Siviilivihkiminen kirkossa?


_Emilia_

Recommended Posts

Tällaista ratkaisua on muistaakseni kerran mietitty. Silloin kyseessä oli liikuntarajoitteinen morsian (tai sulhanen, en muista), jonka oli hankala siirtyä maistraatista kirkkoon ja hommaa haluttiin helpottaa. En muista, irtosiko lupa. Muuten siviilivihkiminen voidaan kai suorittaa missä vaan, kunhan se ei ole kirkko.

Siunauksen tosiaan voi saada avioliitolleen, mutta se on selkeästi uskonnollinen toimitus. Mikäli pelkästään kirkko puitteina kiinnostaa, muttei sen sanoma, kannattaa harkita muita nättejä paikkoja.

Link to comment
Share on other sites

^Toisaalta minua hieman ihmetyttääkin tämä. Kyllähän kirkoissa pidetään paljon täysin ei-uskonnollisia tilaisuuksia kuten konsertteja. Kerran olin esim. Turun tuomiokirkossa katsomassa Apocalypticaa, joka soitti Metallican biisejä. Kyllä siinä kohtaa kirkon sai käyttöön pelkiksi näteiksi kulisseiksi, mutta siihen siviilivihkimiseen sitten ei saa (no en ole kyllä kysynytkään - itse asiassa mistä sen tietää, vaikka juuri tuomiokirkko heltiäisikin!). <_<

Muokattu: , käyttäjä: Ella
Link to comment
Share on other sites

Saattaa olla että olen aivan puusilmä, mutta mielestäni Hyvinkään maistraatin esittelyständillä Häämessuilla oli sellainen kansio jossa oli kuvia eri vihkimispaikoista. Siellä oli mm. tilanne jossa pari siviilivihittiin ensin kirkossa ja sitten oli siunaus heti perään. Eli ei tuota kai ole missään kiellettykään, mutta en tiedä mikä on sitten kunkin seurakunnan ja papin mielipide asiaan erikseen. Kannattaa kysyä vaikkapa tuolta Hyvinkään maistraatista, heillä on hyvin ystävällinen palvelu kaiken paikanpäällä siviilivihkimisen suhteen joten varmaan eivät kysymyksistä pahastu. Varma tieto on aina parempi kuin arvelut. :)

Ihan PELKKÄÄ siviilivihkimistä tuskin mikään seurakunta antaa kirkossa suorittaa, ja miksi antaisikaan. Mutta mikäli tarkoitus on siunata kirkollisesti, niin kannattanee ottaa ihan virallisilta tahoilta selvää.

Link to comment
Share on other sites

Meille tulee siviilivihkiminen kirkossa ja se on ainakin kirkon puolesta ok, vähän kummastelivat, mutta eivät keksineet mitään syytä kieltäytyäkään. Tosin vihkiminen ei tapahdu varsinaisesti kirkko"salissa" vaan sen ulkopuolella olevassa kerhotilan tapaisessa huoneessa, mutta samassa rakennuksessa kuitenkin. Siunaus on sitten kirkon puolella heti vihkimisen perään.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...