titiuu

Mitä tehdä, jos sairastuu juuri häiden alla?

67 posts in this topic

Koita yskään ottaa lusikkaan hunajaa (kovaa mieluiten, pehmeäkin käy). Kallista pää taaksepäin ja nuolaise lusikka tyhjäksi, mutta älä nielaise, vaan pidä suussa / kurkussa niin kauan kuin voit. Auttaa paljon paremmin kuin yskänlääke! Ja tosiaan suosittelen tuota toistakin nenäsuihketta. Sekä kofeiinia. :)

Onneksi olkoon Kissanjalalle! :) Miten pärjäsit flunssan kans?

Toivottavasti en sairastu hääpäiväksi, se olisi aika kamalaa :S Kumminkin haluaa nauttia siitä päivästä, ruuasta, musiikista, ihmisistä, kaikesta! Aikanaan kun tanssin Wanhat, niin satuin sairastumaan. Kuume oli kova, mutta itsepintaisesti jaksoin ja olo helpottikin iltaa kohden.

Oon huomannu kans tässä vuoden sisällä, että kun pelkään/jännitän tarpeeks, ni mahalla siihen reagoin ja paha olo on varmasti. Eikä sillon pysty syömään mittään. Kuumeessa oon harvoin, mut yleensä silloin, ku ei missään nimessä pitäis olla (lomamatkalle lähdin 39c kuumeessa, au pairiksi Ruotsiin lähdin myös kippeenä). Saa nähä, mitä käy ens helmikuussa. Kaikenlisäks oon sit töissä päiväkodissa, jossa pöpöt kiertää ihan jokaisessa, yleensä....

Eli vitamiinia ja maitohappobakteeria naamaan vaan. :)

Apua , ehinköhän parantua.Häät 4 päivän päästä. (kauhee yskä)

Meillä kävi miehen kanssa vähän onnettomasti vähän ennen häitä: minä sairastuin noin kolme viikkoa ennen häitä tavalliseen flunssaan, ja ajattelin silloin, että hyvinhän tässä ehtii vielä parantua ennen häitä. Mies sai sitten noin viikko minun sairastumiseni jälkeen keuhkoputkentulehduksen, joten oltiinkin sitten molemmat kipeinä juuri niillä viikoilla kun olisi pitänyt tehdä viime hetken hääjärjestelyitä! Minun flunssani osoittautui myös tosi sitkeäksi, koska vielä hääviikon alussakaan se ei ollut poissa. Viisi päivää ennen häitä lähti sitten kokonaan ääni, jolloin iski jo paniikki: mitä jos en pysty sanomaan "Tahdon!" alttarilla! :girl_impossible: Olin pari päivää ihan hiljaa, mutta kun ääni ei ollut vielä torstainakaan täysin palannut, oli pakko mennä lääkäriin. Todettiin, että kurkussa ja nielussa ei ole mitään, ja että äänihuuletkin olivat normaalit. Sen sijaan minun keuhkoputkeni oli paljon punaisempi kuin keuhkoputkentulehdusta vielä siinäkin vaiheessa potevalla sulhasellani, samoin toisesssa poskiontelossa oli tulehdus. Ei muuta kuin poskionteloa punkteeraamaan (lääkärin mukaan keuhkoputkikaan ei parane ennen kuin poskiontelo on kunnossa), yksi pieni pyörtyminen väliin (kyllä se aika jännä operaatio kuitenkin oli!) ja sitten oli hetkessä parempi olo! :girl_dance: Tukkoisuus hävisi samantien ja sain vielä antibiootit kouraan. Aloin napsimaan niitä heti, joten lauantaina (hääpäivänä) olin jo huomattavasti paremmassa kunnossa. Miehen keuhkista hoidettiin astmalääkkeillä, joten hänenkin olonsa oli hääpäivänä paljon parempi. Kumpikaan meistä ei toki hääpäivänä olllut 100% terve, mutta vointi parani joka hetki, ja täysillä pystyttiin nauttimaan hääpäivästä.

En toivo kenellekään minkäänlaista sairastumista juuri ennen häitä, mutta jos sellainen sattuisi yllättämään, niin paras neuvoni on: menkää ajoissa lääkäriin! Kun vielä sanoo, että on hääpäivä tulossa, niin kyllä sieltä lääkäriltä apua ja sopivia rohtoja saa! Liian pitkään ei siis kannata jäädä odottelemaan, että josko tämä tästä...

Apua... 9 päivän leiri takana, ja kotiin palatessa iski armoton flunssa päälle. Ja naimisiin pitäisi mennä viikon päästä. Hengittäminen on vaikeaa ja nenä valuu. Lääkäriltä sain diagnoosin: keuhkoputkentulehdus, ja astmalääkkeitä ja antibioottia rohdoksi. Nyt olo vähän parempi, mutta kuumetta edelleen päälle 37 c. Pelottaa, että yskä on vielä kovasti päällä viikon päästä, ja voimat vähissä. Joitakin asioita on vielä tekemättä, pakko vaan nakittaa nyt apujoukoille niin paljon kuin mahdollista. Inhottavaa!! Toivottavasti muut pysytte terveinä ennen häitä!

"Hassun hauska" tarina,

Kun vanhempani menivät naimisiin, oli isäni hääpäivänä vähintäänkin vuosisadan flunssassa. Onneksi lähipiiristä löytyi lääkäri, joka syötti isälleni sellaiset pillerit ja muut pöperöt, että hän pystyi hyvin alttarille kävelemääm, tahdon sanomaan ja juhlatkin tuli juhlittua. Vähemmän onneksi lääkkeet olivat niin vahvoja, ettei isäni muista päivästä oikeastaan mitään.

Suunnittelen syöttäväni samat lääkkeet isälleni omana hääpäivänäni. On hermoilu ja panikointi sitä luokkaa, ettei päivästä varmaan muuten selvitä.

Ja joo, pelottaa, että olen kipeä hääpäivänäni.

Meillä vanhin lapsista oli festareilla viikkoa ennen häitämme ja toi sieltä tuliaisiksi oikein mukavan flunssan. Mieheni kulki viikon käsidesi pulloa kantaen ja siivoten joka paikkaa hullun lailla :) ( harvinaista herkkua :) )

Pysyimme terveinä, kiitos mieheni :) ja vanhin lapsistakin parantui häihin mennessä, mutta häiden jälkeisenä maanantaina toinen lapsista sairastui kuumeeseen ja itse sain selkääni noidannuolen viikko häiden jälkeen... Että kyllä näin perheellisenä saa varautua ihan kaikkeen, heh!

Täällä myös yksi, jonka pahin painajainen on olla sairaana hääpäivänä! :wacko: Mulla on suht heikko vastustuskyky ja olen usein kipeänä, vaikka liikun paljon ja syön terveellisesti, kiskon vitamiineja jne. Silti kerään kaikki angiinat, poskiontelontulehdukset, flunssat ja vatsataudit :(

Jos häiden alla tulisi edes pientä nuhaa, niin hakisin kyllä lääkäristä Duactia nenäonteloiden tyhjentämiseksi ja vaatisin vinkkejä, joilla ajaa taudinpoikanen pois.

Mulla on ajatuksena vahva maitohappobakteeri+vitamiini-kuuri kuukautta ennen häitä sekä itselle että miehelle. Jos lapsi sattuu häiden alla sairastumaan, niin sen tuuppaan oitis hoitoon isälleen (ei väliä jos isä sairastuu, kun ei ole häihin kutsuttujen joukossa), kunnes paranee. Aion jynssätä käsiä ja kotia, syödä terveellisen säännöllisesti ja liikkua järkevissä rajoissa sekä olla stressaamatta itseäni hengiltä. Jos kuitenkin joku tauti tulee (mahatauti pahin vaihtoehto, flunssan kanssa vielä pärjää), niin heti lääkäriin ja kaikki ripuli-, oksennus-, kuume- ja nenälääkkeet tänne kiitos !

Mä en sairastele juuri koskaan, flunssa on noin kerran kahdessa vuodessa. Polttareista onnistuin sen kuitenkin saamaan, kun join samasta pullosta kuin semiflunssainen kaaso. Normaalitilanteessa en siis olisi tuosta saanut tartuntaa, mutta taisi olla häästressin takia immuniteetti alhaalla. Olin pari päivää poissa töistä häitä edeltävällä viikolla, ja palasin vähän puolikuntoisena töihin kun töissä oli hankala tilanne.

Hääviikon tiistaina jouduin sitten kuitenkin menemään lääkäriin kun minulle oli tullut poskiontelontulehdus, jälkitautina varmaan. Epätoivoisena sanoin lääkärille että laittaa nyt tehokkaat lääkkeet, mun on oltava kunnossa lauantaina kun menen naimisiin! Hän määräsi kolmen päivän tehoantibioottikuurin joka onneksi tehosi nopeasti. Sain laitettua kynsiä ja vähän pakkailtua sairaslomalla, joten loppuviimeksi hyvä että sairastuin koska muuten olisi tullut kiire jos olisin ollut vielä torstaihin asti töissä!

Mä oon päättänyt kustantaa appiloille. perheelleni, kaasoille, bestmäneille, itselleni ja sulhaselle  maitohappobakteerit, vitamiinit yms. Ettei vaan kukaan ole kipeänä kun se päivä koittaa ja jos joku tauti pukkaa nii siihen löydetään lääkkeet, kukaan tärkeistä ihmissitä ei tule olemaan pois :D

Mä luotan siihen, ettei tällainen stressaaja voi sairastua juuri silloin kun stressitaso on korkeimmillaan, vuosisadan flunssa iskee vasta häitä seuraavana päivänä :)

Eipä ollut flunssaa taikka vatsatautia tai mitään muutakaan, mutta järkyttävä migreeni kyllä. Mulle nuo kohtaukset saattaa iskeä päälle ihan jo kaiken ihan pienenkin takia (esim. huonosti nukutun yön jälkeen, jos on paikat jumissa, stressiä, liian kirkas/lämmin ilma ulkona...) niin tavallaan ihan odotettavissahan tuo kyllä oli, mutta vaikka siihen oli osannut varautuakin niin en kiellä etteikö se silti olisi jäänyt harmittamaan. Särky oli silloin vielä kaiken kukkuraksi niin älyttömän paha että se pisti ihan oksettaamaan, oli siinä sit kiva kun olis halunnut syödä juhlissa paljon enemmän kaikkea hyvää mutta kun ei yksinkertaisesti vaan uskaltanut. Se kaihertaa mieltä vieläkin. :( Jos olisi tajunnut olla etukäteen fiksu niin olisi voinut käydä lekurilta pyytämässä jo hyvissä ajoin reseptin estolääkitykseen, mutta jostain syystä sen hoitaminen sitten jotenkin vaan jäi... onneksi äitini oli kiireessä muistanut napata käsilaukkuunsa mulle lääkkeet mukaan niin parin pillerin avulla kykenin sitten pysymään kuitenkin ihan suhtkoht hyvässä kuosissa juhlinnan loppuun saakka. Aika hyvin fiilistä ja jaksamista se särky luonnollisesti kyllä siltikin verotti.  

Muoks. Olinkin jo vastannut tähän aiheeseen.

Edited by Delia