roiskeita sekä rinnassa punaviiniä. :D Ihme kyllä tuli puhtaaksi!

Mulla oli nahkaiset valkoiset kengät, joten ne sai hyvin puhtaaksi myös.

Minä onnistuin läikyttämään punaviiniä pukuni etumukselle siinä ennen kakunleikkuuta. Katastrofihan se oli, mutta onneksi mieheni sai hangattua tahran suolalla ja vissyllä lähes näkymättömäksi. Ja tietysti kaikki kaverit vakuuttelivat, että ei sitä huomaa yhtään (vaikka ehkä ihan vähän huomasikin :D ) Harmittihan se kovasti, mutta pakko vaan päästä asian yli, eikä jäädä märehtimään koko loppuillaksi! Mutta morsiamet, olkaahan varovaisia sen punaviinin kanssa kuitenkin! :)

Itselläni hääpuvussa on ns. perinteistä likaa (eli pölyä sun muuta) laahuksessa, suurempia siihen ei tullut. Kavereille järjestettävässä juhlassa päälläni olleessa puvussa sitten onkin jo kuraa vähän enemmänkin kun ulkona oli huonompi ilma ja pihalla tuli kuljettua enemmän. Puvun pystyy kuitenkin pääosin putsaamaan jo kostealla pyyhkimällä, mutta pesulaanhan nuo varmaan on jossain vaiheessa vietävä.

Kävin juuri pukuni vauriot läpi ja kyllähän sieltä kaikenlaisia tahroja löytyi.. Punaviiniltä vältyttiin, mutta jostain syystä puvun helmasta löytyi salsa- ja kahvitahroja  :girl_haha: Pitsinen laahus sen sijaan säilyi todella hyvässä kunnossa koko päivän ajan, vaikka ulkona oli loskasää ja kuljin suurimman osan päivästä laahus auki. Noin 30 senttimetrin pätkällä on havaittavissa pientä harmaantumista, mutta muuten laahus on putipuhdas. Mitään suojasuihkeita tai muita aineita en pukuun etukäteen laittanut, mutta eipä niitä olisi nähtävästi tarvittukaan.

Spoilerista löytyy muutamia kuvia, jos jotakuta tulevaa morsianta ne kiinnostavat ^_^

11772074.jpg

11772075.jpg

11772076.jpg

11772077.jpg