2011

Hääjuhla kaukana kotoa/sukulaisista

35 viestiä aiheessa

Haluan vielä heittää keskustelun alulle. Jos teidän häänne on ollut kaukana kotoa, onko sukulaiset tulleet paikalle, onko tullut kommentteja paikan etäisyydestä, oletteko maksaneet heidän majoituksena(onko se tapana), entä matkakulut?

Muokattu: , käyttäjä: Iibis
muokattu otsikkoa //mode

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on häät kaukana joidenkin näkökulmasta. Minkäs teet kun on suku levittäytynyt laajalle ja miehen suku kotoisin muualta kuin minun. Ei ole tullut valituksia ja jos ei pääse välimatkan takia paikalle on mielestäni ihan ymmärrettävää. Ei makseta majoitusta kenellekkään,siihen menis tonnin verran rahaa meillä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meillä on häät kaukana joidenkin näkökulmasta. Minkäs teet kun on suku levittäytynyt laajalle ja miehen suku kotoisin muualta kuin minun. Ei ole tullut valituksia ja jos ei pääse välimatkan takia paikalle on mielestäni ihan ymmärrettävää. Ei makseta majoitusta kenellekkään,siihen menis tonnin verran rahaa meillä.

Onkohan sitten tökeröä edes odottaa sukulaisia sinne, jos paikka on kaukana ja lisäksi ei edes majoitusta makseta? Siis en syyllistä nyt teitä, vaan mietin omalta kohdaltani. Meillä häät tulee olemaan tosiaan lapissa, ja nyt asumme pääkaupunkiseudulla, eli.. Onko ystävällistä joka tapauksessa kutsua, muttei rahoiteta mitään, vai jättää suurin osa kutsumatta.. Emme edes halua isoja häitä ja siksi ajattelemme vain itsejämme, kun päätimme mennä naimisiin kaukana täältä kurasta. Kuinkahan paljon vieraita pitäisi ajatella..? :girl_impossible:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on juhlat pk-seudulla ja pisimmän matkan takaa tulee sulhon sukulaisia Iisalmesta ja Kuopiosta eli ihan reilun matkan päästä. Suurimmaksi osaksi nämä pitkän matkalaiset jäävät tänne päin yöksi, osa tulee jo perjantaina ja viettää kaksi yötä pk-seudulla. Meillä ei tullut missään vaiheessa mieleenkään, että maksaisimme heidän majoittautumisia, kun kuitenkin he ovat itse valinneet tulevansa.

Kutsuhan on aina kutsu, johon voi vastata myöntävästi tai kieltävästi. Itse olemme miehen kanssa vastanneet kerran hääkutsuun kieltäväksi, kun matka ja kustannukset olisivat olleet kohtuuttomat siihen rahan tilanteeseen, joka meillä oli. Kuitenkin olimme otettuja kutsusta ja muistimmekin hääparia, vaikka emme päässeet osallistumaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meillä on juhlat pk-seudulla ja pisimmän matkan takaa tulee sulhon sukulaisia Iisalmesta ja Kuopiosta eli ihan reilun matkan päästä. Suurimmaksi osaksi nämä pitkän matkalaiset jäävät tänne päin yöksi, osa tulee jo perjantaina ja viettää kaksi yötä pk-seudulla. Meillä ei tullut missään vaiheessa mieleenkään, että maksaisimme heidän majoittautumisia, kun kuitenkin he ovat itse valinneet tulevansa.

Kutsuhan on aina kutsu, johon voi vastata myöntävästi tai kieltävästi. Itse olemme miehen kanssa vastanneet kerran hääkutsuun kieltäväksi, kun matka ja kustannukset olisivat olleet kohtuuttomat siihen rahan tilanteeseen, joka meillä oli. Kuitenkin olimme otettuja kutsusta ja muistimmekin hääparia, vaikka emme päässeet osallistumaan.

Kiitos taas vastauksesta. Teillä tietysti se tilanne(tai niin minä ymmärsin), että pidätte häänne lähellä TEIDÄN kotianne, kun taas me pidämme kaukana myös omasta kodista, jolloin ihan varmasti sukulaiset ihmettelee(tunnen sukuni, varsinkin miehen suvun!) ja saattaa jopa suoraan valittaakin päätöksestämme.. En haluaisi liikaa ajatella vieraita, koska sehän on meidän päivämme, mutta... Olen lueskellut erinäisiä hääsivustoja ja esim. lapin hääpaikoista. Joikaisella yrityksellä lukee häät-osiossa jotain sen suuntaista, että "täällä voit majoittaa vieraat sillä ja sillä hinnalla". Olenko täysin käsittänyt sitten väärin nuo lausahdukset, vai onko se sitten jokin perinne, että hääpari on maksanut vieraiden olon? Menee jo aika yli aiheen, mutta vaikeaa näitä on täysin erotella..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meillä on juhlat pk-seudulla ja pisimmän matkan takaa tulee sulhon sukulaisia Iisalmesta ja Kuopiosta eli ihan reilun matkan päästä. Suurimmaksi osaksi nämä pitkän matkalaiset jäävät tänne päin yöksi, osa tulee jo perjantaina ja viettää kaksi yötä pk-seudulla. Meillä ei tullut missään vaiheessa mieleenkään, että maksaisimme heidän majoittautumisia, kun kuitenkin he ovat itse valinneet tulevansa.

Kutsuhan on aina kutsu, johon voi vastata myöntävästi tai kieltävästi. Itse olemme miehen kanssa vastanneet kerran hääkutsuun kieltäväksi, kun matka ja kustannukset olisivat olleet kohtuuttomat siihen rahan tilanteeseen, joka meillä oli. Kuitenkin olimme otettuja kutsusta ja muistimmekin hääparia, vaikka emme päässeet osallistumaan.

Kiitos taas vastauksesta. Teillä tietysti se tilanne(tai niin minä ymmärsin), että pidätte häänne lähellä TEIDÄN kotianne, kun taas me pidämme kaukana myös omasta kodista, jolloin ihan varmasti sukulaiset ihmettelee(tunnen sukuni, varsinkin miehen suvun!) ja saattaa jopa suoraan valittaakin päätöksestämme.. En haluaisi liikaa ajatella vieraita, koska sehän on meidän päivämme, mutta... Olen lueskellut erinäisiä hääsivustoja ja esim. lapin hääpaikoista. Joikaisella yrityksellä lukee häät-osiossa jotain sen suuntaista, että "täällä voit majoittaa vieraat sillä ja sillä hinnalla". Olenko täysin käsittänyt sitten väärin nuo lausahdukset, vai onko se sitten jokin perinne, että hääpari on maksanut vieraiden olon? Menee jo aika yli aiheen, mutta vaikeaa näitä on täysin erotella..

.....Pitääpä pistää oma kommentti....

2011-nimimerkki mielestäni sinun pitää nyt miettiä kenen häät on kyseessä? Jos kyseesä on todellakin vain TEIDÄN HÄÄT (niinkuin toivottavasti onkin :-X ) ni pidätte ne silloin juuri siellä milloin ja missä haluatte.

Itselläni häät nyt kesällä pk-seudulla ja asun reilun 100km päässä kyseisestä paikasta. En todellakaan aio hääaamuna matkata kirkkoon kotoa, joten oma majoituspaikka etsittävä jostain pk-seudulta, ei luultavasti mitään ihan halpaa lystiä sekään, joten olen tässä ajatellut, kun koko oma sukuni tulee täältä 100km:n takaa. Aion vain ja ainoastaan (ehkä) osallistua kaasoni yöpymiskustannuksiin, koska hänet olen kyseiseen tehtävään pyytänyt, muut sukulaiset ja ystävät tehkööt omat ratkaisunsa.

Anteeksi,tarkoitus ei ole pahoittaa kenenkään mieltä, jokaisella kuitenkin toivottavasti vain yhdet ja ainoat häät elämänsä aikana joten jokainen tehköön omat ratkaisunsa.....tsemppiä kaikille ja sylin täydeltä onnellista odotusta suurta päivää varten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sukulaiset voivat olla myös innoissaan jos häät ovat "kaukana kotoa", merkitseehän se heillekin hauskaa reissua ja tilaisuuden nähdä muita sukulaisia ja vähän juhliakin! varsinkin jos majoitusmahdollisuudet on lähellä juhlapaikkaa niin ainakin meidän sukujen kokemuksella se on vain bonusta lähteä jumalan selän taakse juhlimaan! Teidän ei tarvitse majoitusta maksaa, tuskin sukulaiset sitä teiltä kehtais ottaa vastaakaan, nuorelta parilta (teillä on omiakin menoja tarpeeksi). Mutta se mitä teidän pitää tehdä, on ottaa selvää majoitusvaihtoehdoista ja etukäteen suullisesti hotellin tms. kanssa asiasta puhua., että silloin ja silloin on mahdollisesti 70henkeä tulossa yöpymään -hotellista sitten kertovat enemmän miten tarkat varaukset etukäteen on oltava ja milloin. Ja kutsussa voitte infota asiasta, että majoitusmahdollisuudet löytyvät sieltä ja sieltä ja varaus hotelliin (tai sinulle tai kaasolle) on tehtävä siihen ja siihen päivään mennessä!

HÄihin on ihana aina lähteä ja tosiaanin suvuista riippuen se voi olla oikeasti tosi hauskaa jos juhlat on vieraillekin kaukana kotoa! (meillä oli myös ja tavattiin sitten yhdessä myös seuraavana päivänä hotellissa lounaalla jonka me tosin sitten maksoimme, siis sen lounaan.siitä sitten vieraat lähti kotia kohti ajelemaan)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Juuri näin; meille ainakin monet hykertelivät mahdollisuutta viettää miniloma eli viikonloppu hotellissa ja osalle vielä piiiiitkästä aikaa ilman lapsia ihan kahdestaan! Ja kukaan ei todellakaan valittanut eikä kukaan todellakaan odottanut meidän maksavan kenellekään yhtään mitään...

Niin ja speksit menivät niin, että vietimme häämme lähes 200 kilometrin päässä omasta kodistamme (=olimme itsekin sen viikonlopun hotellissa) - ja paikka oli vieraillemme 100-2000 kilometrin päässä. Olisi joka tapauksessa ollut mahdotonta valita sellainen paikkakunta, joka olisi ollut lähellä kaikille, koska jo minun vanhempieni ja miehen vanhempien välillä on melkein koko Suomi, meidän ulkomaisista ystävistämme puhumattakaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voi olla että oli tökeröä odottaa vieraita paikalla, mutta niin ne vaan tuli(Ei siis sentään ihan hihasta vedetty paikkaa vaan oli mun lapsuuden kotikuntani jossa äiti vielä asuu). Ei siis tietenkään ulkomaan sukulaiset, mut sen nyt tiesikin. Ehkä se vaan on ollut meidän suvussa tapana että ei makseta majoituksesta. Toisaaltaan taas ihmiset pääsi majoittautumaan ihan kohtuu hintaan lähelle. Mun puolen sukulaisista melkein kaikki pääsi nukkumaan jonkun muun sukulaisen luokse lähikuntiin jolleivat itse asuneet siinä. Kavereilla oli kavereita lähellä tai sitten majoittautuivat mökkeihin jotka oli juhlapaikan pihapiirissä, samoin kuin miehen sukulaiset. Mökkiin mahtu 7 henkeä ja siinä sai olla yötä koko viikonlopun joten ei tullut maksamaan montaa euroa/pää toi yöpyminen mutta jos me oltais jouduttu maksamaan koko lössi niin olis ollut kallis meille. Ne ketkä valitsi hotelli, se oli heidän oma asiansa. Jos oltais pidetty häät missä nyt asutaan olisi majoittautuminen ollut ehkä vielä vaikeampaa ja ehdottomasti kalliimpaa ja matkat olisivat monelle muodostuneet paljon pitemmiksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei! Täällä on yksi pariskunta joka on ollut kihloissa jo 3,5 vuotta, häät ovat vain venyneet ja venyneet kun ei opiskelujen takia ole ollut muka mahdollista järjestää.. Tai alunperin puhuimme että sitten opiskelujen jälkeen joskus (jäljellä vielä 2v), mutta nyt olemme alkaneet miettimään että onko mitään järkeä odottaa että sitä rahaa yms. joskus on. Mutta kysymykseen:

Kihlapariskunta asuu etelä-Suomessa. Sulhasen perhe keskisuomessa, morsiamen suku Oulun läänissä ja sulhasen loppu suku Lapissa. Missä järjestää häät?! Suurin ihmismäärä olisi Oulun läänissä, ja olisihan se suhteellisen keskelläkin, mutta a) silloin koko sulhasen suku joutuisi matkustamaan ja b ) paikka on omalta opiskelupaikkakunnaltamme 800km:n päässä joten hääjärjestelyjä olisi vaikea päästä toteuttamaan. Onko muita samassa tilanteessa? Oulun lääni ja Lappi olisivat romanttisimmat paikat :-X Varsinkin kun haluamme ns. luontohäät (tai jonkin vanhan historiallisen paikan), ilman kirkkoa.

Hääsuunnitelmat etsivät vasta karkeaa muotoaan mutta tästähän sitä olisi aloitettava :) Apuja?

Muokattu: , käyttäjä: aavikkoleijona

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luultavasti helpointa on pitää häät siellä, missä itse asuu. Meillä ainakin hääjärjestelyt on käytännössä kokonaan omilla harteilla, että muun suvun sijainti ei paljoa paina. Meille Jyväskylän seutu on loogisin paikka, koska asumme täällä ja sulhasen suku on hyvin pitkölti Jyväskylästä. Oma sukuni on täältäpäin myös, mutta iso osa muuttanut muualle. Samoin sulhasen vanhemmat asuvat työn takia nykyisin Espoossa.

Häihin on minun käsittääkseni aika tavallista matkustaa pidemmällekin, siis vieraiden. Itse ole käynyt tätini häissä Ruotsissa - kahdesti. Kohtuuttomampaa on minusta, jos suku painostaa pitämään häät jossain tietyssä sijainnissa, ettei tarvitsisi itse matkustaa. Sen verran paljon pitää kuitenkin käytännössä käydä katsomassa paikkoja, tavata ihmisiä ja kuljettaa tavaraa, että on huomattavasti helpompaa olla suhteellisen lyhyen matkan päässä kirkolta ja juhlapaikalta. Pelkällä puhelinrumballa ei yksinkertaisesti selviä kaikesta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämä meidän oma "kotikaupunkimme" kuitenkin olisi molemmille se vähiten mieluisa vaihtoehto :girl_sad: Asumme siis Turussa ja tämä on vain tällainen väliaikainen ratkaisu, muutamme 2-3 vuoden päästä pois. Kaikista fiksuinta olisi tietty odottaa se 3 vuotta vielä mutta mutta... Ja siis tänne joutuisi matkustamaan ihan kaikki häävieraat, joita on pahimmillaan yli 100.

Onko kenelläkään kokemusta kuinka kamalaa voi olla järjestä häät 800km:n päähän? Ja uskon kyllä että voi olla TODELLA kamalaa! Siksipä tässä onkin niin vaikea päättää oikein mitään :girl_mad:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pakko olla Kartion kanssa eri mieltä. Kyllä häät voi järjestää myös muualla. Järjestetäänhän niitä häitä jonkin verran myös kokonaan ulkomailta käsin (näistä voi lukea monikulttuuriset liitot- osiosta).

Tässä kun mietin omia häävalmistujamme, niin melkein kaikki on tehty netin ja s-postin avulla, vaikka vietämmekin häämme kotipaikkakunnalla. Juhlatilaa olemma käyneet katsomassa tasan kerran emmekä mene ennen hääpäivää. Siitä löytyy hyvin tietoa netistä ja tuolla kerralla saimme ylös pohjapiirustuksen, pöytien mitoituksen yms. Pitää vaan etukäteen miettiä mitä kaikkea haluaa selvittää.

Palveluntarjojiin olemme kaikkiin olleet yhteydessä mailitse ja hyvin on sujunut. Kannattaa vaan valita sellaiset yritykset, joilla tämä puoli pelaa, niin ei tarvitse istua palavereissa. Kirkonkin pystytte ehkä valitsemaan ilman paikan päällä käymistä, jos seutu on kerran teille tuttua. Ja onhan niistäkin nykyään paljon tietoa netissä.

Ja miten sitä tavaraa muka olisi niin paljon kuljetettavana? Siis jos käyttää paikallisia yrityksiä. Kukat, astiat, liinat, ruuat ym. tulevat silloin sieltä. Puvut saa varmaan auton takapenkille tai koneeseen pukupussissa. Eri asia on tietysti, jos haluaa tuhottoman isot tienvarsikyltit, hääkaaret yms. Silloin sitä varmaan voikin ruveta kerääntymään. Teidän pitää miettiä haluatteko mahdollisesti paljon tälläisia ja voisiko ne toisaalta sitten kuitenkin tehdä vasta paikanpäällä.

Viettäkää häänne siis siellä missä itse haluatte. Ja nimenomaan te itse. Kyllä sukulaiset matkustavat teidän häihinne, vaikka olisivat muualla kuin heidän omalla seudulla. Ja jos eivät ole tähän valmiita, ovatko silloin myöskään niin läheisiä, että teitä jää puuttuminen harmittamaan.

Enkä mäkään järjestäisi häitäni Turussa :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa,

Sita mielta minakin olen jarjestatte haat missa te haluatte haiden olevan. Ihmiset matkustavat tai ovat matkustamatta. Me jarjestimme haat Lontoosta kasin. Kihlajaisaikaa oli 1.5v siis kihloihin menosta ja haapaivasta eli kavimme sina aikana kahdesti Suomessa ja esim. haapaikka kaytiin katsomassa vuosi ennen haita ja uudestaan kolme paivaa h-hetkesta.

Kaikki sujui puhelimen ja sahkopostin valityksella. Iso osa tuli valittua suositusten valityksella ja taalla Naikkareissa aikaa viettaen.

Kaikki meni mainiosti paitsi valokuvaaja, mutta sekin on hoidossa nyt. Meidan sukulaisia matkusti Australiasta ja Kandasta asti ja monia ystavia Lontoosta eli 800 kilsaa ei ole matka eika mikaan :girl_wink:

Oikein paljon onnea jarjestely "urakalle". Se on ihanaa aikaa, vaikka monesti itselle tulikin mieleen, pitaisiko vaan karata jollekin paratiisi saarelle, ilman stressia. Haapaiva oli kuitenkin ikimuistettava, enka sita vaihtaisi pois mistaan hinnasta.

It all pays off...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos taas vastauksista! Tuolla Oulun läänissä olisi tosiaankin morsiamen melkein koko suku, ja luulen että heiltä saisi paljonkin apua järjestelyihin. Sukuni on aika talkoohenkistä :girl_impossible: Sinänsä voimavara, mutten haluaisi toisaalta että suku pääsee liikaa sekaantumaan ;) Lisäksi käymme kyllä siellä useita kertoja vuodessa, joten meillä ei ole ihan niin vaikea matka tosiaan kuin Londonilla :) Ja paikka on tuttua, olemme asuneet siellä yhdessä ja minä ilman häntä yli 20 vuotta, joten jokseenkin jokainen kivenkolo on tiedossa :D

Ja miten sitä tavaraa muka olisi niin paljon kuljetettavana? Siis jos käyttää paikallisia yrityksiä. Kukat, astiat, liinat, ruuat ym. tulevat silloin sieltä. Puvut saa varmaan auton takapenkille tai koneeseen pukupussissa. Eri asia on tietysti, jos haluaa tuhottoman isot tienvarsikyltit, hääkaaret yms. Silloin sitä varmaan voikin ruveta kerääntymään. Teidän pitää miettiä haluatteko mahdollisesti paljon tälläisia ja voisiko ne toisaalta sitten kuitenkin tehdä vasta paikanpäällä.

Viettäkää häänne siis siellä missä itse haluatte. Ja nimenomaan te itse. Kyllä sukulaiset matkustavat teidän häihinne, vaikka olisivat muualla kuin heidän omalla seudulla. Ja jos eivät ole tähän valmiita, ovatko silloin myöskään niin läheisiä, että teitä jää puuttuminen harmittamaan.

Enkä mäkään järjestäisi häitäni Turussa :girl_haha:

Tuo tavaran kuskaaminen vähän kyllä hirvittää - meillä ei ole autoa :girl_blum: Toisaalta voihan sitä krääsää kerätä etukäteen vanhempieni luo jne, jos sitä on tullakseen.

:girl_haha: Ihan pakko kommentoida tuohon Turku-asiaan :D Repeilin kun luin tuon. Ei saa olla liian ankara Turulle :girl_blum: Ihan kiva paikkahan tämä on, tosin.. Ei kuitenkaan oikein meidän makuumme.

Ihmiset matkustavat tai ovat matkustamatta. Me jarjestimme haat Lontoosta kasin. Kihlajaisaikaa oli 1.5v siis kihloihin menosta ja haapaivasta eli kavimme sina aikana kahdesti Suomessa ja esim. haapaikka kaytiin katsomassa vuosi ennen haita ja uudestaan kolme paivaa h-hetkesta.

Kaikki sujui puhelimen ja sahkopostin valityksella.

Teillä täytyy olla paljon luottamusta ja järjestelytaitoa jos Lontoosta asti saitte häät järjestettyä :) Meillä budjetti pakottaa tekemään paljon myös itse, mutta on helpottavaa kuulla että tosiaan onnistuu sähköpostilla ja puhelimellakin paljon.

Tuohon matkustamiseen vielä. Tiedän että minun sukuni matkustaisi kyllä tännekin asti, ainakin ne heistä joiden tulemisella on väliä. Sulhasen suvun matkustaminen taas ei ole niin varmaa (lähin suku tietenkin tulisi mutta puhun tädeistä ja sedistä) - eri suvuissa vain nyt on erilainen kulttuuri. Eikä se tarkoita että hänen sukunsa välittäisi meistä tai liitostamme vähempää kuin minun. Joten siinä mielessä olisi mukava jos paikka olisi sellainen että hänenkin sukuaan olisi paikalla :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No meillä vähän sama tilanne, paitsi helpompi. Eli lähes kaikki asuu Oulun lähistöllä ja loput Lapissa..muutamat asuu sitten ihan Etelä-Suomessa. Häät pidetään Oulun seudulla, sinne on kaikilla suht lyhyt matka kuitenkin. Ja suurimman osan ihmisistä ei tartte reissata, huonokuntosemmatki kannattaa ottaa huomioon (jos tärkeä ihminen). Vaikka itse asun kans kauempana, niin silti meinaan sinne järjestää...pääasiassa nuo hommathan hoidetaan puhelimitse. Hääpuvut ja muut romppeet saa sieltä missä asuu. Ja hääpaikkoja voi pyytää sellasta katsomaan, jolla on sama maku..ei tartte olla sukua, vaikkapa joku ystävä.

Se on tietysti siitäki kii, et haluatteko te kaikkien kutsuttavien saapuvan paikalle? Jos ette, niin vietätte häät jossain korpikylällä ei-missään...varmasti vähentää huomattavasti osallistujia. Jos taas haluatte, että ihmisiä tulee sinne, niin sit kannattaa oikeesit miettiä. Varisnki jos tykkää tosta Oulusta tai Lapin alueesta...niin tietysti pitäisin sieltä. Sitten seki, että mistä ootte kotoisin..jos ootte Pohjoisesta kotoisin, niin itse päätyisin myös sinne häitä viettämään.

Ei mulla ole ainakan ollut vaikeuksia vielä häävalmisteluissa, vaikka onki pieni suku ym. :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No pakko sanoa, että ei kyllä sitte tartte suuttua jos ihmisiä tulee vaan kourallinen. On ihan eri juttu jostain Keski-Suomen tietämiltä ajaa vaikkapa Helsinkiin tai vaikkapa Ouluun ku esimerkiksi Helsingistä LAPPIIN. Se matkahan on siis ihan hurja!! Että jos ehdottomasti haluat oman mummisi tai pappasi paikalle (jos on elossa vielä) tai jos sulla on huonokuntoisia vanhempia..niin sit harkitsisin..tai siis sama koskee myös sulhon puolta. Tuosta reissusta siis jää varmasti aika iso osa pois, mut sehän sopi teille, joten ei sinänsä..toisaalta siinä on myös se, et jos ihmisillä on tuttavia matkan varrella..niin he kävyätkin vaan kääntymässä teidän juhlissanne. Jos nuo kaikki on ok, niin miksi ei.

Pakko sanoa kokemuksia noista, ku häät järjestetään kaukana..vaikka ei kyse ollutkaan noin isosta välimatkasta suurimmalla osalla vieraista (ehkä 500km), niin meille tuli aika pitkä matka ku asutaan kauempana. Silti lähdettiin, mut ei oltu kyllä hirveen monta tuntia ko. juhlapaikalla. Kyllä meillä vähä ihmeteltiin, enemmän keskenämme..et miks menevät jossain tosi kaukana "siks ku se on kaunis" ku on niitä kauniita muuallaki..et oisivat häämatkalle menneet sit sinne. Mut toisaalta paikan päältä sit näki, et joo..onhan tää ihan pariskunnan näkönen juttu. Eli häät olivat kyllä kivat, vaikka vähä aikaa vaan oltiinkin..mut pakko sanoa, et kyllä se ajaminen kyrsi ja seuraava maanantain työpäivä oli melkosta tervanjuontia (ja itse asiassa useampiki). Mut tietysti voi myös käyttää lentsikkaa, mut meillä se ei ollu vaihtoehto (on lemmikkieläimiä, jotka kulkee mukana). Et toinen vaihtishan on pitää lentsikkakentältä silleen sopivasti jotenkin..Kittilässäkin taitaa olla lentokenttä.

Kuitenkin kannattaa ottaa huomioon, et se on sit sellasella paikalla että majotuspaikkoja on..ja ne ei oo jotain hirveen hintasia ja sit et sinne pääsee suht helposti. Ja suosittelen melkee teillekki sitä lentokonetta, jos sinne vaan voitte mennä :girl_haha:

Jaw ei mun mielestä teidän kuulu maksella noita, tulis aika kalliiksi maksaa vaikka matkat ja majotukset.

Melkeen pakko sanoa, et kannattaa sit kans panostaa niihin häihin. Siis ei välttämättä rahallisesti, mutta se et jos ihmiset tulee ihan tosi kaukaa niin sit pitää olla kans hyvä meno ja hyvät sapuskat (ei välttis kalliit). Kyllä uskon, että läheisimmät ihmiset tulevat..osa sitten varmaan suuttuu ku ne pidetään "jossai lapissa", mut eihän sille voi mitään. Muutenki tuntuu, et ihmiset suuttuu siitä ku eivät saa jotain hääkutsuja..ihan ku kaikkia kiinnostas kutsua jotain kumminkaimoja :flirt:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tämä meidän oma "kotikaupunkimme" kuitenkin olisi molemmille se vähiten mieluisa vaihtoehto :girl_sad:

Niin oli meillekin ;) Eli itse järjestimme häät 200 kilometrin päähän kotoa ja kävimme muistaakseni kaksi tai kolme kertaa paikan päällä (silloinkin hoidimme useita asioita samalla kertaa ja tapasimme vielä kavereitakin) - eikä sellaista asiaa ollutkaan, mikä ei sähköpostilla olisi hoitunut (tosin valitsimme palveluntarjoajatkin juuri sen mukaan = kunnon nettisivut ja ripeät vastaukset tiedusteluihin)!

Mitä vieraisiin tulee, niin lyhin matka oli omilla vanhemmillani (heilläkin 120 km)... Oli joka tapauksessa täysin mahdotonta löytää kaikille läheinen paikka, koska pelkästään mun ja sulhasen vanhemmilla on välimatkaa monta sataa kilometriä ja kaukaisimmat vieraat tulivat Pariisista ;)

Muoks: niin ja lähes kaikki kutsutut tulivat paikalle, vaikka paria poikkeusta lukuun ottamatta se tarkoitti 2-3 päivän reissua matkoineen ja hotelleineen (ulkomaalaisille vielä enemmän)! Itsekin matkustimme viime kesänä pääkapunkiseudulta Lappiin, nimenomaan varta vasten yksiin häihin, joten ne, jotka oikeasti haluavat olla paikalla teidän häissänne, tulevat kyllä (ellei tietysti ole jotakin todellista pakottavaa estettä)...

Muokattu: , käyttäjä: tammikuu09

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos sukua on Hangosta Petsamoon niin joku paikka keskeltä Suomea kannattaa valita. Esimerkiksi Metsäkartano Rautavaaralla on tosi hyvä paikka. Majoituspaikkoja löytyy tarpeeksi ja järjestelyt sujuu tosi joustavasti. Ja paikka on hieno!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mie varmaan valitsisin hääpaikaksi Oulun lähistön. Kellään ei liian pitkä matka ja monet pääsee lyhyellä kulkemisella. Ongelma ei tosiaan ole järjestellä niitä kauempaa. Vielä kun sanoit että käytte siellä välillä.

Me kävimme katsomassa oman hääpaikkamme vuotta etukäteen ja sen jälkeen järjestelimme asioita sähköpostin välityksellä. Naikkareista oli paljon apua. Löytyy hyvin tietoa ja kokemusta monista paikkakunnista. Muut eivä tauttaneet meitä vaikka matkaa oli 400 km. Osan tavaroista veimme tosiaan etukäteen kun saimme niitä täältä. Oulustahan voi hyvinkin löytyä se unelmien puku ettei sitä tarttee alkaa raahaamaan jos junassa liikkuu. Töistä otimme lomaa loppuviikon ja lähdimme mun kotiin jo keskiviikko iltana. Hyvin ehti käydä koekampauksessa ja koristella juhlapaikka perjantaina(silloin oli kavereita muutama auttamassa). Kyltit tehtiin vasta perjantaina. Meillä paikan valintaan vaikutti että halusimme talvihäät, eli nykyinen asuinpaikkakunta ei tullut kyseeseen ja olemme asuneet niin vähän aikaa täällä ettemme ole vielä kotiutuneet eikä edes häistä päätettäessämme olleet varmoja asutaanko täällä enää silloin. Paikka oli sopivasti mun lapsuuden maisemat missä äiti vielä asuu ja muutama muu sukulainen. Loput joutu matkustamaan mutta kaikki yhtäpaljon. Ei olisi onnistunut yhtään paremmin häät vaikka oltais vieressä asuttu. Paljon vaan kuvia ja mittoja juhlapaikasta(pöydät, etäisyydet, paljonko mitäkin on) niin hyvin sujuu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu en tarkoittanut tavaran kuskaamisella hääkaaria tai muita massiivisia juttuja, vaan esimerkiksi viinaksia, jos niitä ei oteta paikan puolesta, askarreltuja juttuja, koristeita, kukkia... Nämä voi tietysti isolta osin delegoida erilaisille alan yrityksille, joten ei se varsinaisesti ongelma ole.

Tärkeintä on ilman muuta, että häät on siellä, missä itse tahtoo. Komppaan siis muita tässä - jos ette tahdo pitää häitä Turussa, niin sitten ette pidä. Valitkaa paikka vaikka sen mukaan, missä on kiva kirkko (jos kirkkovihkiminen) ja juhlapaikka, jos ette muuten osaa päättää, mikä noista olisi hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Ja itse taas tarkoitin juuri sitä, että eiköhän siellä Lapin läänissäkiin ole Alkoja, kukkakauppoja ja tiimari-sinooperi-sinelli-lisäätähänmuita askarteluliikkeitä. En siis edelleenkään näe mitään ongelmaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän oli aluksi tarkoitus mennä naimisiin miehen kotiseudulla, koska suurin osa hänen kavereistaan ja suvustaan asuu siellä. Ongelmaksi muodostui sitten se, että minun sukuni ja kaverini asuvat pk-seudulla ja aika moni jättäisi tulematta. Lopulta tulimme siihen tulokseen, että haluamme mennä naimisiin täällä missä asumme eli pk-seudulla, koska tämä on meidän nykyinen kotipaikkamme :girl_smile:

Veikkaan, että suurin osa miehen kutsutuista sukulaisista jättää tulematta, koska ovat todella huonoja lähtemään mihinkään sieltä 450 kilometrin päästä. Harmi sinäänsä, koska menemme naimisiin vain kerran, mutta jokaisella on oma tärkeysjärjestyksensä ja jos kokee, että 450 kilometrin matka meidän häihin ei ole sen ajan, matkustamisen ja rahan väärti niin olkoot! Saatan kyllä vähän ärähtää, jos esimerkiksi veli jättää tulematta häihin. Jätti tosin tulematta siskonsakin häihin, vaikka matkaa oli vain 2 kilometriä!

Itse olen suunnitellut, että menemme miehen kanssa hotelliin sekä häitä edeltäväksi yöksi että hääyöksi, joten minun puolestani miehen kutsutut sukulaiset (äiti, isä, veli perheineen ja sisko perheineen) voivat olla meillä sen aikaa eli heidän ei tarvitse maksaa majoituksesta. Ovat onneksi tottuneet nukkumaan siskonpedissä ja patjoilla ja milloin keittiön lattiallakin, jos tilaa ei ole niin kauheasti :girl_haha:

Muokattu: , käyttäjä: Tuittu87

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me mennään naimisiin noin 300 km:n päässä minun kotipaikastani ja tuolla kaukana asuu koko minun suku. Ei ole edes mielessä käynyt, että maksaisimme kenenkään yöpymisiä. Vanhemmille ollaan sanottu, että meille saa tulla viikonlopuksi. Vanhempani ovat eronneet ja äidillä uusi kihlattu, joten jos eivät pysty olemaan saman kanton alla niin sitten joku saa mennä hotelliin. Meillä kyllä on tilaa heille kaikille.

Jos joku sukulaiseni jättää tulematta, koska matka on pitkä ja hotelli kallis niin sitten se on voi, voi. Tottakai harmittaa, jos joku ei tule matkan ja rahan takia paikalle, mutta en todellakaan sen takia ala pitämään häitä kotipaikkakunnallani tai maksamaan ihmisille yöpymisiä. Olen myös ainut meidän suvusta joka asuu kauempana niin tuskin kukaan menee konkurssiin, jos joutuu meidän häihin tulemaan kun kaikki muut suvun juhlat ovat kahden kilometrin säteellä. :)

Ja itseasiassa minulle on tärkeämpää saada läheiset ystävät paikalla kuin sukuni ja ystäväni asuvat lähellä hääkaupunkia. Tosin luulisin, että nuo ystävät tulisivat häihini vaikka ne olisivat ulkomailla. Minäkin matkustin hyvän ystävän häihin Helsingistä Lappiin. <3

Muokattu: , käyttäjä: Lilla My

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Myös me ollaan järjestämässä hääjuhlaa kaukana kotoa n. 400 km (samassa läänissä pysytään, mutta tämä lääni onkin isoin ;)). Minun suku asuu pitkin Suomea ja sulhasen suku täällä missä mekin. Kauimmaisilla vierailla matkaa tulee 1200 km....Häistä tulee pienet, vieraita max.30. Koska hääjuhlapaikka = majoituspaikka = syömispaikka = vihkimispaikka niin vieraiden majoitus maksetaan. Eli kaikki tulee samasta laskusta eikä keneltäkään voi alkaa periä osallistumismaksua :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään