Pronssimorsian

Millä rento fiilis alusta lähtien?

28 viestiä aiheessa

Millaisia kokemuksia tai suunnitelmia teillä on rennon ja hyväntuulisen tunnelman varmistamiseksi heti juhlan alusta lähtien? En tarkoita välttämättä taikureita ja vitsinkerrontaa, vaan lähinnä mietin mistä elementeistä fiilistä voisi rakentaa?

Luulen, että itselleni pienillä jutuilla kuten (tausta-)musiikilla, käteen löytyneellä drinkkilasilla tai pikkupurtavalla, sillä että ollaan rennosti ulkosalla jne. on merkitystä rennon fiiliksen syntyyn. Tärkeimpänä tietty myös se, onko ympärillä tuttuja kasvoja. Jotain ohjelmallistakin tähän varmasti voisi keksiä...

Mikä teille muille juhlissa saa aikaan ko. efektin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Taustamusiikki on tärkein. Sitä on oltava alusta asti :) . Toinen on suhtkoht tiivis aikataulu juhlan alussa (mitä ohjelma sitten onkin; alkumalja, puhe, esitys jne), jotta vieraat eivät joudu odottelemaan toimettomina. Tästä syystä vähän karsastan häävalokuvausta kirkon jälkeen - silloin pitäisi olla tosi hyvin suunniteltu ohjelma vieraiden odotteluajaksi.

Mutta tärkeimpinä tunnelmanluojina pidän siis musiikkia, tiivistä ohjelmaa tilaisuuden alkupäässä sekä myös toimivaa plaseerausta (ei yritetä "tutustuttaa" porukkaa vaan tutut lähelle toisiaan -> juttua riittää) :) .

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsestäni on tärkeää, että alussa vierailla on heti jotain juotavaa ja /tai syötävää. Oli se sitten alkumalja, alkumaljan "refill", kahvi tai vaikka mehu. Ja jos alkuodotusta ennen ruokaa tai muuta ohjelmaa on paljon, olisi ehkä hyvä varata jotain naposteltavaa, ehkä vaikka vain jotain suklaata tms. pöytiin. Ruoka olisi myös hyvä tarjota suht nopeasti.

Myös musiikki on tärkeää, kuten Dayla jo mainitsikin. Ja nimenomaan taustamusiikkina, eli että ei ole liian kovalla eikä myöskään liian "marginaalista" jotta kaikki vieraat viihtyvät (paitsi tietenkin jos kaikkien vieraiden tiedetään etukäteen nauttivan fuusiojazzista tai todella rankasta metallista).

Meillä kuvaus on vihkimisen ja onnitteluiden jälkeen (tapahtuvat perä perään juhlapaikalla), mutta vieraille on tarjolla siis sillä aikaa lasi tai kaksi shampanjaa ja muuta juotavaa. Odotella voi ulkona tai juhlatilassa pöydissä istuen. Kenenkään ei tarvitse siis odotella esim. ahtaassa kuumassa eteisessä tai huonojalkaisena seisten.Taustamusiikkia tulee. Ja heti kun tulemme kuvauksesta, syödään. Vasta sen jälkeen muu ohjelma.

Musta olisi myös häissä kiva tietää mitä tulee tapahtumaan. En esim. itse valita odottelusta, kunhan joku kertoo miksi odotellaan, kauanko odotellaan ja mitä sitten tapahtuu. Bestman / seremoniamestarit siis huolehtimaan tiedotuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Viiniä ja musiikkia, siinä rentoutumisen avain, niin itselle kuin vieraille. :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ja^^, miten unohdinkaan eli aivan samaa mieltä, kuivin suin ei kannata vieraita odotuttaa :girl_smile: .

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minkä tyyppistä musiikkia teillä on juhlapaikalla soinut taustalla? Hiljaista hissimusiikkia vai perinteisiä suomalaisia juomalauluja vai jotain siitä väliltä.

Itse olen miettinyt että ystäväni tekisi meille soittolistoja koneelle / muutaman cd:n, mutta olen jotenkin ihan pihalla että mitä musaa sinne sitten haluaisi :girl_sigh:.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meiän painajainen oli juhla, jossa kaikki vaan pönöttää paikoillaan... Ja onneks pirskeistä ei ihan sitä tullutkaan :)

Joku mainitsikin, että tärkeää on antaa heti jonkinlaista syötävää/juotavaa vieraille. Meillä alkupalat odottivat vieraita jo pöydissä ja niitä pääsi samantien syömään.. Mulle oli tärkeetä, että kummankin perhe esitellään, jotta porukka edes tietää, kuka on kukin.. Me esiteltiin porukkaa samalla, kun muut söivät alkupaloja. En tiedä miten me onnistuttiin siinä, mutta yhdissä häissä se jo vapautti tunnelmaa jollain tapaa. Ihmisillä oli heti alkuun jotain tekemistä, sillä pöydissä oli häälehdet, joita he pystyivät lueskelemaan ja selailemaan. Lehti oli yritetty tehdä hyvin pitkälti huumoripohjalta. Tärkein tunnelman vapauttaja oli kuitenkin ehkä jälkiruoan kanssa "avattu" karkkibuffet, joka aiheutti aikalailla hilpeitä kommentteja ja sattumuksia... ("Saisko täältä jotain isoja pusseja, joihin näitä vois lapata?" ja "Ai se meni hakemaan omaa kippoa? No, mäpä saankin nyt kaksi!" ja edellä mainitut kommentit yli 50-vuotiaiden suusta..)

Meiän vihkikuvat otettiin ennen vihkimistä, jolloin vieraat eivät joutuneet odottelemaan pitkään...

Me yritettiin luoda rentoa tunnelmaa kaikin mahdollisin tavoin.. Edellämainittujen lisäksi haluttiin wc-korit, humoristinen kakunkoriste yms yksityiskohtia, joilla tunnelmaa ehkä joissakin kohti saisi rennompaan suuntaan. Sitä me ei tiedetty, että hääkakun leikkaamisen jälkeen ei tarvinut enää miettiä, missä se rento tunnelma viipyi. Me nimittäin vahingossa kaadettiin kakku :girl_haha: Onneks meillä oli ne yksittäisillä lautasilla, niin ei kaatunut koko torni......

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä homma hoidettiin niin, että sulhasen pitämän maljapuheen jälkeen minä sanoin muutaman käytännön asian, joista törkein oli komento löysätä kravattia heti kun siltä tuntuu. Rentoa tunnelmaa varmaan edes auttoi jo se, että me molemmat avasimme suumme heti juhlan alussa emmekä pysyneet etäisiä juhlakaluina. Tunnelmaa vapautti myös todennäköisesti häämarssimme kirkosta poistuessa. Perinteisen häämarssin alkusoitto jatkuikin Star Warsin Imperial Marchiin.

edti: Aivan. Maljapuheen ja niiden sanomieni muutaman käytännön jutun jälkeen oli tarkoitus mennä heti ottamaan ruokaa. Ruoka ei kuitenkaan ihan vielä ollut siinä vaiheessa valmiina, joten odottelimme hetken. Hiljaisuutta ja epämukavuutta välttääkseni näytin itse esimerkkiä, eli hain vettä ja kehotin muitakin janoisia tekemään niin (päivä oli lämmin).

Muokattu: , käyttäjä: Kartio

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Auttaa varmasti jos itse juhlakalut osaavat ottaa rennosti. Hymy korviin ja huolet pois :)

Kun on nipottava morsian, pingottava sulho ja päälle vielä päsmäröivä kaaso/bestman, niin on vieraan vähän vaikea päästä rentoon tunnelmaan - ainakaan hääpärin haluamalla tavalla ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

minä olen myös ajatellut, että aukaisen suuni heti juhlan alkuun (ihan kuin se nyt muutoinkaan pysyisi kiinni..) (..kirkossa ajattelin aukaista vain kysyttäessä jotakin.)

..niin tunnelmakin on heti rennompi.

on itseasiassa hassua ajatella että kaikissa häissä, joissa minä olen ollut vieraana, ei morsiuspari oo puhunut juuri mitään.

paitsi kun ovat tulleet henkilökohtaisesti juttelemaan.

muutoin ovat olleen aivan tuppisuina, korkeintaan sipisseet kaason ja bestmanin kanssa.

..ja tosiaankin, olo on ollut kovin etäinen. ovat tuntuneet nimenomaan etäisiltä juhlakaluilta.

myöskin taustamusiikkia on meille tulossa.. tai itseasiassa sen on tarkoitus soida valmiina kun juhlapaikalle saavutaan..

jotakin sellaista, joka on meidän kuuloista, mutta ei kuitenkaan särje herkempien korvia :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Näitä samoja pohditaan täälläkin. Myös itse olen ollut useammin häissä joissa morsiuspari ei sano juuri mitään julkisesti ja se tuntuu oudolta. Me toimimme itse kutsujina ja olemme ajatelleet siltä pohjalta että vaikka meillä onkin seremoniamestari ja kaasot ja bestmanit niin itse täytyy olla emännän ja isännän roolissa myös. Tarkempia jakoja ei olekaan vielä tehty mutta eiköhän siitä paketti saada.

Musiikki on meidänkin mielestä tärkeää, tulee sellaista piano/viulu mitä lie rauhallista (rakkaus)balladimusiikkia taustalle ennen kuin bändi alkaa soittamaan.

Tervetulokättely/onnittelujonossa olemme ainoastaan me, luulisin että sekin keventää kuin että jonossa olisi myös isät ja äidit. Kun muistelen häitä joissa olen ollut niin kättelyvaihekin on ollut aika jäykkä, sillä jos ajattelisin omalle kohdalleni niin mielestäni on tärkeää muistaa toivottaa tervetulleeksi jokainen hyvin aidosti kohdaten eikä vain lahnamaisella kädenojennuksella. Vaikka sitten joutuisikin spiikkailemaan samat jutut melkein kaikille ja toivottamaan kaikille että toivottavasti viihdytte.

Selkeät opasteet missä on mitäkin ja tiedotus mitä tapahtuu seuraavaksi tai milloin mitäkin. Mieluummin tiukempi ohjelma kuin että tässä nyt sit hengaillaan pari tuntia. Kyllä jokainen ehtii juttunsa jauhamaan ruokailun ja tanssin aikanakin, eihän kaikki kuitenkaan tanssi tai osallistu ohjelmaan.

puitteet voi luoda viihtymiselle, mutta loppupeleissä jokainen vieras vastaa omasta viihtymisestään. Mutta millä sen saisi ylläpidettyä koko illan (vrt. monesti alussa on hyvä fiilis kun itsekin on vieraana mutta sitten se tahtoo ennemmin tai myöhemmin läsähtää)? jos sinne tullaan nyrpistelemään niin siihen tuskin auttaa mikään kikka.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hui! Nyt tuli minulle kamalat paineet juhlan suhteen, ei olla kumpikaan esiintyjäluonteita ja sulhoa kauhistuttaa jo näinkin paljon huomion keskipisteenä olo.

Onneks kaasoni on sitäkin enemmän esiintyjätyyppiä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vaikka sulhanen ja morsian ei olisikaan esiintyjätyyppejä tai niin äänessä (jos ei se vaan luonnistu) niin kunhan itse päätähdet ja heidän läheisensä (kaasot, bestmanin etc) ovat rentoja niin se jo auttaa paljon.

Meille on tulossa 5min. bussikuljetus kirkolta juhlapaikalle ja suulas seremoniamestari, toivon että se jo pelastaa paljon meidän juhlassa alkurentoudessa.

Se myös että tutut laitetaan keskenään samoihin pöytiin varmaan auttaa paljon siinä että keskustelua syntyy ainakin helpommin, voihan "virallisen osuuden" päätyttyä lähteä surffaileen ja löytää itsensä ties mistä :girl_haha:

Meille todennäköisesti kättelyiden lisäksi tulee seremoniamestarin pitämä (täälläkin leikki-osastolta löytyvä) maljan nostatus (huiskutus), jonka toivomme rentouttavan porukkaa :flirt:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sanoisin että ensimmäinen rentoon fiilikseen vaikuttava asia on vieraslista. Jos tahtoo kutsua pelkästään sukulaisia, joilla kravatti on kuristettu hieman liian kireälle, ei rentoa fiilistä todennäköisesti synny. Meillä tulee n.40% sukulaisia ja 60% ystäviä, joista suurin osa on aika rentoja ja viihtyvät hyvin meidän seurassa.

Musiikki on aika suuri tekijä. Taustamusiikki luo viihtyisyyttä, kunhan se ei ole niin kovaa ettei sen läpi voi keskustella. Myös jos vieraiden halutaan tanssivan, niin olisi hyvä soittaa tanssittavaa musiikkia. Todella harvat "tavikset" pystyvät tanssimaan panhuilun tai taiteellisen jazzin mukaan. :D

Eniten luulen kuitenkin vaikuttavan vieraiden rentoon fiilikseen hääparin käytöksen. Jos pari istuu kankeasti oman pöytänsä takana, harva vieraskaan kehtaa tai uskaaltaa irrroitella ja olla rennosti. Jos hääpari tanssii ja seurustelee vieraiden kanssa, ihan taatusti he eivät jää kahdestaan tanssilattialle (paitsi häävalssin aikana).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämä on todella hyödyllinen ketju, olen saanut todella paljon ajattelemisen aihetta tästä. Iso kiitos kaikille jotka kirjoittivat vinkkejä! :girl_smile: Täytyy pyrkiä omissa häissä varmistamaan, että vieraat saavat heti juomaa ja jotain pientä purtavaa ja että musiikkia on taustalla jo vieraiden saapuessa.

Muokattu: , käyttäjä: Sugar Plum Fairy

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkin haluaisin kiittää tästä ketjusta. Itse olen ainakin sellainen ihminen että kavahdan kaikkenlaisia jäykkiä rituaaleja, käytöstapoja ja normeja.

Etenkin muistellessani perinteisiä sukujuhlia (ripillepääsy, lakkiaiset jne.) niin väistämättä ensimmäinen asia mikä tulee mieleen on kiusaantuneisuus.

En tietysti tarkoita että kaikille sukujuhlat ovat vähemmän vapautuneita tilanteita, vaan minulla itselläni suhteet sukuun eivät ole koskaan olleet erityisen lämpimät. Esim. serkuista n. puolet on minulle täysin tuntematonta porukkaa.

Luultavasti häihimme tulemme kutsumaan joitakin sukulaisia, mutta ketään en aio kutsua pelkästä konventionaalisuudesta tai kohteliaisuudesta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä toimi etenkin se, että taustamusiikiksi oli tehty soittolista Spotifylle. Hyvin toimiva soittolista ei herätä huomiota, eikä se vie huomiota esim. ruokailulta, mutta kuitenkin tuo tunnelmaa. Meillä oli koottu listalle klassikoita, kuten Nancy Sinatraa, Marilyn Monroeta, Frank Sinatraa, Elvistä jne. Toimi tosi hyvin. Suosittelen. Musiikki hyvin valittuna tuo kyllä tunnelmaa ja voi antaa puheenaiheitakin pöydissä.

Mielestäni myös jäykistelyä itseasiassa vähentää huolella mietitty istumajärjestys, koska jokainen voidaan istuttaa sopivien keskustelukumppanien viereen. Meidän häissä ei kiinnitetty niinkään etikettiin huomiota vaan kylmästi istutettiin suvut omille puolilleen ja usein samaa sukupuolta olevat vierekkäin jutustelun helpottamiseksi, perheinä ja niin, että jokaisella oli tuttuja lähellä. Kyllä ne suvut siinä illan mittaan sekoittuivat ja jutustelivat. Ja kyllä kiiteltiin sitä ettei laitettu tuntemattomien viereen istumaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli hääjuhlapaikalle saapuville tervetuliaismaljat, jotta heti aluksi syntyisi rentoa rupattelua. Ongelmana oli, että vieraat eivät ymmärtäneet että ne sai tosiaan juoda jo meitä odottaessa eikä lasin kanssa olisi tarvinnut odottaa yli puolta tuntia saapumistamme.

Onnittelukuohari meillä oli erikseen, mutta ihmiset säästelivät tuota tervetuliasmaljaa sinne asti...:D Oli varmaan hieman lämmennyttä kun onnittelumaljat nostettiin noin tunti sen jälkeen kun vieraat saivat tervetuliasjuomansa. Eli meillä tämä ei oikein toiminut eikä juomia tarjoillut henkilö tästä muistanut erikseen vieraille mainita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sain täältä paljon hyviä ideoita, kiitoksia :)

Meillä vieraat istuivat kuuden hengen pöydissä. Tällöin mietimme istumajärjestyksen hyvin tarkkaa ja kiinnitimme huomiota myös siihen, mitkä seurueet istuivat lähekkäin. Pöytiin laitoimme keskenään tuttuja samaan. Istumajärjestys oli pöytäkohtainen, joten jokainen sai valita oman paikkansa sitten pöydässä. Ajattelimme, että esim. perheet tietävät itse parhaiten, kenen on hyvä istua kenenkä vieressä.

Meillä ei ollut tiukkaa aikataulua, vaan ohjelmat tapahtuivat, kun oli niille sopiva aika. Näin ei myöskään ollut odottelua ja yllättäen mikään ei myöskään venynyt.

Sulhanen toivotti vieraat tervetulleeksi muutamalla sanalla ja kahvin aikana morsian piti puheen, olimme läsnä eikä tuppisuisina koriste-esineinä. Myös lapset toivat rentoutta juhlaan.

Teimme myös jokaiselle rintamerkin, jossa luki, kuka hän on morsiusparille. Sulhasen merkit olivat toisella värillä ja morsiamen toisella. Näin kaikki tiesivät opiskelukaverit, työkaverit, kummit, sisarukset, tädit, kaverin miehet jne. Lasten merkeissä oli vielä nimetkin, jotta kuka vaan saattoi neuvoa "millaa" tai "Mattia". Tällöin kaikki "tunsivat" kaikki ja keskustelu oli helpompi aloittaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häissä, joissa olen ollut ja jotka ovat olleet rennot, on yleisesti ottaen huokunut hääparin onni ja rentous sekä hyväntuulisuus. Tämä on tarttunut vieraisiin ja näin ollen koko juhlien tunnelmaan. Hyvin suunnitellut, mutta niin ettei näytä suunnitellulta, aikataulutus on pakko, jotta hääjuhlan osa-alueet toimivat, mutta senkin voi hoitaa niin, ettei haittaa jos kaikki ei suju niinkuin on suunniteltu ja on valmis jättämään jonkin osion vähemmälle.. :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samoja havaintoja muiden kanssa. Omissa kemuissa hyviksi havaittuja:

- Taustamusiikki (sopivan huomaamaton ja kuitenkin fiilistä luova)

- Vähän jotain pientä syötävää (tässä tapauksessa suklaakarkkeja) pöydissä saapuessa

- Alkumaljan jälkeen refill samantien

- Oltiin itse tosi vahvasti läsnä - tervetulotoivotukset ym. tuli suoraan meiltä, ei joltain tuntemattomalta taholta

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän rentoja häitä kehuttiin jälleen eilen. Tässä joitan elementtejä, jotka toivat juhlaan rentoa tunnelmaa:

-pientä naposteltavaa vieraille pöydissä valmiina kun vieraat saapuivat (vihkiminen ja ruokailu olivat samassa tilassa)

-me tulimme vihkimisen jälkeen takaisin saliin niin, että sulhanen työnsi minua kottikärryillä! Jotenkin siinä kävi vieraille selväksi, ettei meidän juhlat ole mitenkään turhan jäykät.

-alkuun sopiva vieraiden esittelyohjelmanumero, missä morsiuspari joutui arvaamaan, mikä joukko nousee seisomaan (ensin helppoja ryhmiä, esim. morsiamen sukulaiset, mutta lopuksi hankalia, kuten esimerkiksi "sulhasen kalajuttuja kuulleet").

-pötäkolmioissa oli illan ohjelma kirjoitettu hauskasti, eli ei turhaa jäykistelyä tai hienostelua siinäkään.

-me (morsiuspari) oltiin koko ajan hyväntuulisina ja rentoina. Se oli ehdottomasti tärkein näistä kaikista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tätä täytyy nostella,tosi hyvä ketju! Sai itsekkin mietittävää kun alkaa päivää laittamaan kasaan! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo stompin rintamerkki-idea on vallan loistava! Taidan härskisti ehdottaa sulkille josko kopioisimme sen... :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^täytyy kyllä itsekin kehaista, että oli todella toimiva idea! Tuli hienoja merkkejä, vieraat tykkäsivät, KAIKKI laittoivat oman merkkinsä heti rintaan, vauvoja ja mummeja myöten. Missään ei siis kehotettu näin tekemään, merkit olivat vain pöydissä odottamassa ja olisihan sen voinut ottaa muistoksi laukkuun tai antaa olla vain pöytäkoristeena. Ja itse tykkäsin siitä lisästä, että kaikissa lasten merkeissä luki myös nimi. Oli helppo ohjata lapsia ja oli jotenkin turvallisempaa, kun kaikilta aikuisilta saattoi kysyä apua ja kaikki aikuiset tiesivät heti nimeltä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään