Jump to content
Naimisiin.info

Hääjuhla kaukana kotoa/sukulaisista


2011

Recommended Posts

Mekin pidämme häät kaukana joidenkin näkökulmasta, nimittäin sulhasen sukulaisten. Kaikki asuvat Etelä-Pohjanmaalla ja meidän häitä vietetään Oulun lähellä. Matkaa tulee ihmisistä riippuen 350-400km. Joillakin varmaan enemmänkin. Mua harmittaa ihan sikana jos sieltä ei tule veiraita. Kyllä mä sen uskon että sulhon vanhemmat ja sisarukset tulee, mutta tuleeko sitten muita, se jää nähtäväksi. Häät vietetään siis mun kotitilalla.

Meillä on vielä se ongelma että majoitusmahdollisuutta ei ole, paitsi sysätä sulhon sukulaiset mun sukulaisten nurkkiin. Toki vois ajatella jotain telttamajoitusta, mutta kun sulhon sisaruksillakin on aika pieniä lapsia niin tuntuis hassulta pistää ne telttoihin. Toki majoitusmahdollisuuksia löytyy sitten noin 20-30 km päästä, mutta ihan juhlapaikan lähellä ei ole mitään yleistä majoitusta. Toisaalta voisin vaikka kuvitella että jotkut vois ottaa esim asuntoauton/ -vaunun ja sillä huristella. Tai jos tuo matka majoituspaikoista ei haittaa, niin se on hyvä se :)

Jos mun pitäisi mennä pitkän matkan päähän häihin, menisin matkan pituudesta riippuen yhdeksi tai kahdeksi yöksi ja ottaisin reissun loman kannalta ja juhlisin siinä parin onnea :D En pitäisi vaikeana juhliin lähtemistä. Mutta nyt kun häät ovat itselle tulossa, nii oon ruvennu ajattelemaan että tuleekohan porukka ja mihin ne pitää majoittaa.. teen tästä jotenkin todella suuren ongelman. Täytyisi puhua kotona vanhemmille asiasta, heillä vois olla jokin hieno ratkaisu tai idea majoitusongelmaan :D

Mutta siis, pitäkää häänne siellä missä juuri te haluatte! toki käytäntöä voi hieman miettiä, mutta ne on teidän häänne ja juhlanne! Jos oikeasti ihmiset haluaa juhlistaa teitä, niin silloin ne tulevat vaikka maailmanääristä :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Me ollaan painiskeltu saman ongelman kanssa, mutta päädyttiin ratkaisuun joka miellyttänee kaikkia. Asumme siis itse pk-seudulla, kuten myös sulhasen lähisuku, sekä kaikki ystävämme. Minun sukuni asuu Oulussa, lukuunottamatta siskoani, joka asuu ulkomailla.

Häät pidetään pk-seudulla, yksinkertaisesti siitä syystä, että minun sukuni (alle 10hlöä) on järkevämpää kutsua ja majoittaa tänne, kuin sama toiseen suuntaan, jolloin vieraiden lukumäärä hipoisi 100hlöä :)

Kenenkään asumista emme aio maksaa, mutta luultavasti perheeni majoittuu muutenkin joko meille, tai sulhaseni sukulaisten luo.

Ei siis ole meillä tuottanut ongelmaa, liekö syynä se, että valinta oli ilmiselvä, eikä sitä kyseenalaistettu saati selitelty :)

Ystäväni meni naimisiin menneenä kesänä, ja hän piti häänsä Keski-Suomessa mistä on kotoisin. He järjestivät ja maksoivat kaasojen ja bestmanien asumisen viikonlopun ajalta. (Kaasot ja bestmanit siis matkasivat pk-seudulta).

Käytäntöjä on siis yhtä monia, kuin on pariskuntiakin :)

Mutta, tärkeintä on muistaa, että juhlat ovat teidän ja rakkaat ja läheiset ihmiset ymmärtävät takuulla, oli ratkaisunne mikä tahansa :)

Link to comment
Share on other sites

Itse ajattelen niin, että hääpari valitsee mieleisen hääpaikan itselleen ja kutsuu sitten tärkeitä ihmisiä juhlistamaan suurta päiväänsä, missä sitten juhlivatkaan. Ne tulevat, jotka pääsevät. Kutsumatta en ainakaan jättäisi sellaisia, joiden haluaisin tulevan, mutta joille epäilisin välimatkan muodostuvan esteeksi. Mielestäni on tärkeä ele lähettää kutsu, vaikkei osallistuminen olisikaan todennäköistä.

Toki jos rahaa riittää niin miksei voisi maksaa kaikkien matkoja ja majoituksia vaikka häät olisivat Thaimaan rannalla, se vaan on suurimmalle osalle aika utopistinen vaihtoehto. :)

Link to comment
Share on other sites

Itse olen kotoisin Kymenlaakson nykyisestä Kouvolasta ja asun nyt Turussa. Oma sukuni on osaksi Kouvolassa, kuten vanhempani, äidin äiti, pari mukavaa tätiä ja serkkua, mutta muuten sukulaisia on pitkin Suomea: Helsingissä, Kuopiossa, iisalmella jne. Kuitenkin olen rajannut etten ihan kaikkia 20 serkkua ja heidän muksujaan kutsu, mutta koska lähimpiä sukulaisia asuu Kuopiossa, on Turkuun "muutama" sata kilometriä.

Tämä asia on mietittänyt sen verran, että jos joku haluaa yöpyä (niin kuin luulen) voin auttaa huonepaikan järjestelyissä esimerkiksi yhdeksi yöksi. Jos joku haluaa tulla häiden aattona Turun seudulle, voin auttaa myös yöjärjestelyissä silloinkin. En ole sitten varma osallistunko rahallisesti, koska tällä hetkellä hääbudjektini on pieni. Eiköhän tämäkin asia tule selville kun kunnon juhlien suunnittelu sekä valmistus lähtee käyntiin.

Häät vietän nykyisessä kotikaupungiossani, Turussa, jossa suurin osa sukulaisistani ei ole päässyt edes käymään tai näkemään mm. kirkkoa tai juhlapaikkaa. Haluan tarjota tämän mahdollisuuden myös heille. Kuitenkin pelkona on ette vieraita tule oman suvun puolelta, juuri noiden matkaerojen vuoksi. Itse asun pienessä kaksiossa, jonne mahtuu omat vanhempani ja veljeni vierailemaan, mutta ei ketään muuta. Onneksi on aikaa järjestää asia ^^

Link to comment
Share on other sites

Olipa sijainti mikä tahansa, jollekin kertyy varmaan aina matkaa.

Meillä ei ole hääpaikkaa vielä päätetty, kun tässä nyt vähän arvotaan parin välillä. (siten siis päivämääräkään ei ole tiedossa, mutta vähintään vuosi tästä eteenpäin vielä menee, eli jonnekin 2011-2012 välille nuo juhlat asettuvat).

Paikat ovat joko Espoo (josta olen kotoisin ja jossa sukuni asuu) tai Jyväskylän seutu (jonne juuri ollaan kotiutumassa, mutta jossa ei asu ketään tuttuja tai sukulaisia). Miehen sukua puolestaan asuu Itä-Suomessa..

Tavallaan voisi olla kiva avioitua sitten Keski-Suomessa ja antaa muille mahdollisuus tutustua uuteen kotiimme, mutta se tarkoittaa, ettei apuja oikein saada valmisteluihin ja pitää tehdä paljon itse.

Jos paikka olisikin Espoossa, niin tuolloin voisi apua saada omalta suvultani, mutta itse pitäisi reissata tuota väliä ja mahdollisesti roudata sitten kamaakin.

Mikäköhän tässä nyt sitten olisi fiksuinta..kummastakin löytyy kivoja juhlapaikkoja, niin sekään ei auta kääntämään vaakakuppia kumpaankaan suuntaan?

Miltä yleensä tuntuu järjestää häitä alueella, joka ei ole oikein kummankaan kotiseutua?

Iloisin olen, että Uuden Seelannin isäntäperheeni on jo kysellyt, että milloinkas häät ovat..Olisi aika jännää saada vieraita niinkin kaukaa (ja silloin voisi ainakin naureskella niille, jotka eivät vaivaudu paikalle muutaman tunnin ajomatkan takia).

Link to comment
Share on other sites

Meillä samanlainen tilanne.

Häät on kaukana suurimmasta osasta vieraslistalaisia.. Häät ovat tulossa ensi kesänä joten en tiedä miten suurin osa kutsuttavista reakoi tähän tulevaan hää-etäisyyteen, mutta ymmärrämme kyllä jos ihmiset eivät pääse Suomen toiselle puolelle häittemme takia.

Välimatkaa tulee sen takia niin paljon että olemme miehen kanssa kotoisin eri puolelta Suomea, ja ei viitsi ihan turhaan puolessa välissäkään häitä pitää kun sinne ei kummallakaan olisi mitään siteitä.. Plus olisi hiukan hankalaa järkätä häät aivan tuntemattomalla paikkakunnalla.

Laitamme joulukorttien mukana menemään Save The Date-kortit juuri tämän etäisyyden takia, toivomme että tämä helpottaisi niitäkin vieraita ketkä tulevat kauempaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Itse olen ollut häissä jotka olivat vähän kauempana. Matkaa oli 320km, joten kyllähän siinä 4 tuntiä istuttiin autossa (onneksi oli ilmastointi, kesä kun oli). Hääpari asui kyllä tällä meidän paikkakunnalla, mutta halusivat järjestää juhlat morsiammen kotipaikkakunnalla. Majoituksia tms eivät maksaneet. Lähdettiin sitten itse ajoissa kotiin, ettei tarvitse yömyöhään ajella. Olisihan se ollut mukava jäädä pidemmäksi aikaa, mutta kun ei tuntenut paikkakunnalta ketään jonka luona olisi voinut yöpyä.

Meidän häihimmekin tulee vähän kauempaa ihmisiä juhlimaan, mutta heitä onkin vain muutama, joten heille olemme voineet tuttujen luota järjestää majoituksen. Eräät tulevat 500km päästä :)

Muokattu: , käyttäjä: Kellen
Link to comment
Share on other sites

Meidän häitä juhlitaan Helsingissä, jossa sekä mies, että minä asumme ja tulemme asumaan ainakin lähitulevaisuudessa. Myös suurinosa vieraistamme (ystävät) ovat pk-seudulta. Miehen sukulaiset tulevat pk-seudulta ja maks.220km päästä, mutta omat sukulaiseni tulevat kauempaa. Perheeni tulee 470km päästä ja sukulaiset samoilta seuduilta, jopa 505km päästä.

Minulla tosiaan koko suku asuu tuolla kaukana pohjanmaalla/keski-pohjanmaalla ja ratkaisin tämän "ongelman" ja vierasmääräongelman sillä tavalla, että kutsun sukulaisistani vain perheeni ja ihan lähimmät - yhden tädin ja pari serkkua perheineen. Äitini sai loistoidean - pidetään erikseen vapaamuotoisemmat juhlat pohjanmaalla sitten jälkeenpäin, jonne voidaan kutsua vaikka koko suku (= tädit ja sedät puolisoineen, serkut kumppaneineen ja lapsineen) - n.70 henkeä. :)

Näin säästytään sekä Aa) kustannuksilta, kun vierasmäärä oli oikeasti aika iso ongelma sillon kun vielä mietittiin, että kutsuisin kaikki sukulaiseni ja Bee) kenenkään sukulaisen ei tarvitse tulla "velvollisuudentunnosta" tänne asti. Voimme juhlia heidän kanssaan kaikipuolin edullisemmin ja kätevämmin sitten jälkikäteen. :)

Muokattu: , käyttäjä: yael
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Itse olen muutaman kerran ajanut häihin neljä tuntia suuntaansa enkä koskaan kuvitellut sen olevan ongelma. Ainahan voi olla menemättä jos etäisyys on liian pitkä jollekin, esim vanhalle sukulaiselle. Meillä on häät 300 kilsan päästä omasta suvustani ja kaasolle sekä äidilleni aion kustantaa yöpymisen, onneksi matkat järjestyy muutenkin. Pienet häät muutenkin, eli kutsutut tietävät että meille merkitsee paljon heidän saapuminen, mutta etäisyyden takia ymmärrettävää jos eivät pääse ja toisaalta kaikille tarvittaessa löytyy majoitus jos eivät halua tai raaski maksaa hotellia jossa oma rauha

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...