Pintaliitäjä

Ideoita häälehteen (yhdistetty)

91 viestiä aiheessa

JEE!! Joku muukin innostuu tästä häälehdestä!

Mie ajattelin laittaa siihen kaiken, eli kaikki askartelut mahd. vähiin. Pöytäkartat tulee niin, että merkataan ketkä vieraat istuu missäkin pöydässä, mutta itse saavat valita paikkansa.

Vieraista ajattelin laittaa jotakin esittelyä. (ainakin tärkeimmistä)

Menun

Häiden ohjelman

sitten hääkutsussa pyydetään vierailtakin juttuja lehteen, en tiedä tuleeko niitä, mutta uskoisin. Ja nämä jutut haluan säilyvän meillekin yllätyksenä häihin asti, kiva sitten häämatkalla niitä juttuja lukea:D

Miehelläni on hurjasti sananlaskuja ja hassuja sanoja, joita hän puheessaan käyttää joten jonkin sortin pohjois-karjala- pohjois-pohjanmaa sanakirjakin voisi olla. Jotta suvut ymmärtäisi toisiaan;)

Miten ajattelit lehden tulostaa? Kirjapainossa vai ihan kopiokoneella?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä meinasin että tulostan kotona ekan version tulostimella ja sitten menen itse kopioimaan loput jonnekin... täytyy kysyä vielä jostain kirjapainosta minkä hintaista siellä olis...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sen verran voin muuten mainita, että meillä oli häälehti ja vaikka täällä onkin sitä vähän parjattukin, oli se meillä ilmeisesti ollut hyvä juttu. Lehtiä oli vähän yli joka toiselle ja ainoastaan 4 kappaletta jäi juhlapaikelle eli vieraat olivat halunneet ottaa lehden mukaansa! Yllätyin siitä, sillä täältä olen lukenut kommentteja, ettei niitä kukaan viitsi lukea, ne lentävät jo juhlapaikalla roskiin yms.

Meillä lehdessä oli menu, ohjelma, yhteislaulujen sanat, sulhasen kirjoittama juttu morsiamesta, morsiamen kirjoittama juttu sulhasesta, tarinaa yhteiselosta, visailu, sarjakuvia, ostetaan-myydään-vaihdetaan-annetaan palsta, lasten juttuja rakkaudesta (haastateltiin itse tuttuja lapsia, jotka olivat kaikki myös juhlissa mukana), valokuvia ja lyhyet esittelyt kaasoista, bestmanista ja morsiuslapsista.

Lehti oli yksinkertaisen simppeli. Koko oli A5 (yhdestä A4:sta tuli siis neljä sivua) ja paperina oli tavallinen valkoinen paperi muuten, mutta kanteen valitsimme valkoisen "kimalle" (tms) paperin. Juhlavuutta tehtiin sillä, että kopioitiin se värikopiona. Laitettiin paperit kiinni yhdellä niitillä ja koristelimme ne nauhalla ja rusetilla.

Seremoniamestari juonsi vähän lehden mukaan eli nosti sieltä välillä joitakin juttuja esiin, mikä ehkä lisäsi vielä lehden kiinnostavuutta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Wau, kiva, että muutkin innostuu häälehdestä!!

Meille lehti on tulossa, kannet tehdään paksusta mulperiparista ja sisäsivut ovat teemaväri luonnonoranssin sävyistä tulostuspaperia (löytyy isoissa paketeissa edullisesti netin kautta),

kopiot ajattelin tehdä työpaikalla.. Materiaalit tulee olemaan samoja kuin kutsuissakin.

Lehti "sidotaan" yhteen paperinarulla.

Lehden sisältöä;

-vihkiohjelma (sis myös tiedon vastuuhenkilöistä, marssien nimet, virren ja yksinlaulujen sanat)

-menu

-suurpiirteinen ohjelma

-bändinesittely (ja mahdollisesti häävalssin sanat)

-iltapalamenu

-juhlapaikan kartta (jotta vieraat löytää saunoille, tupakkapaikoille jne, alue on aika iso)

-juhlapaikkakunnan lyhyt esittely (uusi paikka yli puolelle vieraista)ja muutama vinkki paikoista joissa

kannattaa lähiseudulla vierailla ennen kotiinlähtöä(vieraat yöpyy juhlapaikkakunnalla)

-hääsää (muokattu versio amoriiniin hääsäästä johon suunnittelin sydänaurinkoja juhlapaikan kohdille jne)

-hääristikko (äidinkielenope-kaasoa meinasin pyytää tekemään..)

-häärauhan julistus (savoksi tai karjalan murteella)

-joku suosikkipätkä Viivistä&Wagnerista

Eiköhän siinä jo riitäkin matskua lehteen. Ja tottakai ajatus on, että vieraat ottaa ne mukaansa

ja varmaan jountaja siitä jossain vaiheessa iltaa vihjaiseekin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo kimallepaperi kantena toimii varmasti tosi hyvin. Ja lasten juttuja haluan ehdottomasti kanssa. Pitääkin muistaa kutsun mukana pyytää juttuja sekä aikuisilta että lapsilta:D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ajateltiin laittaa häälehdet kunkin vieraan omalle paikalle pöytään. Eivät kaikki muuten tajua sellaista ottaa. Siihen laitetaan kaikki mahdollinen mitä nyt ikinä keksitään. Ollaan mietitty, että yhteislaulut olis kiva ohjelmanumero myös ja kaaso ja bestman on samalla kannalla, joten häälehteen vois kirjottaa ainaki joidenkin laulujen sanoja, joita sitte siellä lauletaan. Ei tarvi kaikille 140:lle vieraalle laulukirjaa etsiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli ihan äkkiseltään mieleen, että jos on lapsia tulossa häihin niin häälehdessähän voisi olla jotain väritettäviä kuvia heitä varten? Ja tietty värikynät sitten "lapsellisiin" pöytiin. Jaksavat ehkä vähän paremmin istua pöydässä.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä noi häälehdet jaetaan vieraille vihkipaikalla, koska vihkiohjelmasta alkaen kaikki löytyy siitä.

Kyl ne vieraat varmaan sit tajuu et lehti on tarkoitus ottaa mukaan kun kävellen siirrytään juhlapaikalle, että tietävät sit missä mennään (kun lehdessä on myös menut, ohjelmat sun muut), tai voihan siitä alussa joku mainitakin.

Itse ajattelin että lehdet on tarkoitettu nimenomaan aikuisille, ja lasten paikoilla olis sit valmiina kullakin puuhapussit.. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ajateltiin säästyä siltä jakamisen tuskalta ja laittaa lehdet valmiiksi pöytään kunkin vieraan paikalle. Näin ei kukaan ota kymmentä lehteä eikä kukaan jää ilman. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee myös omiin häihimme häälehti, joka jaetaan jokaisen vieraan paikalle jo valmiiksi etukäteen.

Lehteen olemme suunnitelleet laittavamme

alkuun "vitsikkäät" käyttäytymissäännöt

illan ohjelma, (noin suurin piirtein)

yhteislaulujen sanat (n.4kpl)

numeroitu pöytäkartta ja jokaisesta häävieraasta lyhyt esittely

sekä loppuun häävisailu

Tarkoitus olisi, että bestman ja kaasot eli illan juontajat hyödyntäisivät häälehteä juonnoissaan esim. käyttäytymissäännöt käydään läpi yhdessä sekä häävisailu toteutetaan yhteisenä aktiviteettina.

Lehtisen sisäsivut olisivat ihan tavallista paperia ja kannet valkoisesta helmiäispahvista. Mielestäni häälehden takoitus on hieman "särkeä jäätä" häävieraiden kesken esim. läytämällä yhteisiä jutun alkuja tai miettimällä yhdessä häävisailua. Itse musiikki-ihmisenä haluan myös ehdottomasti yhteislauluja, sillä ne yhdistävät mukavasti hääkansaa ja vapauttavat tunnelmaa ns. yhdessä tekemisen riemua :)

Kirkkoon ajattelin tosin tehdä oman ohjelman, johon tulisi kirkko-ohjelman kulku, virren sanat, soololaulun esittäjä... Sisäkanteen sidon hääaiheisen nenäliinan, mikäli joku sattuu kirkossa herkistymään :) Kirkko-ohjelmassa ei olisi ollenkaan sisäsivuja vaan koko ohjelma mahtuisi tulostettuna helmiäissävyiselle pahville.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mie olen aina vähän ihmetellyt tätä häälehti-systeemiä, mutta nyt taidan kuitenkin kallistua ajattelemaan sitä meidänkin häihin... Meillä on tulossa häät, joissa suurin osa vieraista on molemmille tuttuja, mutta on joukossa myös sellaisia miehen puolen sukulaisia, joita en ole koskaan tavannut. Jokainen saisi siis ehkä vähän eri asioita irti tuosta häälehdestä, jos siinä olisi meidän historiikkia ja tätä päivää, ja kaikkea muuta :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tarkoitus olisi, että bestman ja kaasot eli illan juontajat hyödyntäisivät häälehteä juonnoissaan esim. käyttäytymissäännöt käydään läpi yhdessä .

Jos olisin vieraana häissä, joissa "käyttäytymissäännöt" tulisivat sekä kirjallisena että suullisena, juoksisin ulos tuulettumaan niin nopeasti kun pystyisin heti kun tämä "ohjelmanumero" alkaisi. Jos ei halua uskoa, että (aikuis)vieraat osaavat käyttäytyä, niin kai ne nyt sentään 99,9 prosenttisesti osaavat sentään lukea!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Taisit ymmärtää käyttäytymissäännöt turhan vakavasti :)

Takoitus ei ole jakaa ohjeita aikuisille ihmisille siitä kuinka käyttäytyä juhlissa vaan niiden avulla vapauttaa hieman tunnelmaa.

Sinänsä aivan sama minulle, lukeeko ne jokainen itse vai käyttävätkö juontajat niitä juonnossaan.

Tarkoitus ei siis ole antaa käskyjä kuten: "Älä tupakoi sisällä" vaan esim. tyyliin: "Jos ruoka ja juoma sattuvat loppumaan, lainaa vasemmanpuoleiselta vierustoveriltasi". Ja jos joku näiden takia juoksee ulos häistä, ei ymmärrä vitsiä ja loukkaantuu siitä, niin silloin on kyllä herännyt väärällä jalalla aamulla ja tullut hieman väärällä asenteella häihin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

up! kuvia olis hieno nähdä :rolleyes:

onkohan täällä toista saamaa aihetta?

onko tälläinen lehti yleistynyt?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on tulossa:

virsi 241

ohjelma

menu

viivi-wagner sarjakuvia

hääparista tietoa

"minä rakastan sinua" eri kielellä

lasten suusta: mikä rakkaus/avioliito

kirkosta tietoa

istumapaikka juhlasalissa

kartta (kirkosta juhlapaikalle)

ja ehkä vieraiden lyhyt esittely

olen ajatellu ensi tulostaa yksi sivu sitten kääntää paperia ja tulostaa toisenkin sivun

esim sivu jos on 12sivua

niin sivu 12 ja 1 on samassa sivussa

2-11,

10-3,

4-9,

8-5,

6-7

:)

Jos joku tarvitsee opastusta tosta miten sivut tulee tulostaa niin autan mielellään. Oli alussa hankala mutta kyllä sen saa kun ajattelee tarkasti:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos taman keskustelun paatin napertaa haalehden ja sain jopa sulhon innostumaan. Talla lehdella ratkaisin myos menukortti-ongelman, eli ei tarvitse erikseen printata.

Lehti printataan ihan tavalliselle A4:lle mustavalkoisena ja taitetaan keskelta kahtia. Ei tehda ihan joka vieraalle niin voivat sitten yhdessa lukea ja jutustella jos haluavat. Kaikki on suomeksi ja englanniksi...

Me paadyttiin tallaiseen sisaltoon:

- Kannessa lehden nimi, meidan nimet, paivamaara ja haapaikka

- Pieni juttu musta ja sulhosta + kuva, sulhosta lyhyt esittely suomeksi, musta lyhyt esittely englanniksi

- Pienet esittelyt kaasosta ja bestmanista. Ma kirjoitin kaason osuuden ja sulho bestmanin

- Illan suuntaa antava ohjelma ilman aikoja

- Menu (meilla on buffet)

- Baarin drinksumenu ja hinnat (ruokailun jalkeen vieraat vastaavat omista juomistaan)

- Fraaseja suomi-englanti (esim. Sulhanen nayttaa komealta - The groom looks dashing etc. jotta saadaan suomalaiset ja britit jutustelemaan)

- Valssin askeleet kahtena kuvana

- Pieni Quiz (jota ei mitenkaan tulla kaymaan lapi, kysymyset on tosi basic)

- Kartta ja reitti jatkopaikkoihin

- Paluulauttojen aikataulut (ollaan Suokissa)

- Taksin numero

- Kiitokset

Laittaisin kuvia, mutta koko tiedosto on toisella koneella ja mulla ei nay fontit oikein - kaytettiin sellaista vanhaa kirjoituskone fonttia, nayttaa tosi hauskalta (ainakin meidan mielesta...)

Muokattu: , käyttäjä: Annick

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ehdottomasti tulossa häälehti. Häät vasta ens syksynä, mut lehti jo aloitettu :girl_haha: Aiheina/juttuina aika pitkälti näitä mitä täällä jo mainittukin. Kummipoikani ja -tyttöni jakavat kirkolla, 1 kpl/pariskunta tai kutsu. Meillä ei lapsivieraita kutsuta häihin ollenkaan. Vieraita kutsutaan n. 100 eli lehtistä tulee n. 50 kpl. Ajattelimme tulostuttaa ne jossain painossa = parempi jälki. Hinta määrää sen tuleeko musta-valkoinen, värillinen vai sekä että.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen haaveillut häälehdestä, mutta luulen, että haaveiluksi jää. Aika ei vaan tahdo riittää kaikkeen.

Ideoita häälehden sisällöksi voisi olla edellisten lisäksi vaikka seuraavat:

- Anoppien aukeama: aukeamalla molemmat anopit pääsisivät vaikka hieman muistelemaan oman lapsensa lapsuutta ja antamaan vinkkinsä avioparille. Tämä toimii varmasti hiemankaan huumorista ymmärtävien anoppien kohdalla. En suosittele pareille, joilla on kitkaa anoppien kanssa jo ennestään...

- Bestmanin/Kaason kirjoitukset, joissa he kertovat omia kokemuksiaan sulhasen/morsiammen kanssa vietetyistä vuosista. Muistelot ovat varmasti mukavat, varsinkin jos he eivät varsinaisesti pidä puheita itse juhlassa.

- Hääparin bravurit: Ruokasivut, jossa sekä morsian että sulhanen esittelevät oman kokkaus/leipomus bravurinsa (olkoot vaikka keitetty vesi tai kananmunat, kunhan vaan resepti löytyy...)

Mielestäni siis häälehdessä saa olla huumoria ja morsiusparihan itse tekee/kokoaa lehden ja osaa samalla myös tehdä yhtenäisen linjan, jota lehti noudattelee. Tsemppiä kaikkille lehden väkerrykseen! :D

muoks. Piti vielä lisätä, että kuvahan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, niin niitä kannattaa sivuilla viljellä ahkerasti!

Muokattu: , käyttäjä: S&J

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hö!

OOn yrittäny ettiä sitä alkuperäistä ketjua, mistä ideat löysin, musta siellä oli "Lasten kommentit rakkaudesta"-esimerkkejä ja vaikka mitä. Nyt en löydä muuta kuin ton 'Tuuleko teille häälehti?', jossa suurin osa kommenteistö on niinkin informatiivisia kuin "No ei todellakaan" ja tää on vielä näin tynkä, ettei se varmaan tämäkään ketju oo.... Jatkan ettimistä :wacko:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä ajattelin että kysyttäisiin sukulais-/tutuilta lapsilta sinne mahdolliseen lehteen että miksi ** ja ** sopivat yhteen, tms. kysymyksiä, lasten vastaukset on niin kivoja. :girl_smile: Omilta lapsilta ei voi kysyä vielä kun vanhempikaan ei varmaan osaa vastata vielä ennen ensi kesää tällaisiin kysymyksiin (tai katsotaan nyt).

Sitten voisi tulla jotain esittelyä ja ehkä joku visailu siten että mieheltä/multa on kysytty erilaisia asioita esimerkiksi seurustelun alkamispäivää ja juttuja toisistamme. Olis hauska tietää muutenkin että mitä mies vastaisi kysymyksiin. :grin: Sitten tietty joltain läheiseltä joku kommentti voisi olla mukava.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelin tehdä meille hääkansion/kirjasen häälehden tyyliin. Kiva lukea ideoita teidän häälehdistä, ihanaa että ihmiset jaksaa nähdä vaivaa ja tehdä tällaisia juttuja!

Meille ajattelin laittaa ainakin:

- Miten tavattiin, kihlautumisesta jotain ja kosinnasta

- Juttua meidän elukoista

- Erilaisia kuvia meistä, Simpsonit-hahmoina, mangana jne.. Sekä tarinaa meidän suhteesta ja meistä yleensä, omat hassut tavat, lempinimet jne.

- Menu

- Häämatkasta juttua, eli erämaamökistä Luostolla

- Jotain juttua meistä bestmanilta ja kaasolta, lisäksi TuttuJuttu-tyyliin meidän kirjoitukset toisistamme

- Runo joka olisi tarkoitus lukea vihkimisessä sekä jotain sarjakuvia

Jotain tuommoista. Katsotaan mitä siitä tulee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitä juttuja olette kirjoittaneet itse morsiusparista?

Mitä muuta voisi kirjoittaa, kun perus esittelyn siitä, missä hääpari tapasi?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee pienimuotoiseen häälehteen ainakin:

- Me eli sulhanen kertoo vapaamuotoisesti minusta ja toisin päin (tosiasioita hauskasti muotoiltuna)

- Anoppien (epäviralliset) esittelyt. Kummallakaan meillä ei ole enää isää, muuten tietyt heidätkin esiteltäisiin.

- Hääohjelma

- Kuvia meidän matkan varrelta lyhyin kuvatekstein

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään