Rainbow72

Normihäät vs. jotain muuta?

30 viestiä aiheessa

Kertokaas muut että onko teillä samanlaisen kaavan mukaan häät kuin normiheteroilla? Me ollaan kyllä ihan samallalailla lähdetty liikkeelle kuin muutkin. Matkan varrella tosin huomaa, että ei ihan samalla kaavalla mennä, ei edes voi. Esim. kirkkokeskusteluun ei tarvitse osallistua. Toisaalta, aivan samat jutut meillä on metinnässä koristeluiden, karkkien,kutsujen,teemavärien ym. suhteen. Niin tosiaan... hääpukuhomma on vähän eri myös. Meillä ei keskustellä siitä, että laitammeko kaksi kermakakkua vai emme. Sekin, että kjos laittaisimme, poikkeaa muista, ainakin budjettikeskustelussa. Muilla ei näy että 2 x 700 E häämekkoon :D niin ja ei myöskään mene yksiin noi hääkakun koriste ideat.. tuppaavat olemaan mies+nainen ajatuksella koristeet. Tosin saa niitäkin netistä tilattua ihan nainen+nainen..

Johan tuli kitistyä :D:D:D Ei muuten, mutta kun täällä foorumilla riittävän kauan on pyörinyt niin tulee vähän ulkopuolinen olo. Mut onneksi vaan täällä.. Omassa elämässä ystävät/tutut+ muut pitää meitä ihan normihääparina=)

Rutiskaa jotain. Puolesta tai vastaan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

jossain keskustelupalstalla joku sanoi, että nais- ja miesparit eivät voi puhua naimisiinmenosta, koska kyse on parisuhteen rekisteröinnistä. koska parisuhteen rekisteröinti on kuitenkin vihkimiseen rinnastettava tapahtuma, niin puhun itse aina, että olen menossa naimisiin.

meillä hääsuunnitelmat menevät aikalailla samoja latuja kuin kenellä tahansa. tällä hetkellä hääjuhlapaikka (jonka kautta saamme myös pitopalvelun ja majoitukset osalle häävieraista) on varattu, minun hääpukuni ja puolisoni paita teetetty, menu mietitty, vieraslista valmiina, kaasot ja bestmanit valittu. askarteluja siis vielä paljon tekemättä, osa puolisoni vaatteista hankkimatta, molempien kengät hankkimatta, kampaaja ja meikki varaamatta... eli todella perinteisellä linjalla mennään ainakin täällä, en hirveän montaa asiaa keksi mikä menisi meidän häissämme eri tavalla kuin heterohäissä. sukkanauhan ja hääkimpun heittoa tuskin tulee, mutta ehkä keksimme tilalle jotain muuta. maistraatissa käymme edellisenä päivänä, joten juhlapäivänä voimme keskittyä juhlimiseen. :)

itse en koe oloani kovinkaan ulkopuoliseksi kirjoitellessani täällä, koska mietin ihan samoja asioita kuin muutkin. puolisoni vain sattuu olemaan nainen emmekä mene naimisiin kirkossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

juu ei tule meillekkään sukkanauhahommaa.. Hääkimpun heitosta en osaa sanoa. Mietin tuossa vieralistaa, että olisiko siellä edes kimpun vastaan ottajaa :D Kerran olin sellaisissa häissä, missä kukaan EI olisi halunnut mennä sitä kimppua kiinni ottamaan... oli meitä siinä sitte viisi naista. Kaksi sitten riiteli lopussa siitä, että kumpaan kimppu osui ensimmäisenä... kun kumpikaan sitä Ei olisi halunnut :D Se oli vähän koomista se..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvin tänne sekaan mahtuu hössöttämään, vaikkei vastakkaisen sukupuolen kanssa heilastelisikaan. ;)

Osa asioista hoituu helpommin, osa hankalammin - mutta aikoinaan suurin osa jutuista meni varsin sujuvasti, sitten kuitenkin. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tällä palstalla ei ole hirveästi miesten kirjoittamia kommentteja, vaikka kyllä miehetkin osaavat häistään hössöttää. Tässä tarina meidän häistä.

Menin mieheni kanssa naimisiin viime vuonna, ja nimenomaan naimisiin, sillä asumme maassa, jonka lainsäädäntö ei enää muutamaan vuoteen ole tehnyt eroa hetero- ja homoparien välillä, vaan samaa vihkikaavaa käytetään kaikissa tapauksissa. Parisuhteen rekisteröinti tehtiin jo vuosia sitten, mutta nyt sitten (vihdoinkin!) mentiin ihan "oikeesti" naimisiin. Itse olisin siis nainut jo monta vuotta sitten, mutta nyt sulkku sitten suostui…

Juhlapäivää suunniteltaessa oli alusta asti selvää, että haluamme yksinkertaiset häät. Luin tämän sivuston juttuja joskus puoli vuotta etukäteen, varsinkin noita kauhukertomuksia pieleen menneistä juhlista, ja päätin ettei meidän juhlissa ainakaan ruuasta ja juomasta säästetä. Emme myöskään halunneet tanssia, bändiä, leikkejä tai muuta tekokivaa, ollaan kai tosikkoja ja/tai keski-ikäisiä.

Niinpä menimme hääpäivänä virallisen osuuden jälkeen (kaupungintalolla) vieraittemme (45) kanssa pitkälle 4 tunnin lounaalle ja ravintolasta vielä jatkoille/iltadrinkeille erään suuren hotellin aulabaariin. Kotimaistaan lentäneet äitini ja siskoni + sulhon vanhemmat yöpyivät tuossa hotellissa, me itse mentiin kotiin ja omaan sänkyyn ;). Tuo järjestely onnistui nappiin, sillä näin vanhemmat ihmiset pääsivät helposti huoneisiinsa ja me ns. nuoret voitiin jatkaa ilonpitoa. Omasta perheestäni oli paikalla siis äiti ja sisko (veljet perheineen kutsuttiin, mutteivät tulleet vedoten reissun kalleuteen) ja sulhon puolelta vanhemmat ja hänen veljet perheineen, loput vieraista olivat ystäviä + naapureita ja muutama työkaveri. Heteroita joukossa puolet. Ravintolassa ei ruokailun lisäksi ollut muuta ohjelmaa, vain puheita, itse puhuin varmaan melkein 15 minuuttia – kolmella kielellä – ja sulhokin sai suunsa auki. Ja siskoni puhui myös kauniisti.

Hääravintolassa ruuat ja juomat tarjoiltiin pöytiin. Tähdensimme vielä ravintolalle etukäteen, että kuohuvaa ja viiniä pitää tarjoilla koko ajan, ettei vaan kukaan pääsisi jälkeenpäin sanomaan, etteivät saaneet tarpeeksi. Meillä on siis paljon ystäviä, jotka eivät sylje viinilasiin…

Vaikeinta hääjärjestelyissä? Juhlapaikan löytäminen. Ja ravintolan löytämisen jälkeen piti löytää vielä oikeanlainen kakunkoriste. Lopulta ravintola löysi sen itse. Niin ja sulhon viikkoa ennen vaatimat ja tilaamat pinkit (täytyihän meilläkin olla edes jotain pinkkiä) hääkarkit piti korjata päivää ennen häitä, kun karkkien nimilappua koristi kuva, jossa oli mies ja NAINEN. Ihme kyllä minun nimi (outo paikallisille) oli kirjoitettu oikein. Ei muuta kuin liimaamaan päälle uusi kuva.

Viime hetken paniikki? Limusiinikuski soitti aamulla tuntia ennen vihkitilaisuutta ja kertoi, ettei pääse tulemaan, koska auto ei käynnisty. Sulho sai melkein halvauksen! Minä olen muuten meistä yleensä se, joka hermoilee, mutta nyt tajusin pitää pääni kylmänä ja soittaa tuttavapariskunnalle ja kysyä kyytiä. Limo tuli sitten kuitenkin viemään meitä alkuillasta ravintolasta hotellille.

Tekisinkö jotakin toisin, jos voisin mennä ajassa taaksepäin? Tottakai! Iltadrinkkien kanssa olisi pitänyt tarjoilla pientä iltapalaa, meille itsellekin tuli nälkä, vaikka lounaalla syötiinkin paljon. Ja häämatkalle oli voinut lähteä vaikka vasta viikkoa häiden jälkeen, nyt väliin jäi vain yksi päivä. Olisi ollut ehkä kivempaa vain sulatella häitä pari päivää, eikä kiitää heti lentokentälle.

Sulhasta muuten en vaihtaisi…

Onnea kaikille sulhasille ja morsiamille juhlajärjestelyihin (ja loppuelämään)!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

=) Olipa mukava lukea vähän toisenlaisesta näkökulmasta kerrottu häätarina. Mutkia on ollut matkassa ja onnistumisia myös. Tärkeinkin tuossa kertomuksessa tuli esille,,, nimittäin se, että meni miten meni, puolisovalinta sentään pitää ..:D Eli sehän se tärkein on, toistensa saaminen =)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onpa piristävää kuulla miegen näkökulmaa häihin ja järjestelyihin. Lisäksi tuli sellainen olo, että jos nyt ymmärsin oikein että olette keski-ikäinen miespari ja saitte molempien molemmat vanhemmat osallistumaan häihinne, niin maailmalla saattaa vielä olla toivoa :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee aika "normihäät". Persoonallisilla ja omilla mausteilla tietenkin, mut muuten kuin kaikki muutkin.

Eikä me haluta mitään sateenkaarivärejä tms, ennemminkin mennään "perinteisellä" meiningillä.. Muutenkin ajattelen, että esimerkiks mummut ja muut vanhemmat sukulaiset (jotka ei ihan loppuun asti ymmärrä, että naimisiin tässä ollaan menossa) tajuaa paremmin pointin kun on perinteinen hääympäristö. Ja ymmärtävät, että nuo ihan tosissaan rakastavat toisiaan ja menivät ihan oikeasti naimisiin.

Saattoi olla hieman hankalasti selitetty, mutta toivottavasti ymmärsitte pointin :huh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

POintti ymmärretty. KUn pitä aikalailla normihäät niin kyllä silloin vieraatkin varmaan sisäistää asian ihan erilailla, että kyllä ne tosiaan naimisiin menee.. Jos pitäs jotkut pilipalipippalot, niin niitä vois pitää ihan minä tahansa bileinä. Kyse on varmaan siitä, että juhlista tulee JUHLAT ja asialleen arvoisensa tilaisuus =) Ehkä jotaki samaa on käyny ittellä mielessä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

_j'y crois encore_, olipa hauska kuulla teidän hääpäivästänne! :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehkei ihan oikee ketju, (kun kerran heteroparisuhteessa oon) mutta on pakko päästä mainitsee et meillä ei liene ku pikkuhippusia ns. "normi"häistä. :girl_haha: Ensinnäki juhlitaan samalla valmistujaisia ja uutta vuotta, toisekseen kukaan ei tiedä tulevansa myös häihin, kaikilla pitää olla naamiaisasut, ollaan hoidettu virallinen puoli maistraatissa etukäteen ja juhlissa meiät vaan "siunataan" (lähinnä ettei vanhemmat ratkee liitoksistaan), häävalssin sijaan lauletaan sulhasen kanssa toisillemme Nylon Beatin Viimeinen -biisi, me ollaan koko ilta samassa paikassa, eli kasvitieteellisessä puutarhassa, menu on tyyliin lihapullat ja muussi ja meillä on puhallettava painirinki sumopukuineen... :girl_sigh:

Paikkakorteille ja kutsuille on pakko alistua, ihan käytännöllisyyden nimissä. :girl_haha: Mä vaan oon niin antiperinteinen ku olla ja voi, ja ollaan sulkun kaa kumpiki sitä mieltä et näiden juhlien tulee olla meiän näköset. :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi morsian joka saa oman morsianmensa ensikesänä. Kyllä meilläkin aika samoilla linjoilla ollaan kuin heterohäissäkin. Toki tulee nuo kakkukoristeet yms muut jutut jotka on suunnattu lähinnä heteropareille. KAkkukoristeeksi meillä tulee Viivi&Wagner koriste koska puoliskoni on aikamoinen fani :) Mulle tulee mekko mutta puolisolleni ihan hänelletyypillisenä ja luonnollisena valintana housupuku. Ei näistä asioista niin ihmeellisiä tarvitse tehdä kun samasta asiasta kaikissa on kyse oli sitten homo tai heterosuhde ja sen virallistaminen. RAKKAUS! :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aika normi meiningillä meilläkin mennään, sukkanauhan ja kimpunheitto jätetään pois. ja minä en halua mitään leikkejä, tiedän kyllä että niitä tulee mutta ne sitten suunnattu enemmän viraille ja puolisolleni.

Meillä tulee drag queen esiintymään ja oma tyttäremme pitää baletti esityksen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vinkki tuohon kakkukoristeasiaan: Jos budjetti antaa myöten, niin kannattaa teettää se koriste. Silloin saa varmasti mieleisen ja sopivan koristeen hääkakun päälle.

Meillä vaikka on ihan heterohäät, niin uniikki kakkukoriste on parhaillaan tilauksessa Merjan Marsipaanipuodista. Mieleistä kun ei tahtonut oikein löytyä mistään. Yksi kiva koriste on tuon tilatun lisäksi ja se tulee ehkä gluteenittoman kakun koristeeksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Maistraatissa käydään kahdestaan ja lähdemme välittömästi matkalle. Meille tulee sormukset ja ne vaihdetaan samana päivänä . Lähimmille sukulaisille järjestetään kahvikutsut pari viikkoa rekisteröitymisen jälkeen. Kaikki kutsutut eivät ole tavanneet toisiaan entuudestaan, joten perinteistä on ainakin se, että suvut tutustuvat juhlassa toisiinsa. Tarjoiluun kuuluu "hääkakku" ja koristelut, ruoka ja pukeutuminen on juhlavaa. Puheitakin luultavasti pidetään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän kahden morsiamen häistämme tulee hyvin pienimuotoiset ja epäviralliset - sen tiedämme, vaikka muuten hääsuunnitelmat ovatkin vielä täysin auki. Eniten päätökseemme pitää juhlat pieninä vaikuttaa se, ettemme kumpikaan nauti huomion keskipisteenä olemisesta. Emme kaipaa suuria juhlia, koristeluja ja maljoja, tahdomme vain toisemme.

Pakko myöntää, että päätökseen vaikuttaa hieman myös se, ettei kyseessä ole normaalit heterohäät. Kirkkohäät ovat poissuljettu vaihtoehto, eikä avioliitosta raamatullisessa mielessä ole kyse, joten yksi merkittävä perusajatus puuttuu. Ajatus rakkautemme juhlistamisesta tuntuu sekin hieman vieraalta, sillä valitettavasti kaikki läheisetkään sukulaisemme eivät vielä suhtaudu täysin luontevasti suhteeseemme. Tavallaan meidät hyväksytään kyllä, mutta vain harva sukulaisista pystyisi todella iloitsemaan kanssamme naimisiin menosta.

Rakastamme molemmat hyvää ruokaa, joten todennäköisesti suhteemme rekisteröintiä juhlistetaan kunnon illallisella ravintolassa. Toinen tärkeä yhteinen juttu on matkustaminen, joten näin hyvän (teko)syyn sattuessa karkaamme varmasti myös matkalle. Hyvät kuvat häistämme ovat minulle myös tärkeä asia, mutta niitä täytyy miettiä vielä - mieluiten olisin itse kameran takana, joten jotakin pitäisi keksiä kun kuitenkin kuviin olisi suotavaa saada meidät molemmat. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille on tulossa tosi paljon niitä klassisia normihäiden tunnusmerkkejä. Lähdettiin suunnittelujen kanssa aika lailla tyhjästä, mutta nyt 1,5 kuukautta ennen juhlia uskallan todeta, että moniin "tavallisiin" valintoihin olemme päätyneet, hääjuhlan kulusta ja pukeutumisesta alkaen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on tulossa hyvin ns. normi häät. Haluamme "mennä naimisiin" ihan siinä missä heterotkin. Vihkiminen tapahtuu juhlapaikalla luonnon helmassa, liittoa siunaamaan olen pyytänyt Marja- Sisko Aaltoa. En halunnut paikalle ketään kasvotonta virkamiestä vain virkansa puolesta. Marja-Sisko oli luonteva ja oikeastaan ainut vaihtoehto =)

Juhlat ovat lähisukulaisille ja ystäville n. 60 pax. Hääkimppua/sukkanauhan heittoakin varmasti on mutta kyseisten esineiden virkaa toimittavat jotkut muut tavarat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin ihan "normi"häät. Joskin kaksi sulhasta saa aikaan sen, ettei meillä ihan kaikkia kohtia voi olla. Koska meidän häistä puuttuu morsian, ei meillä ole mm. morsiuskimppua eikä morsiammen ryöstöä jne. Luin kyllä eilen jonkun julkaisun, jossa toinen sulhasista oli ryöstetty, mutta itse emme hae pakolla sellaisia elementtejä, että saataisiin kaikki näyttämään samalta kuin mitä miehen ja naisen välisessä ns. normaalissa hääjuhlassa. Jokaisella lienee kumminkin omat ajatukset tämänkin suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin ihan perinteinen juhla tiedossa, tosin käydään maistraatissa varmaankin jo edellisenä päivänä ja sitten juhlissa laitetaan joku tuttu lukemaan jotain pikkuista, vannotaan valaa, vaihdetaan sormuksia ja pussataan siinä. :D Tai näin ainakin minun päässäni ja puoliskokin on sen jo hyväksi ideaksi sanonut, pitää vain vielä keksiä henkilö siihen "vihkimään", ei vielä hajuakaan kuka siihen olis sopiva. :D

Kaikki mahdollinen halutaan tehdä itse ja tuttujen/sukulaisten voimin, elikkä esimerkiksi ruoatkin valmistelen itse mummon ja äitin kanssa + tietty lisäkäsien. Meillä siis juhlissa tulee olemaan buffet-pöytä, ei tarjoilua pöytiin ja luultavasti enemmän ehkä cocktail-painotteinen, koska se on helpompi valmistella etukäteen suhteellisen valmiiksi asti, ettei tartte mummon ja apureiden juhlan aikana niin kamalasti siellä keittiössä hääriä. :D

Juu ja kattaus tulee luultavasti olemaan erittäin vääräoppista. Tuskin löytyy hirveän helposti nimittäin paikkaa, johon saa viedä omat ruoat ja siellä olis astiasto valmiina. Tai ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä... Kaikilla vierailla varmaan erilaiset kipot ja kupit sitten käytössä, meillä kun ei ole tuo astiatilanne sellainen, että olis jokaiselle antaa samanlaista lautasta. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Seurantaloilla on itseasiassa tosi usein astioita: meidän hääpaikastamme löytyy 120 hengen astiat ja tarjoiluastioita! Eikä hintakaan ihan päätähuimaa, jos suostuu pääkaupunkiseudulla siirtymään Kirkkonummen puolelle.

Tosi perinteisesti mennään meilläkin, mitä nyt kimppuja heitetään kaksi, kun on kaksi morsiantakin. Geneeriset morsiuspuvutkin on molemmille hankittu. Siitä aioin kyllä pitää huolen, ettei meille tule mitään leikkejä, joissa meidät pitäisi pakottaa heteroparinroolin ("mies" tekee asiaa x ja "nainen" y), sillä se ei kuvaa parisuhdettamme. Toivon, ettei kukaan sukulaisista yllätä puhumalla meistä morsiamena ja sulhasena (tai kerro, että oltaishan me miehetkin varmaan saatu :unsure: ). Valssin aiomme kuitenkin tanssia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Toivon, ettei kukaan sukulaisista yllätä puhumalla meistä morsiamena ja sulhasena (tai kerro, että oltaishan me miehetkin varmaan saatu :unsure: ). Valssin aiomme kuitenkin tanssia.

Apua... Ei kai kukaan voi olla niin törkee :girl_impossible:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti ei, mutta minä näen näistä aina painajaisia...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En tiedä onko tämä nyt ihan tyhmä kysymys niille, joilla on ollut ihan "normi" seremonia häämarsseineen ja vihkitilaisuuksineen (olettaen, että kai jollakulla on?), niin miten on hoidettu tämä "alttarille" käveleminen (useimmilla ei kai ole niitä kirkkohäitä ollut, mutta jos on ollut samanlaista asetelmaa.)? Juuri tuossa tajusin, että jos molemmat ovat morsiamia, niin kai molempien olisi syytä kävellä käytävänsä, ettei toinen joudu siitä kunniasta luopumaan tahtomattaan. Itse haluaisin ehdottomasti tämän perinteisen kaavan mukaan mennä, mutta kukas siellä on vastassa... :girl_impossible:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ai, ja ylempään vielä viitaten, että voihan niin tahdittomille sukulaisille kertoa, että kyllähän ne miehet ois molemmille saatu, mutta ei nyt sattumalta haluttu. Vaikka epäilenpä, ettei kukaan kehtaa olla häissä niin tahditon, että moista menisi luikauttamaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään