Jump to content
Naimisiin.info

Avec..?


Mini-Me

Recommended Posts

Juuh ma yritin kylla hakea jos ois loytyny oikeaa keskustelua enka loytany, eli jos joku loytaa, saapi siirtaa.

Meilla on keskikokoiset haat (noin 90 kutsuttua). Paljon pienemmallakin oltais paasty mutta haluttiin kutsua pariskunnat. Meilla on myos paljon sinkku kavereita joista jotkut seurustelee ja jotkut ei. Koska vieraat joutuu matkaamaan pitkan matkan, halutaan antaa mahdollisuus tuoda kaveri haihin, siis oman maun mukaan joko seuralainen tai sitten ihan vaan kaveri jonka kanssa on hauska bailata.

Kysymys kuuluukin,nain.

Englannin kielisiin kutsuihin sen voi mun mielesta laittaa 'John Smith and Guest'. Mutta...jostain luin etta Avec (jonka muuten olisin laittanu suomenkielisiin kutsuihin pelkastaan viittaa 'seuralaiseen' joten se ei ihan kata 'ystavaa'...

John Smith ja 'vieras' jotenki ei suomeks kuullosta hyvalta...vai kuullostaako?

Mielipiteita?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, suomenkielessä ei "guest" sanalle ole muuta fiksua vastinetta kuin tuo Avec. Ehkäpä kannattaa laittaa näihin sinkku-kutsuihin menemään mukaan vielä kirjelmä siitä, mitä tarkoitat tuolla avecilla. Tai sitten ihan suoraan osoitat; Herra Hannola ja seuralainen...

Tilanne on vähän hankala, varsinkin jos teillä ei oteta ilmoittautumisia vastaan, sillä tuolloinhan ilmoittautumistilanteessa on helppo sanoa, että otatko jonkun hyvän bailukaverin itsellesi mukaan, vai tuletko yksin?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mun mielestä "seuralainen" ei välttämättä tarkoita pelkästään seurustelukumppania. Se kuulostaa sopivan epämääräiseltä mun korvaan, jotta kutsun saaja voi tulkita sen haluamallaan tavalla. Käytöksen kultainen kirja (jonka ohjeita seuraan siis orjallisesti :girl_haha: ) ei osannut vastata tähän kysymykseen.

Link to comment
Share on other sites

Minun mielestäni Avec on hyvä ilmaus, sillä sehän tarkoittaa seuralaista, eikä myöskään minun mielestäni seuralainen tarkoita vain seurustelukumppania, vaan sehän voi tarkoittaa ketä vain, kenet kutsuttu haluaa seurakseen ottaa. Kyllä itse ainakin olen aina ajatellut, että jos kutsussa lukee Avec, niin silloin sinkku voi ottaa mukaansa ystävän, uuden seurustelukumppanin tai vaikka siskonsa jos niin päättää..Uskoisin, että nämä sinkkuystävät, joille ei oikein avaudu tuo ilmaus osaavat kysyä ilmoittautuessa, että käykö jos ottavat mukaansa sen ja sen.

Link to comment
Share on other sites

Mä laitan kutsuihin Avec, mutta täsmennän vielä että ottais kaverin mukaan, mikäli ei seurustele.

Kauempaa tuleville tuntuu olevan isompi kynnys lähteä yksin häihin, ja nämä kauempaa tulevat kutsuvieraani ovat sinkkuja... (tai en minäkään mielelläni yksin lähtisi, jos en tunne häistä kun morsiamen.)

Eli vastaus aiheeseen, mun mielestä Avec on hyvä ilmaisu, itse vaan vielä vahvistan, että kaverikin on avec:)

Link to comment
Share on other sites

Eikö olekin niin, että avec tarkoittaa suoraan suomennettuna "kanssa" eli kutsuttu voi tulla juhliin parhaaksi katsomansa seuralaisen kanssa oli se sitten kuka hyvänsä. Kuitenkin mitä itse olen näihin asioihin törmännyt, monet tarkoittavat avecilla vain seurustelukumppania ja käänteisesti monet eivät uskalla aveciksi ottaa muuta kuin seurustelukumppanin.

Eli yhdyn aikaisemmin kirjoittaneisiin :) Jos teillä pyydetään ilmoittautumaan, niin siinä yhteydessä kannattaa täsmentää, että avec voi olla kuka tahansa.

Edit: Tai sitten laittaa mukaan se selityslappunen, josta asia käy ilmi

Muokattu: , käyttäjä: ainiliini
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Itsekin olen pohtinut tätä kyseistä asiaa.

Meillä tilanne on se, että häihin tullaan kutsumaan muutama sinkku-ystävämme, jotka eivät tunne paikalta kuin hääparin.

Kovasti myös pohdin tuota avec-asiaa ja luultavasti päädymme mekin sitten siihen, että ilmoittautumisia vastaanotettaessa kysytään tuleeko mukaa "hyvä bailukaveri" tms.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...