safira86

Miten kuljit alttarille?

69 posts in this topic

Isin saattamana perinteitä kunnioittaen :-X

Isän käsipuolessa minäkin tulin, isän oikeala puolella. Ja loppumatka puolivälin vaihdon jälkeen mentiin sitten sulhon (siis mieheni) vasemmalla puolella.

Saattajan eli isäni oikealla puolella, kunnes vaihdoin sulhon käsikynkkään vasemmalle puolelle.

Vastasin tähän, vaikka meillä ei alttaria ollutkaan, vaan vihkipaikka vanhan koivun alla. Käveltiin sulhasen kanssa vihkipaikalle käsikädessä, minä sulhaseni oikealla puolella, kuten koko vihkimisen ajan ja samoin päin istuttiin myös hääjuhlassa.

Tähän tapaan:

IMG_5362.jpg

IMG_5396.jpg

Iskän oikealla puolella, josta siirryin käytävällä sulhasen vasemmalle puolelle.

Olin siinä vaihtotilanteessa ihan pihalla, vaikka en edes jännittänyt. Kun sulhanen tuli vastaan, muistan ajatelleeni että ai säkin oot täällä :huh:

Kävelin isäni oikealla puolella käsikynkkää käytävän päähän asti, ja siellä vaihdoin sulhasen vasemmalle puolelle ja isä livahti sujuvasti etupenkkiin istumaan omalle paikalleen.

Meillä yhteinen poika (olemme siis 10 v olleet yhdessä ennen vihkimistä) ja meidän poika 8v saatoi minut kirkossa puoleen vaiheseen missä sulhoni tuli vastaan. Olin siis poikamme oikealla ja menin sulhon vasemmalle vaihon jälkeen. Meidän 8 v kumarsi niin komeasti isille kirkossa :D

Poikamme myös luovutti sormukset papille :D

Saattajan (isän) oikealla puolella, josta siirryin sulhasen (nykyisen aviomiehen) vasemmalle puolelle. Helpointa mun mielestä noin päin, jos on saattaja.

Saattajan (veljeni) oikealla puolella, josta sulhasen vasemmalle puolelle. Tosin sulhanen jännitti niin paljon että pelkäsin hänen pyörtyvän vaihtotilanteessa :girl_haha:

Sulhon kanssa yhdessä. Tosin hän lähti kävelemään yksin ja ehti jo aika pitkälle ennenkun tajusi tulla takasin ottamaan minut mukaan. :girl_haha:

Meidät vihittiin kappelissa, jossa käytävä on tosi lyhyt. Joten ihan käytännön syistä saavuimme sulhasen kanssa kaksin alttarille. Isäni ei pahastunut, koska ei muutenkaan pidä esillä olemisesta. Ja olisi ollut koomista vaihtaa saattajaa jo muutaman askeleen jälkeen...

Isän oikealla puolella, siitä siirryin sulhon vasemalle puolelle.

Minä isän vasemmalla puolella josta siirryin sulhasen vasemmalle puolelle :-X:-X näin neuvoi suntio ja pappi ja niillä mentiin ja hyvinhän tuo sujui :girl_smile:

Kävelin veljeni käsipuolessa noin puoliväliin "ristin kohdalle" ja siitä sitten sujuvasti miehen vaihto. Siis oikealta vasemmalle.

Isän saattamana (oikealla puolella) keskiristille ja siitä miehen käsipuoleen vasemalle puolelle

Isä saattoi minut ja oikealla puolella askelsin. :)

Sulhon kanssa yhdessä tultiin, tuntui parhaalta vaihtoehdolta näin ja sitä olikin.

Onko tässä joku sääntö kummalla puolella pitää olla jos esim. isä saattaa? Onko se niin, että isä on sulhasen puolella jotta pääsee "vaihtamaan" helposti? Oon ihan pihalla tästä - kai pappi auttaa sit?!

Meille ohjeistettiin, että minä kuljen isäni oikealla puolella ja sitten vaihdan miehen vasemmalle puolelle. Pappi alleviivasi, että mieheni ei saa tulla isän paikalle, koska en ole "uuden isäni" kanssa kulkemassa alttarille vaan tulevan mieheni. Eli ennen vihkimistä ollaa alttarilla "väärin päin". Vihkimisen jälkeen oikein päin, eli nainen aina miehen oikealla puolella.

*hmph, sekavasti selitetty* :girl_sigh:

Minä astelin alttarille myös isäni oikealla puolella ja isän luovuttaessa minut sulhaselle, siirryin sulhasen vasemmalle puolelle. Pappi neuvoi näin ja luontevalta tuntui :)

Yhdessä miehen kanssa käveltiin. Tuntui oikealta silloin ja nyt :-X