Sign in to follow this  
Followers 0
Neitikevät

kaupunkiloma

15 posts in this topic

Nyt tarttis vinkkejä hyvään kaupunkilomakohteeseen. Häämatka olis suunnitelmissa tehdä tuossa touko-kesäkuun vaihteessa ja joku ihana paikka pitäis löytää. Matka tulee olemaan lyhyt, sellainen pidennetty viikonloppu. Mutta missä kannattais käydä, että tuossa ajassa sai riittävästi irti?

Kyllähän pidennetylle viikonloppulle voi lähteä lähes mihin vaan Euroopan kaupunkiin. Me oltiin pari vuotta sitten 4 päivää Prahassa toukokuun alussa ja oli kyllä ihana kaupunki. Kesäkuussa lähdemme viideksi päiväksi häämatkalle pariisiin. Jos ei halua lähteä hirveän kauas voisi Riika olla kiva vaihtoehto, moni kaveri on kehunut kaupunkia.

Venetsia :-X :-X :-X!! Aivan mielettömän ihana kaupunki ja niiiiiiin romanttinen. Taatusti unohtumaton häämatka! Me olimme kaupungissa 5 yötä syksyllä ja rakastuimme. Tosi kallis on, mutta se tuskin lyhyellä reissulla niin haittakaan. Ja kaippa sitä haamatkaan saa vähän rahaa mennäkin ;). Ainakin Ebookersilla katsoin olevan suht edullisia lento+hotelli tarjouksia. Kannattaa ottaa hyvä **** hotelli, ainakin meidän hotelli oli aivan ihana. Asuimme Palace Bonvecchiati nimisessä hotellissa Rialton ja Markuksentorin välissä :).

Lisäyksenä vielä, että juuri matkan lyhyyttä ajatellen JA sitä, että tuskin haluatte koko häämatkaa juosta hiki hatussa nähtävyydeltä touselle, tuo Venetsia olisi mielestäni aivan mainio. Pakollista nähtävää ei juurikaan ole ja suurin nähtävyys on ehdottomasti kaupunki itse ja sen tunnelma. Esim Budapestia rakastan, mutta on mielestäni liian iso kaupunki lyhyeen lomaan, jos välissä on tarkoitus ehtiä rentoutuakin.

Luxemburg olisi muuten myös mukavan pieni kaupunki ja myöskin ihana. Hieman erikoisempikin :).

Praha oli upea. Me emme nähtävyyksien perässä juurikaan juosseet, esim. Vituksen katedraalin jätimme väliin koska sinne olisi saanut jonottaa puoli päivää. Ostin ennen matkaa matkailulehti Mondon Praha oppaan ja se oli LOISTAVA!! Luin sen ennen matkaa ja matkan aikana siitä oli todella paljon hyötyä. Sen avulla löysimme mm. monta todella hyvää ja edullista ravintolaa. Niihin emme olisi vahingossa eksyneet. Kävimme myös eläintarhassa. Hotellimme oli tietojen mukaan keskustassa, mutta ilmeisesti tuo määritelmä on aika laaja. Onneksi hotellimme sijaitsi aivan metroaseman vieressä, sitä käytimme päivittäin. Metrolla matkustaminen oli halpaa ja helppoa.

Mäkin suosittelen Venetsiaa, olen siellä joskus käynyt ihan lomalomalla ja se olis kyllä just sellainen kohde, jonne vois häämatkallekin lähteä.

Täältä myös yksi ääni Venetsialle. Kevät on juuri täydellinen matkustusaika kyseiseen kaupunkiin, koska silloin hintataso on kohtuullisempi, turisteja vähemmän ja kanaalit hajuttomia. Sopivan pieni ja kompakti kaupunki muutaman päivän reissulle.

Itse lähtisin Barcelonaan. Ihanan eloisa kaupunki, suosittelen!

Bratislava tai Dubrovnik ovat myös ihania.

Mun omia suosikkeja ovat Praha ja Kööpenhamina. :)

-

Edited by Mim0sa

Onko kukaan tehnyt minilomaa Englantiin tai Irlantiin? Itte en tykkää mistään aurinkoisista maista joten kaupunki loma olis just sellainen mitkä olis kiva breikki :girl_witch: Ja maina noi olis ne kiinnostavimmat tai sitten Saksa kaks kärpästä yhdellä iskua loma ja auto :-X

Mä tein juuri muutama kuukausi sitten vähän pidemmän loman Irlantiin. Vietimme muutaman päivän Dublinissa (eli sitä voisi kutsua minikaupunkilomaksi) ja lisäksi kiertelimme autolla reilu viikon saarta ympäri. Dublin on varmasti täydellinen kohde sellaisille, jotka pitävät pubeista, baarikulttuurista, oluesta, livemusasta ja eläväisestä kaupunkimenosta. Sieltä löytyy myös historiaa ja esimerkiksi kansallismuseo oli laaja ja ihan mielenkiintoinen. Guinness-oluttehdas/-museo oli käymisen arvoinen. Itse nautin enemmän kauniista maisemista, luonnosta ja rauhasta, joten autokiertely maaseudulla ja rannikolla oli mulle se tärkeämpi osuus Irlannin reissua kuin itse Dublinissa oleskelu.

Englannin reissustani on jo pitkä aika ja se ei ollut yhtä perusteellinen kuin Irlannin visiittini. Lontoossa on paljon enemmän näkemistä kuin Dublinissa ja esimerkiksi shoppailijalle se on paratiisi. Etelä-Englannin rannikkokaupungit ovat myös kivoja, mutta en itse tekisi kaupunkilomaa varsinaisesti niihin vaan ajelisin vuookra-autolla eri kaupunkeihin.

Venetsiassa kaksi paivaa tarpeeksi, yli kallis ja likainen, mutta Rooma taas upean romanttinen vanhoine Piazzoineen. Ja nahtavaa riittaa ja ainahan jotain jaatava nakematta, etta on hyva syy menna takaisin.

Asuin Lontoossa seitseman vuotta ja rakastan paikkaa ja varsinkin nyt kun punta alhaalla shoppailijan paratiisi. Kevat alkaa jo helmikuun lopulla narsissien kukkiessa... Ihana oma toimi paivamatka esim. Windsoriin on paikallaan ja jos tosiaan pidemmalle haluaa auton vuokra ja esim. Bournemouth on kiva paikka rannikolla.

Anyway jos haluat lisavinkkeja laheta viestia. Kivaa matkan suunnittelua mihin ikina paadytkin. Tama Australia on kylla nakemisen arvoinen, mutta muutama paiva ei oikein riita :)

Heip!

Me oltiin häämatkalla maaliskuussa Edinburghissä. Säät eivät olleet aivan parhaat, mutta kaupunki on kaunis, romanttinen, ravintolat halpoja ja asiakaspalvelu todella lämmintä + kaikki ENGLANNIKSI. Niin hyvä kokemus oli, että pian haluttaisiin mennä takaisin. Isona plussana tietty se, että ryanairilla pääsee aika edullisesti :D

J