Häät juhannuksena? (yhdistetty)


beluga

Recommended Posts

amandus: ei mun kuva ole mitenkään suppea, mutta luulenpa vain, että harva näistä juhannusmorsioista järjestää kuvailemiasi häitä (luulen et he olis asiasta maininneet). Jos näin on niin ok, mutta jaksan uskoa suurimman osan pitävän perinteiset häät pukuineen ja tiloineen. Kyllä mullekin hyvän kaverin mökkihäät kävis, ei siinä mitään. :)

Totta puhut. Halusin vain tuoda toisenlaisen näkökulman juhannushäihin, siis että ne voivat olla mitä upein juttu, jos avartaa omaa näkökulmaa sen suhteen, mitä häiden "pitää" olla. Mainitsemasi kaverin mökkihäät olisivat varmasti ihanat, lähtisin sellaisiin suorastaan riemusta kiljuen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jos itse saisin kutsun juhannushäihin niin harmittaisi varmaan enemmän se että omat synttärit jäisi juhlimatta. Tietysti osallistuttaisiin häihin eikä meitä varmaan harmittaisi ollenkaan.

Olemme muutenkin tottuneet olemaan kaupungissa juhannuksena, joten ei tuottaisi minulle minkäänlaista ongelmaa osallistua häihin. Ei juhannuksessa nyt kuitenkaan mitään niin ihmeellistä ole, eikös sitä ehdi mökille saunomaan vaikka seuraavana päivänä. Tai onhan siinä koko kesä aikaa.

Tiedän että juhannus on joillekin tärkeä ja haluavat viettää sitä juurikin mökillä tms. mutta itselle henkilökohtaisesti se ei ole mikään suuri juhla, paitsi tietenkin silloin kun omat synttärit siihen viikonloppuun sattuu. :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Itse lähtisin mielelläni ns. mökkihäihin jos joku ystävä sellaiset haluaisi juhannuksena järjestää. "Perinteisempiinkin" häihin voisin juhannuksena mennä vieraaksi, mutta kieltämättä saattaisi käydä mielessä, että olisiko ollut hauskempaa mökkeillä kaveriporukalla. Juhannushäät ei meidän omalla kohdalla olisi olleet ongelma niinkään sukulaisille vaan juuri kavereille, joille juhannus on usein se tilaisuus missä nähdään ehkä pitkästä aikaa isommalla porukalla ja ollaan useampi päivä jossain mökillä. Me ei siis edes vakavasti pohdittu juhannushäitä, osittain juuri siksi että tiedettiin ettei kaverit siitä olisi ilahtuneet, mutta myös siksi ettei muutenkaan haluttu kesähäitä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Olemme ajatelleet pitää juhannushäät, koska sillon luonto on kauneimmillaan, ei ole vielä liian kuuma, kirkoissa ei ole tungosta. Ja eihän ne häät kestä kuin yhden päivän ja loppu juhannuksen saa jokainen viettää tahollaan kuten haluaa. Sehän kertoo jo vieraistakin kaiken oleellisen, että tulevatko he mieluummin häihin vai lähtevät vetämään päätä täyteen jokavuotiseen tapaan. Sellainen vieras, joka jättää saapumatta juhannuksen takia ei ole häidemme arvoinen.

En ole monessa asiassa kovin perinteinen, mutta juhannushäät haluan.

Toivotaan etten anopin painostuksessa tule muuttamaan mieltäni. Parempi kun asiasta mainitsee vasta sitten kun päivämäärä on sovittu eikä sitä voi muuttaa..

Link to comment
Share on other sites

Olemme ajatelleet pitää juhannushäät, koska sillon luonto on kauneimmillaan, ei ole vielä liian kuuma, kirkoissa ei ole tungosta. Ja eihän ne häät kestä kuin yhden päivän ja loppu juhannuksen saa jokainen viettää tahollaan kuten haluaa. Sehän kertoo jo vieraistakin kaiken oleellisen, että tulevatko he mieluummin häihin vai lähtevät vetämään päätä täyteen jokavuotiseen tapaan. Sellainen vieras, joka jättää saapumatta juhannuksen takia ei ole häidemme arvoinen.

En ole monessa asiassa kovin perinteinen, mutta juhannushäät haluan.

Toivotaan etten anopin painostuksessa tule muuttamaan mieltäni. Parempi kun asiasta mainitsee vasta sitten kun päivämäärä on sovittu eikä sitä voi muuttaa..

Niin no, sekin vähän tietty vaikuttaa, että missä ne häät on ja kuinka paljon sieltä on matkaa juhannuksenviettopaikalle. Eikä juhannus välttämättä tarkoita pää täyteen vetämistä. Juhannus voi olla myös perheen yhteistä loma-aikaa, johon voi olla muita suunnitelmia, kuin viettää sukulaisen/ystävän häitä. Itse en juhannushäitä pitäisi, sillä se on tärkeä juhla monelle, ja en haluaisi viedä sitä juhlaa läheisiltäni. Viikonloppuja kesässä riittää, eikä esim. viikko myöhemmin muuta kesää sen rumemmaksi. Mutta tämä on vain oma mielipiteeni. Meillä esim. suvussa paljon lestadiolaisia, joille suviseurat ovat tärkeä juhla. Itselleni oli selvä heti alussa, että se viikonloppu on poissuljettu mahdollisuus juhannuksen lisäksi, koska haluan heidän pystyvän osallistumaan seuroihin, eikä tuskailemaan, kun ME halusimme häät juuri sille viikonlopulle. Kaikkia ei toki voi aina miellyttää, mutta yhtälailla itse haluan kunnioittaa vieraitani enkä valita sitä ajankohtaa, joka on heille tärkeä.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ötökkä
Olemme ajatelleet pitää juhannushäät, koska sillon luonto on kauneimmillaan, ei ole vielä liian kuuma, kirkoissa ei ole tungosta. Ja eihän ne häät kestä kuin yhden päivän ja loppu juhannuksen saa jokainen viettää tahollaan kuten haluaa. Sehän kertoo jo vieraistakin kaiken oleellisen, että tulevatko he mieluummin häihin vai lähtevät vetämään päätä täyteen jokavuotiseen tapaan. Sellainen vieras, joka jättää saapumatta juhannuksen takia ei ole häidemme arvoinen.

En ole monessa asiassa kovin perinteinen, mutta juhannushäät haluan.

Toivotaan etten anopin painostuksessa tule muuttamaan mieltäni. Parempi kun asiasta mainitsee vasta sitten kun päivämäärä on sovittu eikä sitä voi muuttaa..

No meillä ainakin kutsu juhannuksena perjantai- tai lauantaihäihin tarkoittaisi sitä, että siinä menee koko muu juhannus kaupungissa, koska etäisyyksien vuoksi mökillä ei ole mahdollista käydä yhden tai kahden päivän aikana. Eikä juhannuksena ole ainakaan meillä tapana "vetää pää täyteen". Juhannus nyt vain sattuu olemaan yleensä kesän ainoa pitkä pyhä, jolloin kaikilla on vapaata yhtäaikaa ja pääsemme porukalla mökille.

Onneksi potentiaaliset lähitulevaisuuden naimisiin menijät meidän lähipiirissä ovat sen verran fiksuja, etteivät todennäköisesti järjestä häitä juhannukselle. Tosin se auttaa paljon, että kaikki muutkin läheiset ajattelevat niin, että juhannus on se oman porukan juhla, eikä silloin järjestetä mitään häitä.

Mutta totta kai jokainen järjestää häät silloin kun itselle sopii parhaiten. Tosin sitten ei mielestäni ole oikeutta kiukutella, jos joku ei pääse tai halua lähteä paikalle. Kannattaa myös tiedostaa se, että juhannushäät tarkoittavat monelle sitä, että silloin moni vieras joutuu "uhraamaan" myös ne muut vapaapäivät ja perumaan kaikki muut juhannusmenonsa. Itse voisin juhannuksena lähteä lähinnä oman sisaruksen häihin, mutta kuten sanottu, ei varmaankaan ole juhannushäitä luvassa.

Link to comment
Share on other sites

Mä olen kerran ollut juhannushäissä, ja kyllä vähän harmitti, kun meni juhannus "pilalle", vaikka muuten mukavat häät olikin. Ei ehkä olisi harmittanut niin paljon, jos häät olisi olleet jossain maalla luonnon keskellä, mutta nää häät oli Helsingin keskustassa.

Mulle juhannus on ainutlaatuinen juhla, jolloin teen asioita, joita en muulloin tee, ja tietyn porukan kanssa. Tätä juhlaa ei voi siirtää mihinkään muuhun viikonloppuun, joten väistämättä ne häät pilaisi sen vuoden juhannuksen.

Eli jos kutsu juhannushäihin tulisi, pitäisi kyllä miettiä tarkkaan. Se osallistuisinko riippuisi sitten monesta asiasta: kuinka läheinen ihminen, keitä sinne tulee (jos esim. tuo koko juhannusporukka on tulossa, niin silloin juhannussuunnitelmat olisi luultavasti peruttu muutenkin), missä häät on (maalla/kaupungissa, kuinka kaukana) jne. Toivoisin kyllä kovasti, että ihmiset eivät pitäisi häitään juhannuksena, niin saisin juhannuksen lisäksi viettää kivan häälauantain vielä ihan erikseen.

Link to comment
Share on other sites

Tähän ketjuun kirjoittaneilla tuntuu olevan aika suppea kuva siitä, miten häitä voidaan järjestää. Ei häihin ole välttämättä pakko kutsua laajalti sukua ja kavereita, vaan häitä voi viettää yhtä hyvin sillä porukalla, jonka kanssa olisi muutenkin juhannuksena. Osallistuisin mielelläni pienen piirin rentoihin juhannushäihin, joissa olisi vaikka vihkiminen mökin pihassa ja ilta jatkuisi hyvän ruoan ja saunomisen merkeissä. Morsiamelle kukkaseppele ja vaalea kesämekko. :) Miltä sellainen kuulostaisi?

Mä suunnittelin tämän tapaisia häitä aluksi. Häät ois pidetty juhannuksena, sillä porukalla ja siinä paikassa, jossa muutekin juhannukset vietetään. Toki olisi sitten muutakin porukkaa pitänyt kutsua, mutta puolet vieraista ois ollut jo "automaattisesti" paikalla. Olin jo miettinyt vihkipaikankin, eräällä upealla kalliolla ja juhlat meren rannalla grilliruokaa syöden. Se ois varmasti ollut ihanaa (paitsi jos ois sattunut sateinen sää...), mutta asiaan olisi liittynyt liian monta käytännön hankaluutta ("ylimääräisten" vieraiden majoitus, tarjoilut, sää yms), että päätin jättää väliin ja pidettiin häät ihan toisena ajankohtana.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä ja ei. Perinne on plussaa, mutta tavallaan "riistetään" vierailta mahdollisuus ylimääräiseen juhlaan, juhannushäissä on tavallaan juhla juhlan kanssa päällekän.

Omituinen vaihtoehto sen sijaan on häät juhannuspäivänä. Voi sitä krapulasilmäin määrää...plus, harva kampaaja+muu palveluntarjoaja tulee riemuissaan juhannuspäivänä töihin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Puolinainen

Mä menisin ihan innoissani juhannuksena häihin jos kutsuttaisiin, just siksi että se olisi niin erilainen tapa vietää juhannus.

Jouluhäitä ei voi verrata juhannushäihin, koska joulu on intiimi perhetapahtuma, ja juhannuksena on muutenkin festareita, tapahtumia ja kokoontumisia ympäri Suomea, toisin kuin jouluna.Joulu on perhejuhla, juhannus pikemminkin kansanjuhla.

Juhannus on varmastikin monelle aikaa olla perheen kanssa, mutta niinhän se on hääparillekin. Mikä olisikaan ihanampaa kun vihkityä läheisten ympäröimänä, ja juhlia yötöntä yötä ystävien ja sukulaisten kanssa?

Jos mieluummin ollaan oman perheen kesken mökillä kuin häissä, sehän on ihan jokaisen oma asia. Uskon että häänsä juhannuksena järjestävä pari tietää sen, että voi olla että jopa puolet kutsutuista jättää tulematta. Jos mun kutsumat vieraat oleilisivat mieluummin mökillä kuin meidän häissä juhannuksena, en mä siitä pahastuisi. Ei kukaan voi loukkaantua jos kutsutut eivät tule paikalle, kutsuhan on vapaaehtoinen oli juhannus tai ei.

En ymmärrä asennetta, että juhannushäät on perseestä, eihän niihin ole pakko mennä jos kutsu tulee, kuten ei muihinkaan häihin?

Link to comment
Share on other sites

Guest Puolinainen
Kannattaa myös tiedostaa se, että juhannushäät tarkoittavat monelle sitä, että silloin moni vieras joutuu "uhraamaan" myös ne muut vapaapäivät ja perumaan kaikki muut juhannusmenonsa.

Jos joku ajattelisi minun häistä että joutuu "uhrautumaan" tullakseen sinne, niin toivoisin todellakin ettei ko. vieraat tulisi. :girl_haha: Siitä olis hääilo kaukana. Turha kenekään ruikuttaa jos saa kutsun juhannushäihin, ei sinne todellakaan ole pakko mennä. Jos muilta kysytään, niin hääpari tietää itse omille häilleen sopivimman ajankohdan, ja toivoo sinne kutsumansa vieraat paikalle. Aika kummallista minusta on kritisoida hääparin valitsemaa päivää. Oli päivä kun päivä, aina löytyy sellainen kesäviikonloppu mikä ei sovi jollekin. Viikko ennen juhannusta on "viikko ennen juhannusta pitäs matkustaa toiselle puolelle Suomee", ja "viikko jälkeen juhannuksen on häät, onpa kiva reissata taas toiselle puolelle Suomee". Kolme viikkoa juhannuksesta on mummun syntymäpäiviä ja festareita, ja elokuussa alkaa jo koulut ja kesäkuu kokonaan pyhitetään sille juhannuksen odottamiselle. Jos hääpari alkaa miettimään kaikkia mahdollisia viikonloppuja, ei se varmasti sovi kaikille kuitenkaan. Joten parasta on, että pitää hääpäivän siten kuten itse haluavat, ja sinne tuleminen on vapaaehtoista. :-X

Link to comment
Share on other sites

Itse voisin hyvinkin mennä juhannushäihin, olisipahan välillä hieman erilainen juhannus. Mutta mahdollisista juhannushäistä kannattaa kyllä ilmoittaa hyvissä ajoin, sillä monet varailevat mökkejä ym. juhannukseksi. Juhannuksen mökit kun pitää varata yli puoltakin vuotta etukäteen ja varmasti silloin vieraita harmittaa jos on jo ehtinyt mökin tms varata kun kutsu juhannushäihin tulee.

Link to comment
Share on other sites

Mulle juhannuksella ei ole mitään merkitystä, joten mielelläni menisin juhannuksena vieraaksi häihin siinä missä jonain toisenakin viikonloppuna. Itse en kuitenkaan pitäisi häitä juhannuksena, koska joku tosiaan voisi em syistä johtuen siitä lähteä urputtamaan. Toisaalta en ymmärrä, mikä siinä olisi niin hirveää viettää yksi juhannus elämästään vähän eri tavalla. Normaalimittaiseen elämään kun mahtuu aika monta muuta juhannusta, joina pääsee taas viettämään sitä perinteistä mökkijuhannusta.

Link to comment
Share on other sites

^Tuskin mitään virallista etikettiä, mutta itse suosisin tilanteessa save-the-date-ilmoitusta puolisen vuotta etukäteen. Niin kuin tuossa jo edelläkin sanottiin, monet varaavat mökkejä tai matkoja hyvinkin sen puoli vuotta ennen juhannusta (yleensä niitä ei edes voi perua) - ja ainakin mua harmittaisi, jos saisin kutsun häihin, joihin haluaisin mennä mutta en sitten tuollaisesta syystä pääsisi. Mitä aiemmin vieraat tietävät, sen paremmin he voivat todella valita, mitä haluavat (eivätkä ole jumissa jo varatussa ohjelmassa) - sekä myös huolehtia kulkemiset ja majoitukset häitä varten, koska juhannukseksi nekään eivät ole ihan itsestään selviä, varsinkin jos ei ole omaa autoa.

Muoks: Ja me kyllä omissa häissämme otimme huomioon myös vieraamme hääpäivän valinnassa. Siis toki valitsimme sellaisen päivän, joka meille sopi parhaiten, mutta otimme todellakin huomioon lähipiirin menot ja harrastukset ja vastaavat, koska oikeasti halusimme heidät paikalle. Esimerkinomaisesti mainittakoon, että kesähäät olisivat meidän mielestämme olleet erittäin huono vaihtoehto perheessä, jossa on tapana viettää kaikki kesän viikonloput oman harrastuksen SM-sarjan kilpailuissa. Joku voi sanoa, että ko. henkilöt voivat aina valita ja että ei ole pakko tulla, mutta kyllä mun mielestäni olisi ollut kamalaa pistää heidät valitsemaan kahden noin tärkeän asian välillä.

Muokattu: , käyttäjä: tammikuu09
Link to comment
Share on other sites

Me ollaan mietitty, että pidettäisiin häät 26.6.2010, eli juhannuspäivänä. Vieraina olisi lähimmät sukulaiset ja muutama ystävä, ja uskoisin suurimman osan haluavan tulla juhlimaan häitä. Juhannus on joka vuosi, mutta yhden sukulaisen häät vaan kerran elämässä.

Link to comment
Share on other sites

Se on jotenkin surullista, että ihmiset ajattelee häistä niin, että "voisi olla mukavampaa viettää juhannus mökillä kavereiden kanssa". Tässäkin ketjussa ehkä tulee vähän sellainen vaikutelma, että häät ovat pakollinen paha, johon joutuu juhannuksena menemään jos joku ne silloin järjestää. Tämäkin varmasti vaihtelee suvuittain ja henkilöittäin, mutta itse pidän häitä kyllä yksinä parhaista juhlista mitä tulee, ja uskon että myös juhannuksena ne olisivat erittäin tervetullutta vaihtelua siihen perinteiseen mökillä juopotteluun =)

Link to comment
Share on other sites

Se on jotenkin surullista, että ihmiset ajattelee häistä niin, että "voisi olla mukavampaa viettää juhannus mökillä kavereiden kanssa". Tässäkin ketjussa ehkä tulee vähän sellainen vaikutelma, että häät ovat pakollinen paha, johon joutuu juhannuksena menemään jos joku ne silloin järjestää. Tämäkin varmasti vaihtelee suvuittain ja henkilöittäin, mutta itse pidän häitä kyllä yksinä parhaista juhlista mitä tulee, ja uskon että myös juhannuksena ne olisivat erittäin tervetullutta vaihtelua siihen perinteiseen mökillä juopotteluun =)

Meille juhannus oli yksi niistä harvoista hetkistä, jolloin saimme olla kaksin mökillä, arjen mennessä erittäin tiiviisti työn parissa. Häät ovat tärkeä juhla, mutta joskus täytyy myös ymmärtää ihmisten halu olla rauhassa. Häät vaativat myös vierailta, ei vain järjestäjiltään. Arkiviikonloppuna tilanne on täysin erilainen, kyseessä ei ole ns. pitkä viikonloppu, vaan normaali lyhyt tauko töiden välillä. Juhla on erilainen arjen keskellä, juhla juhlan kanssa päällekkäin on jotain aivan muuta.

Link to comment
Share on other sites

Monille juhannus on myös koko kesän ainoa tilaisuus päästä edes pienelle matkalle (kaikillahan ei ole palkallisia kesälomia :rolleyes: ) - ja harvalla nyt ainakaan ylempänä mainittu "mökillä kännääminen" on se, mikä painaa vaakakupissa häitä vastaan (randomilla festarit, perinteinen suku-/kaveritapaaminen, harvinainen tilaisuus vierailla 700 kilometrin päässä asuvien vanhempien luona ;) ).

Link to comment
Share on other sites

Ei häitä juhannuksena, kiitos. Meillä on tapana lähtee juhannuksena kaupungista maalle, saunomaan, grillaamaan ja muuten vaan rennosti olemaan. Joten tuntuisi väkinäiseltä käyttää nämä vapaat sitten häissä. (voi olla että jollain ei koko kesän aikan ole muita vapaita kun juhannus)

Muokattu: , käyttäjä: Christina^
Link to comment
Share on other sites

Guest Puolinainen

^^ No, sittenhän päätös on helppo. Jos valitsette mieluummin kesälomareissun kun häissä vieraana olon, eihän se ole sitten kun vaan ilmoittaa ettei pääse? En ymmärrä tuota, että ei häitä juhannuksena kiitos-asennetta, eihän sinne pakko ole mennä joten sama vaan ilmoittaa esteestä. Jos hääpari kutsuu 120 vierasta, moni jättää tulematta joka tapauksessa (yleensä), joten tuskin poisjääntinne jättää suurta aukkoa vieraslistaan. Hääparin ihan läheisimmät menevät joka tapauksessa, ja ainoastaan sillä tulisi olla merkitystä hääparille (ainakin minulle).

Jos omiin häihin tulisi kutsutuista vaan 1/3, tiedän että he tulevat ketkä haluavat ja loput ei, that's it.

Link to comment
Share on other sites

Tämä kyselyhän oli "häät juhannuksena?", kerroin oman mielipiteeni siihen. Ja ei asiat eivät ole niin helppoja. Jos juuri on jonkun läheisen ystävän, sukulaiset häät niin emmä kehtaa sanoo etten pääse kun on juhannus. Joten silloin uhraan sen juhannuksen vieton niihin häihin, ja en sano sitä etteikö siellä olisi mukavaa ja etten viihtyisi.

Link to comment
Share on other sites

^^ No, sittenhän päätös on helppo. Jos valitsette mieluummin kesälomareissun kun häissä vieraana olon, eihän se ole sitten kun vaan ilmoittaa ettei pääse? En ymmärrä tuota, että ei häitä juhannuksena kiitos-asennetta, eihän sinne pakko ole mennä joten sama vaan ilmoittaa esteestä.

Miten niin helppo? Jos varataan tammikuussa matka, jota ei voi perua, ja sitten joku läheinen ihminen kutsuu meidät huhtikuussa juhannushäihinsä, niin ei siinä ole mitään vaihtoehtoja, joista voisi valita, ja ihan varmasti olisin pahoilla mielin... Ja vaikka matkan voisikin perua, niin ei kyse ole siitä, ettenkö haluaisi ennemmin mennä häihin, vaan siitä, että olisi kurja joutua luopumaan vuoden ainoasta matkasta, kun kesässä olisi kaksikymmentä muuta vapaata normaalia viikonloppua niille häille!

Muokattu: , käyttäjä: tammikuu09
Link to comment
Share on other sites

Guest Puolinainen

¨^ Ookoo, on kyllä aika paska nakki sitten jos haluaa häihin. :girl_sad: Ymmärsin, että kyseessä on hääpari joiden häihin et erityisemmin edes kaipaile mennä.

No, vastaavan juttu voi tapahtua oli juhannus tai ei, jonka takia me laitetaan se täälläkin mainittu Save The Date-kortti puoli vuotta etukäteen, että osaavat varautua. :flirt:

Link to comment
Share on other sites

Guest hömppä

Kyllähän matka voi sattua mille tahansa muullekin viikonlopulle häiden kanssa päällekkäin kuin vain juhannukselle, ja nämä on tietysti sellaisia tilanteita mille ei vaan voi mitään. En usko että tuolla juhannuksella on asian kanssa niinkään tekemistä. Monet kuitenkin matkustavat juuri muuna ajankohtana kuin juhannuksena.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...