safira86

Miten kuljit alttarille?

69 posts in this topic

Oikealla puolella isää alttarille ja ulos vasemmalla puolella aviomiestä. Vaihtokin sujui ihan sutjakkaasti,

paitsi että sulho meinas ensin mennä minun suvun puolelle, mut isäni onneks korja että toinen puoli :D

piti ihan hääkuvista tarkistaa ;)

Edited by Poppi

Me kuljettiin sulhasen kanssa yhdessä.

Meillä kysessä oli avioliiton siunaustilaisuus , joten tuntui luontevimmalta kulkea matka yhdessä miehen kanssa.

Kävelin yksin ja mies tuli käytävällä melkein puoleenväliin vastaan :-X Meillä toimittiin näin koska mun iskä on kuollut niin en halunnut siihen "tilalle" ketään muuta, halusin tavallaan tällä kunnioittaa myös oman iskän ainutlaatuisuutta, etten ottanut ketään setää,enoa tms siihen saattajaksi. Miehen kans haluttiin vasta nähdä kirkossa alttarilla, joten ei ollu meillä vaihtoehtona kävellä koko matkaa yhdessä. Tämä oli meille paras ja meidän tyylisin ratkaisu.

Isän vasemmalla puolella kuljin papin ohjeistuksesta. Lisäksi helpompi siirtyä sulhasen vierelle pitkän laahuksen kanssa kun ei tarvitse puolia vaihdella. Ja en tiedä onko sillä merkitystä mutta aviopuolisothan ovat aina niin, että nainen on miehen oikealla puolella. Minusta olisi tuntunut ehkä oudolta kävellä alttarille isän rinnalla samoin kuin aviopuolisot.

Kuljimme miehen kanssa yhdessä. Kirkkoon mennessä olin siis perinteisesti miehen vasemmalla puolella ja pois lähtiessä oikealla. :)

Yhdessä miehen kanssa, koko matkan miehen vasemmalla puolella.

Isani oikealla puolella, josta sitten miehen vasemmalle puolelle. Kirkkoa ei tosin ollut, vaan linna  :)

Meidät vihittiin myös juhlapaikallamme. Yksin kävelin ja mies tuli hieman vastaan.

Kirkossa vihittiin. Yksin kävelin ja mies käveli vastaan.. :)

Yksin, kiertäen vieraat oikealta puolelta. Sulhanen kiersi samaan aikaan vieraat vasemmalta ja vieraiden edessä odotteli vihkijä, jonka luona kohdattiin.

Isäni oikealta puolelta, josta sulho kaappasi minut vasemmalleen :)

Meidät vihittiin kirkossa. Kuljin isäni saattamana, kuljin isän oikealla puolella ja siitä sitten vaihdoin miehen vasemmalla puolelle. Mies käveli siis vastaan puoleen väliin kirkon käytävää.

Meidät vihittiin luonnossa, odottelimme vihkipaikalla sulhon, vihkijän BM:n ja toisen kaason kanssa valmiina vieraita.

Isän kanssa kirkossa kuljettiin ensimmäisille penkkiriveille asti, missä vaihdoin sulhasen käsivarteen :) Eli perinteisillä mentiin! (yhdessä isän kanssa siinä matkalla alttarille pidättelimme kyyneleitä!)

Minä kuljin äitini kanssa käsi kädessä 'alttarille' asti, lähinnä lattiaa tuijottaen koska minulle vinkattiin juuri ennen ovien avautumista että siellä on sitten matossa kynnys, älä kompastu...!

Vihkiminen juhlapaikalla ulkona talon portailla. Käveltiin sinne miehen kanssa käsi kädessä.