Jump to content
Naimisiin.info

maistraattiin kahdestaan, juhlat myöhemmin


Helemi

Recommended Posts

Me tehdään juurikin näin, mutta lähinnä käytännön syistä. Itse haluaisin kirkkohäät (ihan vaan perinteiden takia, ja kirkot ovat juhlavia) mutta mies ei kuulu kirkkoon. Käydään siis vähin äänin maistraatissa viikkoa-paria aikaisemmin ja sitten "varsinaisena" hääpäivänä siunaus ja juhlat. Meille "oikea" hääpäivämme on tämä juhlapäivä, maistraattiin suhtaudumme vähän samalla tavalla kuin vaikka esteiden tutkimiseen, eli virallinen paperiasia, mikä täytyy hoitaa ennen häitä. Ja maistraattiin vielä sen verran hyvissä ajoin, että häämatkalle päästään pikaisesti juhlien jälkeen uudella nimellä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 months later...

Me mentiin maistraatissa salaa naimisiin 31.8.-15 ja pienet kahvikekkerit pidettiin molempien perheiden kanssa.. Ollaan kyl mietitty et juhlat ois kiva pitää, mut ku ei oo varaa kerta itse opiskelen vielä ja mies on työttömänä.. :( sen takia me ollaanki mietitty et jos me vietettäis juhlat vasta kesällä 2018.. mut oisko se sit liian pitkä aika juhlille ?? ja pitäiskös siihen sit lisätä viel se siunaus kirkossa :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä on sama suunnitelma kuin monella täällä: perjantaina salaa maistraattiin ja lauantaina juhlat. Ateisteina toivomme ettei suvussa ole ketään niin vanhoillista (ja huonokäytöksistä), että joku olisi (varsinkaan ääneen) sitä mieltä, että ilman pappia ei ole lupaa kauniisiin tai isoihin juhliin, oikeaan juhlapukuun jne. Vähän sellaisia soraääniä on kuultu jo, mutta toivon että juhlapäivänä kaikki ymmärtävät kunnioittaa meidän onneamme. Jotenkin tuntuu nurinkuriselta, että 2010-luvulla länsimaisessa ja melko maallisessa yhteiskunnassa on nuoriakin ihmisiä, joiden mielestä hääpuku, häämarssi ja muut häihin liitettävät kulttuurisidonnaiset asiat olisivat vain kirkossa naimisiin menevien oikeus. Itse haluan tuntea oloni morsiameksi kaikkien edessä, ja luulisi kaikkien ymmärtävän naimisiinmenon olevan merkityksellinen asia kaikille uskontoon katsomatta.

Tästä tuli nyt hieman pidempi vuodatus kuin piti, mutta häät lähestyvät ja välillä ahdistaa! :D Onneksi enimmäkseen kutkuttaa ja jännittää oikealla tavalla!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Me, edellisenä päivänä mennään isien ja kaasojen kanssa maistraattiin. Seuraavana päivänä juhlat ja siunaus. Uskon, että saamme juhlavan tunnelman aikaiseksi, vaikka olemmekin jo naimisissa. Järjestämme siis "oikeat" rennot hääbileet ja pukeudun kunnon pukuun, käyn kampauksessa ja meikissä siunauspäivänä. Maistraattiin laitan yksinkertaisemman nätin mekon ja meikki + hiukset tehdään itse.

Ja itse aion laittaa "Tervetuloa todistamaan, kun avioliittomme siunataan.." tai "Tervetuloa avioliittomme siunaustilaisuuteen...". Jos tuosta ei tajua, että olemme jo naimisissa niin sitten ei tajua. : D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Alunperin oltiin ajateltu, että mentäisiin juhlia edeltävällä viikolla maistraatissa naimisiin tai järjestettäisiin vihkiminen juhlien yhteyteen. Taloudellisen tilanteen takia taitaakin nyt käydä niin, että juhlat järjestetäänkin tyyliin ensimmäisenä tai toisena hääpäivänä tai muuten todella paljon myöhemmin. Maistraattiin mennään sitten, kun itse olen valmistunut (tästä kiitos yleiselle asumistuelle).

Nyt jo vähän mietin, millaistahan kommenttia tästäkin järjestelystä tulee ("eihän ne ole mitkään oikeat häät" tms.) tai miten juhlista saisi häiden tuntuiset. Meille ei tule siunausta, koska emme kuulu kumpikaan kirkkoon. Mietiskelimme, että voisi tilata Pro-Seremonioilta sellaisen valojen uusimistodistuksen, jonka joku lukisi ääneen (mahdollisesti lausuisi alkuun myös muutaman sanan tai lukisi runon) ja jonka me ja vieraat allekirjoittaisimme. Lisäksi tai vaihtoehtoisesti voisi koostaa jonkinlaisen powerpointin meistä tai ensimmäisestä vuodestamme avioparina. Siihen voisi myös laittaa kuvia vihkimisestä, jos sinne saadaan joku kuvaamaan. Näillä varmaan pääsisi vähän tunnelmaan.

Haluaisin pitkän hääpuvun, mutta käytännön seikat varmaan sanelevat, tuleeko se jo maistraattiin vai vasta juhliin. Ihan sama, vaikka olisikin typerää vuoden naimisissa olon jälkeen pukeutua morsiameksi, haluan prinsessapäiväni. -_-

Naimisiin meno voisi tulla ilmi vaikkapa save the date -korttina toimivan hääkuvan muodossa.

 

Lisäys: 

Lueskelin muita palstoja liittyen aiheeseen ja valojen uusimiseen ja aika tuomitsevasti ja arvostellen moni niissä kommentoi. Pidetään naurettavana ja "ei oikeina häinä" jne. Meille tärkeintä on kuitenkin päästä naimisiin ja saada se virallinen puoli kuntoon heti, kun mahdollista. Koskaan kun ei tiedä mitä elämä eteen tuo. Mielelläni järjestäisin kemut siihen kylkeen, mutta ainakin itse järkeilin, että parempi odottaa ja säästää niin voi tarjota kunnon juhlat ja sen lämpimän ruoan. Panostaa siis vähän enemmän vieraiden viihtymiseen kuin se nyt olisi mahdollista. Siitäkinhän voisi vetää heneet nenään, että olipas kurjat juhlat, huonot tarjoilut ja ruma paikka, johon ei voinut edes jäädä yöksi vaan piti itse maksaa hotelli.. :rolleyes:

Muokattu: , käyttäjä: Vaniella
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...