Guest morsma-ikku

Tarjotaanko valokuvaajalle ruokaa tmv?

88 viestiä aiheessa

Juu kyllä tarjotaan ruuat, eiköhän tuo kuulu jo vähän niinkuin kohteliaisuuksiin.

Melko pitkä päivä vielä, ainakin meidän häissä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti ruoka tarjotaan. Samalla tavalla kuin monet muutkin niin aiotaan laittaa hänelle muiden sekaan istumapaikka ja saa herkutella ihan yhtälailla kun muutkin vieraat. :)

Näin mekin ajattelimme tehdä; onhan hän kuitenkin päivän töissä eikä varmasti ole kiva olla kuivin suin koko aikaa.

Näin Valokuvaajana itse en haluaa istua vieraiden kanssa, sillä suurin osa ajasta en istuisi pöydän ääressä vaan kävelen ympäri. Joten kysykää aina valokuvaajalta (ellei hän itse kysy) haluaako hän istumapaikan vai ei :)

Minulle riittää kunhan saan jotain lämmintä ruokaa suuhuni, kuvaaminen on paljon helpompaa silloin kun ei ole nälkää.

Tuota... se että saa herkutella oli ed.viestini pointti. Olisi pitänyt lisätä, että kylläkin ajattelin näyttää istumakartan ja kysyä mihin/missä hän haluaisi istua.

Oma käytäntöni on ollut, kun olen pari kertaa häissä kuvannut, että toivon hääparin laittavan minut istumaan sellaiseen paikkaan, josta näen heidät ja jos mahdollisesti tulee jotain puhetta tms. ohjelmanumeroa, pystyn ottamaan mahdollisesti myös paikaltani kuvia tai lähtemään siitä helposti kuvaamaan. Istumapaikka ja ravinto on kuitenkin tärkeä kun koko päivän muutoin on jalkojen päällä ja liikenteessä. Varsinkin jos on kuuma kesäpäivä niin kuvaaminen vie kyllä mehut helposti ja pieni hengähdystauko ruokailun yhteydessä ja muulloinkin tarvittaessa on kyllä hyvä juttu. Viimekesän helteillä olin kirkkokuvaamisen jälkeen aivan hiessä :D. Onneksi juhlapaikalla oli ilmastointi. Sitäpaitsi olen tullut siihen johtopäätökseen että vieraita välttämättä ei kannata kuvata ruokailun aikana, itse en ainakaan pidä kuvista joissa olen posket täynnä ruokaa. Ennemmin vaikka kahvin aikaan voi kierrellä kuvaamassa vieraita, mikäli eivät malta muutoin pysyä paikoillaan vapaan seurustelun aikana.

Kannattaa siis jutella asiasta kuvaajan kanssa, toinen haluaa ehdottomasti suht.lähelle hääparia vieraiden keskuuteen ja toinen taas ei.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli häissä mukana kaksi valokuvaajaa ja molemmille tarjottiin ruoat. Kuvaajat olivat aamusta asti mukana joten päivä oli heillekin pitkä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä tätä kans pohdiskelen... Toisaalta kuvaaja palkataan töihin kuudeksi tunniksi, ja hän saa tästä kyllä ihan kiitettävän korvauksen, niin tuntuu aika tyyriiltä vielä kallis ravintolamenu syöttää päälle. Enhän sitä syötä esim. keittiön henkilökunnallekaan? Enkä tarjoilijoille? Niin miksi sitten pitää syöttää valokuvaajalle? Kun palkan maksan kuudesta tunnista niin jos kuvaaja käyttää syömiseen puoli tuntia + kahvit ja kakut, maksan ehkä tunnin verran ylimääräistä. Onko tosi tökeröä jättää ruokkimatta, sanoa esim etukäteen että ottaa omat eväät mukaan jos ei kuutta tuntia voi olla syömättä? Olettaako valokuvaaja aina saavansa samat tarjoilut kuin kutsuvieraatkin? Toki jos itse ruoka laitettaisiin eikä maksettaisi aika suolaista hintaa per ruokailija, asia olisi ihan toinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kannattaa perua häät, jos ne on ruokarahasta kiinni... :girl_wink:

fjklfds, eihän tuota kukaan tiedä - syödä vaikö eikö - jokainen tarjoilee tyylillään ja arvostaa toisten työntekoa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

jos tuo edellinen oli mulle tarkoitettu niin vastaanpa. Häät ei ole ruokarahasta kiinni, mutta en mä nyt ymmärrä miksi on ehdottoman törkeää olla ruokkimatta palkattu valokuvaaja? Enhän ruoki muitakaan ihmisiä ketä siellä on töissä. Eikö sitten ole törkeää että en ruoki myös keittiön henkilökuntaa? Bändin ruokin tottakai, mut nää onkin mulle tuttuja, ja heidän korvaus on huomattavasti pienempi kuin valokuvaajan. Eikö se, että ruokkisin vain valokuvaajan, kerro keittiön henkilökunnalle että en arvosta heidän työtään yhtä paljon kuin valokuvaajan? Vaikka ihan tasan keittiön panostus ja merkitys häiden onnistumiselle on isompi.

Mielipiteitä kaipaan, en toki halua olla törkeä valokuvaajaa kohtaan. Mutta jos en olis tähän keskusteluun törmännyt niin en olis ees tajunnu että palkattu kuvaaja vaatii tällaista...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä meidän häissä kuvaajakin ruokittiin, mitä jos kuvaaja olis tuonu omat safkat mukanaan niin ei sekään olis kovin kaunista olisi ollut.

Mitä tulee tuohon keittiön henkilökuntaan niin eiköhän ne syö valmistamiaan pöperöitä kun juhlaväki on ensin syönyt.

Kyllä se pitopalvelu varaa sitä ruokaa riittämiin että esim. on tarjota 10 ylimääräiselle jos ei enemmällekkin... sillä voihan porukkakin mennä santsaamaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuusi tuntia itse valokuvausta on vain pieni osa valokuvaajan hääkuvien eteen tekemästä työstä. Tuntipalkkaa arvioidessa kannattaa varmaan kertoa tuo kolmella niin voidaan päästä alkuun.

Valokuvaaja on koko päivän ihmisten (hääpari ja vieraat) kanssa sosiaalisessa kanssakäymisessä - tämä on välttämätöntä kuvien onnistumisen kannalta. Ruokailu on hyvä tilaisuus käyttää vieraiden kanssa jutellen ja tutustuen - tämä helpottaa itse työn tekemistä koska kuvaaja oppii tuntemaan osan vieraista ja vastaavasti nämä eivät ehkä arastele niin häntä. Kun vielä otetaan huomioon se, että valokuvaaja ei käytännössä voi juuri työskennellä itse ruokailun aikana (koska ihmisistä ei voi ottaa kuvia, kun he syövät).

Keittiöhenkilökunta tekee pääosan työstään keittiössä eikä heidän välttämättä tarvitse tuntea vieraita onnistuakseen ruuan valmistuksessa. Kuvaaja on pukeutunut tavallisesti kuten vieraat, kun taas keittiöhenkilökunta on pukeutunut tavalla joka erottuu huomattavasti vieraista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Eikö sitten ole törkeää että en ruoki myös keittiön henkilökuntaa?

Kyllä sinä ruokit myös keittiöhenkilökunnnan, vaikka et sitä tiedostaisikaan. Siellä he syövät piilossa silloin kun tilaisuus siihen tulee. Tuskin heilläkään omia eväitä on mukana, kuten ei valokuvaajallakaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

no joo, kyllähän sunkin täytyy ymmärtää ero siinä että syökö keittiöhenkilökunta rippeitä keittiössä vai maksanko heille satasen menun per naama :grin: Musta sinänsä sanoit aika hassusti, että eihän valokuvaaja voi edes tehdä töitään kun syö. Ja sekö on hyvä asia? Tiedän kyllä muuten että valokuvaajalla menee hommaansa enemmän aikaa kun vaan sen kuvausajan, mutta oletan myös että hän osaa hinnoitella ittensä niin että ei ihan hyväntekeväisyydeksi mene :girl_wink:

No, kukin tavallaan, mie syötän ja juotan vain kutsuvieraat, palkattu väki huolehtikoot itsestään. Etenkin kun on kyseessä vaan kuuden tunnin pätkä, ei oo etes terveellistä syödä jatkuvasti :girl_haha:

Taidat vieras olla itse valokuvaaja?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti tarjotaan kuvaajalle ruoka, aika törkeää olla tarjoamatta. Kuuden tunnin valokuvaus + matkat päälle + valokuvaajan alku- ja loppuhommat eli päivälle voi tulla pituutta jopa kymmenen tuntia. Kannattaa kysyä onko kuvaajalle mahdollista ostaa ns. edullisempi menu?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aika kummallista jos on ruokabudjetti yhdestä henkilöstä kiinni.

On erittäin inhimillistä tarjota ruoka myös kuvaajalle. Tämäkin tosin varmasti riippuu pitkälti kuvauksen pituudesta. Kuusi tuntia on kuitenkin melko pitkä aika, etenkin jos on kuuma päivä. Valokuvaaja kuitenkin on jaloillaan lähes koko tuon kuusi tuntia. Itse olen selaillut eri kuvaajien sivustoja ja löysin myös sellaisia, jotka ilmoittivat, että sopimukseen kuuluu, että kuvaaja pitää runsaasti taukoja. Itse ruokailuunhan ei kauaa mene, jos sen kuvaajalle suo. Lisäksi kukaan ei halua kuvia, joissa vierailla on posket täynnä ruokaa. Mikäli ruokaa ei hääpari tarjoa, on mielestäni kuvaajalla täysi oikeus käydä syömässä mahdollisesti lähistöllä tai omia eväitään. Parin tunnin kuvauksen varmasti pärjää ilman, mutta pidemmissä on saatava edes jotain haukattua jossain vaiheessa.

Kannattaa nyt ainakin Kata-Pultin ilmoittaa asiasta kuvaajalle, jotta tämä osaa varautua asiaan ottamalla esimerkiksi omaa evästä/juotavaa mukaan, joita käydä syömässä, mikäli verensokeri alkaa laskemaan.....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä meillä on alusta asti laskettu valokuvaaja mukaan cateringille ilmoitettuun henkilömäärään. En tiedä vielä missä hän istuu, mutta tätä aion kysyä kuvaajalta itseltään ja istuttaa hänet sitten oman toiveensa mukaan, joko johonkin pöytään vieraiden sekaan tai mahdollistaa ruokailun sivummalla.

Meille ei tule bändiä, ja DJ aloittaa vasta kakun ja kahvittelun jälkeen, joten häntä en ole laskenut ruokailuun mukaan, mutta iltapalaan ehdottomasti. DJ saapuu paikalle vasta klo 19 jälkeen, mutta on sitten sinne 02 saakka, joten kyllä hänelle (ja toki valokuvaajalle myös) ihan ehdottomasti iltapalaa tarjoillaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen itse sekä ensi kesän morsian, että valokuvaaja. Tähän asti kaikissa häissä, joissa olen ollut minulle on tarjottu ruoka. Kaikissa paikoissa, joissa on tarjottu ruoka, olen syönyt muun henkilökunnan tai esim bändin kanssa jossain sivummalla. Itse pidän tästä, koska muuten hääkuvaus on melkoista hälinää ja jatkuvaa kuvaustilanteiden tarkkailua, että on kivempi päästä vähän rauhoittumaan.

Ymmärrän senkin, kun joku sanoo, että tuntuu hassulta tarjota kallis ruoka kuvaajalle, joka muutenkin maksaa koko ajan. Ensin kannattaa miettiä, että jos kuvaaja joutuu ottamaan omat eväät niin mihin hän ne kuumana päivänä laittaa. Tuskimpa keittiöhenkilökunta katsoo hyvällä kun joku tuo omat eväät tai pyytää mikroa lainaksi. Toinen vaihtoehto, että kuvaaja lähtisi muualle syömää, on ihan hämärä. Enemmän siinä menee hääparin maksamaa aikaa hukkaan.

Itse yleensä käytän maksimissaan 15minuuttia syömiseen ja kahvinjuomiseen häissä. Yleensä hääparit eivät ole edes huomanneet kun käyn syömässä, ja kehottavat minua hakemaan ruokaa.

Kannattaa miettiä nauttisiko itse esim. raskaasta työvuorosta ilman ruokaa. Muistakaa myös mainita kuvaajalle, jos tarjoatte hänelle ruuat.

Itse aion ehdottomasti tarjota omissa häissäni kuvaajalle ruuan. Hyvä ruoka, parempi mieli. Hyvin ruokittu kuvaaja, paremmat kuvat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tietysti valokuvaajalla kuuluu ruoka, kakut ja kahvit! Eri asia olisi joku pikainen kuvaussetti, mutta päivän mukana olevalle kuuluu tietysti ruokatauko/tauot. En usko että kukaan teistäkään on töissä ilman mitään taukoja, koko päivän? Ilman yhtään suupalaa? Kenenkään ammattiliitto ei edes hyväksyisi sellaista, puhumattakaan kenenkään tuntevan ihmisen oikeuskäsitys. Ja eräät aiemmat puheet siitä, että juhlien onnistumiseen vaikuttaa enemmän ruoka kuin kuvaaja.. Noh, ehkä juuri sillä hetkellä, mutta entäs sitten juhlien loputtua? Haluatko tyytyväisen kuvaajan vai väsyneen, ärtyneen ja nälkäisen, jolla on kiire pois? Haluatko hyvät kuvat muistoksi vai huonot? Jos on valmis panostamaan alunperinkään rahallisesti hyvään kuvaajaan ja koko päivään, tuskin kannattaa enää pihistellä ruokatauosta, että saa varmasti rahoilleen vastinetta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos monta tuntia tekee hommia, niin välissä ruokittaessa tulee varmasti parempaa jälkeä aikaiseksi! Ihmettelen vielä enemmän niitä, jotka pyytävät tuttuaan kuvaamaan ja edes miettivät tarjoavatko vielä ruuat kilometrikulujen päälle... Minä ainakin laitan oman kuvaajani kunnolla hommiin joten kyllä hän on myös taukonsa ansainnut kuvattuaan 7-8h.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli ruoka kuvaajalle ja en edes huomannut milloin söi (toisaalta oli hieman pidempään mitä sovittiin ja muutaman kympin halvemmalla :) ) Ehkä tämä vaikutti siihen. Bändille tarjosimme kahvin + kakun, juomia ja karkkia :) Hekin olivat todella tyytyväisiä. Jos näin pienellä vaivalla ja summalla saa toiset viihtymään ja tyytyväisiksi, teen sen mielellään. Ja tietenkin, jos ovat tyytyväisiä, tekevät työnsä paremmin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ilman muuta tarjotaan kuvaajille (meille tulee kaksi) ruoka. :) Samoin DJ:lle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin vieraana häissä, jossa kuvaaja oli paikalla koko päivän (olivat kuvanneet jo potretit ennen vihkimistä, joka oli klo 14). Kuvaajalle ei ollut istumapaikkaa, joten hän näkyi seisovan ja kävelevän koko päivän ympäri juhlatilaa kuvaamassa. Illalla n. 21 aikaan juttelin kuvaajan kanssa ja kysyin mm. oliko syönyt, niin kuulin ettei ruokaa ollut tarjottu hänelle ollenkaan ja lisäksi hän oli yli 2h pidempään paikalla kuin oli sovittu, koska häiden ohjelma oli myöhässä. Kuvaaja tietysti vähätteli tilannetta, kun itse olen hääparin kavereita, mutta tuli kyllä vähän huono fiilis ja hävetti hääparin puolesta, tuskin kuvaaja enää millään huippufiiliksillä loppuillasta kuvasi. Päätin, että omissa ensi kesän häissä kyllä tarjoan ruoan sekä kuvaajalle että esiintyjille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Isäni on videokuvaaja, ja välttelee nykyään hääkeikkoja, koska:

- Häiden ohjelmasta ja aikataulusta ei usein tiedoteta tarpeeksi.

- Joutuu kilpailemaan kuvauspaikasta hääparin sukulaisten kanssa esim. kakun leikkauksessa.

- Ei tarjota syötävää/juotavaa.

- Ei suostuta maksamaan riittävästi huomioon ottaen, että koko päivä menee hommiin.

- Perfektionistiset asiakkaat.

- Kirkkoon tarvitsisi vähintään pari kameraa, jotta tahtomiset saataisiin hyvin taltioitua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä söi kuvaajat, duo sekä vahtimestari (vahtimestari tosin haki ruoan ja meni muualle syömään piiloon). Näin jokainen jaksoi hyvin. Duo istui nurkassa, hieman muista sivussa, mutta silti juhlatilassa. Toimi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä meillä tarjottiin valokuvaajille (kaksi kuvajaa siis) ruoka. Tämä oli meille ihan itsestään selvää! Omia eväitäkö heidän sitten olisi pitänyt kanniskella mukana ja alkaa mussuttamaan kun muut syö buffaherkkuja?! Mainitsin myös asiasta kuvaajille, että tiesivät hakea ruokaa muiden joukossa. Kuvaajilla oli mahdollisuus ruokailla juhlasalissa tai eräässä toisessa tilassa. (En tiedä kumpaa käyttivät.)

Bändille sen sijaan ei tarjottu hääpäivällistä, koska eivät silloin vielä olleet juhlapaikalla. Nauttivat muiden mukana sitten tarjoamastamme iltapalasta. Bädi tosin toikin ruokailutarpeensa itsekin esille toisin kuin valokuvaaja...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkin olen sitä mieltä, että tietty tarjoamme hääkuvaajalle ruoan, koska hänet on palkattu useammaksi tunniksi (7h+). Ajattelin iskeä hänet jonkin vieraiden pöydän päätyyn, mutta täytyypä kai kysyä häneltä itseltään haluaako sittenkin istua jossain hieman erillään. Itse ajattelin, että vieraiden kanssa istuminen helpottaisi tilanteiden huomaamista ja koska meidän juhlat yritetään joka tapauksessa pitää tosi rentoina, en näe, että valokuvaajan "ramppaaminen" häiritsisi vieraita tai ohjelmaa mitenkään.

Edit. Mikäli nyt saamme jonkin bändin buukattua, tarjoamme heille samat juotavat ja saman iltapalan kuin vieraillekin, mutta emme ruokaa koska he saapuvat vasta 19-20 aikaan kun ruokailu ja kakkukahvit on jo pidetty.

Muokattu: , käyttäjä: kevät_2013_morsian

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ruokittiin kaikki kuusi kuvaajaa (joo... Älkää kysykö edes :P

Lisäksi autokuski ja kuskin pieni poika.

Ketään näistä en ees muuten ilmottanu kun oli sovittu jo könttäsumma (iso) ruoasta. Lisäksi oli vielä yksi yllärivieras ja ruokaa jäi vaikka kuinka!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Menee nyt hieman OT, mutta miten olette tehneet, valokuvaajalle ja dj:lle tulee ruoka juu, ja kun on dokumentaarinen kuvaus niin valokuvaaja istutetaan pöytään vieraiden sekaan, mutta entäs dj?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.