Jump to content
Naimisiin.info

Vintage- /vanhat tai vanhan tyyliset hääpuvut


nna

Recommended Posts

En löytänyt aiheesta omaa ketjua, joten ajattelin aloittaa uuden.

Olen menossa naimisiin noin vuoden päästä talvella ja vähitellen alkanut katsella itselleni sopivaa pukua. Muutaman häälehden selaamisen jälkeen samanlaisina toistuvat nyt muodikkaat puvut alkavat lähes ällöttää. Olen sovittanut äitini ja mummoni vanhaa hääpukua, joka olikin ihan hyvä (ajaton, erittäin yksinkertainen, kapea, pitkähihainen), mutta olen vielä kiinnostunut erikoisemmista puvuista. Kivoja malleja olen löytänyt paljon enemmän vanhojentanssipuvuista kuin hääpuvuista ja yksi vaihtoehto onkin teettää esimerkiksi 40- tai 50-luvun tai viktoriaanistyylinen puku, mieluiten hihoilla. (Teettämisessä ei kuitenkaan täyty ekologisuuden ihanne!) Haluaisin kuitenkin, että puku olisi valkoinen ja sitähän puvut eivät vielä kovin montaa kymmentä vuotta ole olleet.

Onko teillä muilla ollut/ tulossa vanhanaikaista hääpukua? Mistä sellaista kannattaisi etsiä? Vintageliikkeistä, kirpputoreilta, netistä? Teettää? Kirpputoreilla näkemäni puvut ovat olleet valitettavan huonossa kunnossa. Olen myös erittäin pienikokoinen (laiha, en lyhyt) ja vanhan puvun pienentämisessä on tietysti omat niksinsä.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä! Netistä olen selaillut jonkin verran vintage-sivuja, mutta ei ole vielä löytynyt mitään erityisen kaunista. Olen mahdollisesti menossa käymään Tukholmassa hyvissä ajoin ennen häitä, voi olla että siellä on paikallisissa vintage-liikkeissä parempi tarjonta kuin netissä. Helsingissä olen satunnaisesti käynyt vintage-liikkeissä, mutta ne ovat sen verran pieniä, että tarvitsee kyllä tuuria, että sattuu löytämään etsimänsä.

Link to comment
Share on other sites

Guest Vintagelover

Vintage wedding dress -sanoilla löytyy netistä vintagekauppoja, jotka myy hääpukuja netissä. Useimmat on USA:ssa. Mä löysin sillä tavalla mun polvipituisen, ivoryn värisen 60 -luvun hääpuvun alle 50 eurolla! 3/4 -hihat, tiukka kirjailtu vyötärö ja tyllia hameosassa tuomassa muhkeutta. Mä aion käyttää tätä pukua makeiden, tyyliin sopivien korkokenkien kanssa maistraattiosuudessa, joka meillä on avioliiton siunaamista ja hääjuhlaa edeltävänä päivänä. Maistraattiin vain lähimmän perheen kanssa ja sen jälkeen juhlalounaalle -ja siihen mun puku sopii tosi hyvin! Hääjuhlassa mulla on kokopitkä pitsipuku, laten värinen silkki alla ja päällä ivory pitsi. Joten vanhaa tyyliä sekin vaikkei oikeasti vanha! Olen aikas onnellinen, että saan laittaa kaksi eri pukua ja vanhaa tyyliä!

Link to comment
Share on other sites

Vintage wedding dress -sanoilla löytyy netistä vintagekauppoja, jotka myy hääpukuja netissä. Useimmat on USA:ssa.

Oii, aivan ihania pukuja tuli googlen kuvahausta! On se kumma kun tuollaisia ihania pitkähihaisia ei enää nykyään näy missään (kaikkein vähiten häälehdissä). Eipä minua tosin haittaa vaikka kaikilla muilla ei olisikaan samanlaista pukua.

Link to comment
Share on other sites

Minulla on kaapissa äitini hääpuku vuodelta 1974. Se on harkinnassa ottaa käyttöön, mutta siihen pitäisi tehdä erinäisiä muutoksia, enkä tiedä, raaskinko "tuhota" vanhaa pukua. Sellaisenaan se ei kuitenkaan ole aivan mieleinen minulle eikä istukaan täydellisesti, vaan pitäisi kaventaa. Jossain vaiheessa jo ikään kuin päätin, etten ota sitä käyttöön, mutta nyt taas rupesin asiaa harkitsemaan. Saas nähdä.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä oli myös haaveena laittaa vm. 74 hääpuku, tosin anoppini, mutta koska jouduin samojen pohdintojen eteen kuin Ella, jätin sen kuitenkin kaappiin putsattuna uudessa pussissa.

Helsingissä on second hand liike Hilda Viola, jossa on myös uusia vaatteita. Hinta-laatu suhde on todella kohdallaan, voin suositella!

Jos nna löydät jostain vanhoja käsityö-lehtiä, voi niissä olla hääpuvuksikin tarkoitetun mekon kaavat mukana!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kävin tänään Play it Again Samissa (Helsingissä) ja siellä oli vaikka kuinka monta aivan upeaa vanhaa pukua! Sääli, että minulla on jo yksi... Mutta suosittelen siellä käymistä, jos vanhasta pitää. Puvut olivat hyväkuntoisia toisin kuin jossain Tukholman Beyond Retrossa yleisesti. Hintoja en kysellyt, mutta ainakaan ostamani kengät eivät maksaneet mitenkään liikaa (30e).

Link to comment
Share on other sites

Voisitko ajatella teetettyä pukua vanhasta kankaasta? Voi tosin olla vielä vaikeampi löytää, mutta silloin tällöin sattuu silmiin vanhoja pitsejä, verhoja ym. joista vanhojen kaavojen avulla voisi saada juuri omanlaisen "vintage" -puvun...:)

Vähän OT. mut jos mä menisin äidin puvussa naimisiin niin se oliskin vasta melkoista vintagea (tiedän kyllä mitä vintagella OIKEASTI tarkoitetaan...) kun se on vm. -86 pitsiä ja puhvihihoja, kunnon kermakakkupuku! ;) oon kyllä ajatellu katsoa voisiko huntua ja pitsejä hyödyntää omassa puvussa...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest hilda siviä

Mulle tulee aivan uskomaton 50-luvun polvimittainen tylliunelma :-X Mekko on satiinia ja pitsiä ja istuu päälle kuin teetetty. Mulla on "50-lukulainen" vartalo eli mallia tiimalasi, niin tuollainen vyötäröä korostava mekko näyttää aivan upealta vaikka itse sanonkin :girl_haha:

Vielä pitäisi jaksaa odottaa häihin asti...

Link to comment
Share on other sites

Esim. Butterickilta löytyy vintagetyylisten pukujen kaavoja. Mulle tätini tekee vuoden '52 mukaisten kaavojen iltapuvun (Siis Butterickin kaava, joka on julkaistu ilmeisesti ensi kertaa 50-luvulla). Se on lähes valmis, ja olen täysin rakastunut pukuuni. :-X En olisi voinut kuvitellakaan itselleni muun tyylistä tai nykytrendien mukaista pukua, ei ole yhtään minua.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

itsekin olisin halunnut käyttää äitini pukua (v.1963) mutta koko on niin pieni, etten vajaassa vuodessa pystyisi pudottamaan niin paljon painoa. Äitini huntu sen sijaan on priimakunnossa, joten voisi olla kaunis ajatus pitää huntua uuden puvun kanssa. Vanhaa ja uutta.. :) Enkä sitäpaitsi haluaisi uhrata suuria summia pelkkään pukuun, kun hääbudjetti on pieni muutenkin. Vintage-puku tai käytetty/muokattu siis mielessä.. harmi vaan, että useimmiten vintage-puvut ovat yhtä pienikokoisia kuin äitinikin..

Link to comment
Share on other sites

Kuten jo on sanottukin, niin netistä löytyy satamäärin kaikkea, varsinkin ebaysta ja etsyn vintage-osastolta, ja pukujen lisäksi vanhoja kaavoja. Eikä tarvi koluta kaupoissa, vaan selata voi kotoa käsin...

Vinkiksi, viktoriaanisesta tyylistä tykkäävälle on liikkeellä paljon valkoisia 70-80-l vaihteen pukuja, joissa on pitkät hihat ja korkea kaulus. Omaa pukua etsiessäni törmäsin myös sivustoon uniquevintage.com, jossa on ihania vanhan mallisia uusia mekkoja. Ja voi ne 50-luvun tylliunelmat... :girl_pinkglassesf:

Huono puoli on se, että vintage-mekot ovat yksittäiskappaleita, eli "sen oikean" mekon ja sitten vielä oikean koon löytyminen on tuuripeliä. Lisäksi vanhemmat mekot ovat monesti pienille ja tosi siroille - Vaikka en itsekään iso ole, niin 60 cm vyötäröä mulle ei saisi... :girl_impossible:

Mulle oli itsestään selvää ensi sijassa etsiä vintage-puku, koska muutenkin ostan käytettyä. Uudet puvut eivät vaan sykähdytä, tykkään että vaatteilla on jokin tarina ja muutenkaan en täyspitkää perinteistä pukua koe ihan omannäköiseksi. Enkä halua maksaa tonnia puvusta, jota käytän kerran ja välttämättä raaski myydä. Lisäksi vintagessa viehättävät usein kaunis käsityön jälki/leikkaukset sun muut yksityiskohdat sekä laadukkaat kankaat.

Omat hepenet ebaysta ja ihan oman maun mukaiset :-X Jos mitään just natsaavaa ei olisi löytynyt niin tekeminen/teettäminen vanhoilla kaavoilla olisi ollut yksi vaihtoehto, mutta parempi näin, pienempi vaiva. Äidin/mummon/anopin tms hääpuvun käyttö on mielestäni kaunis ajatus, jos sellainen on tallessa.

Link to comment
Share on other sites

Löysinpäs tänään itselleni sen oman fiftarityylisen hääpuvun, joka on IHANA! Pukuni matkaa suomeen ensi viikolla postitse englannista. Puku on täydellinen!! Kun se oikea löytyy, se on saatava. Puku vaatii hieman korjausta, aitoa vintagea kun on, mutta koska puvun hinnaksi tuli vaivaiset 80 euroa postikuluineen, on muutamien vikojen paikkaaminen ihan hyväksyttävää :-X

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Löysin unelmieni hääpuvun, 50-luvun "prom dress", Ebaysta ja pakkohan se oli tilata, vaikka tiesin ettei ole mitään toivoakaan mahtua siihen.

Ihanaa kermanväristä tylliä, kauniit applikoinnit, strasseja... :)

Noissa 50-luvun puvuissa on se vikana, että neiti-ihmiset ovat olleet silloin ampiaisvyötäröisiä. :-S Vaikka on tarkoitus kiinteyttää ja laihtua jonnin verran ennen suurta päivää, tuskin saan vyötäröäni kutistettua 24 tuumaan (n.60 cm) kun se on kapeimmillaan ollut 27-28 tuumaa (n. 70 cm), joten varmaan jää unelmaksi tuo puku *huoh*

Saatan harkita uuden mekon teettämistä vanhan mallin mukaan, kun en millään raaskisi alkaa alkuperäistä pilaamaan muutoksilla (enkä tiedä olisiko se edes mahdollista). Unelmana olisi kyllä löytää jokin sopiva vintage-mekko, niissä on sitä jotakin taikaa.

Link to comment
Share on other sites

Pukua voi jonkin verran yleensä suurentaa (vähän puvusta riippuen) esim. jos vetoketju on takana, siihen voi laittaa nyörityksen. Kaikki suurennustoimenpiteet jättäisin kuitenkin ammattitaitoiselle ja asiansa osaavalle ompelijalle, ettei pukua todellakaan mennä "pilaamaan".. Oma pukuni on myös ebaysta ja pienivyötäröinen (70cm).

Eivätkä ne naiset syntyjään kai ole ampiaisvyötäröisiä olleet ennenkään, eli jos haluaa mahtua pukuun, niin korsettihan on aina mahdollinen..vaatii kyllä totuttelua..Ja pilateksella saa aika hyvin vyötärön esiin, jos on häihin vielä aikaa =)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä, rockyraccoon. Häihin on vielä aikaa kahdeksan kuukautta, joten toivottavasti tästä vielä vähän kutistun. ;)

Olen aloittanut ruoka- ja kuntoremontin, tavoitteena saada vyötäröltä vuoden loppuun mennessä senttejä poies. Juoksu ja pilates kuuluvat liikuntaohjelmaan. :)

Mietiskelin vähän tuota mekkoa, joka hengarissa roikkuu toimettomana, että varmaan ekologisempaa on korjauttaa siitä itselleen sopiva kuin roikottaa sitä kaapissa. -_-

Taidan käydä näyttämässä mekkoa ompelijalle, jos siitä saisi itselleen sopivan korjauksilla. Mekossa on vetoketju takana, joten nyöritys olisi varmaan mahdollinen.

Tekisin kyllä melkein mitä vaan, että saisin tuon mekon päälle hääpäivänä! Korsetilla voisi sitten kuroa vielä muutamat sentit pois, jos tarpeen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...