amantine

Pienet vs. suuret juhlat (yhdistetty ketjuja)

69 viestiä aiheessa

Mekään emme ole tarkkaa budjettia laskeneet, mutta uskon koko hässäkän asettuvan neljän tonnin huitteille. Olemme keskituloisia, lainattomia ja lapsettomia, mutta silti summa tuntuu suurelta yksiin bileisiin sijoitettavaksi.

Tästäkin huolimatta haluamme järjestää juhlat. Uskon, että jälkeenpäin harmittaisi enemmän se, ettei juhlia tullut järjestetyksi kuin tuo hassattu rahasumma. (Olettaen tietysti, että juhlat vastaavat odotuksia, sitähän ei voi etukäteen tietää.) On ihanaa saada kerrankin perheet ja ystävät koolle!

Lainaa tai luottoa ei tuohon summaan oteta, vaan maksellaan säästöistä ja pikkuhiljaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä painiskelin kihlauksen jälkeen samojen ajatusten kanssa kuin keskustelun aloittaja. Mietin paljon jopa sitä, miksi häät ylipäänsä järjestetään, joten minun oli entistä hankalampi suhtautua niihin liittyviin menoihin. Menimme kihloihin viime marraskuussa, ja aluksi minä ahdistuin aika voimakkaasti ajatuksesta, että yhteen päivään pitäisi käyttää monta tuhatta euroa. Ajattelin, että noin 3000 euroa on ehdoton järkevä kulujen yläraja, ja sekin tuntui todella isolta summalta. Mieheni kannatti alusta alkaen budjetittomia juhlia, joissa toteuttaisimme kaiken sen, minkä todella haluamme. Ryhdyimme tekemään suunnitelmia, minä ahdistuin kaikesta rahanmenosta ja sulhanen vakuutteli kärsivällisesti, että meillä on kyllä varaa. Niin pyörä lähti hiljalleen pyörimään, ja nyt olen täysin sinut häihin kuluvan summan kanssa ja tiedän myös tarkalleen, miksi me järjestämme omat häämme.

Sopeutumiseni tilanteeseen ja myös ehdoton ihana innostumiseni vapaista hääjärjestelyistä johtuu siitä, että meillä todella on varaa. Meillä ei ole pulaa rahasta, eikä häihin investoitava summa ei ole pois mistään muualta. Häihimme tulee kulumaan absoluuttisesti iso määrä rahaa, mutta kokonaisvarallisuudestamme se ei ole edes kymmentä prosenttia. Näin ollen häämme ovat meille halvemmat kuin sellaiset häät jollekin toiselle parille, joita varten joudutaan ottamaan pari tuhatta euroa pankkilainaa. Koitan siis tässä muotoilla ajatustani siitä, ettei häiden - tai minkään muunkaan - hintavuus ole vain summa viivan alla. Asioiden kalleuteen vaikuttavat oikeastaan enemmän muut asiat, kuten se, mistä kaikesta joudutaan jonkin saavuttamiseksi luopumaan. Eikä häiden takia minun mielestäni kannata luopua paljosta, koska ihanat juhlat saa järjestettyä vähemmälläkin. Hiljattain minä kyllästyin tähän foorumiin aikalailla, koska minusta alkoi tuntua kurjalta, että kalliita ratkaisuja ihannoidaan niin paljon ja kaikki perinteinen ja tavallinen hieno alkaa näyttää jotenkin vaisulta.

Minusta ei muuten myöskään enää tunnu, että häihin kohdistuva rahallinen panostus olisi rahanmenoa vain siihen yhteen päivään. Tämä häiden valmisteluaika on ollut ihanaa, ja häihin menevä raha on investointi koko aikaan. Tavallaanhan häiden suunnittelu on aikansa kestävä harrastus, josta kannattaa todella nauttia. Täydellisen nautinnon edellytyksenä kuitenkin on se, ettei häihin käytetä enempää rahaa kuin on varaa käyttää - ja että tajutaan, ettei enempää rahaa tarvitakaan.

Muokattu: , käyttäjä: Iki

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Koitan siis tässä muotoilla ajatustani siitä, ettei häiden - tai minkään muunkaan - hintavuus ole vain summa viivan alla. Asioiden kalleuteen vaikuttavat oikeastaan enemmän muut asiat, kuten se, mistä kaikesta joudutaan jonkin saavuttamiseksi luopumaan. Eikä häiden takia minun mielestäni kannata luopua paljosta, koska ihanat juhlat saa järjestettyä vähemmälläkin.

Tosi hyvin sanottu. Erityisesti tuo boldaamani kohta pysäytti ajattelemaan.

Meillä on tilanne se, että meidän hääbudjetti on tosi pieni. Mutta toisaalta meille 2000€ on tuloihin suhteutettuna sama asia kuin jollekin toiselle vaikka 10000€. Pyrimme jättämään turhat kustannukset pois häistämme, mutta joistakin asioista, kuten ruuan laadusta emme kuitenkaan haluaisi tinkiä. Samoin meillä ei vieraslistan kautta voida karsia kustannuksia, eli se on joko 12 tai 100 (pelkät perheet tai myös ne sukulaiset joiden kanssa ollaan läheisesti tekemisissä). Meillä tilannetta helpottaa avoppien taidot, joita hyödyntämällä voimme säästää kustannuksissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en ole koskaan juurikaan perinteisistä häistä unelmoinut, enemmänkin siitä että karkaan ulkomailla vihille ja yllätän kaikki. Mies on sitä mieltä että naimisiin voidaan kyllä mennä kaikessa hiljaisuudessa, mutta haluaisi ainakin myöhemmin järjestää kunnon juhlat tai ehkä enemmänkin bileet. Ja polttaritkin tietty pitäisi saada..

Meillä tilanne oli oikeastaan aika samanlainen. Itse olin aina kuvitellut meneväni naimisiin kahdestaan maistraatissa ja avioitumisesta kerrotaan lähipiirille vasta jälkikäteen. Mies oli kuitenkin sitä mieltä, että hän tahtoo "oikeat" häät, juhlat ja polttarit eikä pelkästään salahäitä. :girl_haha: Koska minua ei harmita viettää kunnon häitä, mutta miestä harmitaisi juhlimatta jättäminen, mennään miehen tahdon mukaan. Ja onhan tämä järjestely oikeastaan kivaa (ei aina tosin, kun kaikki menee päin hel*ettiä, mutta yleensä).

Laskeskelin että sellaisten häiden järjestäminen joka vastaisi meidän molempien toiveita sekä luultavasti vieraiden odotuksia tulisi maksamaan noin. 3500 e, monen mielestä lienee vielä aika alhainen budjetti. Olin jo ihan innoissani häitä suunnittelemassa, mutta sitten iski pihiys. Onko oikeasti mitään järkeä tuhlata tuollainen summa yhteen ainoaan päivään elämässä?

Minusta ei ole, mutta tulevasta miehestäni on. :D Tosin meidän budjetti on 5000e (mutta oikeasti se jää siihen 4000 euroon, koska minä olen järjestänyt suuren osan ja pihistellyt hieman... :girl_wink: ). Totta, että tuolla rahalla pääsisi hienolle lomareissulle kahdestaan ja siitä jäisi myös muistoja, mutta en usko että yksikään lomareissu on muistoissa yhtä pysyvä kuin omat häät. Toisaalta, monestiko elämässä pääsee järjestämään juhlia, johon tulee (lähes) kaikki perheen jäsenet ja ystävät samaan aikaan? Oikeasti kun laskee tuota budjettia, se ei olekaan noin suuri, sillä itse ainakin myyn osan tavaroista häiden jälkeen ja käytän myöhemminkin (mm.kengät, alusvaatteet, korut...) joten käytännössä ne ei ole pelkästään hääkuluja. Lisäksi vieraat hyvin todennäköisesti tuovat häälahjoja, vaikka häitä ei kannata lahjojen vuoksi järjestää tai budjettia suunnitella oletettujen häälahjarahojen mukaan.

Te molemmat käytte töissä, niin tuon rahan säästää aika nopeasti (ellette ole ottaneet lainoja liian korkeiksi maksukykyynne nähden). Tuon summan säästää aika helposti puolessa vuodessa, kun päättää niin.

Mutta sitä ihmettelen että mikä niissä häissä on niin ihmeellistä, että se saa meidänkin tapaiset keskituloiset satsaamaan jotain totaalisesti oman varallisuuden ylittäviä summia ja syömään kaurapuuroa kaksi vuotta ennen häitä jotta saisi tästä yhdestä päivästä tehtyä niin erikoisen?

Me ollaan teihin nähden huomattavasti pienituloisempia. Mies tekee apurahatutkimusta ja itse opiskelen. En kuitenkaan sanoisi, että meidän hääbudjetti ylitää meidän varallisuuden. On kyllä totta, että tuo summa on meidän muutaman kuukauden tulot (yhteenlasketut), mutta oikeasti me ei olla säästetty häitä varten yhtään.

Päällepäin tai tilinauhasta ei voi sanoa mitään ihmisen rahankäytöstä. Itse en ymmärrä, kuinka kahden hlön velattomassa taloudessa, jossa molemmat käyvät töissä, joudutaan viimeinen viikko ennen tiliä kituuttamaan makaronilla ja ketsupilla, kun rahat on loppu. Toisaalta, en osaa myös sanoa kuinka meidän rahat riittää kaikkeen mitä tarvitsemme (+heräteostokset :girl_wink: ) ja sitä jää vielä säästöön satoja euroja kuukaudessa. :girl_sigh:

Mielelläni kuulisin muiden mielipiteitä häihin käytetyn rahan määrästä?

Minusta kannattaa miettiä mihin on varaa ja järjestää häät sen mukaan. Itse en lähtisi koskaan järjestämään häitä tai muitakaan juhlia lainarahalla. Tosin en kyllä ostaisi autoakaan lainalla, asunnon ainoastaan.

Minusta ei muuten myöskään enää tunnu, että häihin kohdistuva rahallinen panostus olisi rahanmenoa vain siihen yhteen päivään. Tämä häiden valmisteluaika on ollut ihanaa, ja häihin menevä raha on investointi koko aikaan. Tavallaanhan häiden suunnittelu on aikansa kestävä harrastus, josta kannattaa todella nauttia.

Olen tästä aivan samaa mieltä! ^_^

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Hääpäivämme lienee ikimuistoinen meille kahdelle joka tapauksessa, oli siihen käytetty rahaa 100 e tai 10 000 e..

Mielelläni kuulisin muiden mielipiteitä häihin käytetyn rahan määrästä? Entä jo naimisiin menneet, "halvat" häät, "ökyjuhlat" pitäneet tai ne ketkä jättivät kokonaan juhlimatta, oliko ratkaisu oikea? :)

Me ollaan menty salaa naimisiin. Suuret eikä pienemmätkään juhlat ole meidän tyylisiä vaikka alkuun niitä mietittiinkin, kun tiesimme perheidemme odottavan hääjuhlia. Mikään vaihtoehto ei kuitenkaan kuulostanut omaltamme ja niimpä päätimme päivän olevan Meidän Kahden Päivä ja meidät vihittiin pienessä kappelissa ystäväpariskuntamme ollessa todistajina. Vihkimisen jälkeen juhlistimme avioliittoamme käymällä yhdessä syömässä hieman paremmassa ravintolassa. Alunperin meidän piti lähteä häämatkalle heti seuraavana päivänä ja laittaa lähtiessä sukulaisille kortit postiin, jossa naimisiinmenosta tiedotettiin ja kutsuttiin heitä kahville kotiimme seuraavana vkl, mutta sairaslomani sotki matkasuunnitelmat. Pidemmällä häämatkalla käytiin vasta 1-v. hääpäivänä. :girl_smile:

Rahaa meillä meni vihkipäivään pukeutumisineen, kampauksineen, ruokailuineen yms. yms. sekä sukulaisten kahvittamiseen n. 1500€. Häämatkaan sitten varmaan saman verran tosiaan vuotta myöhemmin.

Mutta ratkaisumme oli meille ehdottomasti oikea ja hääpäivä tosiaankin ikimuistoinen!! Ja itseasiassa kovasti saatiin kehuja todistajilta vihkitilaisuudesta ja perheiltämme sitten myöhemmin. :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen todellakin samaa mieltä jo monen tänne kommentoineen kanssa. Mielestäni jokainen tuhlaa päivään sen verran kuin haluaa.. Meilläkin on tehty suunnitelmia, budjetteja jne jo pitkään. Faktahan on että kaiken varmaan saisi sijoitettua mitä olisi, jos olisi. Meilläkin on tuota mainittua asuntolainaa, autolainaa jne, vanhemmista ei ole juuri sponsoreiksi. Itseäni ahdistaa yli kaiken joku 10t lainan ottaminen yhtä päivää varten.. Loppujen lopuksi ei se itse asiaa tee yhtään vähäpätöisemmäksi eikä muuta tulevaa millään tavalla, onko häihin sijoitettu 500 eur vai 5000 eur.

Lisäksi tuntuu että nykyisin kaiken pitää olla niin hienoa, kohta täälläkin aletaan pitämään viikonlopun kestäviä festivaaleja jossain kartanossa kunnon hollywood tyyliin. Jos häät on hiemankin isommat, aina on niitä, jotka PITÄÄ kutsua. Sitten niiden kestitsimestä maksetaan joku 50 eur / hlö, etkä itse saa siitä juuri mitään. Hmm, ehkä tosiaan laitetaan suunnitelmat vielä kerran uusiksi ja listataan vaan ne asiat, mitkä tosiaan merkitsevät vain itselle jotakin. Hintalappukin on varmaan itselle kohtuullisempi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli aloittajan määritelmällä varmaankin ökyhäät eli 10000+ , n. 120 vieraalle. Suurimmat menoerät olivat juhlatila Suomenlinnassa (n.2000€)ja pitopalvelu (n.6500€,) joissa ei oltu valmiita pihistelemään. Kaikki muut hankinnat tehtiin sitten kohtuudella ja osittain jopa pihistellen. "Ökyhäissäkään" ei siis ainakaan Helsingissä ole varmaan hankkia kaikesta luksusta, koska muuten hintalappu on vielä tuotakin suurempi. Esim. mun vihkisormus maksoi 180 euroa ;)

Me halusimme paikan, jossa on tunnelmaa ja jota ei tarvitse koristella ja johon mahtuu 130 vierasta. Halusimme myös viettää päivän kaikkien ystäviemme kanssa, joten vieraita tuli tuo n. 120.

Rahanmeno ei kaduta, koska meillä , kahdella korkeastikoulutetulla hyväpalkkaisissa töissä käyvällä, lapsettomalla parilla, oli siihen varaa eikä elämä ollut ennen tai jälkeen pihistelyä. Saimme aivan ihanan päivän ja mm. mahtavia ja persoonallisia puheita, jotka olisivat ilman juhlia jääneet kuulematta. Erilaisessa elämäntilanteessa olisimme ehkä saattaneet valita toisin. Ehkä.

muoks: piti vielä lisätä, että meistä molemmat, minä ja mies, tykätään hirveästi kaikenlaisten pienempienkin illanistujaisten ja juhlien järjestämisestä, joten häiden valmistelu oli kivaa ja hääpäivänä tykättiin olla "isäntäpari". Jos ei tällaisesta nauti yhtään, vaan ajatus pikemminkin kauhistuttaa, niin sitten ei tietnkään kannata pakolla niitä häitä järjestää.

Muokattu: , käyttäjä: Lainie

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa,

oli sen verran mielenkiintoinen keskustelunaihe että oli pakko kertoa omistakin juhlista :) Meillä on häät kahden viikon päästä, perhepiirissä juhlitaan ja budjetti 3000 e. Halusimme molemmat pitää pienet häät perheen kesken, koska keikkatyömme puolesta (muusikoita) saamme juhlia isoja ja hienoja häitä aika usein, eikä sellaiset juhlat oikein houkuttanut sitten omalle kohdalle... Alunperin budjetti oli 2000 e, koska olemme molemmat myös opiskelijoita, mutta enpä ollut tajunnut kuinka paljon oma pukuni + sormus + kampaaja yms. maksavat, joten tonnilla pompsahti yli :) Vaan eipä tuo enää tässä vaiheessa haittaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No, meidän SUUREN SUURI :girl_haha: budjetti on MAX. 2 000e. Ja vieraita n.70-80. Itse en edes ymmärrä miten saatais menemään 20 000 yhteen päivään. Vähän hintoja (jos jotakuta kiinnostaa :D) :

-Mun puku 200e

-hääpaikan vuokra 200e

-Miehen puku 60e

-Muksun puku 5e kirpparilta

Koristeisiin on menny ehkä n.90e, eikä enää ole ostamatta kun muutama juttu.

"Henkilökunta" koostuu kokonaan läheisistä, ruuat tekee tuttu, keittiö-apulaiset on kavereita, laulajat/valokuvaajat/ym. ystäviä. Hääauto ja kuskina iskä.

Kaiken ei tartte olla maailman kalleinta :-X

:gpari:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen aina unelmoinut suurista häistä, haluan kaikki sukulaiset, ystävät ja lähemmät tuttavatkin mukaan juhlimaan. Onnekseni löysin miehen, jonka suvussa on aina pidetty suuria häitä ja hänellekin tää oli ihan itsestäänselvyys. Appivanhemmat kustantavat n. 8000 euroa ja me loput, eli n. 4000e.

Jos appivanhemmat eivät olisi kustannuksiin osallistuneet, niin olisimme vaan reilusti hakeneet pankkilainaa! Niin "tylyltä" kuin se kuulostaakin. Tämä on kuitenkin päivä josta olen aina haaveillut. Haluan suuret juhlat, taivaallista ruokaa, livebändin, täydellisen puvun ja toki kunnon bileet ;) Onhan se hullua laittaa tuo about 12 000 euroa yhteen päivään, mutta mua ei edes hirvitä. Siitä jää ihania muistoja itselle ja toivottavasti myös vieraille :)

Mutta mitä ketjun aloittajan tilanteeseen tulee, niin jos hirvittää, niin ehkä ei kannata tuhlata jos kokee saavansa kivan hääpäivän halvemmallakin? Jos mieli muuttuu myöhemmin, niin voihan sitä järkätä uudet, isommat juhlat avioliiton uudelleensiunauksineen jne :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kompromissiratkaisujakin on! Meidän häät oli Tallinnassa kun itse asuin siellä vielä kesällä ja molemmat rakastamme kaupunkia. Yhteensä häät 16-hengelle maksoivat 1000e sisältäen ravintolassa 3. ruokalajin ruokailun juomineen, ammattilaisvalokuvat taiteellisemmin, kaksi hääyötä, minun puvun, 2* meikin ja kampauksen ja teetetyt valokuvat ja kiitoskortit sekä yhden taulun hääkuvasta. Kaikkea kyttäiltiin ajoissa ja ostettiin mistä edullisesti saa, esim oma puku ei maksanut hirveästi. Kiitos-kortit teetettiin Krakovassa. Hinta tuntuu jälkeenpäinkin uskomattoman edulliselta.

Kaikki tuntui silti tosi hienolta, kirkkona oli keskiaikainen kirkko, pappi ja kanttori tosi hyviä, ravintola keskiaikainen kivitalo, jonka kellarin varasinme itsellemme kaikkine kivikaarineen, kynttilöineen ja liinoineen. Omat musiikit saimme myös iPodilta, mikä oli meille tärkeää.

Häämatkaan käytimmekin sitten reilut 3000, kuukausi Euroopan pääkaupungeissa. Hotellit saimme hostellihintaan, kun varailimme ajoissa, samoin lennot halvalla. Lisäksi kuluja oli minun sormus, 700e, mutta en osaa laskea sitä hääkuluksi... Parhaat häät oli, saimme juuri sen mitä halusimme!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä olen aina tiennyt, että haluan suuret "prinsessahäät". Emme ole todellakaan mitenkään hyvässä rahallisessa tilanteessa, mutta sen takia olemme aloittaneet säästämisen hyvissä ajoin. On mielenkiintoista lukea tätä keskustelua ja muiden näkemyksiä, sillä itse en edes mieti rahan menoa. Tietenkin meillä on budjetti missä yritämme pysyä, mutta minulle naimisiin meneminen ja häät ovat niin suuri asia etten voi mitenkään rinnastaa sitä siihen kuinka paljon rahaa menee.

Todella vaikea selittää.. Ehkä joku ymmärtää, joka tuntee omista häistän samalla tavalla. :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

GettingMarried, tosiaan ymmärrän. Jos isot häät on aina halunnut ja haluaa, tottakai pitää niihin panostaa. Mekin mietittiin miehen kanssa pitkään, voidaanko pitää häät vain lähipiirin juhlana, mitä muut ajattelee. Onneksi teimme niinkuin halusimme, meillä siis ei kumpikaan isoja ja kalliita juhlia halunnut. Päinvastoin siis, mutta samasta asiasta on kysymys. Häät on hääparin juhla eikä pitäisi kuulua kenellekään paljonko niihin käyttää tai kuinka vähän. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole olemassa budjettia,mutta koitetaan pärjätä terveellä järjellä ja sillä rahalla,mitä meillä on. Uskon, että meidän ei tarvitse mistään luopua,mutta joitakin asioita joutuu varmasti vertailemaan ettei karkaa ihan lapasesta. Mielestäni hääpäivään kuluva raha on sijoitus myös meihin. Saamme päivästä toivottavasti ihania ja hauskoja muistoja ja toivottavasti myös läheiset nauttivat täysillä juhlista. Ja meille tärkeintä kirkon jälkeen on tarjota läheisille,ystäville,ym. kunnon ruokaa,juomaa ja musiikkia,kiitoksena siitä, että he ovat saapuneet paikalle meille tärkeänä päivänä. =)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyseessä on kuitenkin oman elämän suurimmat juhlat, joten me emme ainakaan kitsastele sen suhteen. Lisäksi tämä saattaa olla ainoa kerta kun sukumme kohtaavat näin suurissa määrin, ja sekin on aika paljon se. Pienet ja edulliset häät on ihan jees - mutta me haluamme jotain enemmän suurelta päivältämme. :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olisimme voineet mennä kahdestaankin naimisiin mutta häihimme tulee kymmenkunta läheistä. Tärkeintä on läheisimmät ihmiset ja tunnelma ei se kuin kallis puku on päällä. Ja lahjarahat matkatilille joten panostamme matkaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsehän olisin mieluiten karannut ulkomaille, mutta mies kaipaa jonkinlaisia juhlia. Ajatus oikein pienistä häistä on hylätty, koska jos kutsumme vain "pakolliset" vanhemmat ja sukulaiset, saadaan aikaan todella jäykät ja turhat juhlat (näin siis meillä, eivät tunne toisiaan). No, jos haluamme järjestää juhlat jotka ovat meidän näköiset ja joissa itsekin viihdymme (olisi toivottavaa :)), rahaa tuntuu pakostikin kuluvan. Silti, voin jo nyt aavistaa ne morkkikset jotka mieleen hiipivät kun hääpäivää seuraavana aamuna herään ja tajuan, että edelliseen päivän kului tosiaan kymppitonni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Koolla ei väliä, jos juhlasta teettää kunnon videokuvauksen....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee 40 vierasta. Minusta ketään ei tarvitse kutsua pelkästään sen takia, että on sukua! Minulla on ihan hyvät väliin täteihini, serkkuihin ym. mutta ei olla niin läheisiä, että kutsumatta jättäminen loukkaisi. Suoraan sanottuna ei minuakaan kauheasti kiinnostaisi lähteä serkkuni häihin yli 300 kilometrin päähän, kun me ei kerran muutenkaan pidetä paljon yhteyttä, puhumattakaan sitten jostain tädistä jolta kerran vuodessa tupsahtaa joulukortti ja se onkin aivan riittävä määrä olla tekemisissä.

Noh, pieni poikkeus kuitenkin - mun molemmat kummitädit sattuvat asumaan lähellä meidän asuinpaikkakuntaa, ja heidät kutsuin puolisoineen. Pelkkä kummius tai pelkkä tätiys ei siis ihan riittänyt, mutta kummitädit jo voin kutsua :D Miehen puolelta sen sijaan ei tule muuta sukua kuin vanhemmat ja sisarukset perheineen, sillä hänellä on useampi sisarus joilla osalla jo omaakin perhettä.

Olisi ihan eri asia kutsua kaikki 13 serkkua puolisoineen ja perheineen, jos voisin laskea heidät samalla ystävikseni. Mutta pelkkä serkkuus ei minusta ole hyvä syy siihen, että vierasmäärä on pakko kasvattaa oman budjetin yli.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häihin kutsutaan ehkä noin 50-60 hlöä. Mitään jättikokoisia emme halua, mutta toisaalta pienet juhlat voi järjestää ihan lähimmille ihmisille koska vain muutenkin..! Hääjuhla on sen verran ainutlaatuinen tapahtuma, että kyllä haluan itse ainakin kutsua joitakin itselle tärkeitä sukulaisia ja ystäviä, joita ei muuten niin usein tapaa :)

Pakko kutsua -sukulaisista en kyllä oikein tykkää, lisäävät vaan turhaan vierasmäärää... Emme näitä kyllä välttämättä aio kutsua, muutenkaan ei kauheasti tavata..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häihin tulee luultavasti se 80 henkeä, mutta koska aikaa on vielä niin paljon, ei tuo luku ole vielä lopullinen. :) Emme aio kutsua isäni puolelta kolmea serkkuani ja heidän lapsiaan, koska emme ole juurikaan tekemisissä. Haluaisin kutsua muutaman työtoverini, mutta heille pitäisi tehdä tilaa vieraslistalla, koska 80 henkeä on ehdoton raja, valitettavasti. :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häihin kutsutaan ehkä noin 50-60 hlöä. Mitään jättikokoisia emme halua, mutta toisaalta pienet juhlat voi järjestää ihan lähimmille ihmisille koska vain muutenkin..! Hääjuhla on sen verran ainutlaatuinen tapahtuma, että kyllä haluan itse ainakin kutsua joitakin itselle tärkeitä sukulaisia ja ystäviä, joita ei muuten niin usein tapaa :)

Pakko kutsua -sukulaisista en kyllä oikein tykkää, lisäävät vaan turhaan vierasmäärää... Emme näitä kyllä välttämättä aio kutsua, muutenkaan ei kauheasti tavata..

Öh tää oli mun kirjoittama, mut en ollut vissiin kirjautunut sisään - tai sit se heitti mut ulos kuten äsken..??

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse koin että meillä on pienet häät, mutta ovat nuo jo kasvaneet - vieraita kutsutaan ~70, josta osa ei tule pääsemään paikalle. Rajasimme suoraan pois koulukaverit (yksi yhteinen koulukaveri löytyy, ei muita), mutta jäimme pohtimaan sitä, että tulemmeko katumaan asiaa. Päätimme lopulta viettää erikseen, jonkun hetken häiden jälkeen railakkaammat ja reippaasti vapaamuotoisemmat juhlat koulukavereille, joissa kutsulistalla onkin jo lähemmäs sata henkeä, joten yhteensä tulemme juhlistamaan melkein 150 hengen kanssa ilman, että tarvitsee katua valintoja. :) Kun juhlat jaettiin näin kahteen hävisi samalla "sovitusongelmat" sillä suvussani on ihmisiä, jotka eivät katsoisi hyvällä opiskelijoiden railakkaampaa juhlintaa ja nyt kavereiden ei tarvitse rajoittaa toimiaan, kun myöhemmissä juhlissa ei ole sukulaisia paikalla :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee pienet, noin 50 hengen häät. 50 ihmistä voi tuntua suurelta määrältä, mutta se on käytännössä 25 plus avecit eli reilu 10 ihmistä molempien puolelta. Listalla on lähisuku ja läheisimmät ystävät. Lopullinen lista ei vielä ole valmis.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me vaa kirjotettiin lista ja siinä on nyt 84 ns. pakollista vierasta. Mahdollisesti kasvais n. 100 henkilöön. Mutta nyt oon alkanu miettii et pitäiskö yrittää karsii n.50 henkilöön. Olis ihana ku sais kutsuttua kaikki ketkä halutaan, mut pelkään kovin et budjetti tulee vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään