Kansallispuvussa naimisiin?


Brudeferden

Recommended Posts

Joissakin kulttuureissahan on tavallista mennä naimisiin kansallis- tai kansanpuvussa, mutta miten yleistä tämä on Suomessa? Onko kellään kokemuksia? Mielestäni suomalaiset kansallispuvut eivät ole kovin juhlavia, joten saako niihin lisää hohtoa esim. asusteilla? Entä millaisia vaatimuksia puvut asettavat vieraiden pukeutumiselle?

Link to comment
Share on other sites

Kansallispukujen kanssa on kyllä yleensä asusteetkin aika tarkkaan määrätty. Useinhan niihin itsessään kuuluu nauha/hattu, huivi ym. Kansallispuku on kuitenkin itsessään yksi juhlavimmista pukuvalinnoista - sopiva linnanjuhliin ja mihin tahansa, joten kyllä siinä voi ilman muuta naimisiin mennä oikein hyvin. Ulkonäöllisesti ne ei tosiaan ole kovin juhlavia, mutta se tuleekin enemmän konseptista, mielikuvasta ja perinteestä. Itsestäsi siis iinni, tahdotko mieluummin jotain juhlavampaa kuin kansallispuvun, mutta kukaan ei taatusti pidä sitä arkisena, jos valitset niin. Kalliita kansallispuvut kyllä ovat, erittäin kalliita.

Link to comment
Share on other sites

Kalliita kansallispuvut kyllä ovat, erittäin kalliita.

Tiedän, valitettavasti. Kansallispukua voi tosin sitten käyttää loppuelämän kaikissa juhlissa, vaikka siellä pressanlinnassa.

Haluaisin vielä kuulla kokemuksia kansallispukuhäistä. Teemaahan voi hyödyntää muutenkin kuin pukeutumisessa.

En ole ollut kansallispukuhäissä, mutta teemaan sopisi maalaistunnelma. Kansallispuvun mallithan ovat peräisin talonpoikien ja käsityöläisten juhlapuvuista, ja varsinainen kansallispuvun käsite on luotu kansallisromantiikan ajalla. Eli esimerkiksi perisuomalaiset maalaistunnelmaiset elonkorjuuhäät navetan-/tallinvintillä sopisivat hyvin kansallispukuteemaan. Kansallisromanttisessa hengessä musiikiksi Sibeliusta ja runoiksi Eino Leinoa. :)

Mielestäni kansallispuku on niitä harvoja tapauksia, joissa pukeutumisohjeita tulisi noudattaa tarkasti. Esimerkiksi kansallispuvun kanssahan ei tule käyttää korvakoruja tai muita pukuun kuulumattomia koruja. Myös sukkahousujen käyttö on "kiellettyä" jne. Mutta kaikesta huolimatta kansallispuku on jo omine asusteineen mielestäni erittäin juhlava ja sopiva puku hääparille.

Vieraiden pukeutumiselle kansallispuku ei aseta rajoitteita, mutta kannattanee kannustaa vieraita, että uskaltavat tulla kansallispuvussa. Ainakin tällä palstalla on joskus muutamat morsiamet kirjoitelleet kiukkuisia, kun anoppi tai muu vieras on tullut häihin kansallispuvussa, joten kaikki vieraat eivät sitä ehkä enää uskalla pukea päälleen, elleivät tiedä häiden teemaa.

Link to comment
Share on other sites

Mun sisko meni aikoinaan naimisiin kansallispuvussa ja kaikki sukulaiset, joilla oli kansallispuvut, olivat pukeneet ne päällensä. Itse en sen paremmin muista, että miten kutsussa oli mainittu tästä (vai oliko?), sillä olin itse sen verran nuori. Itselläni ja serkuillani oli kansallispuvut ja näin myöhemmin kuvista katsottuna näyttää ihan kivalta. Mutta ei se, että morsian/morsiuspari on pukeutunut kansallispukuihin edellytä mielestäni vierailta yhtään mitään. Varsinkaan, jos siitä ei edes ole kutsussa mainintaa.

Kansallispuku on itsessään erittäin juhlava, joten ei siihen mitään "lisää" tarvitse -saatika saa laittaakaan. Jos itsellä ei vielä ole kansallispukua, niin senhän voi valita sitten oman maun mukaan, että mikä omaa silmää miellyttää, jollei välttämättä halua juuri paikkakunnan mukaan sitä valita. En tiedä, että kuinka yleistä naimisiin meno kansallispuvussa on, mutta ainakin lappilaisista näkee monesti kuvia omissa kansallispuvuissaan...

Maalaishäihin ainakin sopii vallan mainiosti. Ja jos on mahdollista saada jotain pelimanni-musiikkia, niin sehän olisi hienoa! Koristelussa voisi mielestäni käyttää esim. ruiskaunokkia ja viljaa. Tai juhannushäätkin olisivat vallan mainio perisuomalaisjuhla-aikaa, jolloin kansallispuvut sopivat todella hyvin.

Irtonaisia ajatuksia siis tässä latelen... Mutta niin, käytä ihmeessä kansallispukua, jos on siihen halu ja mahdollisuus! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

"En tiedä, että kuinka yleistä naimisiin meno kansallispuvussa on, mutta ainakin lappilaisista näkee monesti kuvia omissa kansallispuvuissaan..."

Siis kysehän ei ole lappilaisista kansallispuvuista vaan saamelaisista :) Lappilainen tarkoittaa henkilöä joka asuu Lapissa ja saamelainen sitten jotain aivan muuta.

Itse aion myös saamelaisten kansallispukuun (se kai sen "suomenkielinen" nimi on) pukeutua, saamelainen kun olen. Asia on ollut alusta asti täysin itsestäänselvä, enkä ole muunlaista pukua edes harkinnut. Mulle tuo puku on paljon juhlavampi ja arvokkaampi kuin mikään muu juhlapuku. :)

Jotenkin tuntuu, että saamelaiset käyttävät pukuja paljon enemmän kuin muut suomalaiset, en sitten tiedä mistä se johtuu. Ehkä siitä, että saamelaiset ovat paljon enemmän oma kansansa kuin esim. pohjanmaalaiset (oma lippu, oma kansallislaulu, omat puvut jne.).

Link to comment
Share on other sites

Jotenkin tuntuu, että saamelaiset käyttävät pukuja paljon enemmän kuin muut suomalaiset, en sitten tiedä mistä se johtuu. Ehkä siitä, että saamelaiset ovat paljon enemmän oma kansansa kuin esim. pohjanmaalaiset (oma lippu, oma kansallislaulu, omat puvut jne.).

Itse olen pohjanmaalainen ja vaikka meilläkin pohjalaisuus pitkälti määrittää identiteettiä ja suurelle osalle paljasjalkaisia pohjanmaalaisia se on vahva vaikuttaja elämässä, luulisin, että saamelaisuus on vielä satakertaisesti suurempi identiteetin määrittäjä saamelaisille. Saamelaisuus on vaan jotain paljon suurempaa, luulen. Jos itse olisin saamelainen, valitsisin myös ehdottomasti kansallispuvun (onko se saamelaispuku, mikä on oikea termi?), omiin häihini tässä tilanteessa valitsin kuitenkin teetetyn hääpuvun, vaikka Etelä-Pohjanmaan kansallispukukin kaapissa roikkuisi. Olen pukua kerran suuremmissa juhlissa pitänyt ja tahtoisin pitää useamminkin vastedes, mutta en oikein tiedä, millainen tilanne on taas sitten tarpeeksi juhlava, jotta pukua voisi pitää, jottei tule "alennettua" sen arvokkuutta..

Link to comment
Share on other sites

Siis minä en todellakaan tiedä mikä meidän kansallispuvun "oikea" suomenkielinen termi on, itse käytän termejä lapintakki ja gákti tai máácu (kaksi jälkimmäistä siis saamea), mutta suurin osa suomalaisista varmaan tajuaisi asian jotenkin niin että kyse on jonkinlaisesta takista vaikkei näin siis ole. :D Mutta rakkaalla lapsellahan on monta nimeä, eli saamenpuku, lapinpuku, saamelaisten kansallispuku ja jopa tuota saamelaispukua on kyllä kantaunut korviin.

Mutta siis joo, kyllä saamelaisuus on tosi iso osa identiteettiä.

Onneksi tuon puvun käyttäminen on meillä niin että sitä voi käyttää käytännössä melkein missä juhlissa vain: ristiäisissä, juhlavimmilla synttäreillä (esim. 50 v-juhlat tms), rippijuhlissa albankin sijaan, yo-juhlissa, valmistujaisissa, hautajaisissa, häissä, mitä nyt vaan keksii, linnanjuhliinkin puku tosiaan menee. Siinä on vaan sitten eroja että miten sitä käyttää: häihin puku laitetaan niin koreaksi kuin ikinä vain saattaa ja hautajaisissa taas ollaan pelkistetyissä puvuissa. Ja sitten "arkisimpiin" tilaisuuksiin kuten esim. saamelaisten omat tapahtumat (saamelaisnuorten taidetapahtuma ja vastaavat) laitetaan vähän erivärisiä pukuja, eli valkoinen on juhlagákti ja esim. sitten ruskea, harmaa tai sininen on arkisempi, mutta niitäkin voi kuitenkin sitten käyttää juhlavammissakin tilaisuuksissa jos ei vaikka omista valkoista gáktia (tosi selkeesti selitetty, heh....). Tää käytäntö on mun käsittääkseni pelkästään saamelaisten kansallispuvuissa, siis se että pukua vähän "muunnellaan" esimerkiksi riskujen määrää ja koreutta "säätelemällä".

Tästä voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään :D

Link to comment
Share on other sites

Selvitin itsekin, että millaisissa tilaisuuksissa kansallispukuja yleensä voisi käyttää, näköjään juuri noissa tilaisuuksissa, kuin mitä niina edellä luettelit. Jotenkin olen mieltänyt asun niin juhlavaksi, etten ole sitä uskaltanut käyttää, mutta korjaantukoon asia nyt ystävän YO-juhlilla. Yleensähän sitä suomalaiset helposti alipukeutuukin juhliin, ettei olla "liika koriana". Se on kyllä totta, että tuo saamenpuku tuntuu monikäyttöisemmältä ja kiva, että sitä voi vähän muunnella. Meillä E-P:n puvussa muuntelu rajoittuu siihen, että tytöillä on päänauha ja naisen pitäisi koristaa päänsä tykkimyssyllä.. Meni nyt vähän OT:ksi, mutta tämä on mielenkiintoinen aihe :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Minä olen ollut häissä, joissa morsian oli pukeutunut perinteiseen valkeaan hääpukuun, mutta sulhasella ja suurella osalla hääväestä oli kansallispuvut. Sulhanen oli innokas tanhuaja aikoinaan, joten siitä tod.näk. pukuvalinta + tietty pohojalaasuus vaikutti :D Tutun pariskunnan häissä oli morsiamella muinaispuku ja sulhasella kansallispuku, tyylikästä ja arvokasta sekin.

Minusta kansallispuku on ihana juhlapuku ja sen etunahan on juuri se, että se sopii ihan mihin tahansa tilaisuuteen. Itse olen juhlinut kansallispuvuissa niin omat vanhojenpäiväni kuin serkkulikan rippijuhlat ja lukuisia muita tilaisuuksia. Helppoa, kun on aina oikein pukeutunut, kunhan muistaa kansallispuvun tietyt rajoitukset.

Suomessa noita pukuja näkee enää niin harvoin ja niillä on niin kovin "keskustalainen" leima, mutta esim. Oslossa toukokuun alussa sekä nuorilla että vanhoilla naisilla näki bunadeja (norj. kansallispuku) ihan kaupunkikuvassa, eikä siis ollut edes kansallispäivä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vanhempani menivät aikoinaan kansallispuvuissa naimisiin ja kuvista päätellen näyttivät oikein hienoilta (itse en jostain syystä ollut paikalla - en edes äitini vatsassa ;) ). Isäni näytti todella komealta pohjalaisessa kansallispuvussa: hyvin istuva musta puku ja hieno vyö, josta taisi asuun kuuluva puukkokin roikkua. Äidilläni oli keskisuomalainen puku, jonka esim. punainen otsanauha sopi hyvin tummatukkaiselle morsiamelle. Vanhempani olivat valinneet kansallispuvut, koska olivat tavanneet kansantanssitunnilla :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Olen ainakin kaksissa häissä ollut, joissa morsiammella oli kansallispuku. Toiset oli maalaishäät, niissä sulhanenkin oli kansallispuvussa. Juhlien ohjelmassa oli muistaakseni useampiakin draamallisia juttuja, jotka saivat välillä tuntemaan olonsa kuin vanhassa Suomi-filmissä olisi: häjyt tuli Pohjanmaalta kuokkimaan häihin ja riitaa haastamaan, ja morsiankin ryöstettiin. Ja sitten leikittiin maakunnallisilla stereotypioilla: toinen puolisko hääparista oli Savosta ja toinen Pohjanmaalta, niin pakkohan siinä oli vitsejä kertoa.

Toisissa kansallispukuhäissä morsian oli kansallispuvussa ja sulhasella oli kai joku normaali tumma puku. Näissä häissä ei ollut mitään maalaisteemaa tai maakunnallsita sävyä. Ihan tavanomaiset juhlat. Kansallispuvun väreistä oli kyllä otettu innoitusta koristelussa.

Kolmansista häistä olen vain kuullut mukana olleilta: sulhanen oli Skotlannista, ja hänellä oli oman klaaninsa kiltti. Pohjalaisella morsiammella oli oman paikkakuntansa kansallispuku.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...