Isän puhe?


tiisku77

Recommended Posts

Hei,

isäni ei ole puhe-ihmisiä ja jännittää jne. Hän kysyi minulta vinkkiä, miten kohtalaisen lyhyesti, mutta kauniisti pitää hääpuhe. Eli niin hassulta kuin tämä kuulostaakin, millaisia puheita isänne on pitänyt? Aion antaa tämän ketjun linkin siten isälle ja vain hän lukee tätä meidän osata.Kiitos!

Link to comment
Share on other sites

Meillä on hieman vastaava tilanne; meillä juhlapuheen pitää äitini (koska isäni on kuollut) yhdessä sulhasen isän kanssa. Molemmat jännittävät, eivätkä ole kovin tottuneita puhujia, joten näin saavat jaettua vastuuta keskenään ja puheenvuorojen välillä tulee taukoa omalle puheelle.

Heidän kanssa mietimme, että toteuttavat puheen ikäänkuin vuoropuheluna. Kantaviksi teemoiksi valitsevat tiettyjä kiinnekohtia lastensa elämästä (esim syntymä, lapsuus, koulunkäynti, opiskeluajat, vaihtariajat, miniän/vävyn ensiesittely appivanhemmille..) Näin puheesta saa johdonmukaisen, ja on helppo pienen luntin turvin muistaa mitä seuraavaksi aikoo sanoa :)

Johdannossa kannattaa olla joku huumoripitoinen juttu, joka rentouttaa tunnelmaa, veikkaan että

meillle pidettävään puheeseen tulee jotain pientä vittuilua meidän kotimaakunnista/murretaustoista

(tyyliin pohjanmaa-savo..)

Useissa häissä olen kuullut noita lapsuus/nuoruus pohjaisia puheita ja ovat toimineet hyvin, toki

isäsi voi kysyä myös äidiltäsi tai muilta jotain sopivaa lapsuutesi/syntymääsi liittyvää muistoa jota

voisi puheessaan käyttää.

Puheen loppuun suositellaan jotain sulkevaa ja positiivista esim tyyliin; "olemme iloisia saadessamme viettää tätä suurta juhlapäivää nuortemme/lastemme ja teidän kaikkien vieraiden kanssa, ja onnellisia saadessamme näin mukavan vävyn/miniän sukuumme.. Sydämelliset onnentoivotukset tuoreelle avioparille.. nostakaamme malja heidän onnelleen etc.. Maljannosto ainakin päättää hyvin puheen ja se on tejokas lopetus joka saa ihmiset aplodeeraamaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

En myöskään näe isääni pitämässä puhetta, tuntuu että se olisi varmasti todella hankala tilanne isälle, joka kettuuntuu vähän liian helposti kaikesta sellaisesta, josta tämä ei pidä... Eli oon kans miettinyt, että ehkä se morsiamen isän puhe ei ole pakollinen - tärkeintähän on järjestää omannäköiset häät, eikä ynnätä niihin kaikkea sellaista "pakollista", joka ei yksinkertaisesti luonnu... Kovin paljoa en ole ehtinyt häitä (saati tätä puhetta) miettiä, niihin on kuitenkin yli vuosi aikaa vielä. Tärkeimmät, kuten kirkon ja juhlapaikan varaaminen on sentään hanskassa. ;)

Link to comment
Share on other sites

Meillä pitää tervetuliaispuheen isäpuoleni ja äiti puhuu sitten myöhemmin. (Vanhempani ovat siis eronneet melkein 30-vuotta sitten, myöhemmin biologinen isäni on kuollut ja isäpuoli on minulle kuin isä.) Isäpuoleni ei myöskään ole mikään tottunut puhuja, joten olemme sopineet että hän pitää vain lyhyen maljapuheen. Eli siis toivottaa vieraat tervetulleiksi, meille onnea ja nostaa maljan.

Mielestäni morsiamen isän puhe ei tarvitse olla pitkä. Lisäksi on kiva, että se joka jännittää puhumista saa pitää ensimmäisen puheen. Näin iskä voi sitten rentoutua loppupäivästä.

Link to comment
Share on other sites

Isäni piti todella lyhyen tervetuliasipuheen ja ruuan loppupuolella todella liikuttavan, lyhyen puheen. Puheessa oli ripaus huumoria, ripaus lapsuuttani, ripaus morsiusparin sanoja toisistamme, lämmin tervetulotoivotus sukuun sulhaselle ja rutkasti rakkautta. Isä jännitti todella paljon, mutta nappiin meni ja kaikki naiset pyyhkivät silmäkulmiaan :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_Marissa_*

Meillä isä ei ollenkaan pidä puhumisesta. Minä en myöskään häissäni halua, että jonkun täytyy stressata tai jännittää juhlan ajan, eikä siksi voi nauttia esim. ruokailusta rauhassa. Sanoinkin isälleni, että hänen ei tarvitse pitää puhetta, siskoni lupasivat hoitaa sen homman. Lisäksi isäni ei osaa yhtään tanssia, joten ilmoitin, että meillä ei ole sitten vanhempainvalssia. Minua nämä pienet muutokset eivät haittaa, saan unelmapäiväni kun tiedän, että kaikilla on hyvä olla!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Minusta tuntuu hieman kiusalliselta ajatukselta, että isäni pitäisi häissä puheen, jossa käsiteltäisiin minun lapsuuttani, elämääni jne, sadan ihmisen edessä, joista suuri osa ei tunne minua muuta kuin pari kertaa nähnyt (mieheni kaveripiiri ja osittain suku). En siis oikeastaan haluaisi tällaista puhetta, vaan haluaisin puheen sisällön olevan jotain muuta. Tunteeko kukaan muu samoin? Voiko puheen sisällöstä esittää toiveita?

Link to comment
Share on other sites

helmi2015, kyllä mielestäni voit toiveita esittää :) Itse ajattelin toivoa, että isäni kertoisi puheessaan mm. siitä, kun olen tuonut sulhsaeni näytille: mitä ajatteli yms :D :D

 

Minusta taas tuo lapsuudesta kertominen myös "tuntemattomammille" on päin vastoin hieno juttu! Esimerkiksi sulhasen suku saa tällöin tietää morsmaikusta aika paljon, ja yleensä ihan hyvällä tavalla.

Muokattu: , käyttäjä: Rouvaksi_2015
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...