Oliko kosinta yllätys vai sovitteko kihlauksesta yhdessä?


nellen

Recommended Posts

Perinteinen kosinta polvistumisineen meillä, ja yllätyksenä tuli! Mies oli helpottunut että sormus mahtui sormeen, oli ihan randomina sen käynyt valitsemassa. Vaikka pitikin vaihtaa pienemmäksi niin malliltaan ja väriltään on minulle mieluinen! Häistä sovittiin sitten yhdessä

Link to comment
Share on other sites

Oli yllätys molemmille. Minä selasin aamupalapöydässä kalenteria ja tokaisin miehelle, että tuossapa olisi hyvä päivä mennä vaikka naimisiin (2.10.2010). Mies kysäisi, että oliko tuo kosinta ja vastasin, että voisipa se ollakin. Ja siitä se sitten lähti... :grin: Taustalla on pitkä suhde ja kaksi lasta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä kihloista oli ollut yleisellä tasolla puhetta, mutta kosiminen ja ajankohta tulivat minulle täytenä yllätyksenä. wub.gif Minua kosittiin romanttisesti mökillä juhannusaattoa edeltävänä iltana. Sulhanen oli kulkenut pitkin päivää sormus taskussaan ja odottanut sopivaa hetkeä ja onneksi sellainen sitten illalla tuli. Sulhanen oli piilottanut ja "salakuljettanut" kuohuviinit ja sormukset ym muut rekvisiitat kosintaa varten mökille. Vastaus kosintaan oli tietenkin myöntävä ja itkuhan siinä tuli. girl_in_love.gif Siinä oli ihana jatkaa romanttista kahdenkeskistä juhannuksen viettoa mökillä sitten kihlaparina. gihlat.gif

Link to comment
Share on other sites

Olin vihjaillut kihlautumisesta aika painokkaasti vähän aikaa ja mies olikin sitten ostanut sormuksen minulta salaa ja kosi Lontoossa uudenvuodenreissussa.. Odotin kyllä kosintaa siis siellä reissussa, että olisi varmaankin ollut aikamoinen pettymys, jos sitä ei olisi tullut..

Link to comment
Share on other sites

Guest Lilla My

Minulle kosinta oli täysi yllätys. Olin kyllä kitissyt kihloihin menemisesti muutamia kertoja, mutta ajattelin että vielä pari vuotta ennen kun sen kihlasormuksen sormeeni saan. Toisin kävi! :gihlat:

Link to comment
Share on other sites

yllätys kosinta oli täälläkin, ainakin minulle. Naimisiin menosta ja kosimisesta oli tottakai puhuttu etukäteen, molemmat olimme tottakai varmoja, että haluamme naimisiin jonain päivänä. Mies (Englantilainen) halusi tietysti kosia ja tehdä siitä jonkinlaisen yllätyksen, mieheni tuntien ajattelin että hän ehkä kosii 3 vuosipäivänämme, ystävänpäivänä. Hän kosi jouluaatto aamuna yllättäen. Myöhemmin mies kertoi, että hänen piti aluksi kosia uutena vuotena kun olimme menossa Suomeen joulun jälkeen mutta muutti mieltään. Ihana joululahja! Oli myös ihanaa, että jouluna ja vuoden vaihteessa ehdimme juhlia ja kilistellä moneen otteeseen molempien perheiden ja ystävien kanssa. Varsinaisia kihlajaisjuhlia emme sitten pitäneet.

Muutimme pian relationship statuksen facebookiin ja saimme molemmat kymmeniä onnitteluja kavereilta, parhaimmilta ystäviltämme silmänisku hymiöiden kanssa (eli me vähän arvattiin, että pian tää tapahtuu...) Mies oli nimittäin "pyytänyt kättäni" vanhemmiltani ja sen lisäksi vielä neuvotellut ystäviemme kanssa varmistaakseen että saa myöntävän vastauksen. :grin::-X

Muokattu: , käyttäjä: ShellToe
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Minimorsio

^ No, jos nyt ollaan tarkkoja niin kihlaushan nimen omaan on se lupaus avioliitosta ja se on siis se aika, joka seuraa naimisiinmenolupausta. Eli lain mukaan olette kyllä kihloissa, ei siinä sen kummempaa siirappia tarvita. :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

^ No, jos nyt ollaan tarkkoja niin kihlaushan nimen omaan on se lupaus avioliitosta ja se on siis se aika, joka seuraa naimisiinmenolupausta. Eli lain mukaan olette kyllä kihloissa, ei siinä sen kummempaa siirappia tarvita. :girl_smile:

Anteeksi epätarkka ilmaisuni, lähipiirissäni kihlaus on vaan jotenkin leimautunut hyvin negatiivisesti, on vaan sormus sormessa ilman mitään sen kummempaa suunnitelmaa. Me siis päätimme olla hankkimatta kihlasormuksia, järjestämättä juhlia yms, ilmoitimme vain suoraan menevämme naimisiin. Onhan tästä käsitejutusta täällä jo kertaalleen väännetty.

Mutta en mä tiennyt että kihlaus on mikään lakijuttu, joskus ennen vanhaan kai piti purkautunut kihlaus jotenkin korvata, mutta miten nykyään? Mitä lakeja kihlaukseen liittyy? Millä kihlaus todistetaan? Meillä ei ole niitä sormuksia eikä mustaa valkoisella, naimisiin.infon viestienkö perusteella lähden hakemaan mieheltä korvauksia jos huomenna vaihtaakin mut nuorempaan tai nätimpään? :girl_impossible:

Link to comment
Share on other sites

Guest Minimorsio

^ Tämän verran on avioliittolakiin kihlauksesta jätetty: ”Nainen ja mies, jotka ovat sopineet menevänsä avioliittoon keskenään, ovat kihlautuneet”. Kyllä kihlautumisen todistamiseen riittää ihan molempien osapuolten todistus asiasta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oltiin puhuttu häistä, lähinnä yleisellä tasolla ja niin, että kumpikin halutaan toistemme kanssa olla koko loppuelämä. Ajattelin, että tänä kesänä varmaan kosii, mutta ajankohta tuli yllätyksenä. Mies oli suunnitellut jo jonkin aikaa kosivansa, mutta itse tilanne oli ihan spontaani.

Link to comment
Share on other sites

Meillä ei oikeen minkäänlaista kosintaa ollut. Olin päättänyt aikaisemmin kosia miestäni mutta enpä sitten voinutkaan odottaa :grin: . Me vain sovimme yhteisesti että haluamme mennä naimisiin muutaman vuoden päästä. Tosin ehkä naurattaa se, että mies haluaa naimisiin kanssani, mutta esim. kihloissa oleminen ja varsinkin kihlasormuksen ostaminen on niin outoa. Kysyin vaan että pelottaako tässä joku tai jotain, mutta ei, hänestä vaan kaikki tuntuu niin oudolta..(kun koskaan ennen ei ole tällaista tapahtunut) :girl_haha: Kyllä minustakin hiukan ihmeelliseltä tuntuu, että ihanko oikeasti kohtaan tällaisen onnen että saan mennä rakastamani ihmisen kanssa naimisiin. Ihan kuin jotain parasta unta näkisi, mutta se onkin totta!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Minä otin tuossa noin vuosi takaperin puheeksi miehen kanssa että mennäänkös me joskus naimisiin, ja silloin epämääräisesti sovittiin/todettiin, että kaipa me joskus mennään. Tämän jälkeenkin asia oli (muistaakseni) joskus ohimennen esillä minun aloitteestani. Nyt muutama viikko sitten päätin alkaa laittaa asioita eteenpäin ja töksäytin miehelle että mitäs sanot, mentäiskö naimisiin jo tänä syksynä. Mies sitten pyysi pari päivää miettimisaikaa että haluaako häät jo tänä syksynä vai vasta ensi kesänä, ja päätyi siihen että anti mennä heti syksyllä ja niin päätettiin sitten saman tien hääpäivä ja aloitettiin järjestelyt.

Voisi siis sanoa että yhteisellä sopimuksella mennään, vaikka kaipa nuo mun aloitteet voisi mieltää myös jonkinlaiseksi epäromanttiseksi kosinnaksi. Sen olen tiennyt aina että mitään romanttista elokuvakosintaa ei tuolta mieheltä koskaan tule, ja että ylipäänsä sille on varmaan aika lailla sama mennäänkö naimisiin vai eletäänkö muuten vaan loppuelämä yhdessä avoparina eli jos naimisiin haluan niin parasta tehdä itse aloite. Melko epäromanttinen ihminen olen itsekin, joten tämä kihlautuminen oli kyllä just meidän tyylinen (tilannekin oli aivan arkipäiväinen, mies istui tietokoneen ääressä ja minä tulin samaan huoneeseen puhumaan ensin jostain muusta asiasta). Kaikenlaiset korulauseet ja sormuksen kanssa polvistumiset ois olleet meille molemmille tosi epäluontevaa, epämukavaa ja vaivaannuttavaa. We don't do the siirappi thing.

Muokattu: , käyttäjä: KaisaU
Link to comment
Share on other sites

Oli yllätys. :) Oltiin toki puhuttu naimisiin menosta ja mitä naimisiin meno merkitsee. Mies oli kuitenkin ilmoittanut minulle, että kosiminen on hänen hommansa ja hän tekee sen sitten kun hänestä hyvältä tuntuu tai jättää tekemättä. Piinaavaa. :D Hetki oli tosiaan täysi yllätys minulle. Jälkikäteen kun mietin, niin olihan se mies käyttäytynyt oudosti pari päivää ennen H-hetkeä. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Meille oli alusta asti selvää, että jos aletaan seurustelemaan, niin se on sitten avioliitto ja loppuelämä yhdessä. Meillä ei siis kumpikaan kosinut, yhdessä keskusteltiin asioista ja tilattiin sormukset. Sormusten tultua päätettiin hääpäivä ja laitettiin sormukset sormiimme :) En edes tiedä mikä päivä menimme kihloihin :grin:

Muokattu: , käyttäjä: pikku_possu
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...