Breda

Palladium-sormus

52 viestiä aiheessa

Oma vihkini ja kihlani sekä mieheni sormus ovat kaikki palladiumia.

Päädyimme palladiumiin materiaalina erityisesti juuri sen sävyn vuoksi, toki myös hinta vaikutti asiaan hiukan.

Olen verrannut muutamaan otteeseen rodinoitua valkokultasormusta sekä omaa palladiumistani rinnakkain ja voin sanoa, että sävyero näiden välillä on erittäin pieni. Rodinoimattoman valkokullan ja palladiumin ero on varmasti hiukan selvempi. Materiaalien tummuudessa ei ole eroa, ainoastaan juuri tuossa sävyssä; palladium on hiukan kylmemmän sävyinen, valkokulta hiukan "rusehtavampi" tai lämpimämpi.

Palladium on materiaalinen kestänyt käytössä oikein hyvin. Kolhuja ja naarmuja on näkyvissä kyllä jonkin verran, mutta sormuksemme ovatkin vähän massiivisemmat eli kolhiintuvat ja naarmuuntuvat enemmän kuin kapeammat ja matalammat. Eroa kestävyyteen valkokullan kanssa en oikein osaa verrata, koska en omista itse valkokultaista sormusta. Kaverin valkokultasormuksessa näytti kyllä olevan naarmua aika samalla tavoin kun omissa sormuksissani.

Kuva sormuksistani

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun palladium vihkisormus on tilattu, kuulinkin nyt että palladiumin markkinahinta on noussut joku 143 prosenttia! huh..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Käytiin viikonloppuna hakemassa mun palladium(+timantti)-vihki kultasepältä ja on se vain upea :-X Kihla on rodinoitua valkokultaa, ja sävyero materiaalien välillä on kyllä hyvin pieni. Olen enemmän kuin erittäin tyytyväinen uuteen sormukseeni. Nyt täytyy vain reilu 2kk malttaa odottaa että saa ihanuuden sormeen :gpari:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Teetin palladium kihlan ja vihkin. Aivan upeat ovat, mutta enpäs pystykään niitä käyttämään.

Sormuksista ei tule iho-oireita, mutta käsivarressa tuntuu todella outo ja ikävä särky aina sormuksia käyttäessä. Vastaavanlaisia keltakultaisia sormuksia käyttäessä kädessä ei tunnu mitään ihmeellistä, mutta palladiumkoruilla särky alkaa vähintään tunnin sisällä. Rahat meni hukkaan ja harmittaa niin vietävästi. Kysyin mahdollisuutena sormusten rodinointia, jotta palladium ei olisi ihon kanssa kosketuksissa, mutta eipäs pelkkää palladiumia voikaan rodinoida. Kauniit on sormukset, mutta eipä ne tuolla rasiassa pidettynä juuri mieltä lämmitä. :( Näinkin voi käydä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lisätään vielä suolaa haavaan;

huomasin kaiken lisäksi, että firma jossa teetin sormukseni, oli ottanut vihkisormukseni mallin yleiseen tuotantoonsa ja siellä se komeili heidän nettisivuillaan. Tulee kyllä todella yksilöllinen olo, kun ensin teettää mieleisensä sormuksen ja seuraavana firma tarjoaa samaa mallia uudessa kuvastossaan kaikille! :girl_sad:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla tuli vuoden käytön jälkeen sormuksen alle aivan järjetön ihottuma. Vihkisormuksessa kultaa ja palladiumia.

Harmittaa aivan järjettömästi. Toistaiseksi sormus kaulassa ketjussa ja kaulaan ei vielä ainakaan ole vielä tullut ihottumaa, mutta onhan kosketus pinta ihan eri kuin se on sormessa.

Tarvii käyttää se kultasepällä vielä jos se sais sen jotenkin siihen kuntoon että voin käyttää sormustani oikeassa paikassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Shirazin sormus on näköjään teetetty samassa paikassa kuin oma tuleva vihkini, tunnistan istutuksen:)

Minulle on tulossa ensi viikolla sormeen vastaava sormus, palladiumista ja 0,38ct timantilla. Upean kaunis sormus!

Toivottavasti käyttökokemukset ovat myös hyviä. Miehelleni teetetiin palladiumista vihki samassa liikkeessä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lauantaina käytiin noutamassa ihastuttava vihkisormukseni kotiin! :) Samalla reissulla kihlasormusta hieman suurennettiin ja samalla se luonnollisesti puhdistettiin. Olin aivan ihastuksissani kun sormuksesta pystyy vaikka oman kuvansa katsomaan, olin jo unohtanut että miltä se kaksi vuotta sitten näytti! :girl_haha:

Samalla kultaseppä kyllä huomautti, että koska sormukseni on leimaamaton ja siinä ei ole edes mitään valmistajan leimaa, se on laiton Suomessa. Eli jos huonosti olisi käynyt, ei olisi mitään takeita, että sormus todella on sitä mitä pitikin.. Mutta hän totesi että jos olen 2 vuotta sormusta pitänyt, olisin varmasti huomannut jos siinä olisi jotakin outoa.

Tuli vaan mieleen että täällä mainitut allergiat yms voi myös johtua tuosta. Samasta syystä Caratia ilmeisesti tuolloin tilasi sormukset Saksasta. 2 vuotta sitten palladium ei ollut leimattava mutta ilmeisesti joku valmistajan leima pitäisi kuitenkin löytyä.

Että näin, loppu hyvin kaikki hyvin :) Ja vihkisormukseni on kuitenkin ihan varmasti uniikki, suomalaista käsityötä niin pitkälti kuin vain mahdollista joten olen varsin tyytyväinen!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tilasin pari päivää sitten oman palladium-vihkini! Jippikaijee!

Täältä pohjoisesta oli ERITTÄIN vaikea löytää valmiita palladium-sormuksia taikka sitten seppää joka niitä teksi. Mutta onneksi löytyi Torniosta Smeds!

Halusin ehdottomasti että vihkikin on palladiumia, olen tykännyt materiaalista todella paljon kihlasormuksessa. Olin jo luopua toivosta ja päätyä kultasormuksee, huh :girl_blum:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut palladiumista kihla yli vuoden ja on vieläkin kuin uusi. Otin siis mattahionnalla, koska siinä timantti pääsee enemmän esille. Vihki on myös palladiumia yli kymmenellä timantilla. Sandbergin sormukset saa kaikki palladiumisena eli jos löydätte kaupan joka merkkiä myy, saatte myös palladiumisen sormuksen.

Ehdottomasti suosittele kaikille, joilla ei platinaan ole varaa. Hakkaa valkokullan mennen tullen kestävyydessä ja arvossa. Arvo noussut huimasti ja nousee yhä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla on ollut palladiumkihla (rodinoitu) sormessa elokuusta lähtien ja tyytyväinen olen ollut. Vertasin tässä lähiaikoina omaa sormustani kaverin muutamaa kuukautta vanhempaan valkokultasormukseen ja väriero oli huomattava. Valkokultainen oli "likaisemman" värinen kun omani on puolestaan todella hohtava.

Meillä on häät toukokuun alussa ja nyt haaveilen myös palladiumvihkistä. Niitä on tosi huonosti saatavilla, Kultajousessa on muutama malli ja eräässä Kultasydän-ketjun liikkeessä sanoivat, että heidän kauttaan on tilattavissa muutama malli. Lisäksi on toki Sandbergin sormukset, mutta hinta on hieman turhan kallis minulle. Onko ainoa vaihtoehto teettää palladiumsormus? Tuleeko teettäminen hirveän paljon kalliimmaksi kuin valmiin ostaminen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heips!

Pakko nyt kommentoida tänne hieman eri suuntaisia kokemuksia, kun on pelkkää suitsutusta ollut. :)

Hankimme kihlat syyskuussa 2010, molemmille "perusmallia" hieman leveämmät ja itselle kivellä. Nyt reilun vuoden jälkeen tekisin ehkä eri valinnan jos voisin. Olimme molemmat tietoisia siitä, että palladium on valkokultaa hieman pehmeämpää, mutta juuri valkokullan mahdollisen kellastumisen vuoksi päädyimme kuitenkin palladiumiin.

Jo puolen vuoden jälkeen totesimme molemmat mieheni kanssa, että sormuksissa näkyy melkoisesti jälkiä. Kumpikaan meistä ei tee työtä käsillään, vaan siistiä toimistohommaa molemmat. Nyt reilun vuoden jälkeen olen jokseenkin harmissani sormuksen kunnosta. Pinta on kolhuinen ja näyttää jotenkin likaiselta (on siltä näyttänyt jo aika kauan). Ei todellakaan tee mieli esitellä sormusta kenellekään. Ystävä pari päivää sitten muussa keskusteluyhteydessä totesi kerrottuani kihlojemme olevan kiiltäväpintaista palladiumia, että "ai mä luulin, että se on mattapintainen".

Mutta joo. Hyvä, että positiivisiakin kokemuksia löytyy. Onneksi hääpäivä lähestyy ja kihlan saa hiottua entiseen loistoonsa. :)

...Toisaalta, rakashan sormus on kolhuisenakin. <3

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vastailen itselleni ja ehkäpä joillekin muille palladiumsormuksia kaipaaville: Sandberg tekee palladiumsormuksia, Ailio puolestaan ei. Löysin sitten Kultakeskukselta nätin valkokultaisen mallin ja ilokseni he tekevät minulle kyseisen sormuksen palladiumisena ja hintakin tippuu valkokultaisesta reippaasti (useamman satasen)! Käyn tekemässä tilauksen lähipäivinä, jesh! :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Käytöstä ei ole vielä kokemusta, mutta itsellenikin on Paladium vihkisormus tulossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä samoja kokemuksia kuin Lupusella. Kihlasormukset ostettiin 2009 ja aika nopeasti niihin alkoi tulla naarmuja. Tällä hetkellä molempien sormukset on naarmuja ja kolhuja täynnä, etenkin miehen oma kun hän tekee kaikkia autojuttuja yms sormus sormessa :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yli vuoden palladium-kihlaa pitäneenä en ollut tullut ajatelleeksi naarmuuntumista ennen tämän viestiketjun lukemista. Nyt tarkasteltuani kämmenen puolella olevaa timantitonta osaa sormuksesta huomaan, että siinä on jonkin verran naarmuja. Kämmenselän puolella (eli timanttiriviä reunustavat osat) en havaitse naarmuja. Itse en siis yhtään kadu materiaalivalintaa, sillä naarmut eivät näy, ja sormus on edelleen kauniin värinen. Jos sormuksessa ei olisi timantteja, saattaisi tilanne olla toinen. Lisäyksenä vielä, että miehen sormus on 4mm leveä ja myöskin palladiumia, mutta senkään naarmuihin ei kumpikaan meistä ole kiinnittänyt huomiota.

Palladium-sormuksia on tosiaan vielä aika vähän Suomessa. Briteistä tilaamista kannattaa harkita, sillä sormukset olivat halvemmat kuin Suomessa ja juuri oikean kokoiset. Sormuksissa on leimat, ja mukana tuli aitoustodistus mahdollista vakuutushakemusta varten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Suomessakin oon kyllä nähnyt jo aika paljon Palladium-sormuksia, ja uskoisin, että siitä melkein kaikki kultasepät sormuksia valmistaa. Itselle tulee kuitenkin valkokultainen sormus, kun olen nikkelille allerginen ja silloin on suuri riski, että oon sitä myös palladiumille.

Valitsen kultasepän tarkkaan, koska haluan että sormuksessa käytetään hyvää valkokultaa, eikä sitä kellertävää, jota monissa ketjujen sormuksissa rodinoinnin alta paljastuu. Hyvälaatuinen valkokulta ei todellakaan ole kellertävää, vaan oikein kauniin sävyistä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heips!

Pakko nyt kommentoida tänne hieman eri suuntaisia kokemuksia, kun on pelkkää suitsutusta ollut. :)

Hankimme kihlat syyskuussa 2010, molemmille "perusmallia" hieman leveämmät ja itselle kivellä. Nyt reilun vuoden jälkeen tekisin ehkä eri valinnan jos voisin. Olimme molemmat tietoisia siitä, että palladium on valkokultaa hieman pehmeämpää, mutta juuri valkokullan mahdollisen kellastumisen vuoksi päädyimme kuitenkin palladiumiin.

Jo puolen vuoden jälkeen totesimme molemmat mieheni kanssa, että sormuksissa näkyy melkoisesti jälkiä. Kumpikaan meistä ei tee työtä käsillään, vaan siistiä toimistohommaa molemmat. Nyt reilun vuoden jälkeen olen jokseenkin harmissani sormuksen kunnosta. Pinta on kolhuinen ja näyttää jotenkin likaiselta (on siltä näyttänyt jo aika kauan). Ei todellakaan tee mieli esitellä sormusta kenellekään. Ystävä pari päivää sitten muussa keskusteluyhteydessä totesi kerrottuani kihlojemme olevan kiiltäväpintaista palladiumia, että "ai mä luulin, että se on mattapintainen".

Mutta joo. Hyvä, että positiivisiakin kokemuksia löytyy. Onneksi hääpäivä lähestyy ja kihlan saa hiottua entiseen loistoonsa. :)

...Toisaalta, rakashan sormus on kolhuisenakin. <3

Mulla tilanne aika sama sormus on aivan kamalan näköinen ja värinen ja tosissaan ostettu kesällä 2010. Ostimme minulle palladium sormuksen koska liike kehui miten paljon parempi materiaali on kestämään kuin valkokulta eikä vaadi rodinointia muutaman vuoden välein ym. ym. Nyt kävin näyttämässä ja kertomassa mielipiteeni sormuksesta kyseisessä liikkeessä ja myyjä oli erittäin pahoillaan että sormus oli minulle myyty vääränlaisella myyntipuheella. Palladium sormuksissa on myös rodiointi ja sen pois kuluminen on juuri se mikä on tehnyt sormuksesta harmaan ja mattapintaisen. Sormus on tällä hetkellä kiillotettavana liikkeen laskuun valmistajalla ja nyt siitä jätetään rodinointi pois jottei samaa tapahtuisi uudestaan jännä nähdä mitä tuleman pitää =)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä sain vähän aikaa sitten Palladium kihlan sormeeni, ja todella kaunis on ja toivon että myös säilyy hyvänä ilman sen kummallisempia naarmuja:)

Tässä muutama kuva minun sormuksestani, Tekijänä Kultaseppä Pasi Torkkeli:

http://www.flickr.co.../in/photostream

http://www.flickr.co.../in/photostream

Sormuksessa on vaaleanruskea 0,71ct timantti ja 16kpl 0,02 kirkkaita timantteja. Aivan upea ja todella näyttävä sormus, juuri sellainen kuin halusinkin. Löysyin sormuksen kultasepän Facebook-sivuilta, ja täytyy sanoa että tuli juuri sellainen kuin halusinkin:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun kihla on palladium-valkokultaa, koska normaalissa valkokullassa käytetään yhtenä aineena nikkeliä. Näin nikkeli-allergikkona en uskaltanut sellaista hankkia, vaikka siinä onkin se päällyste, mutta seki kuluu pois... On tää aika naarmuinen, mutta ei yhtään tylsä, ei näytä samalta kuin kulunut hopea-rinkula, onneksi :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Suomessa ei taideta enää juurikaan käyttää nikkeliä valkokullassa, palladium-valkokulta on siis sitä yleisintä valkokultaa. Jos sulle on myyty valkokultainen sormus oikein korostaen, että tämä on sellaista "parempaa palladium-valkokultaa" (eikä nikkeli-valkokultaa), niin kyseessä on kyllä mielestäni aika härski myyntikikka. Tämä on vain minun mielipiteeni. Aika paljon kuitenkin tälläkin foorumilla näkee puhuttavan nimenomaan palladium-valkokullasta, mikä sinänsä ei liene virheellinen, mutta kuitenkin harhaanjohtava nimitys, sillä käytännössä kaikki (hyvälaatuinen) valkokulta on joka tapauksessa juurikin sitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Suomessa ei taideta enää juurikaan käyttää nikkeliä valkokullassa, palladium-valkokulta on siis sitä yleisintä valkokultaa. Jos sulle on myyty valkokultainen sormus oikein korostaen, että tämä on sellaista "parempaa palladium-valkokultaa" (eikä nikkeli-valkokultaa), niin kyseessä on kyllä mielestäni aika härski myyntikikka. Tämä on vain minun mielipiteeni. Aika paljon kuitenkin tälläkin foorumilla näkee puhuttavan nimenomaan palladium-valkokullasta, mikä sinänsä ei liene virheellinen, mutta kuitenkin harhaanjohtava nimitys, sillä käytännössä kaikki (hyvälaatuinen) valkokulta on joka tapauksessa juurikin sitä.

Totta sinänsä, mutta keltaisen sävyiseen valkokultaseokseen törmää edelleenkin todella usein.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ sillä taas ei ole mitään tekoa nikkeli versus palladium asian suhteen.

Keltaisuutta määrittää valkokultaseoksessa käytetyn palladiumin määrä. Jos sitä on alle 140/1000, niin seos on kellertävä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Suomessa ei taideta enää juurikaan käyttää nikkeliä valkokullassa, palladium-valkokulta on siis sitä yleisintä valkokultaa. Jos sulle on myyty valkokultainen sormus oikein korostaen, että tämä on sellaista "parempaa palladium-valkokultaa" (eikä nikkeli-valkokultaa), niin kyseessä on kyllä mielestäni aika härski myyntikikka. Tämä on vain minun mielipiteeni. Aika paljon kuitenkin tälläkin foorumilla näkee puhuttavan nimenomaan palladium-valkokullasta, mikä sinänsä ei liene virheellinen, mutta kuitenkin harhaanjohtava nimitys, sillä käytännössä kaikki (hyvälaatuinen) valkokulta on joka tapauksessa juurikin sitä.

 

Joissan sormuksissa nikkeliä käytetään edelleen seoksen kirkastuttamisessa valkokullassa ja sormus rodinoidaan, ettei nikkeli pääse iholle. Rodinoinki kuluu ja sitä saa olla uusimassa nikkeliallegikko tuon tuostakin.

Juuri ystäväni ihmetteli, miksi hänen valkokultainen sormuksensa kutittaa. Syy oli valkokullan nikkeliseos ja rodinointi on kulunut.

Muokattu: , käyttäjä: zanzku

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään