Mocca

Kukkien kestävyys (yhdistetty)

31 viestiä aiheessa

Elikkäs olisi hakusessa kukka, joka kestäisi liki kaikessa käyttötarkoituksessa. Tahtoisin yhden tietyn kukan joka kulkee kaikessa mukana, koristelussa (luultavimmin tulisi lasi johon laitetaan vain yksi kukka), vieheessä, kaasojen hiuskoristeena sekä minun kimpussa (mun kimppuuni varmaan kyllä tulee lisäksi jotain muitakin kukkia). Mutta siis pääasiassa olisi tuo yksi kukka, johon voi sitten vaikka yhdistää jotain muuta tarvittaessa.

Mielessäni on ollut lilja, gerbera, jaloleinikki, pioni... Mutat kun en yhtään tiedä kestääkö näistä mikään kaikissa tarkoituksissa.. Jostain muistan lukeneeni, että lilja ei kauheena tykkäis vieheen tehtävästä (?)

Ja toki uusia ideoita kaivataan myös.

Muokattu: , käyttäjä: Redrika
Yhdistetty ketjuja

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Liljat ja pionitkin taitavat olla turhan suuria ja raskaita vieheiksi, mutta gerberoiden lisäksi itse voisin ajatella värillisiä kalloja tai neilikoita, miksei myös perinteisiä ruusuja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulhasen viehettä valitessa kannattaa ajatella hieman sitä, että kuinka ruttuun kukka menee, kun vieraat käyvät jonossa halaamassa ja onnittelemassa. Ruusu näyttää littanana pelkästään kurjalta, mutta esim. kalla ja lilja voivat päätyä näyttämään rikkinäiseltä/repaleiselta. Kannattaisi siis varmaan sellaisen kukan valitessaan teettää kaksi viehettä, joista toisen voisi käydä vaihtamassa onnittelujen jälkeen, jotta hääparin niin haluama "viimeistelty olemus" näkyy myös kaikissa valokuvissa. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakin kalla kesti tosi hyvin vielä monta päivää häiden jälkeenkin eikä ollut missään vaiheessa vedessä. Käytettiin sitä kimpussa, vieheissä ja hiuskukkana.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ruusut on yleensä sellaisia kukkia, jotka kestävät vähän kaikkea.. Ja ne ovat kauniita.. Minun kimppuun tulee ainakin ruusuja ja hiuksiin kanssa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Neilikka

Meillä oli neilikkaa (limen-valkoista) mun kimppu, viehe + pöytäkukat. Neilikat laitettiin oasikseen ja esille jo edellisenä iltana ja olivat ihan priimakunnossa, vaikka kuumaa olikin. Kukkakauppiaan mukaan lilja saattaa saada mustelmia jos sitä vähänkin kolhii.

Kallakin kuulemma kestää tosi hyvin, mutta valitsin neilikan, koska kallaa on ollut nyt meidän tuttujen juhlissa vähän jokaisella.

Edit: on se niin jännä, että puoli vuotta häiden jälkeen vielä kirjoitan preesensissä.

Muokattu: , käyttäjä: Savory

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Neilikka. Erittäin kestävä, edullinen, värivalikoima laaja ja saatavilla ympäri vuoden. Suosittelen lämpimästi. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille vastauksista. Kyllä nyt alan tuon neilikan puoleen kääntymään (täällä oleva neilikka ketju avasi silmiäni kukan kauneudesta). Se on siis luultavasti se "pääkukka" meillä. Sitten mun kimppuun jos tulis vaikka mingierberaa lisäksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

onko kenelläkään tietoa esim. gerberan kestävyydestä kattauksessa jos laittaisimme jo edellisenä iltana gerberat " lillumaan" tuikkukippoihin niin miltähän näyttää sitten seuraavana päivänä? en itse todennäköisesti ehdi niitä siloin hääpäivän aamuna viemään hääpaikalle, ehkä usko että sulho osaisi tehdä sitä oikein niin tuli sitten mieleen ajatus että jospa ne vaikka kestäisi yön yli ihan hyvänä..

osaako joku suositella jotain kivaa/kestävää kukkaa kellumaan tuikkukippoon? tuo gerbera on kaunis mutta vaatii hieman isomman kipon... hmm, täytynee pohdiskella...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Gerbera kestää kyllä ihan hyvin yön yli.Germini on gerberaa pienempi halkaisijaltaan (ehkä 8-9cm), mutta muuten samannäköinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli gerberoita ja germinejä pöytäkukkina ja ne laitettiin kaikki edellisenä iltana maljakoihinsa. Kaikki olivat seuraavana päivänä hyviä, mutta pari huonompaa yksilöä olivat sitten juhlapäivän illasta vähän nuutuneita. Varalta siis kannattaisi ehkä varata muutama ylimääränen kukka kylmiöön jos joku heiveröinen on yön aikana nuupahtanut. Nopee on jonkun avuliaan vaihtaa.

Uskallan siis noita suositella. Ne parikin oli vaan vähän nuutuneita ja tämäkin tosiaan vasta myöhään juhlapäivän iltana ja muut kestivät vielä monta päivää juhlien jälkeenkin kotimaljakossa. :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kirjoitinkin jo tuonne toisaalle, mutta ajattelin vielä tämän ketjun kauttakin kysellä..

eli siis sain päähäni että liljathan ovat ihania ja kauniita kukkia ja saattaisin haluta niitä kimppuunisekä pöytiin, nyt mietinkin niiden kestävyyttä sekä kimpussa että matalassa tuikkukipossa.. saako heinäkuussa liljoja hyvin ja tietääkö kukaan missä hinnoissa liikkuu €/kpl?

täytynee lähteä katsastamaan kukkakauppoja että vähän tiedän minkä kokoisia nuo kukat ovat yms yms, mutta malttamattomana oli pakko laittaa kyselyä jo tännekin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nosto!

Mikä kukka kestää kimpussa hyvänä kaksi päivää? Meillä on perjantaina vihkiminen ja lauantaina siunaus sekä juhlat. Haluaisin valkoisen kimpun joka kestäisi molempina päivinä, juhlassa laittaisin sen veteen ja tietty perjantaina heti kun mahdollista. Olisiko vinkkejä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ No minulle tuli mieleen ainakin kalla. Meillä käytettiin minun valuvaa kallakimppuani morsiuspöydän pöytäkoristeena ilman maljakkoa eikä kimppu ollut vedessä koko päivänä. Silti kimppu oli priimakunnossa vielä illallakin. Uskoisin, että kallakimppu kestäisi siis ok-kunnossa myös kaksi päivää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oletteko hakeneet kukkanne pääsääntöisesti vihkipäivänä? Kuka ne on hakenut, jos olet itse esim. kampaajalla/meikissä yms. Mä luulen, että haluan pitää oman päiväni mahd. rauhallisena eli en juokse minnekkään (paitsi menen toki kampaajalle). Juhlatilan koristelun hoitaa tilan henkilökunta, mutta mietin voisiko esim. pöytäkoristeet viedä jo perjantaina paikanpäälle?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Gerberat ja etenkin neilikat ovat todella kestäviä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni oli hääkimppu gerberoista, ihan omilla varsilla. Kestivät todella hyvin koko päivän, vaikka ilman vettä aina välillä olivatkin, eikä varsia kukaan ehtinyt missään vaiheessa lyhentämään. Pöydässä olivat maljakossa. ja kesti pari päivää häiden jälkeen maljakossa kauniina.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuulin eräältä kukka kauppiaalta ettei kalla olisi kovin kestävä pöytäkoristeissa, joten olisko jollain jotain omakohtaista kokemusta asiasta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään käsitystä miten hyvin liljoista tehty kimppu kestää?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kalla kyllä kestää pöytäkoristeena ja kimppukukkana ilman vettäkin, ja on hyvässä kunnossa vielä seuraavanakin päivänä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eli kaipaan ammattilaisen tai tietävän mielipidettä kuvassa näkyvään kukka/kynttilä asetelmaan. Eli ideana on, että varsi leikataan kokonaan pois ja kukan päälle asetellaan viinilasi, minkä jalan päälle tulee pöytäkynttilä. Kysymykseni on kuitenkin kestävätkö aidot kukat nuupahtamatta päivän vai eivät? Pitääkö toteuttaa tekokukin? Ja millaisia kukkia suosittelisitte? Pionit olisivat varmasti kauniita ja jaloleinikit, mutta aika arvokkaita. Ruusut ja freesiat eivät tuohon varmaan kovin hyvin istuisi. Entä neilikat tai perhoskämmekät?EDIT kuva jäi!kynttilateline.jpg

Muokattu: , käyttäjä: nightatvogue

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ongelma on hapeton tila, jossa kukkien etyleeni varmaan luo aikamoisen kaasukammion. Pionit ja jaloleinikit tuskin kestävät ilman tuota lasiakaan kuihtumatta, mutta kokeilemallahan tuo selviää. Entä jos tekisit pöydän keskelle koristeita varten pienen korotuksen, johon poraisit kukkavarsille reiät (samoin pöytäliinaan), sinne sitten vesitulpat tms;) Tai sitten käyttäisit pientä märkesienenpalaa, jolloin tosin pitäisi jättää vähän vartta. Vaikea homma! Elävä kasvihan yhteyttää valoisassa paikassa lasinkin alla, ja itse asiassa tällaisilla kokeilla alettiin ekan kerran ymmärtää yhteyttämistä. Kynttilä palaa lasin alla, jos sillä on kasvi kaverina tuottamassa happea:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eihän se pelkkä leikkokukka tietenkään siellä lasin alla happea tuota, tuli vaan tuollainen assosiaatio kasvibiologian varhaisiin kokeiluihin. (Joskushan sitä ajateltiin niinkin, että kasvit kasvavat mullasta; sitten keksittiin punnita sitä multaa ja hoksattiin, että ei se mihinkään vähene.) Tämä nyt ei liity enää tuohon kysymykseen, sorry!:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään